search icon

Ευρώπη

ΕΕ: Η κινεζική CRRC και ο αθέμιτος ανταγωνισμός των ξένων επιδοτήσεων – Η πρώτη σχετική έρευνα της Κομισιόν (pics)

Ενα συμβόλαιο των σιδηροδρόμων της Βουλγαρίας αξίας 610 εκατ. ευρώ στάθηκε η αφορμή ώστε η Κομισιόν να «ανοίξει» την πρώτη της έρευνα με βάση τους νέους κανόνες που αφορούν τον τρόπο που οι ξένες επιδοτήσεις μπορεί να αλλοιώσουν τις συνθήκες ανταγωνισμού στην ΕΕ

Σε μια άνευ προηγουμένου έρευνα κατά κινεζικού επιχειρηματικού κολοσσού αποφάσισε να προχωρήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βασιζόμενη για πρώτη φορά στους νέους κανονισμούς που δρομολογήθηκαν από πέρυσι με στόχο να αποτρέψουν ξένες επιδοτήσεις να αλλοιώσουν τις συνθήκες στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά.

Την ανακοίνωση έκανε ο επίτροπος εσωτερικής αγοράς Τιερί Μπρετόν εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να στρέψει τα βέλη της ενάντια στην CRRC Qingdao Sifang Locomotive, που είναι θυγατρική της CRRC, η οποία είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τρένων παγκοσμίως.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η κινεζική εταιρεία έχει κάνει την προτιμητέα και πιο φτηνή προσφορά για ένα συμβόλαιο στη Βουλγαρία εκτιμώμενης αξίας 610 εκατ. ευρώ που αφορά είκοσι ηλεκτρικά τρένα. Μάλιστα, η προσφορά που υπέβαλε ήταν περίπου στο μισό σε σχέση με αυτή που υπέβαλε η έτερη ενδιαφερόμενη, η ισπανική Talgo.

Συγκεκριμένα η κινεζική προσφορά ήταν κατά 46,7% χαμηλότερη από το κόστος που είχαν υπολογίσει οι ίδιες οι αρχές των βουλγαρικών σιδηροδρόμων και κατά 47,5% πιο φτηνή από την τιμή που προσέφερε ο επόμενος ανταγωνιστής της.

Κατά την Κομισιόν η τεράστια αυτή διαφορά οφείλεται στην παχυλή επιδότηση που έχει διασφαλίσει η CRRC από το Πεκίνο ύψους περίπου 1,75 δισ. ευρώ.

Η Βουλγαρία στράφηκε στις Βρυξέλλες επιζητώντας την ετυμηγορία τους βάσει και της νομοθεσίας του Foreign Subsidies Regulation που τέθηκε σε εφαρμογή το 2023. Μάλιστα, η τελική απόφαση της Κομισιόν αναμένεται να εκδοθεί μέχρι τις αρχές Ιουλίου.

Σχολιάζοντας την υπόθεση ο Τιερί Μπρετόν εξήγησε πως η Κομισιόν θα πρέπει να βεβαιωθεί πως οι συνθήκες στην ενιαία αγορά δεν αλλοιώνονται από την παρέμβαση που μπορεί να έχουν οι ξένες επιδοτήσεις ανατρέποντας τα επίπεδα ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα και την οικονομική ασφάλεια της ΕΕ.

Οι νέοι κανόνες έχουν ακριβώς το σκοπό αυτό και δίνουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το δικαίωμα να ερευνήσει και να παρέμβει σε περιπτώσεις οικονομικών πλεονεκτημάτων (και επιδοτήσεων) που προσφέρονται από ξένες κυβερνήσεις (εκτός ΕΕ) προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις αγορές της ενωμένης Ευρώπης.

Κατά τον κύριο Μπρετόν η αγορά προμηθειών και συμβολαίων της ΕΕ αναλογεί περίπου στο 14% του ΑΕΠ της οικονομίας της και συνιστά ένα ισχυρό οικονομικό καθώς και γεωπολιτικό εργαλείο.

Οι κανόνες για το αθέμιτο πλεονέκτημα που μπορεί να δημιουργούν οι ξένες επιδοτήσεις δημιουργήθηκαν καθώς οι ευρωπαϊκές εταιρείες τα τελευταία χρόνια διαμαρτύρονταν όλο και πιο έντονα πως ξένες εταιρείες, με ισχυρούς και πλούσιους μετόχους, όπως από την Μέση Ανατολή και την Κίνα, διασφάλιζαν συμβόλαια και «έκλεβαν» μερίδια από την εγχώρια αγορά. Οπότε η Κομισιόν θέλησε να «κλείσει» το παράθυρο αυτό.

Πάντως, στην περίπτωση της πρωτοφανούς έρευνας κατά της CRRC Qingdao Sifang Locomotive Κινέζοι αξιωματούχοι έσπευσαν να μεταφέρουν την ανησυχία του Πεκίνου για την απόφαση των Βρυξελλών και την πιθανότητα η ΕΕ να ακολουθήσει τα χνάρια των ΗΠΑ στην υιοθέτηση μιας πιο αυστηρής και όχι δίκαιης στάσης έναντι των κινεζικών προϊόντων και επενδύσεων. Προειδοποίησαν δε, πως τέτοιου είδους κινήσεις μπορεί να καταλήξουν τελικά να βλάψουν τους απλούς Ευρωπαίους καταναλωτές.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί η ΒοfA δεν «βλέπει» φούσκα στα Χρηματιστήρια (πίνακες)

Πώς οι super rich επιλέγουν να μεταβιβάσουν την αμύθητη περιουσία τους

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις – ΕΣΠΑ: Μέχρι πότε παρατείνεται η υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version