Να επιλύσει όλες τις εκκρεμότητες προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για τις μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις του ΔΕΔΔΗΕ, της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΛΑΡΚΟ, επιχειρεί η κυβέρνηση. Με τροπολογία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη που θα κατατεθεί στο νομοσχέδιο για τα πλαστικά μιας χρήσης, προβλέπεται ότι μέχρι τις 31 Οκτωβρίου η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, θα πρέπει να εκδώσει την απόφαση για την μεθοδολογία του Ρυθμιζόμενου Εσόδου του Διαχειριστή για την περίοδο 2021-2024.
Αντίστοιχα, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου και κατόπιν εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ, να καθορίσει και την παράμετρο που αφορά την απόδοση κεφαλαίου (WACC).
Πρόκειται για διαδικασίες απαραίτητες για να ξεκινήσει η ιδιωτικοποίηση και να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον, με την κυβέρνηση να σχεδιάζει την άμεση εκκίνηση του διαγωνισμού που θα διενεργήσει η ΔΕΗ, στα πρότυπα του ΑΔΜΗΕ. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την προκήρυξη του διαγωνισμού μέσα στο επόμενο μήνα, σχεδιασμός που αναμένεται να πάει λίγο πιο πίσω.
Όπως αναφέρεται στο κείμενο της τροπολογίας, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο που χρειάζεται για την υποβολή και αξιολόγηση όλων των στοιχείων για το Ρυθμιζόμενο Έσοδο και συνολικά για το Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου για την περίοδο 2021-2024, προβλέπεται η έκδοση της Ρυθμιστικής Απόφασης Διανομής για την τετραετία μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021, με αναδρομική ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2021.
Στην ίδια τροπολογία υπάρχουν προβλέψεις και δεσμεύσεις και για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών αρχές του 2021.
Με την ρύθμιση αποσαφηνίζεται ότι απαγορεύεται η μεταβίβαση των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών αλλά και των θυγατρικών της ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ για χρονικό διάστημα 5 ετών από την απόκτησή τους. Όπως αναφέρουν στο υπουργείο Περιβάλλοντος στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι «ο προτιμητέος επενδυτής θα διατηρήσει την κυριότητα των μετοχών και θα υλοποιήσει τα προγράμματα ανάπτυξης των διαχειριστών δικτύων διανομής φυσικού αερίου για περίοδο πενταετίας, συμβάλλοντας στην επέκταση του δικτύου και τη συνέχεια της υπηρεσίας προς όφελος του καταναλωτή».
Διευκρινίζουν μάλιστα ότι δεν απαγορεύεται η μεταβίβαση μετοχών εντός του ίδιου ομίλου, ούτε η μεταβίβαση των μετοχών του ίδιου του αγοραστή της ΔΕΠΑ Υποδομών σε τρίτο πρόσωπο. «Δεν μας ενδιαφέρει να βρούμε ευκαιριακούς επενδυτές αλλά επενδυτές οι οποίοι θα ασχοληθούν με τη ΔΕΠΑ Υποδομών θεσμικά και υπεύθυνα», δήλωσε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Να σημειωθεί ότι στην ΔΕΠΑ Υποδομών υπάρχει εκκρεμότητα με την πώληση του ποσοστού που κατέχει στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ η Ιταλική ΕΝΙ, η οποία από διετίας έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να αποχωρήσει. Παλιότερα είχε γίνει γνωστό ότι υπήρχε συμφωνία με την Ιtalgas, η οποία όμως δεν προχώρησε και σήμερα είναι από τα φαβορί του διαγωνισμού για την ΔΕΠΑ Υποδομών.
Aξίζει να σημειωθεί ότι προχωρούν παράλληλα οι διαδικασίες και για τον μεγάλο διαγωνισμό για την ΔΕΠΑ Εμπορίας καθώς τις προηγούμενες μέρες άνοιξε το VDR για τους διαγωνιζόμενους. Με τον τρόπο αυτό αποκτούν πρόσβαση σε στοιχεία που αφορούν την εταιρεία και θα χορηγούνται στους επενδυτές με διαβάθμιση.
Σε ότι αφορά την ΛΑΡΚΟ, η πρόσφατη απόφαση της διαιτησίας για το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η οποία δικαιώνει το δημόσιο, επιταχύνει τις διαδικασίες για την διενέργεια των δύο παράλληλων διαγωνισμών που προβλέπουν την πώληση του μεταλλευτικού συγκροτήματος της Λάρυμνα και των ορυχείων.
Με την τροπολογία καθορίζεται ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός που θα διενεργήσει το Ελληνικό Δημόσιο και να προσδιοριστούν οι όροι της συνεργασίας μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ-Δημοσίου και της σύμπραξης του Ειδικού Διαχειριστή.
Στόχος είναι η διαγωνιστική διαδικασία να ξεκινήσει μέχρι το τέλος του μήνα με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.