Θα είναι το 2021 η χρονιά των υδροπλάνων στην Ελλάδα; Η αισιοδοξία ότι η… αρχή της προσπάθειας για τη σταδιακή δημιουργία ενός μεγάλου βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα θα έχει και την ανάλογη συνέχεια μέσα στους επόμενους μήνες εκφράζεται όχι μόνο από τα χείλη στελεχών των εταιρειών του νέου κλάδου που, ήδη, παίρνουν «θέσεις αποθαλάσσωσης» στην ελληνική αγορά, αλλά και από τους αρμοδίους υπουργούς.
Ο τουρισμός «ανοίγει» από τις 15 Μαΐου και πολύς κόσμος περιμένει, μετά από καθυστερήσεις ετών, την άφιξη του νέου μεταφορικού μέσου για να το γνωρίσει και από κοντά στα μέσα Σεπτέμβρη, εφόσον τηρηθούν τα προγράμματα…
Από όσα έχουν διαφανεί από τις συζητήσεις, τις διεργασίες ή και τις ανακοινώσεις ακόμα από «παίκτες» οι οποίοι σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στο νέο project που υπόσχεται να αλλάξει τον «χάρτη» των μεταφορών στην Ελλάδα (και να λειτουργήσει, ως έναν βαθμό, συμπληρωματικά για άλλους κλάδους), θα δημιουργηθούν σταδιακά δυο ή και τρεις στόλοι τουλάχιστον, με δυναμικότητα 15 έως 20 υδροπλάνων ο καθένας, σε βάθος χρόνου ανάλογο με τα χρονοδιαγράμματα κάθε εταιρείας, π.χ. για 3ετή ή 5ετή πλάνα.
Αν ληφθεί σε υπόψη ότι οι εμπλεκόμενοι μιλούν για ένα δίκτυο αποτελούμενο από 150 συνολικά υδατοδρόμια σε λιμάνια, μαρίνες, λίμνες και τουριστικά συγκροτήματα στην πλήρη ανάπτυξή του, γίνεται αντιληπτό ότι για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του, αν όλα πάνε καλά, θα χρειασθεί ένας minimum αριθμός υδροπλάνων…
Στην κορυφή των προτιμήσεων των επιχειρηματιών έχει μπει ένα συγκεκριμένο μοντέλο αμφίβιου σκάφους, τα δημοφιλή DHC-6 Twin Otter Series 400 της Καναδικής κατασκευάστριας Viking Air, που είναι ουσιαστικά μικρά… jets.
Κάποια αεροσκάφη έχουν «καπαρωθεί» και άλλα βρίσκονται στο στάδιο της επιθεώρησης από μηχανικούς των ενδιαφερομένων εταιρειών για τις τελικές εγκρίσεις.
Πρόκειται για σύγχρονα υδροπλάνα που διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να προσγειώνονται και να απογειώνονται σαν… κανονικά αεροπλάνα σε συμβατικά αεροδρόμια, ικανά να μεταφέρουν ως και 19 επιβάτες και να πραγματοποιούν πτήσεις διάρκειας μέχρι και μιας ώρας, εντός ελληνικής επικράτειας ή και εκτός σε κοντινούς διεθνείς προορισμούς (π.χ. Ιταλία, Τουρκία, Αλβανία), αναπτύσσοντας ταχύτητες ως 300 χλμ/ώρα.
Το κόστος ενός καινούργιου υδροπλάνου τέτοιου τύπου θεωρείται, βέβαια, αρκετά υψηλό. Ξεπερνά τα 7 εκατ. ευρώ φθάνοντας ως και τα 8 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, αυξάνει αντίστοιχα και το κόστος της επένδυσης για την αγορά ολόκληρου στόλου. Οι εναλλακτικές λύσεις για τις εταιρείες που θα αναλάβουν να εκτελέσουν το πτητικό έργο είναι η απόκτηση ενός ελαφρώς μεταχειρισμένου Twin Otter της Viking (ή άλλης μάρκας…) από το εξωτερικό ή η μίσθωση του.
Οι δυνατότητες ενός αμφίβιου σκάφους που συνδυάζει το «2 σε 1» (με χαρακτηριστικά υδροπλάνου και αεροπλάνου) διευκολύνουν τις συνέργειες των εταιρειών που τα χρησιμοποιούν με άλλες άλλων κλάδων με διάφορους συνδυασμούς δρομολογίων, με «πακέτα» εισιτηρίων ή υπηρεσιών (π.χ. πτήσεις αναψυχής ή ξεναγήσεις). Ένα υδροπλάνο μπορεί, για παράδειγμα, να μεταφέρει επιβάτες από και προς ένα κρουαζιερόπλοιο, από μια πτήση της γραμμής σε ένα από τα αεροδρόμια της χώρας ή από ένα παραθαλάσσιο resort…
Άλλοι διαδεδομένοι τύποι υδροπλάνων είναι τα μικρότερα, επίσης αμφίβια, Dornier Seastar CD2, Cessna Caravan X και Kodiak, χωρητικότητας 12 επιβατών τα δυο πρώτα και 10 το τρίτο.
Η Bombardier και τα Canadair
Η συγκεκριμένη μάρκα έχει την δική της ιστορία. Άνθρωποι της Viking διατηρούν επαφές όχι μόνο με τους επιχειρηματίες του κλάδου ενόψει της έναρξης των πτήσεων με υδροπλάνα στην Ελλάδα από το προσεχές φθινόπωρο για την πώληση κάποιων Twin Otter, αλλά κατά καιρούς και με τα εκάστοτε αρμόδια κυβερνητικά στελέχη με αντικείμενο συζήτησης τα… Canadair.
Τα γνωστά πυροσβεστικά αεροσκάφη είχαν πάψει να παράγονται (με ότι αυτό σήμαινε και για την «ηλικία» του αντίστοιχου ελληνικού στόλου), ωστόσο από το 2016 η Viking απέκτησε τα δικαιώματα (πιστοποιητικά) των 3 τύπων του «αθάνατου» και «σκληροτράχηλου» Canadair από την πρώην κατασκευάστρια τους, την Bombardier και το γεγονός επανέφερε τα τελευταία χρόνια στην επικαιρότητα θέμα πιθανών νέων παραγγελιών, έστω με διαφορετική ονομασία (Viking Air CL-515).
Στις επενδύσεις μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, πάντως, έχουν συμπεριληφθεί και αυτές του εκσυγχρονισμού εναέριων μέσων για την πολιτική προστασία. Μεταξύ αυτών και 7 αεροσκαφών Canadair…
Διαβάστε ακόμη