Όταν μια ελληνική start up «ηλικίας» 2-3 ετών προσθέτει στην λίστα της πελάτες όπως το Μετρό του Λονδίνου, θεωρείται αυταπόδεικτο όχι μόνο ότι κατάφερε να «ξεφύγει» σύντομα από τα …σύνορα, αλλά και «ανοίγει» μεγάλους «ορίζοντες» για το επιχειρηματικό της μέλλον.
Η TEKMON ανήκει σε αυτούς που «μετατρέπουν τη νέα κρίση σε ευκαιρία». Την τεχνογνωσία της εμπιστεύεται, ήδη, ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων στην Ελλάδα από βιομηχανίες, αεροδρόμια, πετρελαϊκούς ομίλους και διαχειριστές αυτοκινητοδρόμων, μέχρι αλυσίδες λιανεμπορίου, σούπερ μάρκετ, malls και τράπεζες.
Παράλληλα, με έδρα της τα Γιάννενα, εξάγει τα εξελιγμένα τεχνολογικά προϊόντα της σε διεθνή κέντρα όπως είναι η βρετανική πρωτεύουσα και το πριγκιπάτο του Μονακό…
«Η συνεργασία μας με το μετρό του Λονδίνου προέκυψε στην αρχή της πανδημίας, όταν πολλές εταιρίες ήθελαν να «τρέξουν» απομακρυσμένες διαδικασίες, για να μην έρχονται οι εργαζόμενοι τους σε επαφή μεταξύ τους και διαπίστωσαν ότι το λογισμικό μας καλύπτει τις ανάγκες τους με έναν πιο αποδοτικό τρόπο.
Έχουμε αναπτύξει μια τεχνολογία software που απευθύνεται κυρίως στους ανθρώπους οι οποίοι εργάζονται εκτός γραφείου. Τεχνικούς, μηχανικούς, υπεύθυνους ασφαλείας, συντηρητές κ.α. σε πολλούς κλάδους. Προσφέρουμε μια πιο ευέλικτη λύση για την διαχείριση και την επικοινωνία του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία είναι εύκολο να υλοποιηθεί. Αυτό μας διαφοροποιεί από άλλες τεχνολογίες, αρκετά δύσχρηστες για να αυτοματοποιήσουν τις διαδικασίες τους…», εξηγεί στο newmoney ο co-Founder και Chief Operating Officer της ΤΕΚΜΟΝ, Πάνος Μήτσιος.
Δεν ήταν τυχαίο, ότι ο ΣΕΒ την συμπεριέλαβε στις 11 ελληνικές start ups της πρωτοβουλίας του Innovation Ready- Industry 4.0, ούτε ότι η ΤΕΚΜΟΝ προσέλκυσε το 2018 το επενδυτικό ενδιαφέρον του Uni.fund, ενός από τα 5 funds του Equi Fund και προ ολίγων μηνών προσκλήθηκε στην επίσημη παρουσίαση του προγράμματος του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας Elevate Greece (Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων) ενώπιον του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο Πάνος Μήτσιος (έχοντας ως «συνοδοιπόρο» του τον συνιδρυτή και πρόεδρο της εταιρείας, Νικόλα Ζήνα) μιλά για την φιλοσοφία της ΤΕΚΜΟΝ, τα σχέδια της και τις φιλοδοξίες της «επόμενης ημέρας», από τις οποίες δεν εξαιρείται μια πιθανή είσοδος στο ΧΑ.
Νέες συνεργασίες σε Ελλάδα-εξωτερικό
Η γκάμα του πελατολογίου της ΤΕΚΜΟΝ διευρύνεται διαρκώς και σε αυτό περιλαμβάνονται ο Διεθνής Αερολιμένας των Αθηνών, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», η Fraport Greece για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της, που χρησιμοποιούν τα λογισμικά της για την διαχείριση κρίσεων, η Lamda Develoment στα 3 μεγάλα της malls, η ΑΒ Βασιλόπουλος στα κέντρα διανομής της, η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν, εσχάτως η Τράπεζα Πειραιώς, ο Κοτσώβολος κ.α., ενώ, η ελληνική start up συμμετέχει, επίσης, σε αντίστοιχες διαδικασίες των ΕΛΠΕ και της Εγνατίας Οδού.
Σε πιλοτικό στάδιο δε, βρίσκεται η συνεργασία της με άλλους κορυφαίους εγχώριους βιομηχανικούς ομίλους από τους κλάδους των τροφίμων, των πλαστικών και των μετάλλων.
Από το εξωτερικό, ξεχωρίζει, ακόμα, η συμφωνία της με την ES-KO, από τους μεγαλύτερους ομίλους Ολοκληρωμένης Εφοδιαστικής Υποστήριξης, που εδρεύει στο Μονακό, από όπου ελέγχει από τεράστιες χιλιομετρικές αποστάσεις, με την βοήθεια του «made in Greece» λογισμικού, τις εγκαταστάσεις της και τις αποθήκες της τροφίμων και άλλων προϊόντων σε Ινδία, Αφρική, Λατινική Αμερική!
