Την ανάγκη να υπάρξει συντονισμένη στήριξη της αεροπορικής αγοράς στην Ελλάδα μέχρι να ανοίξει εκ νέου η αγορά, σταδιακά από τον Ιούνιο, επισημαίνει ο κ. Θάνος Πασχάλης, διευθύνων σύμβουλος της Ellinair του ομίλου Μουζενίδη.
Σε δηλώσεις του στο ΝΜ ο επικεφαλής της αεροπορικής, η οποία πέρυσι μετέφερε περί το 1 εκατ. επιβάτες στη χώρα μας, με επίκεντρο και τη ρωσική αγορά όπου ο όμιλος Μουζενίδη έχει 25ετή παρουσία στο κομμάτι των ταξιδίων, τονίζει την ανάγκη στήριξης όλων των αεροπορικών στη χώρα, οι οποίες μετρούν απώλειες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τους τελευταίους μήνες λόγω της καθήλωσης των αεροσκαφών τους.
Ενδεικτικά οι απώλειες σε έσοδα της Ellinair από το «πάγωμα» του πτητικού της έργου και της επιβατικής κίνησης εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού αντιστοιχούν σε 50 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία, η οποία ήδη είχε ενισχύσει από πέρυσι σημαντικά τα δρομολόγια εσωτερικού, ετοιμάζεται τώρα να ξεκινήσει σταδιακά τα πρώτα δρομολόγια από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. «Δεν βλέπουμε το λόγο να ξεκινήσουμε νωρίτερα, δεν βλέπουμε να υπάρχει ενδιαφέρον ή ζήτηση για νωρίτερα μέσα στον Ιούνιο», δηλώσει ο κ. Πασχάλης. Ο ίδιος προσθέτει ότι στην παρούσα φάση κρίσιμη για τη βιωσιμότητα της εταιρείας είναι η ενίσχυση της ρευστότητάς της, δεδομένου ότι τα έξοδα των αεροσκαφών (συντήρηση, μισθώσεις κ.τ.λ.) δεν έχουν πάψει να «τρέχουν» όλο το προηγούμενο διάστημα.
Ως προς τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από το κυβερνητικό επιτελείο «τα βλέπουμε θετικά, τόσο ως προς το θέμα της (προσωρινής) μείωσης του ΦΠΑ για τις μεταφορές, όσο και για την στήριξη των εργαζομένων, ωστόσο ο κλάδος των αεροπορικών χρειάζεται μία πιο συντονισμένη στήριξη, λόγω και των μεγάλων απωλειών που έχει υποστεί και την δύσκολη προσαρμογή στα νέα δεδομένα». Επισημαίνεται εδώ ότι μόλις χθές, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης, αναφέρθηκε στο θέμα της στήριξης του κλάδου επισημαίνοντας ότι «δε θα αφήσουμε εταιρείες, όπως η Aegean, χωρίς στήριξη».
«Ο όμιλος Μουζενίδη έχει κάθετη δραστηριότητα στον τομέα των ταξιδίων, μέσω των τουριστικών γραφείων, της αεροπορικής, των ιδιόκτητων ξενοδοχείων και απασχολεί συνολικά 1.700 εργαζομένους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού παράγοντας έναν τζίρο, σε ενοποιημένη βάση, κοντά στα 320 εκατ. ευρώ, χωρίς ουσιαστικό δανεισμό. Μόνο η Ellinair έχει τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ και μέχρι πρίν την πανδημία βρισκόταν σε διαρκή φάση ανάπτυξης».
Η πανδημία στην Ευρώπη βρήκε τον κλάδο στην αρχή της θερινής περιόδου, κατά την οποία οι αεροπορικές εταιρίες αναμένουν τα περισσότερα έσοδα, ώστε να καλύψουν τις χρηματοοικονομικές τους ανάγκες κατά τη διάρκεια του χειμώνα- όπως άλλωστε κάθε επιχείρηση με εποχικότητα-, ενώ επί του παρόντος η ανάκαμψη προβλέπεται αργή, με πολύ μειωμένο το πτητικό πρόγραμμα και το σύνολο των ναυλωμένων πτήσεων να έχουν ακυρωθεί.
Σημειώνεται εδώ ότι από το τέλος του περασμένου Μαρτίου, η εταιρεία από κοινού με πέντε άλλες αεροπορικές της χώρας (Bluebird Airways, Orange2Fly, Luminwings, Air Mediteranean, GainJet Aviation) είχαν απευθύνει έκκληση στο υπουργείο Οικονομικών και τον Χρήστο Σταϊκούρα για άµεση στήριξη των ελληνικών αεροµεταφορέων λόγω της πανδηµίας, προτείνοντας άμεση απευθείας οικονομική στήριξη των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών για την αντιστάθμιση των ανύπαρκτων εσόδων και της ρευστότητας τους που οφείλονται σε ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν ως αποτέλεσμα του COVID-19, την παροχή δανείων, εγγυήσεων δανεισμού σε εμπορικές τράπεζες που ενδέχεται να είναι απρόθυμες να παραχωρήσουν πίστωση σε αεροπορικές εταιρείες στην παρούσα κατάσταση ελλείψει τέτοιας εγγύησης, χορήγηση κεφαλαίου κίνησης με τη μορφή άτοκου δανείου για την ενίσχυση της ρευστότητας των εταιρειών κ.τ.λ..