Η Refundit, το mobile app που στοχεύει στην απλοποίηση του συστήματος επιστροφής φόρου, ανέθεσε στο Κέντρο Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών (CEBR) τη διεξαγωγή έρευνας. Σε αυτή, θα έπρεπε να γίνει ανάλυση των πιθανών οικονομικών οφελών που συνδέονται με την αντικατάσταση του τρέχοντος μοντέλου αφορολόγητων αγορών με μία πλήρως ψηφιακή, app-based εναλλακτική λύση και στοχεύει στη διευκόλυνση του καταναλωτή.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι χώρες που εξετάστηκαν δεν εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις αφορολόγητες αγορές και τα οφέλη που αυτές μπορούν να προσφέρουν μακροπρόθεσμα στις εθνικές οικονομίες τους.
Μάλιστα, η έρευνα τονίζει ότι μια ενδεχόμενη αλλαγή στη νομοθεσία, που θα επέτρεπε στους καταναλωτές να αιτούνται την επιστροφή φόρου απευθείας στον αρμόδιο φορέα, χωρίς ενδιάμεση συναλλαγή της επιχείρησης με τον αρμόδιο φορέα, γεγονός που σήμερα δυσχεραίνει τη διαδικασία.
Από τη μετάβαση σε αυτό το μοντέλο θα δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερους τουρίστες και περισσότερες επιχειρήσεις να επωφελούνται από το σύστημα των αφορολόγητων αγορών. Τα οφέλη μιας τέτοιας αλλαγής υπολογίζεται ότι θα είναι ακόμα μεγαλύτερα για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται μακριά από την πρωτεύουσα ή τις δημοφιλείς τουριστικές περιοχές, που ουσιαστικά σήμερα με το ισχύον μοντέλο αφορολόγητων αγορών, αποκλείονται από τη διαδικασία.
Η έρευνα ανέλυσε επίσης τα οικονομικά οφέλη σε Τσεχία, Κροατία, Γαλλία, Ελλάδα, Νορβηγία, Πορτογαλία και Ισπανία. Αξιοποιώντας τις διαθέσιμες πληροφορίες για τον τουρισμό του 2018 και του 2019, κατέληξε στο ότι και οι επτά χώρες θα έβλεπαν σημαντική αύξηση στα κρατικά έσοδα παρά την ενδεχόμενη απώλεια εσόδων λόγω της επιστροφής φόρου, εάν χρησιμοποιούσαν ένα πλήρως ψηφιακό σύστημα, βασισμένο σε app και με επίκεντρο τον καταναλωτή, για τις αφορολόγητες αγορές.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
- Οι επιλέξιμες δαπάνες για αφορολόγητες αγορές στη χώρα μας το 2019 ανήλθαν σε 2,1 δισ. ευρώ.
- Στο πλαίσιο του νέου συστήματος αφορολόγητων αγορών εκτιμάται ότι θα επιστρέφονταν στους καταναλωτές με τη μορφή επιστροφών φόρου 0,2 με 0,5 δισ. ευρώ.
- Αυτό θα μείωνε το κόστος της επίσκεψης στην Ελλάδα κατά περίπου 2,8% έως 5,7% και θα αύξανε τον αριθμό των επισκεπτών από 472.000 έως 945.000.
- Οι νέοι επισκέπτες θα δαπανούσαν επιπλέον από 396 έως 643 εκατ. ευρώ, οδηγώντας σε συνολική αύξηση των τουριστικών εσόδων κατά 717 εκατ. ευρώ έως 1,4 δισ. ευρώ.
- Τέλος, η υιοθέτηση ενός ανοικτού, εστιασμένου στον καταναλωτή, αφορολόγητου συστήματος αγορών θα αύξανε τα εκτιμώμενα έσοδα της χώρας κατά 155 έως 311 εκατ. ευρώ, αντισταθμίζοντας τις απώλειες από την επιστροφή φόρου.
Παρόμοια ήταν τα αποτελέσματα και για τις υπόλοιπες επτά χώρες.
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την έκθεση κάνοντας κλικ εδώ.
Διαβάστε ακόμα:
Κριστίν Λαγκάρντ: Απίθανο να αυξηθούν τα επιτόκια το 2022
Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θα έχουμε lockdown, είμαστε πολύ πιο έτοιμοι αυτή τη φορά
Η πανδημία τελειώνει για τη Fed – Η ιστορική στροφή εν μέσω αβεβαιότητας