Μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία ώστε να ενισχυθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αλλά και για να αναζητηθούν νέες πηγές εσόδων θα προσφέρει το νέο σχέδιο μετασχηματισμού του ΟΤΕ, με την απόσχιση τριών κλάδων σε ξεχωριστές θυγατρικές.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μιχάλης Τσαμάζ, επεσήμανε στη διάρκεια της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης που ολοκληρώθηκε πριν λίγο ότι η διαχείριση της κρίσης του COVID-19 δεν αποσπά τον όμιλο από τον συνολικό σχεδιασμό «να προετοιμάσουμε τον ΟΤΕ για το μέλλον. Έχουμε ένα ξεκάθαρο όραμα για την επόμενη δεκαετία, να μετατρέψουμε τον ΟΤΕ στον τηλεπικοινωνιακό πάροχο του μέλλοντος. Και έχουμε ξεκάθαρη στρατηγική για να το πετύχουμε.
Οι πελάτες είναι ο πρώτος πυλώνας της στρατηγικής μας. Επιδιώκουμε να αναπτύσσουμε και να διαθέτουμε προϊόντα και υπηρεσίες που ικανοποιούν τις ψηφιακές τους ανάγκες, για το σήμερα και το αύριο, ενώ παράλληλα ψηφιοποιούμε και όλα τα σημεία επαφής μαζί τους».
Οι υποδομές είναι ο δεύτερος πυλώνας: «Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε και να δημιουργούμε τα δίκτυα που θα κάνουν τις τηλεπικοινωνίες ολοένα και πιο γρήγορες, απρόσκοπτες και αξιόπιστες και θα φέρνουν στους πελάτες μας το περιεχόμενο που επιθυμούν. Τα δίκτυα Fiberto the Home και 5G είναι ζωτικής σημασίας και πρώτης προτεραιότητας σε αυτή την κατεύθυνση».
Ο τρίτος και τελευταίος πυλώνας, είναι οι λειτουργίες. «Ερευνούμε σχολαστικά κάθε πτυχή του οργανισμού, ώστε να δούμε πώς μπορούμε να λειτουργούμε καλύτερα, γρηγορότερα και αποδοτικότερα. Σ’ αυτό το πλαίσιο προωθείται και η απόσχιση των τριών κλάδων».
Σύμφωνα με τον κ. Τσαμάζ, ο όμιλος σχεδιάζει να μετασχηματίσει τις βασικές λειτουργίες που έρχονται σε επαφή με τον πελάτη – τεχνικούς πεδίου, εξυπηρέτηση πελατών και καταστήματα λιανικής – σε ξεχωριστές, ιδιόκτητες εταιρείες, εντός της οικογένειας του ομίλου ΟΤΕ».
Σε σχέση με την πανδημία, θα υπάρξει αντίκτυπος στα έσοδα φέτος, ωστόσο, αν και αναμένονται καθυστερήσεις, διατηρούνται αμετάβλητα τα επενδυτικά σχέδια για δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G) και ανάπτυξη δικτύων οπτικών ινών μέχρι το σπίτι (Fiber Τo the Home), αλλά και για τα νέα εγχειρήματα του ομίλου, όπως το online gaming και οι ηλεκτρονικές πληρωμές.
Εν μέσω πανδημίας, προτεραιότητά του ομίλου είναι να διατηρήσει την κερδοφορία και τις ταμειακές ροές και να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί.
Ο απολογισμός της προηγούμενης δεκαετίας
Εχοντας συμπληρώσει μία δεκαετία στο τιμόνι της διοίκησης, ο κ. Τσαμάζ έκανε εκτενή αναφορά στα προηγούμενα χρόνια. «Αν κοιτάξουμε ποια ήταν η εικόνα της εταιρείας 10 χρόνια πίσω, το 2010 χάναμε πελάτες σταθερής με ανησυχητικό ρυθμό, ενώ και τα έσοδα κινητής είχαν πτωτική τάση. Με καθαρό δανεισμό άνω των 4 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούσε σε 2,5 φορές την κερδοφορία EBITDA του Ομίλου, δεν διαθέταμε τους πόρους για να αναστρέψουμε την πορεία μας, ιδίως σε μια χρονική περίοδο που η ελληνική οικονομία έμπαινε στη χειρότερη κρίση της ιστορίας της».
