Σημαντικό ρόλο στην αμυντική θωράκιση της Ευρώπης θα παίξει το σιδηροδρομικό δίκτυο, σύμφωνα με τη Λευκή Βίβλο για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Ετοιμότητα 2030 (White Paper for European Defence Readiness 2030), όπου προβλέπεται «στρατηγική έμφαση στο δίκτυο χερσαίων διαδρόμων, αερολιμένων, θαλάσσιων λιμένων, καθώς και στοιχείων και υπηρεσιών υποστήριξης που διευκολύνουν την απρόσκοπτη και ταχεία μεταφορά στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού σε ολόκληρη την ΕΕ και τις χώρες εταίρους.»
Η εξυπηρέτηση αμυντικών αναγκών προσθέτει ένα ακόμα επιχείρημα στη φαρέτρα της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομής (CER), που διεκδικεί αυξημένο μερίδιο επενδύσεων και ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ανάπτυξη και ενοποίηση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.
Λίγο μετά τη δημοσιοποίηση της Λευκής Βίβλου της Κομισιόν για την άμυνα, η CER δημοσίευσε ανάλυση στην οποία παρουσιάζει τον «ζωτικό ρόλο των σιδηροδρόμων για το μέλλον της άμυνας της ΕΕ».
Τονίζει, παράλληλα, ότι η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου εξυπηρετεί στον στόχο «διπλής χρήσης» των σχεδιαζόμενων αμυντικών δαπανών, καθώς η Λευκή Βίβλος προβλέπει ότι «η ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής των ενόπλων δυνάμεων ταιριάζει επίσης με την ανάγκη να γίνει η οικονομία μας πιο συνδεδεμένη και ανταγωνιστική – μια τέλεια ταύτιση από την άποψη της διπλής χρήσης».
Ήδη, η Ε. Επιτροπή χρηματοδοτεί αναβάθμιση μεταφορικών υποδομών για διπλή χρήση, πολιτική και στρατιωτική.
@cinea_eu visited the port of La Rochelle
: a strong example of military mobility funded by #CEFTransport.
In total, the Commission awarded 1.7 billion EUR to 95 dual-use projects across 21
Member States.
Now, we need to continue investments for a stronger EU. pic.twitter.com/Iyxe2ADM2b
— EU Transport (@Transport_EU) March 19, 2025
«Ραχοκοκαλιά των αμυντικών logistics»
Μεταξύ των παραδειγμάτων που παρουσιάζει η ανάλυση της CER είναι ότι ο «σιδηρόδρομος είναι το καλύτερα προετοιμασμένο χερσαίο σύστημα για την αντιμετώπιση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των στρατιωτικών μέσων, τα οποία είναι βαριά, υπερμεγέθη και επικίνδυνα από τη φύση τους».
«Οι στρατιωτικές αυτοκινητοπομπές απαιτούν συχνά την κινητοποίηση μεγάλου όγκου φορτίου, ιδίως σε περιόδους κρίσης. Ένα Leopard 2 ή ένα άρμα μάχης Abrams μπορεί να ζυγίζει 70 τόνους. Οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι γενικά κατάλληλοι για φορτηγά βάρους έως και 40 τόνων» εξηγεί η CER. «Η μεγάλης κλίμακας μεταφορά τέτοιων μέσων σε μεγαλύτερες αποστάσεις εντός της ευρωπαϊκής επικράτειας απαιτεί σιδηροδρομικές μεταφορές.»
Η CER σημειώνει επίσης την ανάγκη να προστατευτεί ο ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος από υβριδικές επιθέσεις και κυβερνοαπειλές.
Για το λόγο αυτό, η CER ζητά από την ευρωπαϊκή πολιτική ηγεσία, την επιχειρηματική κοινότητα και τους εμπλεκόμενους φορείς να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές και τροχαίο υλικό.
«Οι σιδηρόδρομοι αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των αμυντικών logistics, ικανές να μεταφέρουν αποτελεσματικά στρατιωτικά μέσα και να υποστηρίζουν τους στρατηγικούς μας στόχους. Η ίδια υποδομή λειτουργεί σε καιρό ειρήνης για την οικονομία μας, προωθώντας την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα» δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της CER, Alberto Mazzola.
The @EU_Commission has recognised the essential role rail will play in #EUdefence in its White Paper.
CER urges to prioritise investments in rail infrastructure and rolling stock
Defence must be bolstered by rail systems that can meet both civilian and military demands pic.twitter.com/Jw2XzedlX1
— CER
#OnTrackForEurope (@CER_railways) March 20, 2025
Μεταξύ των έργων που επείγουν είναι η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (Trans-European Transport Network, TEN-T), η περαιτέρω ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (European Railway Traffic Management System, ERTMS) και η καθολική εφαρμογή των Τεχνικών Προδιαγραφών Διαλειτουργικότητας (Technical Specifications for Interoperability, TSI).
To Διευρωπαϊκό Δίκτυο στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών προβλέπει την ανάπτυξη του Διαδρόμου Μεταφορών «Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος» (WBEM).
Πριν από μία εβδομάδα, ο Ευρωπαίος Συντονιστής του έργου, Marian-Jean Marinescu, βρέθηκε στην Ελλάδα συνοδευόμενος από τον διευθυντή της Γραμματείας για την Κοινότητα Μεταφορών Matej Zakonjšek.
WBEM Corridor Coordinator M. Marinescu was in
to meet
partners: Ministry of Infrastructure & Transport, Thessaloniki Port Authority, Piraeus Port Authority, Thessaloniki Airport & Athens Intl Airport.
The topic? How to make
![]()
![]()
![]()
infrastructure #TEN_T compliant. pic.twitter.com/OU8G0cXKwD
— EU Transport (@Transport_EU) March 19, 2025
Τα έργα προχωρούν «βήμα-βήμα» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Zakonjšek σε ανάρτησή του στο Linkedin.

Επίσης, στα τέλη του 2024 το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προστέθηκε στον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής Θάλασσας – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου Πέλαγος (BBA).
Ο BBA ξεκινάει από το Ελσίνκι της Φινλανδίας κατεβαίνει προς την Ουγγαρία και τη Ρουμανία και από εκεί υπάρχουν δύο κλάδοι που πηγαίνουν νότια στη Βουλγαρία: ένας δυτικός κλάδος μέσω του Vidin στην πρωτεύουσα Σόφια και ένας ανατολικός κλάδος που συνδέεται με το λιμάνι του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και οδηγεί νότια στα σύνορα με την Τουρκία. Και οι δύο κλάδοι συνεχίζουν στην Ελλάδα προς τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Ο διάδρομος BBA καταλήγει τελικά στην Κύπρο, συνδέοντας μέσω θαλάσσης την Κρήτη με το λιμάνι της Λεμεσού.
Σύμφωνα με τον μέχρι τώρα προγραμματισμό της ΕΕ, το κεντρικό δίκτυο πρέπει να ολοκληρωθεί έως το 2030 και το διευρυμένο κεντρικό δίκτυο πρέπει να ολοκληρωθεί έως το 2040.
Διαβάστε ακόμη
Γιώργος Πάτσης – Obrela Security Industries: Με νέες εξαγορές σχεδιάζει το άλμα στην Ευρώπη
Robenso: Η κρητική startup που αλλάζει τους κανόνες της ανακύκλωσης με τα ΑΙ ρομπότ της (pics)
Στη ζυγαριά της Δικαιοσύνης η αριθμητική του νόμου Κατσέλη (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα