Πριν 25 χρόνια η Deutsche Telekom έκανε την είσοδό της στο χρηματιστήριο σε κλίμα έντονης προσμονής και μεγάλης ευφορίας. Άλλωστε ήταν μία εποχή ευφορίας σε όλα τα χρηματιστήρια. Αλλά η μετοχή της Deutsche Telekom θα ήταν κάτι περισσότερο από τζόγος. Θα ήταν μία γνήσια «μετοχή του λαού», που θα οδηγούσε την Telekom σε νέες λεωφόρους επιτυχίας, αλλά και τους μικροεπενδυτές σε πολύτιμες, σχεδόν εγγυημένες αποταμιεύσεις. Κάποιοι έκαναν συνειρμούς με το «αυτοκίνητο του λαού», το περίφημο Volkswagen.
Ιδιαίτερα επιτυχημένη ήταν και η διαφημιστική καμπάνια της Deutsche Telekom με πρωταγωνιστή τον ηθοποιό Μάνφρεντ Κρουγκ, έναν από τους μεγαλύτερους αστέρες του θεάματος την εποχή εκείνη. Ο Κρουγκ έγινε τηλεοπτικό είδωλο στην τηλεοπτική σειρά Liebling Kreuzberg ως δαιμόνιος δικηγόρος που σκαρφίζεται λύσεις για όλα τα προβλήματα. «Η Telekom πηγαίνει στο χρηματιστήριο κι εγώ πηγαίνω μαζί της» ήταν το λιτό, αλλά περιεκτικό μήνυμα του Κρουγκ προς το τηλεοπτικό κοινό. Στις 18 Νοεμβρίου 1996, μόλις πρωτοεμφανίστηκε η μετοχή της Deutsche Telekom στο χρηματιστήριο, 1,9 εκατομμύρια επενδυτές- ανάμεσά τους πολλοί μικροεπενδυτές- έσπευσαν να «αγοράσουν». Η ευφορία ξεπέρασε κάθε όριο, η μετοχή κατέρριπτε όλα τα ρεκόρ και γύρω στο 2000 έφτασε στη μυθική τιμή των 103,50 ευρώ,
Πονοκέφαλος μετά το… πάρτι
Όμως το ξέφρενο πάρτι κάποια στιγμή τελείωσε και, όπως συμβαίνει συχνά στα μεγάλα πάρτι, η επόμενη μέρα προκάλεσε σε πολλούς μετόχους δυνατό… πονοκέφαλο. Η μετοχή της Deutsche Telekom άρχισε να υποχωρεί συνεχώς, χωρίς ποτέ να ανακάμψει. Σήμερα τιμάται γύρω στα 17 ευρώ, δηλαδή όχι πολύ μακριά από την αρχική τιμή της στο χρηματιστήριο το 1996, που ήταν 28,50 γερμανικά μάρκα. Πολλοί επενδυτές έχουν χάσει τα χρήματά τους.
Όλα είχαν ξεκινήσει στα μέσα της δεκαετίας του ’90, όταν άρχισε να διαδίδεται μαζικά το Ίντερνετ. «Λεωφόρο της πληροφορίας» το αποκαλούσαν οι επιτελείς της Deutsche Telekom, θέλοντας να υπογραμμίσουν τη σημασία του για το μέλλον. Το ιδιόμορφο μαγεντιανό κόκκινο χρώμα της εταιρείας, που διατηρείται μέχρι σήμερα, επίσης συμβόλιζε τη «στροφή προς το μέλλον». Υπό την ηγεσία του Ρον Ζόμερ η Deutsche Telekom χρειαζόταν τα δισεκατομμύρια του χρηματιστηρίου, για να χρηματοδοτήσει την επέκτασή της στο εξωτερικό. Έτσι δημιούργησε την αμερικανική θυγατρική της, η οποία παραμένει μέχρι σήμερα το «διαμάντι» του ομίλου, συνεισφέροντας πολύτιμα έσοδα.
Παραπλανητική διαφήμιση;
Για να γίνουν όλα αυτά, η μετοχή της Deutsche Telekom έπρεπε να εμπεδωθεί στη συνείδηση όλων ως η «μετοχή του λαού», όπως και έγινε. Αστυνομικοί, πυροσβέστες, ψαράδες, συνταξιούχοι και γενικότερα άνθρωποι που μέχρι τότε δεν είχαν καμία σχέση με το χρηματιστήριο εμφανίζονταν στα διαφημιστικά μηνύματα της Deutsche Telekom, χαμογελώντας πανευτυχείς στην κάμερα. Ο Μαρκ Τίνγκλερ, επικεφαλής της γερμανικής Ένωσης Μετόχων και Μικροεπενδυτών (DSW) επικρίνει την τακτική αυτή: «Το κράτος έδινε την εντύπωση ότι πρόκειται για μία ‘σίγουρη’ μετοχή για όλους, κάτι που δεν συνέβαινε. Προφανώς υπήρχαν κίνδυνοι, όταν μάλιστα η Telekom ήταν ήδη υπερχρεωμένη και δεν γνώριζε τις αγορές του εξωτερικού, στις οποίες ήθελε να επεκταθεί. Θα χρειαζόταν μεγαλύτερη εγκράτεια στις διαφημίσεις αυτές…»
Διαβάστε τη συνέχεια στην Deutsche Welle