Στο πρώτο μήνυμα που σας απηύθυνα ως επικεφαλής του ΟΤΕ, απολογίζοντας το 2010, είχα απαριθμήσει τους παράγοντες που διαμόρφωναν τις αρνητικές μας επιδόσεις. Κάποιους παράγοντες, δεν μπορούσαμε να τους επηρεάσουμε, για παράδειγμα την ελληνική οικονομία. Επικεντρωθήκαμε λοιπόν σε αυτούς που μπορούσαμε να επηρεάσουμε, δηλαδή στην λειτουργία και την κουλτούρα μας.
Αποφασίσαμε να δούμε την κρίση ως ευκαιρία και να ξαναχτίσουμε τον ΟΤΕ από την αρχή. Υιοθετήσαμε μια ξεκάθαρη στρατηγική μετασχηματισμού, βασισμένη σε έξι πυλώνες: τεχνολογική υπεροχή, κορυφαία εμπειρία πελάτη, ηγετική θέση στις παραδοσιακές υπηρεσίες, νέες πηγές εσόδων, βελτιστοποίηση λειτουργιών και κόστους και, ανθρώπινο δυναμικό με νέες δεξιότητες για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αγοράς. Μειώσαμε δραστικά τις δανειακές μας υποχρεώσεις, εξορθολογίσαμε το κόστος του προσωπικού και αλλάξαμε τη νοοτροπία μας για να γίνουμε ένας πελατοκεντρικός οργανισμός, με μία εμπορική μάρκα, την Cosmote».
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΟΤΕ, ο όμιλος επένδυσε δυναμικά σε δίκτυα νέας γενιάς, σχεδόν 5 δισ. ευρώ μόνο στην Ελλάδα την περασμένη δεκαετία, καθιστώντας τον ΟΤΕ τον μεγαλύτερο επενδυτή σε νέες τεχνολογίες και υποδομές, καθώς βρίσκεται πίσω από το 60% των συνολικών επενδύσεων στην εγχώρια αγορά. «Οι επενδύσεις μας υπήρξαν καθοριστικές όχι μόνο για τη δική μας επιτυχία, αλλά και για την προσπάθεια της χώρας να ξεπεράσει την κρίση και να προετοιμαστεί για τη νέα ψηφιακή εποχή. Στα μέσα της δεκαετίας, έχοντας φτιάξει τα βασικά και κινούμενοι μπροστά από την αγορά, θέσαμε έναν νέο στρατηγικό στόχο, που θα μας οδηγούσε στο μέλλον: τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας μας. Η ψηφιακοποίηση έχει γίνει για εμάς μία συνεχής διαδικασία με ουσιαστικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίον εργαζόμαστε και εξυπηρετούμε τους πελάτες μας, αλλά και στον τρόπο που δημιουργούμε έσοδα και διαχειριζόμαστε τα κόστη.
Κατά το διάστημα 2010-2019, καθ’ όλη τη διάρκεια της Ελληνικής κρίσης, κατορθώσαμε να διαφυλάξουμε το περιθώριο EBITDA, ενώ η αναλογία χρέους προς EBITDA μειώθηκε δραστικά σε 0,5 φορές στο τέλος του προηγούμενου έτους. Το κόστος προσωπικού μειώθηκε στο μισό, ενώ η εταιρεία διέθεσε 1 δισ. ευρώ για προγράμματα οικειοθελούς αποχώρησης που ενίσχυσαν την ευελιξία της με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο και άνοιξαν το δρόμο για προσλήψεις νέων ανθρώπων, πιο κοντά στην τεχνολογία. Παράλληλα, οι μέτοχοι επωφελήθηκαν από την εντυπωσιακή ενίσχυση της τιμής της μετοχής, αλλά και από την εφαρμογή μιας γενναιόδωρης πολιτικής αμοιβών προς τους μετόχους».
Η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,55 ευρώ ανά μετοχή. Το τελικό ποσό ανά μετοχή θα προσαρμοστεί καθώς οι ίδιες μετοχές που κατέχει ο οργανισμός δεν λαμβάνουν μέρισμα. Η μετοχή θα διαπραγματεύεται χωρίς δικαίωμα από τις 9 Ιουλίου, ενώ το μέρισμα θα αρχίσει να καταβάλλεται από τις 15 Ιουλίου.