Η Γενική Διεύθυνση για την Δικαιοσύνη, το διοικητικό τμήμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιο για την ευρωπαϊκή πολιτική στους τομείς της δικαιοσύνης, των δικαιωμάτων των καταναλωτών και της ισότητας των φύλων πραγματοποιεί εκστρατεία ενημέρωσης για τα δικαιώματα των καταναλωτών, με στόχο την ενίσχυση των καταναλωτών ώστε να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για τις αγορές τους.
Καθώς οι νόμοι και οι κανονισμοί αλλάζουν στο πλαίσιο της ανάπτυξης της τεχνολογίας και δεδομένου ότι η γνώση των Ελλήνων στον συγκεκριμένο τομέα είναι σχετικά χαμηλή, η ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα δικαιώματά τους είναι ιδιαίτερα σημαντική. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕ έχει θεσπίσει συγκεκριμένες πολιτικές με σκοπό τη δημιουργία ενός ενιαίου καθορισμένου πλαισίου για τα δικαιώματα των καταναλωτών σε όλα τα κράτη – μέλη, το οποίο διασφαλίζει τη διαφάνεια και αυξάνει την εμπιστοσύνη.
Στην Ελλάδα η εκστρατεία θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τις εθνικές οργανώσεις καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ https://www.ekpizo.gr και ΚΕΠΚΑ https://www.kepka.org και θα εστιάσει στα παρακάτω τρία δικαιώματα των καταναλωτών:
Συμβόλαια με Δίκαιους Όρους
Ορισμένα συμβόλαια έχουν καταχρηστικούς όρους, οι οποίοι μπορεί να περιορίζουν την ευθύνη του εμπόρου, να του επιτρέπουν να ακυρώσει το συμβόλαιο χωρίς να παρέχουν στον καταναλωτή το ίδιο δικαίωμα, ή να απαιτούν υπέρογκη αποζημίωση από τον αγοραστή. Αν ένα συμβόλαιο περιλαμβάνει τέτοιους όρους, τότε παραβιάζει τα νομοθετημένα δικαιώματα των καταναλωτών για αγορές εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αλλαγή Τράπεζας και Διαφάνεια
Οι καταναλωτές θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν εύκολα τον τραπεζικό τους λογαριασμό σε άλλη τράπεζα. Δεν θα πρέπει να υπάρχουν κρυφά τέλη στη διαδικασία μεταφοράς ενός τραπεζικού λογαριασμού. Οι καταναλωτές της ΕΕ έχουν δικαιώματα, τα οποία οφείλουν να υπερασπιστούν.
14ημερη Προθεσμία Επιστροφής σε online αγορές
Ένα από τα βασικά δικαιώματα των online καταναλωτών είναι το δικαίωμα επιστροφής των προϊόντων και των αγαθών που αγόρασαν στο διαδίκτυο εντός 14 ημερών. Οι καταναλωτές δεν χρειάζεται να αναφέρουν κάποιον λόγο για να πραγματοποιήσουν την επιστροφή, απλά ενημερώνουν τον πωλητή εντός 14 ημερών και επιστρέφουν το προϊόν.
Μέσα από μια σειρά ενεργειών και δράσεων που συνδυάζουν τόσο παραδοσιακά Μέσα όσο και πρωτότυπες ιδέες, όπως η συμμετοχή σε ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, η αξιοποίηση των social media και η συνεργασία με δημοφιλείς influencers, η εκστρατεία επιχειρεί να προσεγγίσει τους νεαρούς καταναλωτές, ενθαρρύνοντάς τους να είναι περισσότερο ενημερωμένοι σχετικά με τα δικαιώματά τους και να αναλαμβάνουν δράση σε περίπτωση που θεωρούν ότι τα δικαιώματά τους παραβιάζονται. Η εκστρατεία υποστηρίζεται επίσης και από μια ολοκληρωμένη ιστοσελίδα στα ελληνικά, που προσφέρει πολλές επιλογές και εργαλεία για την ενημέρωση και καθοδήγηση των καταναλωτών σχετικά με τον τρόπο που μπορούν να ασκήσουν τα δικαιώματά τους σε περιπτώσεις ελαττωματικών προϊόντων ή αθέμιτων επιχειρηματικών πρακτικών από εμπόρους, κατασκευαστές, παρόχους υπηρεσιών και τράπεζες. Τα διαθέσιμα εργαλεία περιλαμβάνουν από άτυπα online μέτρα έως την offline επίλυση των διαφορών.
Μια από τις πρώτες δράσεις της καμπάνιας #yourEUright θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το ΚΕΠΚΑ, με συμμετοχή στο Greenwave Festival που θα πραγματοποιηθεί από τις 12 έως τις 15 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, όπου οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να μάθουν περισσότερα για τα δικαιώματά τους εντός ΕΕ και να ενημερωθούν για τα διαθέσιμα εργαλεία για την υπεράσπισή τους. Το ΚΕΠΚΑ θα βρίσκεται στον χώρο του Φεστιβάλ και τις 4 ημέρες, προσφέροντας στους καταναλωτές ενημερωτικό υλικό σχετικό με την εκστρατεία και τους στόχους της.
Μπορείτε να ενισχύσετε τη θέση σας ως καταναλωτές, μαθαίνοντας περισσότερα για τα δικαιώματά σας μέσα από την ιστοσελίδα https://europa.eu/youreuright/home_el
Έχεις Δίκιο! #yourEUright