Με προσδοκία τη σημαντική αύξηση του τζίρου που θα καλύψει τις απώλειες του Ιουνίου και παράλληλα για ξεστοκάρισμα προϊόντων, που αρχίζουν να σωρεύονται λόγω του φρένου που πάτησαν οι καταναλωτές υπό την πίεση του πληθωρισμού, πέφτουν από σήμερα στη μάχη των θερινών εκπτώσεων οι επιχειρήσεις λιανικής.
«Ο στόχος είναι μια διψήφια αύξηση των πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι», λέει στο «business stories» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης. «Ο εμπορικός κόσμος έχει μεγάλες προσδοκίες ώστε αυτός και ο επόμενος μήνας να καταφέρουν να καλύψουν το κενό που δημιουργήθηκε τον Ιούνιο. Νομίζω ότι είναι κάτι που μπορούμε να το πετύχουμε τόσο λόγω των ελκυστικών τιμών όσο και λόγω των αποθεμάτων που έχουν μείνει», προσθέτει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, σε αντίθεση με την περσινή χρονιά, όπου λόγω πληθωρισμού υπήρξε γενικά συγκράτηση στις προσφορές που είχαν γίνει, φέτος ο εμπορικός κόσμος θα επιδοθεί σε μια άτυπη μάχη ώστε να μη μείνει το στοκ. «Οι τιμές πλέον στον ευρύτερο χώρο της ένδυσης, της υπόδησης αλλά και αλλού δεν είναι το πρόβλημα. Το αντίθετο, νομίζω πως μπαίνουμε σε μια περίοδο ταχύτατου αποπληθωρισμού. Τα μεταφορικά μειώνονται, το δολάριο κρατάει μια σταθερή ισοτιμία, λίγο ευνοϊκή, οπότε και η αγορά αρχίζει να προσαρμόζεται. Ηδη οι τελευταίες μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ στους επιμέρους τομείς για τη συγκρότηση του δείκτη τιμών καταναλωτή δείχνουν ότι ο συγκεκριμένος χώρος πλέον έχει σταθεροποιηθεί. Οι μεγάλες τιμές είναι πλέον στα τρόφιμα. Οπότε με γνώμονα αυτό λέω ότι λόγω της έναρξης αποκλιμάκωσης των τιμών στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και των αδιάθετων αποθεμάτων από την πτώση της κίνησης τον Ιούνιο θα υπάρξουν γενναίες προσφορές που τελικά θα κινητοποιήσουν και τον καταναλωτή».
Παράγοντες της αγοράς λένε στο «b.s.» ότι τα έσοδα της συγκεκριμένης περιόδου, που για κάποιους μπορεί να φτάσουν και τα 6-7 δισ. ευρώ, αν και ουσιαστικά δεν υπάρχει αντικειμενική έρευνα επ’ αυτού, είναι κρίσιμα καθώς θα επιτρέψουν τη χρηματοδότηση νέων εμπορευμάτων για την επόμενη σεζόν. Μεταφέρουν δε τον προβληματισμό τους για τις εξελίξεις στην αγορά, δεδομένου ότι από την αρχή του έτους οι πωλήσεις στο σύνολο της αγοράς δεν υπερβαίνουν τα περσινά επίπεδα, συνυπολογίζοντας τον πληθωρισμό.
Εξάλλου, είναι πλέον εμφανείς οι περικοπές δαπανών από τους καταναλωτές, των οποίων τα εισοδήματα εξαντλούνται στα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης.
Οι εκπτώσεις αναμένεται να φτάσουν σε μερικά είδη έως και 70%, όπως εξάλλου έχει διαφανεί από την προηγούμενη εβδομάδα, όπου ορισμένες οργανωμένες αλυσίδες έσπευσαν κυρίως μέσω των eshop τους να ξεκινήσουν μαζικές προσφορές και προεκπτώσεις. Το ίδιο έκαναν επίσης τα πολυκαταστήματα, τα μεγάλα εκπτωτικά καταστήματα, οι αλυσίδες καλλυντικών, αλλά και πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν εργαλειοποιήσει τα γνωστά marketplaces της αγοράς.
