Της Μαριάννας Τζάννε
Όλο και πιο πίσω μεταθέτει το σχεδιασμό για τα γρήγορα τρένα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποδίδοντας τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης από τον ΟΣΕ. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε χθες στο 3ο συνέδριο για τις υποδομές και τις μεταφορές ο διευθύνων σύμβουλος κ. Φίλιππος Τσαλίδης, το νέο τροχαίο υλικό θα κάνει την εμφάνισή του σε ένα χρόνο από σήμερα. Όπως ανέφερε, είναι πολύ σημαντικές οι πρόσφατες αναβαθμίσεις της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής (διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση).
Ωστόσο παρά τους πρόσφατους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς δήλωσε πως υπάρχουν ακόμη κατασκευαστικές εκκρεμότητες, με τα έργα σηματοδότησης και τους υποσταθμούς που εμποδίζουν την χρήση της ηλεκτροκίνησης σε όλο το δίκτυο του ΠΑΘΕ.
Το γάντι έπιασε ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιώργος Κακουλάκης λέγοντας ότι «δεν αρκεί να μετατίθενται ευθύνες στο Δημόσιο για όλα τα κακώς κείμενα» και ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της για επενδύσεις 500 εκ. ευρώ με σκοπό την βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών. Αν ευσταθούν οι πληροφορίες τα επενδυτικά πλάνα των Ιταλών για την ελληνική αγορά θα ξεδιπλωθούν τις επόμενες μέρες.
Η διοίκηση των FSI σημείωσε ότι πέρσι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την οποία χαρακτήρισε ως τον εθνικό σιδηροδρομικό μεταφορέα, διακίνησε περισσότερους από 16 εκατ. επιβάτες και 1,4 εκατ. τόνους αγαθών.
Αναφορά έγινε και στις επενδύσεις της εταιρείας και στην απόκτηση της ΕΕΣΣΤΥ, από την οποία, όπως είπε, «απορρέουν στρατηγικά και οικονομικά οφέλη», προσθέτοντας ότι σε βάθος πενταετίας, η εταιρεία θα επενδύσει επιπλέον 25 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των μηχανοστασίων της.
Όπως είπε, πελάτες και εταιρεία βρίσκονται εν αναμονή ενός πιο σύγχρονου και αποτελεσματικού σιδηροδρομικού δικτύου, υπογραμμίζοντας ότι τα θετικά αποτελέσματα θα είναι πολλαπλά εφόσον θα σημάνουν ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών (μεγαλύτερη ακρίβεια στα δρομολόγια, πληροφόρηση, άνεση), τη δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησε στην πρόσληψη 143 προσλήψεων ενώ πάνω από 400 προβλέπει το τριετές business plan.
Στις προτεραιότητες της εταιρείας, συμπεριέλαβε την ανάπτυξη ανταγωνιστικών και καινοτόμων υπηρεσιών σε μία βιώσιμη οικονομική βάση, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια.
Ο κ. Τσαλίδης μίλησε επίσης για τη δραστική περικοπή του χρόνου στο δρομολόγιο Αθήνας – Θεσσαλονίκης και την προοπτική περαιτέρω μείωσής του στις 3 ώρες και 20 λεπτά, σχολιάζοντας ότι ήδη το τραίνο έχει καταστεί ευθέως ανταγωνιστικό με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς.
Κατέστησε σαφές ότι στους επιχειρηματικούς άξονες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συγκαταλέγονται και οι διακρατικές υπηρεσίες με μεγαλύτερη βαρύτητα στις εμπορευματικές μεταφορές, λέγοντας πως το Θριάσιο θα αποτελεί στο εξής τη «βασική έδρα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
OΣΕ: Αφήστε την κριτική και κάντε επενδύσεις
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιώργος Κακουλάκης ως διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής σημείωσε, ότι η χώρα μας παραμένει ουραγός στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές στην ΕΕ, καταγράφοντας μερίδιο μόλις 1,2% στο σύνολο των εμπορευματικών μεταφορών, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 17%.
