Στις Γενικές Ασφαλίσεις εντοπίζει ο γενικός διευθυντής Ζωής & Υγείας της Interamerican, κ. Γιώργος Βελιώτης, την επόμενη φάση συγκέντρωσης της ασφαλιστικής αγοράς, εστιάζοντας στους λόγους που ωθεί τους εγχώριους, αλλά και διεθνείς «παίκτες», προς αυτή την κατεύθυνση. «Βασικοί λόγοι για τη συγκέντρωση του ασφαλιστικού κλάδου συνολικά είναι η ανάγκη για περισσότερα (εποπτικά) κεφάλαια, ώστε να μπορούν τα σχήματα να ανταποκριθούν, τόσο σε τακτικούς και εκτάκτους κινδύνους, αλλά και για επιπλέον ανάπτυξη, η έντονη τάση ψηφιοποίησης που θα απορροφήσει αρκετά κεφάλαια, η ανάγκη για εξορθολογισμό και περαιτέρω μείωση του κόστους για τον τελικό πελάτη και τέλος, η ανάγκη για ενίσχυση της απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων (RoE)», τονίζει χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο newmoney.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ασφαλιστική συνείδηση των Ελλήνων θα μπορούσε να ενισχυθεί με τη δημιουργία ενός πλαισίου, όπου το κρατικό σύστημα ασφάλισης συμπληρώνεται από την ιδιωτική ασφάλιση. «Σε τέτοια μοντέλα συνεργασίας χρειάζονται και τα κατάλληλα φορολογικά κίνητρα», εξηγεί, υπενθυμίζοντας πως, συγκριτικά με άλλες χώρες, η φορολογία των ασφαλίστρων στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη.
1. Πόσο βιώσιμο είναι σήμερα το ελληνικό σύστημα υγείας και πως μπορεί η ιδιωτική ασφάλιση να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση;
Το ελληνικό σύστημα υγείας βρίσκεται σε μια μακροχρόνια μεταρρύθμιση και ως αποτέλεσμα της αδυναμίας του να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του πληθυσμού, οι Έλληνες στρέφονται στις ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά out-of-pocket δαπανών υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η ιδιωτική ασφάλιση δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις προς ένα πιο βιώσιμο σύστημα υγείας μέσω της συνεργασίας του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Αυτή η συνεργασία θα επιτρέπει στους δυο τομείς να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με στόχο την αποδοτικότερη αξιοποίηση των υφιστάμενων δομών και πόρων καθώς και την βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών.
Σαν παράδειγμα, θα μπορούσε ο δημόσιος τομέας να παρέχει δευτεροβάθμια περίθαλψη με καλύτερους όρους (π.χ. σε μονόκλινα ή δίκλινα δωμάτια ή χωρίς αναμονές). Με αυτόν τον τρόπο, οι ασφαλισμένοι με ιδιωτικά προγράμματα υγείας θα έχουν πρόσβαση σε ένα εύρος αναβαθμισμένων υπηρεσιών υγείας σε Δημόσια Νοσοκομεία, με την εισαγωγή νέων τεχνικών και μεθόδων θεραπείας, αλλά και την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών και τεχνικών υποδομών των Δημόσιων Νοσοκομείων.
Παράλληλα, η ιδιωτική ασφάλιση μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία Ασφαλιστικών Προγραμμάτων Υγείας νέας γενιάς, τα οποία θα απευθύνονται σε ασφαλισμένους που επιθυμούν κάλυψη από το δημόσιο σύστημα υγείας με υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και χωρίς αναμονές, με μειωμένα όμως ασφάλιστρα σε σχέση με τα παραδοσιακά προγράμματα υγείας. Με αυτό τον τρόπο οι ασφαλιστικές εταιρίες μπορούν να διεισδύσουν σε ένα κομμάτι της κοινωνίας το οποίο δεν έχει ιδιωτική ασφάλιση λόγω αδυναμίας να ανταπεξέλθει στο υψηλό κόστος, αυξάνοντας τη συνολική διείσδυση της ασφαλιστικής αγοράς, η οποία είναι ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Παράλληλα η επίτευξη ΣΔΙΤ στον τομέα της υγείας μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στα αποτελέσματα των υφιστάμενων προγραμμάτων υγείας και να οδηγήσει κατ’επέκταση στη μείωση των ασφαλίστρων των προγραμμάτων υγείας, παλιών και νέων, μέσω της στροφής μέρους των ασφαλισμένων προς τα Δημόσια Νοσοκομεία. Η ενδεχόμενη στροφή των ασφαλισμένων προς τα Δημόσια Νοσοκομεία μπορεί τέλος να οδηγήσει στη μείωση των τιμολογίων των Ιδιωτικών Κλινικών, λόγω της καλύτερης κατανομής προσφοράς και ζήτησης.
