Αν και έχει μείνει πίσω στη διεθνή κούρσα των άμεσων πληρωμών, η Ευρώπη «πατάει γκάζι» και -σύμφωνα με τον σχετικό ευρωπαϊκό κανονισμό- θα υπάρξει καθολική επέκταση της δυνατότητας άμεσων πληρωμών έως τον Οκτώβριο του 2025.
Ο Eνιαίος Χώρος Πληρωμών σε Ευρώ (Single Euro Payments Area – SEPA), δηλαδή ο χώρος στον οποίο καταναλωτές, επιχειρήσεις και δημόσιοι οργανισμοί μπορούν να διενεργούν και να δέχονται εγχώριες και διασυνοριακές ηλεκτρονικές πληρωμές, είναι η βασική υποδομή για την υλοποίηση αυτού του στόχου.
Όπως υποστηρίζει ο Christian Pirkner, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κινητών Πληρωμών (European Mobile Payment Systems Association, EMPSA), οι υποδομές αποτελούν μόνο την αρχή: είναι ο δρόμος στον οποίο θα κινηθεί η Ευρώπη. Όμως, η μετάβαση στο νέο καθεστώς δεν απαιτεί μόνο τον δρόμο: Χρειάζεται και «οχήματα».
«Οχήματα» είναι τα συστήματα άμεσων πληρωμών που θα αναπτύξει κάθε χώρα για τους πολίτες της και μπορούν να αποτελέσουν μοχλούς ανάπτυξης και απεξάρτησης των ευρωπαϊκών πληρωμών από τα αμερικανικά και ασιατικά συστήματα.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο newmoney στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο συνέδριο Payments 360Ο, που διοργάνωσε η εταιρεία Boussias σε συνεργασία με τη ΔΙΑΣ, ο Christian Pirkner εξηγεί τις δυνατότητες αλλά και τις προκλήσεις που συνεπάγεται η επέκταση των άμεσων πληρωμών.
«Σήμερα υπάρχουν τρεις τρόποι για να μεταφέρετε χρήματα στην Ευρώπη», μας είπε. «Ο ένας τρόπος είναι πολύ αργός: Είναι το SEPA Debit. Ο δεύτερος είναι λίγο πιο γρήγορος: Είναι το SEPA Credit. Και τώρα υπάρχει η απαίτηση να κατασκευαστεί η “λεωφόρος”: Το SEPA Inst.
Εγώ υποστηρίζω ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτούς τους “δρόμους” για να κατασκευάσουμε “αυτοκίνητα” που θα κινούνται πάνω σε αυτούς. Οι απλοί άνθρωποι θέλουν αυτοκίνητα, όχι δρόμους. Να φτιάξουμε προϊόντα πληρωμών που οι απλοί άνθρωποι θα αγαπούν να χρησιμοποιούν.
Υπάρχει κίνδυνος, αν επικεντρωθούμε μόνο στους δρόμους, κάποιος άλλος να φτιάξει τα αυτοκίνητα, για παράδειγμα οι Apple Pay, Google Pay, PayPal, MasterCard. Αυτές οι εταιρείες διαθέτουν σπουδαία “αυτοκίνητα”, σπουδαία προϊόντα, αλλά δεν είναι δικά μας.
Καθώς δημιουργούνται νέες υποδομές, ο στόχος πρέπει να είναι να διασφαλίσουμε ότι κατασκευάζουμε όχι μόνο τους δρόμους, αλλά και τα αυτοκίνητα που θα κινούνται πάνω σε αυτούς. Στην Ευρώπη, υπάρχουν καλά τέτοια παραδείγματα. Στη Σουηδία υπάρχει ένα προϊόν που ονομάζεται Swish και σχεδόν το σύνολο του πληθυσμού το χρησιμοποιεί για καθημερινές πληρωμές. Στην Ελβετία είναι το TWINT. Στην Ισπανία το Bizum.
Στην Ελλάδα, το IRIS κάνει εξαιρετική δουλειά. Έχετε μία πολύ ταλαντούχα και αποφασισμένη ομάδα στη ΔΙΑΣ, που έχει αναπτύξει το IRIS. Όσα περισσότερα μπορεί να προσφέρει αυτό το σύστημα, όσο περισσότερα προβλήματα μπορεί να λύσει για τους απλούς ανθρώπους και τους απλούς εμπόρους, τόσο περισσότερο θα αποκτά δημοφιλία και θα είναι το δικό σας “ελληνικό αυτοκίνητο”.
Όσο περισσότερες εφαρμογές που χρειάζονται οι απλοί άνθρωποι μπορεί να ενσωματώσει (για παράδειγμα πώς μοιράζει ο κόσμος χρήματα, πώς κάνει δωρεές, πώς πληρώνει στο πάρκινγκ) και όσο καλύτερες είναι από τις υπάρχουσες επιλογές, τόσο θα αυξάνεται η αυτονομία και η εθνική κυριαρχία και θα διατηρείτε την αξία μέσα στη χώρα για τους δικούς σας πολίτες και για τις δικές σας θέσεις εργασίας».
Μπορούν οι Έλληνες πολίτες να χρησιμοποιούν το σύστημα IRIS για πληρωμές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
«Η ΔΙΑΣ είναι μέλος της EMPSA, άρα η Ελλάδα αποτελεί μέρος της Ένωσης των 11 χωρών που έχουν αναπτύξει προϊόντα κινητών πληρωμών στην Ευρώπη, όπως το Bizon. Ο στόχος μας στην EMPSA είναι να δημιουργήσουμε την περιαγωγή των πληρωμών (payment roaming), που θα λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο όπως η κάρτα SIM λειτουργεί με περιαγωγή όταν ταξιδεύουμε.
Να μπορείτε να πληρώνετε στις ευρωπαϊκές χώρες όπως σήμερα μπορείτε να πάρετε την ελληνική σας κάρτα SIM και να χρησιμοποιείτε το τηλέφωνό σας, για παράδειγμα, στη Βαρκελώνη».
Πιστεύετε ότι κάτι τέτοιο θα μπορεί να ισχύσει στο άμεσο μέλλον;
«Την περασμένη εβδομάδα ένα ιδρυτικό μέλος της EMPSA, η Bluecode, που λειτουργεί σε Αυστρία και Γερμανία, πραγματοποίησε την πρώτη περιαγωγή, μια “γέφυρα” με το ασιατικό σύστημα πληρωμών Alipay+, έτσι ώστε όταν ταξιδεύουμε σε χώρες όπως η Ινδονησία, η Σιγκαπούρη, το Μακάο, οι Φιλιππίνες να σαρώνουμε τον QR κωδικό εκεί και να πληρώνουμε με τον ίδιο τρόπο που πληρώνουμε στην χώρα μας.
Το ίδιο θα μπορεί να πετύχει και το σύστημα IRIS, να λειτουργεί με περιαγωγή όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και σε χώρες εκτός Ευρώπης σε όλο τον κόσμο. Το IRIS είναι ενεργό μέλος της EMPSA και είμαι αισιόδοξος ότι σύντομα θα μπορεί να λειτουργεί διαλειτουργικά».
Διαβάστε ακόμη
Τράπεζες: Κέρδη πάνω από ένα δισ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2024 – Η «ακτινογραφία» των αποτελεσμάτων
AEGEAN: Με ενισχυμένο θερινό πρόγραμμα φέτος – 13,4 εκατ. προσφερόμενες θέσεις αυξημένες 6%
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