Η Ελλάδα μέχρι το 2014 διέθετε 494 χλμ. ηλεκτροκινούμενης γραμμής, ενώ σήμερα, όπως επισήμανε ο Πρόεδρος του ΟΣΕ, έχουμε φτάσει στα 679 χλμ. σημειώνοντας μια αύξηση περίπου 40% μέσα στην περίοδο 2015-2019.
Όπως παρουσιάστηκε από τον Πρόεδρο του ΟΣΕ, το πιο ολοκληρωμένο πρότζεκτ του Οργανισμού είναι ο Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και Σταθμός Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου, που ολοκληρώθηκε μετά από 30 χρόνια καθυστερήσεων στα τέλη του 2018. Το συγκρότημα ολοκληρώθηκε σε δύο φάσεις και συγχρηματοδοτήθηκε από πόρους του Ταμείου Συνοχής. Συνολικά δαπανήθηκαν περί τα 250 εκ. ευρώ.
Δίνοντας το στίγμα για το που βρίσκεται ο διεθνής διαγωνισμός παραχώρησης του ΕΣΣΣΔΙ, ο κ. Κακουλάκης σημείωσε ότι όλα είναι μεν έτοιμα για να περάσει ο διαγωνισμός στη φάση των δεσμευτικών προσφορών, εκκρεμεί όμως η προσφυγή ενός εκ των συμμετεχόντων στο ΣτΕ. Ο διαγωνισμός αφορά τη χρήση και την εκμετάλλευση με υποχρέωση για τον ανάδοχο να εκτελέσει με δαπάνες του τα υπολειπόμενα έργα και εξοπλισμό. Ο προϋπολογισμός των υπολειπόμενων έργων ανέρχεται σε 16 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Κακουλάκη, βάσει του στρατηγικού πλαισίου επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο Οργανισμός, κατά την περίοδο 2015-2019, δρομολόγησε την πλήρη σύνδεση του δικτύου με λιμάνια και βιομηχανικές ζώνες. Αρχικά στα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, σχεδιάζεται η αναβάθμιση με ηλεκτροκίνηση της γραμμής που συνδέει το δίκτυο με τον λιμένα του Νέου Ικονίου στον Πειραιά.
Όσο για τη Θεσσαλονίκη, σχεδιάζεται η αναβάθμιση σε μήκος 7 χλμ. της υφιστάμενης σύνδεσης με τον προβλήτα του λιμανιού και, όπως είπε ο πρόεδρος του ΟΣΕ, βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης η σύνδεση σε δεύτερο προβλήτα. Επίσης, στον προγραμματισμό του ΟΣΕ βρίσκονται οι συνδέσεις με τους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Πατρών, Καβάλας, Βόλου Ηγουμενίτσας.
Ως προς τις συνδέσεις του δικτύου με τις Βιομηχανικές Περιοχές της χώρας, ο κ. Κακουλάκης ενημέρωσε ότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες σύνδεσης των διυλιστηρίων της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ στους Αγίους Θεοδώρους και των ΕΛ.ΠΕ. στον Ασπρόπυργο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Βάσει όσων παρουσίασε, έχουν εκπονηθεί οι τεχνικές μελέτες της α’ φάσης για τη σύνδεση των ΒΙ.ΠΕ. 1 και 2 του Βόλου και του λιμένος Βόλου με τη σιδηροδρομική γραμμή Λάρισας – Βόλου.
Στο στάδιο των προκαταρκτικών μελετών βρίσκονται οι συνδέσεις με τις ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης και Κιλκίς. Ακόμη, ο κ. Κακουλάκης αναφέρθηκε στην έγκριση από τον ΟΣΕ της κατασκευής δεύτερης γραμμής ηλεκτροκίνησης Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, η οποία έχει ανατεθεί στην ΕΡΓΟΣΕ και βρίσκεται στο στάδιο ένταξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.