Τέλος, σε αυτή την κατεύθυνση μπορούν να συνεισφέρουν και δομικές μεταρρυθμίσεις του συστήματος υγείας και ασφάλισης στο πρότυπο της συμπληρωματικής ή αλληλο-συμπληρωματικής λειτουργίας μεταξύ κοινωνικής και ιδιωτικής ασφάλισης δημιουργώντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις για εξορθολογισμό των δαπανών του δημόσιου τομέα αλλά και περαιτέρω ανάπτυξης της ιδιωτικής ασφάλισης. Αν ληφθεί υπόψη και το υπερβολικά μεγάλο ποσοστό των άμεσων δαπανών υγείας (out-of-pocket) στην Ελλάδα, γίνεται ακόμα πιο αντιληπτή η ανάγκη να υιοθετηθεί ένα αντίστοιχο μοντέλο μεταρρυθμίσεων, ώστε οι εν λόγω δαπάνες να διοχετευτούν προς την ιδιωτική ασφάλιση δημιουργώντας αξία για τον ασφαλισμένο, αλλά και για την κοινωνία.
2. Προσφάτως η Interamerican διεύρυνε την παρουσία της στον χώρο της υγείας, προσθέτοντας στο δίκτυό της ένα νέο κέντρο πρωτοβάθμιας φροντίδας «Medifirst». Ποια τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής και τι σχεδιάζετε για το μέλλον;
Στην Ελλάδα, η ολοκληρωμένη πρωτοβάθμια περίθαλψη δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς και οι υπηρεσίες είναι κατακερματισμένες. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι περισσότεροι συμπολίτες μας δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στην πρωτοβάθμια περίθαλψη,με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ωφεληθούν από τις σύγχρονες ιατρικές υπηρεσίες και την εξελιγμένη τεχνολογία, που αντιμετωπίζει σε πρωτοβάθμιο επίπεδο μεγάλο αριθμό ασθενειών.
Για αυτούς τους λόγους, στην Interamerican θέλαμε να διευκολύνουμε την πρόσβαση για τους ασφαλισμένους μας σε πρωτοβάθμιεςιατρικές υπηρεσίες υγείας ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από τις δυνατότητες της σύγχρονης ιατρικής. Το μοντέλο που επιλέξαμε για τα Πολυϊατρεία MEDIFIRST είχε δοκιμαστεί προηγουμένως σε πολλές χώρες και είχε αποδειχθεί επιτυχημένο. Μετά από 20 χρόνια που το αξιοποιούμε και στην Ελλάδα, αποδείχθηκε ότι φέρνει εξαιρετικά αποτελέσματα σε πολλά επίπεδα, ενώ ανταποκρίνεται στα ελληνικά δεδομένα.
Πιο συγκεκριμένα τα Πολυϊατρεία MEDIFIRST είναι ολοκληρωμένες μονάδες πρωτοβάθμιας περίθαλψης που έχουν γιατρούς 17 ειδικοτήτων και λειτουργούν 24/7. Στην πρώτη γραμμή έχουμε Γενικούς Γιατρούς, τους οποίους οι ασφαλισμένοι μπορούν να επισκεφθούν όποτε θέλουν, είτε πρόκειται για προγραμματισμένο ή για επείγον περιστατικό. Στη δεύτερη γραμμή έχουμε γιατρούς των υπολοίπων ειδικοτήτων στους οποίους οι ασφαλισμένοι – ασθενείς μπορούν να παραπεμφθούν από την πρώτη γραμμή ή να κλείσουν απευθείας μαζί τους ένα ραντεβού. Και στην τρίτη γραμμή διαθέτουμε διαγνωστική υποδομή, ώστε ναμπορούν να γίνουν οι διαγνωστικές εξετάσεις που χρειάζονται οι γιατροί μας για να καθορίσουν πως θα αντιμετωπίσουν με τον καλύτερο τρόπο κάθε περιστατικό.
