Της Στεφανίας Σούκη
Μέσω Αθήνας και Καβάλας θα μεταφέρει τους ταξιδιώτες που θέλουν να ταξιδέψουν από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης η Easyjet, εξακολουθώντας να θέτει θέμα ασφαλείας για τα πληρώματα και τους πελάτες της λόγω της αναγκαστικής χρήσης του τροχοδρόμου μετά το κλείσιμο του διαδρόμου προσαπογειώσεων ώστε να ολοκληρωθούν τα σχετικά έργα.
Τo newmoney.gr, με αφορμή το θόρυβο που προκλήθηκε χθες από τις ακυρώσεις πτήσεων από μέρους της low cost αεροπορικής, απευθύνθηκε χθες στα γραφεία της στο εξωτερικό, με την επίσημη θέση – απάντηση της easyJet να εστιάζει για μία ακόμη φορά στο γεγονός ότι «οι αεροπορικές δεν είχαν ειδοποιηθεί εκ των προτέρων για το κλείσιμο του διαδρόμου προσαπογειώσεων και τους κινδύνους που συνδέονται με τα προτεινόμενα, προσωρινά έργα, οι οποίοι δεν είναι αποδεκτοί από την εταιρεία. Για το λόγο αυτό πήραμε την απόφαση να πραγματοποιήσουμε πτήσεις μέσω εναλλακτικών αεροδρομίων. Μέχρι την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου η easyJet θα πραγματοποιεί πτήσεις μέσω της Αθήνας και θα διαθέτει λεωφορεία προκειμένου να μεταφέρει τους πελάτες της μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αθήνας. Για το διάστημα από τις 7 Δεκεμβρίου έως και την 21η Δεκεμβρίου, η εταιρεία θα πραγματοποιεί πτήσεις μέσω της Καβάλας και θα διαθέτει λεωφορεία για τους πελάτες της μεταξύ Θεσσαλονίκης και Καβάλας. Η easyjet κάνει ό,τι είναι δυνατό ώστε να ελαχιστοποιήσει την αναστάτωση για τους πελάτες της και παρέχει αναψυκτικά στο αεροδρόμιο, καθώς και διαμονή σε ξενοδοχεία και γεύματα, όπου απαιτείται.
Η easyJet θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση και οι πελάτες που αναμένουν να ταξιδέψουν από και προς τη Θεσσαλονίκη τις επόμενες εβδομάδες θα ενημερώνονται τακτικά μέσω τηλεφώνου, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, SMS καθώς και μέσω της εφαρμογής παρακολούθησης πτήσεων».
Πυρά κατά του Δημοσίου για τα έργα και τις ακυρώσεις από τη Fraport
Με αφορμή τα τεράστια προβλήματα που δημιουργήθηκαν στους ταξιδιώτες και την αντίδραση των αεροπορικών εταιρειών, η Fraport Greece πήρε θέση με ανακοίνωσή της, στην οποία καταφέρεται εναντίον του Ελληνικού Δημοσίου, τονίζοντας ότι είχε προειδοποιήσει για ττις επιπτώσεις των έργων και είχε προτείνει σειρά λύσεων, στις οποίες το Δημόσιο δεν θέλησε να προχωρήσει.
Τα προβλήματα στη Θεσσαλονίκη
Όπως επισημαίνει η low cost αεροπορική, «όπως και άλλες αεροπορικές», η easyJet αντιμετωπίζει προβλήματα σε σχέση με το πτητικό της πρόγραμμά στη Θεσσαλονίκη, αφού το αεροδρόμιο έχει κλείσει προς ώρας τον κεντρικό διάδρομο για έργα συντήρησης κι έχει τεθεί σε λειτουργία ο προσωρινός τροχόδρομος.
H ασφάλεια των επιβατών και των πληρωμάτων μας είναι υψίστης προτεραιότητας. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους πελάτες μας για την υπομονή τους, και αν και είναι εκτός του ελέγχου μας, θα θέλαμε να ζητήσουμε συγγνώμη για την όποια ταλαιπωρία υφίστανται».
Το θέμα που προβληματίζει την low cost αεροπορική αυτή την στιγμή έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο τροχόδρομος δεν διαθέτει σύστημα υποβοήθησης προσγείωσης αεροσκαφών (ILS), όπως ο κεντρικός διάδρομος, ενώ σε ημέρες με δύσκολες καιρικές συνθήκες και χαμηλή νέφωση είναι πιθανές οι καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων. Αντίστοιχα έγινε χθές και στην περίπτωση της πρωινής πτήσης της Turkish προς Κωνσταντινούπολη, η οποία επίσης ακυρώθηκε, ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές που έχουν παρακολουθήσει όλους τους τελευταίους μήνες το …σήριαλ με τα έργα στο αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας «στις περιπτώσεις εταιρειών όπως η easyjet, η προσέγγιση τους είναι διαφορετική και συναρτάται με το υπόλοιπο πτητικό τους πρόγραμμα, τις ώρες και την ακρίβεια των πτήσεων».
