Οι 19 υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης, που συναντήθηκαν τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες, συζήτησαν για τον πληθωρισμό. Ένα ζήτημα που δεν τους έχει απασχολήσει εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία. Άνοδος της τιμής της ενέργειας και, συνεπώς, του κόστους ζωής των πολιτών με τον αντίκτυπό της στους μισθούς να γίνεται ολοένα και πιο αισθητή.
Αυξανόμενο κόστος για τις επιχειρήσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, για την μείωση της ανεργίας, την ώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και η Ευρωζώνη καταγράφουν εξαιρετικούς ρυθμούς ανάπτυξης,
“Η αύξηση των τιμών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε προσωρινούς παράγοντες, ωστόσο οι δείκτες παραμένουν υψηλότεροι από το αναμενόμενο λόγω της φύσης της ανάκαμψης ” , δήλωσε ο πρόεδρος του Eurogroup και υπουργός Οικονομικών της Ιρλανδίας Πασκάλ Ντόναχιου.
Προς το παρόν, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρούν ότι αυτή η κατάσταση είναι προσωρινή, καθώς συνδέεται με την ισχυρή οικονομική ανάπτυξη στην ΕΕ και την Ευρωζώνη (2,2% και 2,1% αντίστοιχα για το τρίτο τρίμηνο του έτους). Η ΕΚΤ, υπεύθυνη για τη διατήρηση του πληθωρισμού «κοντά» στο 2% μεσοπρόθεσμα, δεν έκρινε σκόπιμο στην τελευταία της συνεδρίαση να αυξήσει τα επιτόκια.
Στο αποψινό Ecofin, το Συμβούλιο Οικονομικών και Δημοσιονομικών Θεμάτων της ΕΕ, αναμένεται να τεθεί επί τάπητος και το ζήτημα των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ (σ.σ Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης). Παρόλο που δεν υπάρχει ακόμη καμία επίσημη πρόταση στο τραπέζι , οι πιθανές αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης χωρίζουν τους εταίρους μεταξύ εκείνων που επιθυμούν να συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι ισχύοντες κανόνες οι οποίοι, όπως έδειξε, η πανδημία παρέχουν την απαραίτητη ευελιξία και εκείνων που ζητούν περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για επενδύσεις.
Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρυνό Λε Μερ, προσερχόμενος στο Eurogroup, χαρακτήρισε ως «παρωχημένους» τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης, τονίζοντας ότι χρειάζεται μια «επικαιροποίηση» ώστε τα κράτη – μέλη της Ευρωζώνης να μπορέσουν να αντιμετωπίζουν την νέα, μετά – πανδημική, πραγματικότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γαλλία θα αναλάβει την εκ περιτροπής προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2022
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πάολο Τζεντιλόνι «Δεν έχω ακούσει προτάσεις που να κάνουν λόγο για αλλαγή στις συνθήκες, αλλά υπάρχει επίγνωση του μεγάλου ποσού χρέους που έχουν συσσωρεύσει τα κράτη – μέλη. Πρέπει να βρούμε τρόπους να το μειώσουμε, με τρόπο φιλικό για την ανάπτυξη. Δεν είναι εύκολο, δεν υπάρχει συναίνεση, αλλά είναι σαφές ότι χρειάζεται λύση».
Η τεράστια προσπάθεια των κρατών μελών της ΕΕ να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, εκτόξευσε το δημόσιο χρέος σε πρωτοφανή επίπεδα καθώς συνολικά σε επίπεδο ΕΕ, το δημόσιο χρέος αγγίζει το 95% του ΑΕΠ.
Το ποσοστό αυτό ξεπερνά κατά πολύ το όριο του 60% του ΑΕΠ που έχει καθοριστεί στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης και το οποίο έχει ανασταλεί για να επιτρέψει πρόσθετες δαπάνες που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές οικονομίες.
Και οι δύο ομάδες των κρατών – μελών, δηλαδή και αυτές που υποστηρίζουν τη δημοσιονομική πειθαρχία, όπως η Αυστρία, οι Κάτω Χώρες και τα κράτη -μέλη της Σκανδιναβίας, όσο και η άλλη ομάδα κρατών που υποστηρίζει ένα πλαίσιο που θα επιτρέπει τις επενδύσεις, συμφωνούν ότι οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάκαμψης θα πρέπει να απλοποιηθούν. Ωστόσο και οι δύο ομάδες κρατών διαφωνούν για το αν οι κανόνες πρέπει να αφήνουν περισσότερο χώρο για δημόσιες δαπάνες σε ορισμένους τομείς, όπως οι πράσινες πολιτικές, καθώς και για τον καθορισμό των κριτηρίων του τί συνιστά μια «πράσινη επένδυση».
Καθώς στη Γερμανία, την μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ, οι συζητήσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης συνεχίζονται, το Βερολίνο δεν μπορεί εξ ορισμού να συμφωνήσει σε αλλαγές οι οποίες θα δεσμεύσουν, με οποιονδήποτε τρόπο, τον μελλοντικό κυβερνητικό συνασπισμό.
Διαβάστε ακόμη:
JP Morgan: Long στο 10ετές ελληνικό ομόλογο – Τι προβλέπει για την οικονομία
Bloomberg: Αυτό είναι σήμερα το πιο hot εστιατόριο του Λονδίνου για να κλείσεις τραπέζι
Μαρινάκης: Παραγγελίες για την ναυπήγηση ακόμη τριών LNG Carriers