Με το σλόγκαν το «αύριο είναι ήδη εδώ» υπεγράφη σε ειδική ψηφιακή εκδήλωση παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Προέδρου του ομίλου Volkswagen Χέρμπερτ Ντις, το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της αυτοκινητοβιομηχανίας για την ενεργοποίηση ενός σημαντικού επενδυτικού προγράμματος που θα εξελίξει την Αστυπάλαια σε έναν ενεργειακά αυτόνομο προορισμό, ένα πρότυπο νησί έξυπνης και αυτόνομης μετακίνησης.
«Σε πραγματικά δύσκολους καιρούς στέλνουμε στον κόσμο ένα μήνυμα αισιοδοξίας», τόνισε στον χαιρετισμό του ο πρωθυπουργός κάνοντας λόγο για ένα πρότζεκτ το οποίο θα αλλάξει το νησί μετατρέποντας το σε πρότυπο με βάση τις επιδιώξεις τόσο των κυβερνήσεων όσο και της αυτοκινητοβιομηχανίας για μηδενικούς ρύπους. «Με την ολοκλήρωση του προγράμματος η Αστυπάλαια θα αποτελεί για όλο τον κόσμο μία ‘κρυφή ματιά’ στο μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης.
Πρόσθεσε δε ότι η απόφαση της Volkswagen για να τρέξει το ερευνητικό της πρόγραμμα σε ένα ελληνικό νησί αποτελεί ακόμα μία ψήφος εμπιστοσύνης στις προοπτικές της χώρας, αποδεικνύοντας ότι «η Ελλάδα εξελίσσεται σε ελκυστικό επενδυτικό προορισμό». «Πριν ένα μήνα είχαμε την ανακοίνωση της Microsoft για τη δημιουργία ενός μεγάλου data center στη χώρα, η Pfizer ήδη λειτουργεί το δικό της hub στη Θεσσαλονίκη ενώ μόλις χθες μία μεγάλη αμερικάνικη εταιρεία τεχνολογίας, η Digital Realty εξαγόρασε τη Lamda Hellix. Όλα αυτά δείχνουν την επανατοποθέτηση της χώρας και σε άλλους τομείς, πέραν του τουρισμού. Τομείς που ακουμπούν το μέλλον και την καινοτομία», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, εκφράζοντας και την αισιοδοξία του ότι με την επιτυχή ολοκλήρωση του πρότζεκτ της Αστυπάλαιας το πρόγραμμα της VW θα επεκταθεί και αλλού.
Απ’ την πλευρά του ο Πρόεδρος του Ομίλου VW Δρ. Χέρμπερτ Ντις μίλησε για ένα «φανταστικό πρότζεκτ» με το οποίο ενώνονται οι δυνάμεις των πολιτών και των επιχειρήσεων για έναν μεγάλο στόχο, τη δημιουργία μίας κοινωνίας μηδενικών ρύπων. «Οι καλύτεροι ειδικοί μας θα βγάλουν χρήσιμα συμπεράσματα απ’ το πρότζεκτ της Αστυπάλαιας ώστε να έχει εφαρμογή σε μεγαλύτερη κλίμακα», σημείωσε ο Δρ. Ντις
Με βάση το πρότζεκτ η αυτοκινητοβιομηχανία όχι μόνο θα τεστάρει την απόλυτη χρήση της ηλεκτροκίνησης στο νησί με την ανάπτυξη όλων των απαραίτητων δικτύων αλλά επίσης το διαμοιρασμό οχημάτων καθώς επίσης σε δεύτερη φάση και την αυτόνομη οδήγηση.
«Τα αποτελέσματα του προγράμματος θα επιταχύνουν τις προσπάθειες παγκοσμίως. Επομένως αυτό δεν αφορά μόνο ένα μικρό νησί, αλλά αύριο ολόκληρες χώρες και όλο τον κόσμο», υπογράμμισε ο κ. Ντις. «Αποτελεί έναν σταθμό στο να φθάσουμε στον κοινό μας στόχο», πρόσθεσε παρατηρώντας πως «η κλιμματική αλλαγή αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση και η τεχνολογική καινοτομία επιχειρεί να δώσει απαντήσεις και λύσεις».
