Πονοκέφαλο έχουν προκαλέσει στην Ευρώπη τα αυξανόμενα κρούσματα κλοπής χαλκού στα σιδηροδρομικά δίκτυα, με το πρόβλημα να εντείνεται λόγω της αύξησης στην τιμή του μετάλλου.
Οι μεγαλύτεροι σιδηροδρομικοί φορείς της Ευρώπης αναφέρουν προβλήματα με κλοπή χαλκού στις γραμμές τους και με την τιμή του μετάλλου που αναμένεται να αυξηθεί, πολλοί ανησυχούν.
Ο χαλκός είναι το βασικό στοιχείο σε πράγματα όπως καλώδια μεταφοράς σημάτων, καλώδια γείωσης και καλώδια ρεύματος. Χωρίς αυτά, τα τρένα δεν έχουν την ισχύ ή τις επικοινωνίες για να κινηθούν.
Γιατί οι χαλκός όμως έχει μπει στο στόχαστρο των κλεφτών; Σύμφωνα με έκθεση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας όλων των κομμάτων του Ηνωμένου Βασιλείου για την κλοπή μετάλλων, που παρουσιάζει το Euronews, ένας τόνος θα μπορούσε να πουληθεί σε μονάδα ανακύκλωσης μετάλλων στο Ηνωμένο Βασίλειο για περίπου 6.600 £ (7.726 ευρώ) τον περασμένο Μάρτιο. Ενώ οι κλέφτες μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσουν κλεμμένα αγαθά σε έναν επίσημο χώρο ανακύκλωσης, είναι πιθανό να το κάνουν σε πιο άτυπα σκραπ.
Καθώς η τιμή του χαλκού προβλέπεται να αυξηθεί τα επόμενα δύο χρόνια, οι σιδηροδρομικοί φορείς ανησυχούν ότι η κλοπή χαλκού θα γίνει ακόμη πιο δημοφιλής. Και επιδιώκουν να αυξήσουν την άμυνά τους, με αποτέλεσμα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες α χρησιμοποιούν ακόμη και τεχνολογία DNA για να εντοπίσουν τους κλέφτες.
Εντείνεται το πρόβλημα
Το μέγεθος του προβλήματος αποκαλύπτεται από τα δεδομένα από μερικούς από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης τρένων της ηπείρου.
Η όρεξη για χαλκό οδήγησε τα βρετανικά τρένα να καθυστερήσουν για 84.390 λεπτά το οικονομικό έτος 2022/23 με κόστος 12,24 εκατ. £ (14,33 εκατ. ευρώ), στοιχεία που δόθηκαν στο Euronews Travel by Network Rail.
Στη Γερμανία υπήρξαν 450 περιπτώσεις κλοπής μετάλλων στους σιδηροδρόμους της Deutsche Bahn, είπε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας τρένων. Αυτό επηρέασε 3.200 τρένα που καθυστέρησαν συνολικά για 40.000 λεπτά και κόστισαν στην Deutsche Bahn 7 εκατομμύρια ευρώ.
Η γαλλική εταιρεία SNCF ανακοίνωσε ότι περισσότερα από 40.000 τρένα επηρεάστηκαν από κλοπή μετάλλων στα πιο πρόσφατα στοιχεία τους από το 2022, προκαλώντας ζημίες άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι σιδηρόδρομοι του Βελγίου επηρεάστηκαν επίσης, με 466 πράξεις κλοπής χαλκού το 2022, που ήταν μια αύξηση 300% σε σύγκριση με το 2021 και οδήγησε σε 33.000 λεπτά καθυστερήσεων.
Αλλά δεν παλεύουν όλες οι χώρες με αυτό το πρόβλημα. Εκπρόσωπος της αυστριακής εταιρείας ÖBB δήλωσε στο Euronews: «Πέρυσι, καταγράψαμε κλοπές χαλκού σε χαμηλό μονοψήφιο εύρος σε ολόκληρη την Αυστρία, κάτι που δεν προκάλεσε καμία διακοπή στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».
Πώς το αντιμετωπίζουν οι εταιρείες
Αν και οι σχετικοί αριθμοί είναι σημαντικοί, έχουν μειωθεί μαζικά τα τελευταία 10-15 χρόνια. Η Deutsche Bahn λέει ότι τα κρούσματα έχουν μειωθεί κατά περίπου 85 τοις εκατό στη Γερμανία από 3.200 το 2013 σε 450 το 2023.
Αλλά η αντιμετώπιση του εγκλήματος έχει τις προκλήσεις της.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές και οι υποδομές είναι φυσικά απλωμένες σε όλες τις χώρες και περνούν από απομακρυσμένες περιοχές. Αυτό καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση και τη σύλληψη των κλεφτών στη δράση.
Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν αυξήσει τη συνεργασία με την αστυνομία και χρησιμοποίησαν CCTV και drones για να βελτιώσουν την ασφάλεια.
Αρκετοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Network Rail , SNCF και Deutsche Bahn, έχουν στραφεί ακόμη και στην τεχνολογία DNA για να σταματήσουν τους κλέφτες.
Στα ύψη οι τιμές του χαλκού
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες διαπιστώνουν ότι η πρόσφατη άνοδος των τιμών συμπίπτει με αύξηση στα κρούσματα κλοπών.
Αναλυτές της BMI, μια μονάδα της Fitch Solutions, προβλέπουν ότι οι τιμές του χαλκού θα αυξηθούν φέτος καθώς και το 2025.
Ένας από τους λόγους για αυτό είναι η παγκόσμια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για το μέταλλο.
Ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια. Τις επόμενες δύο δεκαετίες ο ενεργειακός τομέας θα αποτελεί το 40 τοις εκατό της παγκόσμιας ζήτησης για χαλκό, προβλέπει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας.
Όπως έχουν τα πράγματα αυτές οι κλοπές κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Πολλοί από τους μεταφορείς τρένων της Ευρώπης είναι κρατικοί ή εξαρτώνται από κρατικά χρήματα, επομένως οι φορολογούμενοι πληρώνουν μέρος του λογαριασμού.
Διαβάστε ακόμη
Κρουαζιέρα: Η γεωπολιτική κρίση στη Μέση Ανατολή ευνοεί την Ελλάδα (pics)
Πλειστηριασμός: Τώρα και… «ψάρια» βγαίνουν στο ηλεκτρονικό σφυρί (pics)
Τουρισμός: Ετσι θα φτάσουμε σε εισπράξεις τα 27 δισ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