Από πλευράς της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, πάντως, υποστηρίζεται ότι οι αεροπορικές εταιρείες είχαν ειδοποιηθεί κι έχουν λάβει γνώση για τα έργα αναβάθμισης στον κεντρικό διάδρομο, παράλληλα, έχουν πραγματοποιηθεί και εκτεταμένοι έλεγχοι στον προσωρινό τροχόδρομο, ενώ οι εργασίες για την ολοκλήρωση των έργων με ορίζοντα την 10η Μαρτίου 2018, πριν την έναρξη της θερινής σεζόν είναι εντατικές.
Για το θέμα ρωτήθηκε χθες και ο εκπρόσωπος της Κομισιόν κ. Ενρίκο Μπρίβιο, ο οποίος δήλωσε ότι «το υψηλό επίπεδο ασφαλείας των επιβατών στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι πρωτεύον ζήτημα για την Ε.Ε.. Ειδικά η ασφάλεια των αεροδρομίων σε κάθε χώρα είναι αρμοδιότητα των τοπικών αρχών, οπότε θα πρέπει οι ελληνικές αρχές να πάρουν θέση για το συγκεκριμένο θέμα. Σε κεντρικό επίπεδο, τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφαλείας για τις Αερομεταφορές δεν έχουν δεχθεί μέχρι στιγμής παράπονα για το θέμα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης».
Στο ερώτημα για το αν υπάρχει ένας κεντρικός μηχανισμός ώστε να εξασφαλίζεται η ενισχυμένη ασφάλεια στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφαλείας για τις Αερομεταφορές θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους εκτεταμένους ελέγχους στις τοπικές αρχές αν τηρούνται όλοι οι κανόνες στις αερομεταφορές (αεροσκάφη, αεροδιάδρομοι κ.τ.λ.), ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτοί τηρούνται με βάση τα αυστηρά κριτήρια ασφαλείας που έχουν τεθεί.
Στο μέτωπο των επιπτώσεων για τον τουρισμό, οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς προτιμούν να κρατούν μία πιο ψύχραιμη στάση και αναφέρονται στη «μεγάλη εικόνα» για το αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας, όπως αυτή θα διαμορφώνεται στις αρχές του 2019 κι εν συνεχεία μετά και τα έργα αναβάθμισης που προγραμματίζει η Fraport Greece, ως διαχειρίστρια, για το νέο τερματικό σταθμό, τις επεκτάσεις, ανακαινίσεις κ.τ.λ.: «Πέραν των πιθανών προβλημάτων, λόγω των καιρικών συνθηκών και της έλλειψης του συστήματος υποβοήθησης προσγείωσης αεροσκαφών για τους επόμενους μήνες, μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα την άνοιξη του 2018, η μεγάλη εικόνα για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι ότι στο τέλος του επόμενου έτους, με βάση το χρονοδιάγραμμα, θα έχουν ολοκληρωθεί εκτός απροόπτου και τα άλλα έργα για την επέκταση του διαδρόμου προς τη θάλασσα, προκειμένου το αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας να δέχεται αεροσκάφη πτήσεων μακρινών αποστάσεων».
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τους τουριστικούς φορείς της περιοχής, δημιουργεί νέες προοπτικές για την ευρύτερη περιοχή, για πτήσεις από Ασία κ.α.. Πολύ περισσότερο δε από την στιγμή που, ήδη, μεγάλες αεροπορικές έχουν ανακοινώσει την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στη Θεσσαλονίκη- όπως π.χ. η Qatar Airways, η οποία θα ξεκινήσει τις απευθείας πτήσεις από την Ντόχα προς τη Θεσσαλονίκη, το Μάρτιο του 2018, ενώ είναι σημαντικά υψηλότερος και ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων για τη θερινή σεζόν.
Ως προς τις φετινές επιδόσεις του αεροδρομίου, για το δεκάμηνο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στη Θεσσαλονίκη έχουν αυξηθεί κατά 14,4% φθάνοντας το 1,76 εκατ., έχοντας ξεπεράσει το 1,72 εκατ. των διεθνών αφίξεων που ήταν το σύνολο του 2016 (1,54 εκατ. ήταν οι διεθνείς αφίξεις στο δεκάμηνο του 2016).