Νωρίτερα την παρουσίαση των γενικών αρχών του προγράμματος που θα ξεκινήσει απ’ το α’ τρίμηνο του 2021 στο νησί με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα τέλη του 2026 έκανε ο υφυπ. Οικονομικής Διπλωματίας κ. Κώστας Φραγκογιάννης, ο οποίος και ανέλαβε εδώ και μήνες την ευθύνη των διαπραγματεύσεων με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
«Το πρόγραμμα αυτό δείχνει πως μία φιλική προς τις ξένες επενδύσεις κυβέρνηση και μία μεγάλη εταιρεία μπορούν να συνεργαστούν για τη νέα εποχή και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών», υπογράμμισε ο κ. Φραγκογιάννης.
Το έργο
Σύμφωνα με την αναλυτική παρουσίαση που ακολούθησε απ’ τους κ.κ. Φραγκογιάννη, Ντις καθώς και της ΓΓ του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας κας επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες που μετέφερε απ’ το πρωί το newmoney.gr το project διάρκειας έξι ετών, για το οποίο η VW θα δεσμεύσει 10 εκατ. ευρώ (τα 3 εκατ. ευρώ άμεσα) και άλλα τόσα περίπου η ελληνική κυβέρνηση – χωρίς να υπολογίζεται η δημιουργία του υβριδικού συστήματος ενέργειας που θα απαιτηθεί – θα στηριχθεί σε τέσσερις πυλώνες.
1.Αντικατάσταση των συμβατικών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχημάτων στο νησί, με ηλεκτρικά.
2.Aντικατάσταση των ρυπογόνων καυσίμων με εναλλακτικές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, χωρίς αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
3.Eκπαίδευση της κοινότητας των πολιτών του νησιού στη διαμοιραζόμενη δημόσια και ιδιωτική συγκοινωνία και μετακίνηση, και
4.Mεσομακροπρόθεσμα την δοκιμή της αυτόνομης οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες
Σε τιμές κόστους τα οχήματα
Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξηγούσαν αργότερα σε κοινή συνέντευξη Τύπου οι κ.κ. Ντις, Φραγκογιάννης καθώς και η ΓΓ του υπ. Ενέργειας κα Αλεξάνδρα Σδούκου θα δοθούν μεγάλα κίνητρα στους κατοίκους ώστε να προχωρήσουν στην αντικατάσταση. Η VW θα διαθέσει σε τιμές κόστους τα οχήματα ενώ οι κάτοικοι του νησιού θα επιδοτηθούν με ένα ποσό ως 12.000 ευρώ από ειδικό πρόγραμμα που θα ενεργοποιήσει η κυβέρνηση. Επιπρόσθετα έχουν δεσμευθεί οι ελληνικές τράπεζες να παρέχουν τις σχετικές διευκολύνσεις – χρηματοδοτήσεις στους κατοίκους. Τα δε οχήματα μπορεί να είναι από ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ ως ΙΧ και μίνι μπας. Σε ο,τι αφορά τα οχήματα Δημοσιας Χρήσης η VW θα τα χορηγήσει δωρεάν στις τοπικές Αρχές. Συνολικά υπολογίζεται ότι ο νέος στόλος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα φθάσει τα 900. Επίσης η VW θα αναλάβει τη δημιουργία του δικτύου ηλεκτρικής φόρτισης.
Η αξία του συγκεκριμένου πρότζεκτ, όπως τόνισε ο κ. Ντις έγκειται στο γεγονός ότι οι ενεργειακές ανάγκες όλης αυτής της υποδομής θα είναι από καθαρές μορφές ενέργειας, που αποτελεί και τον μεγάλο στόχο του μέλλοντος για τις μεταφορές.
Οι υποδομές
Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργηθεί ένα υβριδικό σύστημα ενεργειακής επάρκειας του νησιού μέσω φωτοβολταϊκών συστημάτων, αιολικής ενέργειας και την πρόβλεψη για τη δημιουργία υποδομών αποθήκευσης ενέργειας. Αυτό θα αντικαταστήσει και τις 4 ντιζελογεννήτριες που παράγουν ηλεκτρισμό για τις ανάγκες του νησιού. Ένα εγχείρημα εφικτό, όπως εξηγούσε η ΓΓ του υπ. Ενέργειας αφού οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού σήμερα είναι περίπου 1,2 MW με την κορύφωση τους το καλοκαίρι να φθάνουν τα 2,4 MW. «Με τον ηλεκτρικό στόλο υπολογίζουμε οι ανάγκες να αυξηθούν μόνο 15% οπότε αυτό μπορεί να καλυφθεί με ένα σύστημα κορυφαίας τεχνολογίας», είπε η ίδια.
