Τις δύο όψεις της πανδημίας στον τομέα των επιβατικών μεταφορών παρουσίασε χθες η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι η εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου δεν πρόκειται να αλλάξει τουλάχιστον για τον επόμενο ένα χρόνο.
Σε συνέντευξη Tύπου που παραχώρησε, μέσω τηλεδιάσκεψης ο διευθύνων σύμβουλος κ. Φίλιππος Τσαλίδης, ανέφερε ότι τον περασμένο μήνα, η εταιρεία είχε μόλις το 4% των εσόδων της περσινής χρονιάς, γεγονός που ανοίγει παράθυρο διεκδίκησης αποζημιώσεων για διαφυγόντα έσοδα, αφού η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήκει στην κατηγορία των πληττόμενων επιχειρήσεων.
Απαντώντας σε ερώτηση του NM, η διοίκηση της εταιρείας διευκρίνισε χθες ότι σχετικό αίτημα δεν έχει υποβληθεί, επισημαίνοντας ότι από την κρίση δεν πλήττεται μόνο ο σιδηρόδρομος, αλλά και άλλοι κλάδοι των μεταφορών, όπως, για παράδειγμα, η ακτοπλοΐα και τα αεροπορικά ταξίδια, θέμα για το οποίο όπως δήλωσε, θα πρέπει να υπάρξει οριζόντια αντιμετώπιση από την πολιτεία.
Εκείνο όμως που κατέστησε σαφές είναι ότι η πανδημία θα προκαλέσει νέες καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου λόγω του lockdown των εργοστασίων.
Όπως αναφέρθηκε, το πρώτο από τα πέντε γρήγορα τρένα ETR θα φτάσει στην Ελλάδα το Φθινόπωρο, αλλά τα υπόλοιπα μεταφέρονται για το επόμενο εξάμηνο.
Ο κ. Τσαλίδης δέχτηκε δημοσιογραφική κριτική για το έλλειμμα επενδύσεων στην Ελλάδα από τους Ιταλούς της FSI, με τον ίδιο να απαντά ότι σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υλοποιεί τη σύμβαση που υπογράφτηκε το 2016 και ολοκληρώνεται τέλος του έτους. Αυτή η σύμβαση είπε, δεν είναι συνδεδεμένη με τις επενδύσεις και παρέπεμψε στην καινούρια (10 χρόνια συν 5 χρόνια) για την οποία θα υπάρξουν λεπτομέρειες του επενδυτικού προγράμματος το επόμενο διάστημα.
Για άλλη μια φορά επικαλέστηκε τις αδυναμίες του ελληνικού σιδηροδρόμου, υποστηρίζοντας ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες θα ήταν περιττό να έρθει στην Ελλάδα ένα υβριδικό τρένο. Ερωτηθείς για το ύψος των επιδοτήσεων από τα ΥΓΟΣ (Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Ενδιαφέροντος) που έχει λάβει μέχρι σήμερα η εταιρεία, απέφυγε να απαντήσει, λέγοντας ότι πρόκειται για νούμερα γνωστά.
Υπενθυμίζεται ότι το ύψος των ΥΓΟΣ ανέρχεται ετησίως στα 50 εκατ. ευρώ. Στο ερώτημα αν θα καταβληθούν λόγω της κρίσης παρέπεμψε στις σχετικές συμβάσεις, λέγοντας ότι τον τελευταίο μήνα πραγματοποιήθηκαν 56 από τα 417 δρομολόγια προ της πανδημίας. Σε ότι αφορά τις επενδύσεις αναφέρθηκε ότι μέχρι σήμερα οι Ιταλοί, έχουν διαθέσει 50 εκατομμύρια ευρώ για τα πέντε νέα τρένα και πρόκειται να επενδύσουν άλλα 16 εκατομμύρια για την αναβάθμιση του μηχανοστασίου της Θεσσαλονίκης.
Ο επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεκαθάρισε πάντως ότι η εταιρεία δεν θα καταβάλλει τα «τσουχτερά» τέλη χρήσης του δικτύου που έχει ζητήσει ο ΟΣΕ, λέγοντας ότι δεν θα εφαρμοστούν οι αυξήσεις. Άφησε να εννοηθεί ότι θα υπάρχει μια λελογισμένη ανατίμηση αλλά όχι αυτή που είχε προβλεφθεί αλλά και περιορισμός του κόστους λόγω της μείωσης των τρενοχιλιόμετρων.
Το α΄ δίμηνο του έτους υπήρξε αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών, η οποία φρέναρε το Μάρτιο, κάτι που αποδίδεται στις επιπτώσεις από την Κίνα. Ωστόσο η διοίκηση της εταιρείας εμφανίστηκε συγκρατημένη ως προς το μερίδιο που μπορεί να πάρει το τρένο από τις αεροπορικές μεταφορές.
Για τον προαστιακό, ο κ. Τσαλίδης σημείωσε πως μεταφέρθηκαν δύο αμαξοστοιχίες που χρησιμοποιούνταν στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Λάρισα. Ανακοίνωσε επίσης ότι η εταιρεία προχώρησε σε χρόνο-ρεκόρ στην ανάπτυξη ενός νέου συστήματος εισιτηρίων, για να αποφευχθεί ο συνωστισμός.
Το κάθε εισιτήριο που εκδίδεται, συνδέεται με ένα συγκεκριμένο τρένο και έτσι η εταιρεία μπορεί να γνωρίζει πότε καλύπτεται η χωρητικότητα, με βάση τα νέα μέτρα.