Τα αυτοκίνητα αποτελούν ένα ιδιαίτερο εμπόρευμα: το γεγονός ότι παραδίδονται μεμονωμένα και «σε κομμάτια» κάνει τη μεταφορά τους ευκολότερη, από την άλλη όμως είναι τέτοιο το μέγεθός τους, ώστε δεν μπορεί κανείς να τα βάλει απλώς σε ένα ράφι – κάθε αυτοκίνητο πιάνει γύρω στα 10 τετραγωνικά μέτρα χώρου.
Και αυτό προκαλεί προβλήματα στα γερμανικά λιμάνια όπου φορτώνονται και εκφορτώνονται πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, ιδίως στο Έμντεν και το Μπρέμερχαφεν. Ο τερματικός σταθμός αυτοκινήτων στο Μπρέμερχαφεν αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια μεταφοράς αυτοκινήτων παγκοσμίως. Η BLG Logistics Group, που δραστηριοποιείται εκεί, ανέφερε στην DW πως κάθε χρόνο φορτώνει περισσότερα από 1,7 εκατομμύρια οχήματα.
Η Γιούλια Βάγκνερ, εκπρόσωπος της εταιρείας, επεσήμανε ότι το λιμάνι χωράει περίπου 70.000 οχήματα: «Όλες οι γνωστές εταιρείες αυτοκινήτων χρησιμοποιούν συχνά το Μπρέμερχαφεν και κάθε χρόνο περνούν από εκεί περισσότεροι από 1.000 μεταφορείς αυτοκινήτων».
Στο Ζέεμπριζ του Βελγίου, το λιμάνι της μεσαιωνικής πόλης Μπριζ, φορτώνονται διπλάσια αυτοκίνητα συγκριτικά με το Μπρέμερχαφεν. Επί του παρόντος είναι κι εκεί σταθμευμένα πολλά αυτοκίνητα, τα οποία δεν έχουν μεταφερθεί ακόμη.
Η Έλκε Φερμπέλεν από το τμήμα επικοινωνίας του λιμένα Αμβέρσας/Μπριζ επιβεβαιώνει στην DW πως «αυτό είναι κάτι που συμβαίνει σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπου μεταφέρονται πολλά αυτοκίνητα».
Ωστόσο το παρατεταμένο διάστημα κατά το οποίο τα αυτοκίνητα παραμένουν στα λιμάνια δεν οφείλεται αποκλειστικά στον τεράστιο αριθμό των αυτοκινήτων: «Το πρόβλημα έγκειται λιγότερο στον αριθμό των αυτοκινήτων και περισσότερο στο ότι δεν μπορούν να μεταφερθούν εν συνεχεία άμεσα».
Πάντως οι μεγάλοι τερματικοί σταθμοί έχουν ακόμη χώρο για τη στάθμευση των αυτοκινήτων. Όπως ξεκαθαρίζει η Βάγκνερ, «δεν υπάρχει “συμφόρηση” κάποιου σταθμού». Το ίδιο ισχύει τόσο για το Μπρέμερχαφεν όσο και για τα υπόλοιπα λιμάνια, όπως αυτά στο Βέλγιο.
Από πού έρχονται και πού πηγαίνουν;
Η μεταφορά αυτοκινήτων με πλοία δεν είναι μία επιχείρηση με απόλυτη διαφάνεια στις πληροφορίες που αφορούν τα εμπορεύματα, καθώς πολύ συχνά δεν είναι εξαρχής γνωστό το πού έχει κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο ή πού θα πωληθεί. Οι κατασκευαστικές εταιρείες της Δύσης, όπως η Tesla, έχουν μεταφέρει την παραγωγή τους και στην Κίνα, απ’ όπου φέρνουν ακολούθως τα οχήματά τους στην Ευρώπη. Ταυτοχρόνως πολλές εταιρείες παράγουν οχήματα για τις αγορές της Ασίας ή των ΗΠΑ στις ίδιες τις χώρες όπου αυτά πωλούνται – μεταξύ άλλων για να αποφύγουν τους τελωνειακούς δασμούς.
Διαβάστε περισσότερα στην DW