Έχοντας συγκεντρώσει όλες τις παραπάνω υπηρεσίες υγείας κάτω από μια στέγη, εξασφαλίζουμε αρχικά ότι οι γιατροί μπορούν να επικοινωνούν και συνεργάζονται με μεγάλη ευκολία, για να αντιμετωπίζουν καλύτερα τα περιστατικά. Περιστατικά που υπό άλλες συνθήκες απαιτούν πολλές μετακινήσεις για την αντιμετώπισή τους, στα Πολυϊατρεία MEDIFIRST μπορούν να αντιμετωπισθούν με μία και μόνη επίσκεψη (όπως για παράδειγμα μια αδιαθεσία ή ένα μικρό ατύχημα που απαιτούν επανειλημμένες επισκέψεις στο γιατρό). Με αυτό τον τρόπο οι ασφαλισμένοι μας μπορούν να προγραμματίσουν να εξετασθούν από γιατρούς πολλών ειδικοτήτωνμε μία και μόνο επίσκεψη στο Πολυϊατρείο. Επιπλέον, χρόνιες παθήσεις (όπως για παράδειγμα ο Σακχαρώδης Διαβήτης) που για την διαχείρισή τους απαιτούν συνεργασία γιατρών πολλών ειδικοτήτων,μπορούν να αντιμετωπισθούν με άριστο τρόπο και μέσω μιας μόνο δομής υγείας.
Τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα Πολυϊατρεία MEDIFIRST, έχουν ως αποτέλεσμα τόσο την καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών και μεγαλύτερη ικανοποίηση των ασφαλισμένων μας, αλλά και καλύτερο έλεγχο του κόστους των υπηρεσιών υγείας. Το τελευταίο διάστημα, ξεκινήσαμε τη λειτουργία ενός ακόμα Πολυϊατρείου MEDIFIRSTστο Περιστέρι, ενώ στα πλάνα μας είναι να λειτουργήσουν και άλλα Πολυϊατρεία MEDIFIRSTσε στρατηγικά επιλεγμένες περιοχές, τα οποία θα ακολουθούν την οργάνωση με το ίδιο μοντέλο, ώστε να λαμβάνουν οι ασφαλισμένοι μας την υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών μας.
3. Πως η τεχνολογία αλλάζει τις ασφαλίσεις Ζωής και Υγείας;
Η τεχνολογία διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο και στην εξέλιξη των ασφαλειών Ζωής και Υγείας, δημιουργώντας προϋποθέσεις για την μεγαλύτερη ευελιξία και εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου. Ωστόσο καθώς στην ιατρική, μια καθαρά ανθρωποκεντρική επιστήμη, έχει πάντα τον πρώτο ρόλο η επαφή του ασθενούς με τον θεράποντα γιατρό, η τεχνολογία θα λειτουργεί επικουρικά, βελτιώνοντας την καθημερινότητα και την αλληλεπίδραση του ασθενούς με τις υπηρεσίες υγείας. Επιπλέον, η τεχνολογία θα εξυπηρετήσει τόσο τη δημιουργία οικοσυστημάτων υπηρεσιών, εφαρμογών άμεσης επαφής με τον ασθενή, real time ενημέρωση, καθώς και τηλε-ιατρικής.
Εμείς στην Interamerican ξεκινήσαμε με το σύστημα «MediOn» μία εφαρμογή με chat που καταγράφει συμπτώματα από τον ασθενή και εν συνεχεία τον κατευθύνει σε γιατρό είτε ψηφιακά είτε με φυσική παρουσία. Η μέχρι τώρα εμπειρία μας από το σύστημα αυτό είναι πολύ θετική.