Στο κομμάτι του διαμοιρασμού ηλεκτρικών οχημάτων, η VW θα παρέχει την τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει ήδη σε άλλα ερευνητικά προγράμματα που δοκιμάζει τα τελευταία χρόνια στο Αμβούργο και τη Σαγκάη, όπως είπε ο κ. Ντις.
Η αυτόνομη οδήγηση
«Το επόμενο βήμα για τη VW στην Ελλάδα μετά απ’ αυτό θα είναι το κομμάτι της αυτόνομης οδήγησης, το οποίο περιλαμβάνει την εφαρμογή πολλών καινοτόμων συστημάτων», εξήγησε ο κ. Ντις λέγοντας μάλιστα πως ίσως στο συγκεκριμένο κομμάτι ανοίξει και μία νέα ευκαιρία για την διεύρυνση της συνεργασίας μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και της χώρας μας.
Σε ο,τι αφορά την Αστυπάλαια δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης με βάση το μνημόνιο που υπεγράφη σήμερα είναι η βελτίωση του οδικού δικτύου, κρίσιμο στοιχείο για την αυτόνομη οδήγηση.
Συνολικά για την Volkswagen η Αστυπάλαια αποτελεί το ιδανικό μέρος για να δοκιμαστεί σε μικρογραφία η μεγάλη πρόκληση που έχει θέσει: το 100% ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα. Στην Αστυπάλαια, θα επιδιώξουν να αποδείξουν ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί σε μεγάλη κλίμακα, χωρίς να διακυβεύεται η μετακίνηση και η καθημερινότητα των ανθρώπων.
Για την ελληνική κυβέρνηση, πέραν του γεγονότος ότι αποτελεί την πρώτη επένδυση μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα έπειτα από δεκαετίες με αρκετές υποσχέσεις για το μέλλον, το συγκεκριμένο έργο αποτελεί ένα από τους κεντρικούς πυλώνες περιβαλλοντικής αντίληψης, αλλά και ένα νέο υπόδειγμα κοινωνικής συμπεριφοράς και πολιτισμού της καθημερινότητας.
Αποτελεί ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να δεχθεί πρωτοπόρες, καινοτόμες και εμβληματικές επενδύσεις που οδηγούν τις κοινωνίες σε άλλο επίπεδο βιώσιμης ανάπτυξης
Η σημαντικότητα του έργου
Εξάλλου, το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό, ψηφιακό και με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα στην ατμόσφαιρα, κάτι που θα τεσταριστεί πλέον πρακτικά στο νησί της Αστυπάλαιας σε μακροπρόθεσμη βάση. Από εκεί και έπειτα η καινοτόμος διαμοιραζόμενη συγκοινωνία σε συνεργασία με ψηφιακές εφαρμογές αναμένεται να τεστάρει το βαθμό που βελτιώνονται οι μετακινήσεις των κατοίκων του νησιού σε ένα πιο πρακτικό πλαίσιο.
«Tο πρότζεκτ αυτό είναι μοναδικό. Μπορεί να αποτελέσει εξαιρετικό πρότυπο για Ευρώπη και τον κόσμο», εξηγούσε ο κ. Ντις. «Ο διάλογος με τους κατοίκους που θα επιχειρήσουν τη μετάβαση θα μας δώσει την εμπειρία ώστε να πολλαπλασιάζουμε αυτό το πρότζεκτ και τελικά να το επεκτείνουμε σε μεγαλύτερη κλίμακα και αλλού», πρόσθεσε.
«Είμαι χαρούμενος και υπερήφανος γι αυτό το πρότζεκτ που ενισχύει το βασικό μας στόχο που δεν είναι άλλος απ’ την ‘επανατοποθέτηση της Ελλάδας στον κόσμο’», κατέληξε απ’ την πλευρά του ο κ. Φραγκογιάννης.