Σε συμφωνία για το τέλος των πωλήσεων σχεδόν του συνόλου των νέων φορτηγών ντίζελ μέχρι το 2040 κατέληξαν μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις εκπρόσωποι της Ευρωβουλής και των κρατών μελών της ΕΕ. Στόχος, βέβαια, η εκπλήρωση των στόχων της Ένωσης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Οι δύο πλευρές κατέληξαν σε ένα πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν το μέσο όρο των εκπομπών αερίων στα νέα φορτηγά (HGV) που πωλούνται στην ΕΕ κατά 45% μεταξύ 2020 και 2030. Το ποσοστό αυτό δε, ανεβαίνει στο 90% μέχρι το 2040.
Οι κανόνες αυτές θα αφορούν στα οχήματα άνω των πέντε τόνων με κάποιες εξαιρέσεις, κυρίως φορτηγά εξειδικευμένης χρήσης όπως τα σκουπιδιάρικα και οι μπετονιέρες, στα οποία θα υπάρχει ευελιξία μέχρι και το 2035.
Αντιθέτως, για τα αστικά λεωφορεία οι κανόνες θα είναι πιο αυστηροί με την απαγόρευση να τίθεται σε εφαρμογή από το 2035.
Το νέο πλαίσιο θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη.
Σημειωτέον πως ήδη οι μεγαλύτερες βιομηχανίες του κλάδου στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Daimler Truck, της Volvo και της Scania έχουν δεσμευτεί από μόνες τους να απομειώσουν τις πωλήσεις νέων φορτηγών ντίζελ μέχρι τα τέλη της επόμενης δεκαετίας.
Ωστόσο, ο κλάδος έχει προειδοποιήσει επίσης πως η μετάβαση σε ηλεκτρικά φορτηγά ή φορτηγά με κινητήρες υδρογόνου έχει μείνει… πίσω λόγω της έλλειψης των απαραίτητων υποδομών κυρίως στο μέτωπο της φόρτισης τους. Κάτι που ειδικά για τα βαριά μεταφορικά φορτηγά, που διανύουν μεγάλες αποστάσεις, αποτελεί ένας πολύ σημαντικός και χρονοβόρος παράγοντας.
Στη συζήτηση είχε τεθεί και το θέμα της προώθησης των λεγόμενων e-fuels καυσίμων, όμως τελικά απερρίφθη από το τελικό deal. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η γερμανική πίεση είχε αποδειχτεί αποτελεσματική στην αντίστοιχη διαπραγμάτευση που είχε γίνει πέρυσι για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
Από το μπλόκο στις πωλήσεις νέων IX εσωτερικής καύσης από το 2035 εξαιρέθηκαν τελικά αυτά που θα «καίνε» e-fuels.
Μετά τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα βαριά φορτηγά είναι η δεύτερη σημαντικότερη πηγή ρύπανσης από τον κλάδο των μεταφορών στην ΕΕ, αναλογώντας περίπου στο ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών που παράγονται στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Σύμφωνα με την οργάνωση Transport & Environment, εφόσον η σημερινή συμφωνία επικυρωθεί, τότε περίπου το 30% των φορτηγών που θα πουληθούν ήδη μέχρι το 2030 και τουλάχιστον τα τρία τέταρτα των νέων φορτηγών έως το 2040 θα βασίζονται στην ηλεκτροκίνηση ή στο υδρογόνο.
Διαβάστε ακόμη
Καύσιμα: Μάστιγα στην αγορά οι πειραγμένες αντλίες
ING: Γιατί η Ελλάδα θα υπεραποδώσει και το 2024 (πίνακας)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