4. Διαθέτουν τελικά οι Έλληνες ασφαλιστική συνείδηση; Ποιος ο ρόλος όλων των εμπλεκομένων – κράτος, ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά και πολίτες – προς αυτή την κατεύθυνση;
Στην Ελλάδα παρατηρούμε χαμηλά επίπεδα ως προς την ασφαλιστική συνείδηση της κοινωνίας και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από το διαχρονικά χαμηλό βαθμό διείσδυσης της ασφαλιστικής αγοράς που δεν υπερβαίνει το 12%-15%.
Ωστόσο σημαντικό ρόλο παίζει και το γεγονός ότι το κόστος της ασφάλισης υγείας είναι οικονομικά δυσπρόσιτο σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας, ενώ την ίδια στιγμή οι Έλληνες καλούνται με την ιδιωτική ασφάλιση να υποκαταστήσουν τη δημόσια υποχρεωτική ασφάλιση που ωστόσο αποδεικνύεται ανεπαρκής να καλύψει τις ανάγκες των πολιτών. Καλούνται λοιπόν να πληρώσουν δυο φορές για την ασφάλισή τους, τόσο μέσω των εισφορών για τη δημόσια ασφάλιση όσο και των ασφαλίστρων της ιδιωτικής ασφάλισης που έχουν επιλέξει.
Προς την ενίσχυση της ασφαλιστικής συνείδησης θα μπορούσε να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο όπου το κρατικό σύστημα ασφάλισης συμπληρώνεται από την ιδιωτική ασφάλιση. Σε τέτοια μοντέλα συνεργασίας χρειάζονται και τα κατάλληλα φορολογικά κίνητρα. Συγκριτικά με άλλες χώρες, η φορολογία των ασφαλίστρων στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη.
Από τη μεριά των ασφαλιστικών εταιριών θα μπορούσε να ενισχυθεί η ασφαλιστική συνείδηση, τόσο μέσα από ενημερωτικές ενέργειες και δράσεις για τη σημασία της ασφάλισης, όσο και μέσα από την δημιουργία περισσότερο οικονομικών και απλών προϊόντων και λύσεων. Αυτές οι ενέργειες θα επιτρέψουν τη διείσδυση σε τμήματα της αγοράς με χαμηλότερα εισοδήματα να έρθουν δίπλα στην κοινωνία με προσφερόμενες λύσεις και προτάσεις ώστε να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ζήσουν ασφαλέστερα, περισσότερο και καλύτερα.
5. Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έντονη κινητικότητα στο ελληνικό ασφαλιστικό τοπίο, με σημαντικές ανακατατάξεις. Θεωρείτε πως αυτές θα συνεχιστούν και εάν ναι ποιοι λόγοι οδηγούν την αγορά σε περαιτέρω συγκέντρωση;
Ο ασφαλιστικός κλάδος βρίσκεται σε φάση συγκέντρωσης τα τελευταία έτη, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και στο επόμενο χρονικό διάστημα. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα μέχρι τώρα ήταν η συγκέντρωση στους τομείς Ζωής & Υγείας, ενώ η επόμενη φάση εκτιμάται ότι θα αφορά τον τομέα των Γενικών Ασφαλίσεων. Βασικοί λόγοι για την συγκέντρωση του ασφαλιστικού κλάδου συνολικά είναι:
- Η ανάγκη για περισσότερα (εποπτικά) κεφάλαια ώστε να μπορούν τα σχήματα να ανταποκριθούν τόσο σε τακτικούς και εκτάκτους κινδύνους αλλά και για επιπλέον ανάπτυξη
- Η έντονη τάση ψηφιοποίησης που θα απορροφήσει αρκετά κεφάλαια
- Η ανάγκη για εξορθολογισμό και περαιτέρω μείωση του κόστους για τον τελικό πελάτη
- Η ανάγκη για ενίσχυση της απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων (RoE)
Διαβάστε ακόμη
Bitcoin: Πολύ σκληρό για να πεθάνει ή… πεθαίνει;
Πέτρος Φιλιππίδης: Η ώρα του σφυριού και για το εξοχικό στο Σοφικό (pics)
Η «φλέβα χρυσού» της πληροφορικής: Το ανεκτέλεστο εκατοντάδων εκατ. και τα νέα έργα (pics)