Πάντως, αν και στην αγορά αρχίζει να γίνεται εμφανής ο προβληματισμός για την πορεία της κατανάλωσης μετά το πληθωριστικό τσουνάμι που πλήττει τα νοικοκυριά, εξακολουθεί να υπάρχει επενδυτική δραστηριότητα στον χώρο της λιανικής. Ιδίως από ξένες πολυεθνικές που επιχειρούν είτε να διεισδύσουν στην ελληνική αγορά, είτε να επεκτείνουν το αποτύπωμά τους. Χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα είναι οι ανατολικοευρωπαϊκές αλυσίδες ένδυσης και ειδών για το σπίτι που από πέρυσι επενδύουν δυναμικά στη δημιουργία δικτύου καταστημάτων, με πιο γνωστή περίπτωση αυτή της Pepco.
Μέτρα κατά των εκπτώσεων-μαϊμού
Από αυτή την εκπτωτική περίοδο στενεύει και ο κλοιός για τους επίδοξους απατεώνες καθώς πλέον η ΔΙΜΕΑ, που είναι υπεύθυνη για τους ελέγχους, θα αρχίσει να διασταυρώνει ηλεκτρονικά μέσα από ειδικό λογισμικό τις παλαιότερες τιμές των προϊόντων σε κάθε ελεγχόμενη επιχείρηση. Το νέο εργαλείο των ελεγκτικών αρχών θα συλλέγει πληροφορίες από πολλές άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και μητρώα, συμπεριλαμβανομένης της ΑΑΔΕ, με τους ελεγκτές να είναι σε θέση με το πάτημα ενός κουμπιού να γνωρίζουν τις τιμές των προϊόντων πριν αλλά και μετά την έκπτωση. Με αυτό τον τρόπο θα έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν όσες εμπορικές επιχειρήσεις παραπλανούν τους καταναλωτές με εικονικές εκπτώσεις.
Επίσης, αυτή τη φορά, σύμφωνα με τις τελευταίες νομοθετικές αλλαγές, η επιχείρηση πρέπει να αναγράφει το ποσοστό ή το ποσό της έκπτωσης που κάνει σε ένα προϊόν όχι με βάση την τιμή που ίσχυε την παραμονή των εκπτώσεων, αλλά τη χαμηλότερη τιμή που είχε κάθε προϊόν σε διάστημα 30 ημερών πριν από τις εκπτώσεις. Οποιος πιαστεί να παρανομεί θα έχει να αντιμετωπίσει τα διπλάσια πρόστιμα σε σχέση με πριν, αφού κι αυτά αυστηροποιήθηκαν.
Συγκεκριμένα, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και όχι λιγότερο από 10.000 ευρώ έναντι 0,5% και 5.000 ευρώ που είναι σήμερα. Εάν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές, προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το 2% του ετήσιου τζίρου και όχι κατώτερο των 20.000 ευρώ (αντί για 1% και 10.000 ευρώ που είναι σήμερα), ενώ σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε διάστημα πέντε ετών προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το 4% του ετήσιου τζίρου (από 3% σήμερα). Για τον υπολογισμό του προστίμου λαμβάνονται υπόψη -σε αντίθεση με ό,τι ισχύει σήμερα- η φύση, η βαρύτητα και η έκταση της παράβασης, οι ενέργειες του εμπόρου για τον μετριασμό της ζημίας που υπέστησαν οι καταναλωτές, τυχόν προηγούμενες παραβάσεις του, καθώς και εάν του έχουν επιβληθεί κυρώσεις για την ίδια παράβαση σε άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε.
Διαβάστε ακόμη
«Ηρακλής ΙΙΙ» και στο βάθος ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας
Τεκμήρια: Οριστικό τέλος για 1,7 εκατομμύρια φορολογούμενους το 2025
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