search icon

Ευρώπη

Brexit: Η Μέι «τρέχει» για λύση και η ΕΕ ετοιμάζεται για άτακτη έξοδο

Το πολιτικό παιχνίδι που προσπάθησε να παίξει η Ντάουνινγκ Στριτ με τις Βρυξέλλες της γύρισε μπούμερανγκ - Σε έξι ημέρες το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα κληθεί να αποφασίσει, ερήμην του Λονδίνου, για το μέλλον της Μεγάλης Βρετανίας

Τα τελευταία της χαρτιά καλείται να παρουσιάσει η πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας Τερέζα Μέι, έξι μόλις ημέρες πριν τη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα κληθεί να αποφασίσει, ερήμην του Λονδίνου, για το μέλλον της Μεγάλης Βρετανίας.

Το πολιτικό παιχνίδι που θέλησε να παίξει το Λονδίνο με τις Βρυξέλλες και η γραφειοκρατική απάντηση των «27» γύρισε μπούμερανγκ για την Ντάουνινγκ Στριτ, που πλέον αναζητεί μια οποιαδήποτε λύση από την ΕΕ για να καταφέρει να γλυτώσει τα χειρότερα μιας άτακτης εξόδου από την Ένωση.

Σε μια ύστατη προσπάθεια να προλάβει τα χειρότερα, η πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας πρότεινε να καθίσει στο τραπέζι με τον Τζέρεμι Κόρμπιν και να καταλήξουν σε συμφωνία, την οποία θα παρουσιάσουν στην ΕΕ προς έγκριση. Μια κίνηση η οποία ενδέχεται να ενώσει του Συντηρητικούς, όχι υπέρ μια συμφωνίας για το Brexit, αλλά εναντίον της Τερέζα Μέι.

Οι επιλογές της πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας, στο πλαίσιο που αφορούν μόνο το πολιτικό της μέλλον και όχι αυτό της Μεγάλης Βρετανίας, αφήνουν παγερά αδιάφορους τους υπόλοιπους 27 ηγέτες της ΕΕ και τα θεσμικά όργανα. Σε μια πρωτοφανή επίδειξη συνεργασίας και ενότητας τα 27 κράτη -μέλη της ΕΕ αρνήθηκαν να παίξουν το βρετανικό παιχνίδι του «διαίρει και βασίλευε», περιμένοντας την όποια τελική απόφαση του Λονδίνου.

Μια μόλις εβδομάδα πριν το έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που συγκάλεσε ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τουσκ, η ΕΕ προετοιμάζεται για μια άτακτη αποχώρηση της Μεγάλης Βρετανίας στις 12 Απριλίου. Την Τρίτη 2 Μαρτίου ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας Λίο Βαράντκαρ συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμμανουέλ Μακρόν στο Παρίσι. Ο πρόεδρος Μακρόν, ο οποίος έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του για μια μεγάλη παράταση στη διαδικασία εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ, υπογράμμισε ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο θα παραμείνει φίλη και σύμμαχος χώρα, ωστόσο δεν μπορούμε να σπαταλήσουμε τους επόμενους μήνες με σκοπό να καθορίσουμε τους όρους του διαζυγίου».

Μια ημέρα μετά, τη σκυτάλη του Brexit έλαβε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο Ζαν – Κλοντ Γιούνκερ, μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, υπογράμμισε ότι η 12η Απριλίου είναι η τελική προθεσμία για την έγκριση της συμφωνίας αποχώρησης από τη Βουλή των Κοινοτήτων. «Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο δεν το καταφέρει μέχρι τότε, δεν θα υπάρξει άλλη σύντομη παράταση», ξεκαθάρισε ο πρόεδρος της Επιτροπής, σημειώνοντας ότι, συγχρόνως, η ΕΕ είναι έτοιμη να επιδείξει «ευελιξία» και να προετοιμάσει το έδαφος για μια πιο «στενή οικονομική συνεργασία» με το Ηνωμένο Βασίλειο στο μέλλον.

Σήμερα, 4 Απριλίου, ο ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας Λίο Βαράντκαρ θα υποδεχθεί την Καγκελάριο της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ στο Δουβλίνο. Παρόλο που η Γερμανία είναι η χώρα που θα πληγεί οικονομικά περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη από μια άτακτη έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας και απεύχεται μια τέτοια προοπτική, το Βερολίνο θα στηρίξει την κοινή θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Άνγκελα Μέρκελ αναμένεται να επαναλάβει τη φράση του Εμμανουέλ Μακρόν, ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν πρόκειται να εγκαταλείψει ποτέ ένα κράτος -μέλος της» στην προκειμένη περίπτωση την Ιρλανδία.

Τα ευρωπαϊκά λιμάνια ετοιμάζονται για το Brexit

Η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας χωρίς συμφωνία είναι το απευκταίο σενάριο. Ένα διαζύγιο που θα πλήξει και τις δύο πλευρές. Σε αντίθεση όμως με το Λονδίνο η ΕΕ είναι περισσότερο προετοιμασμένη για μια άτακτη αποχώρηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καταφέρει να ενημερώσει τα κράτη – μέλη της ΕΕ για τα άμεσα και έμμεσα προβλήματα που θα προκύψουν από την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου.

Τα λιμάνια του Καλαί στη Γαλλία, του Κουξχάφεν στη Γερμανία και του Ρότερνταμ στην Ολλανδία ετοιμάζονται για περισσότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αναμονή και καθυστερήσεις στην παράδοση εμπορευμάτων.

Σύμφωνα με υπολογισμούς αναμένεται ότι μετά το Brexit θα περνούν εδώ από τελωνειακό έλεγχο πάνω από 100.000 πλοία και περίπου 10 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο.

Πηγή: protothema.gr

Exit mobile version