Διαχείριση η οποία υλοποιείται μέσω πλατφόρμας, με SMS σε κινητά ή με e mails…
«Με γνώσεις απλού υπολογιστή»
«Πάντα θα υπάρχει ένα πρόβλημα στην αγορά, που εμείς προσπαθούμε να λύσουμε… Διαγνώσαμε ότι οι λύσεις για την ψηφιοποίηση των διαδικασιών σε επιχειρήσεις σαν αυτές στις οποίες εξειδικευόμαστε, δεν ήταν τόσο εύχρηστες όταν άρχισαν να μπαίνουν σε πιο παραγωγικό επίπεδο.
Παράδειγμα. Αν την οργάνωση τους θα αναλάμβανε π.χ. εσωτερικά ένα τμήμα ΙΤ με το κλασικό σύστημα –ή εξωτερικά μια άλλη εταιρία- θα κατανάλωνε πολύ χρόνο για να το πετύχει, μέχρι και δυο μήνες.
Αντίθετα, στο δικό μας software μπορεί να ανοίξει λογαριασμό και να «στήσει» τις διαδικασίες που θέλει, ο μάνατζερ ενός τμήματος κατευθείαν με γνώσεις απλού υπολογιστή και όχι απαραίτητα ένας εξειδικευμένος ΙΤ.
Οι διαδικασίες είναι πολλών ειδών. Ο έλεγχος των χώρων μιας εγκατάστασης, έλεγχος ασφαλείας, θερμοκρασιών, ανάθεση εργασιών ή οι διαδικασίες εκπαίδευσης, που ήταν και το case study στο μετρό του Λονδίνου…», λέει ο Πάνος Μήτσιος.
Τι ακριβώς …αγόρασαν οι Βρετανοί για το μετρό τους; «Κάθε φορά που καλούνται οι εργαζόμενοι να κάνουν εργασίες, πρέπει να εκπαιδευτούν εξ’ αποστάσεως για τις ειδικές συνθήκες τις οποίες θα αντιμετωπίσουν.
Εισέρχεται στο σύστημα ο υπεύθυνος μάνατζερ για τις εργασίες σε συγκεκριμένο σταθμό, ανεβάζει ένα σχέδιο της εγκατάστασης, δίνει οδηγίες ή μπορεί να ανεβάσει video με το οποίο θα αναλύει λεπτομερώς τι θα κάνουν και το στέλνει κατευθείαν στους εργαζόμενους της βάρδιας, σε πάνω από 300 άτομα. Το λογισμικό μας χρησιμοποιούν 2.000 άτομα, που κανονικά θα όφειλαν να συγκεντρωθούν σε κάποιες αίθουσες, όταν κλείνουν οι σταθμοί για συντήρηση. Μαζί μας επικοινώνησαν τον Μάιο και τον Αύγουστο είχαμε ξεκινήσει την συνεργασία μας…».
Ο COO της ΤΕΚΜΟΝ αναφέρεται και στα συμβόλαια της με Εγνατία Οδό και ΕΛΠΕ, μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων:«Στην πρώτη περίπτωση έχουμε αναλάβει με το «κομμάτι» της ασφαλείας, αν συμβεί π.χ. ένα ατύχημα σε ένα τούνελ να ειδοποιηθούν γρήγορα όσοι εμπλέκονται εργαζομένοι, αρχές κ.α. και στην δεύτερη η συνεργασία αφορά εξειδικευμένες διαδικασίες πάνω στην τεχνική συντήρηση των εγκαταστάσεων και την διαχείριση του πάγιου εξοπλισμού τους.».
«Οι 3 επιλογές για το μέλλον»
Στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει στην ιδέα ότι μια καλή start up κατά κανόνα εξαγοράζεται από έναν μεγάλο ξένο όμιλο, για να αναπτυχθεί περισσότερο.
Στην ερώτηση του newmoney, αν έχει συνδυάσει στο μυαλό του τη διεθνοποίηση της ΤΕΚΜΟΝ με μια πιθανή πώληση της σε «βάθος» χρόνου ή αν κάτι τέτοιο φαίνεται πολύ μακρινό ο Πάνος Μήτσιος εκπλήσσει με την ευθύτητα του:
«Κατ’ αρχήν, έχει ήδη επενδύσει στην ΤΕΚΜΟΝ ένα venture capital fund, το Uni.fund.
Αυτό συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, όχι μόνο στην Ελλάδα. Επικρατεί η άποψη ότι τα vc funds δεν μπαίνουν σε μια εταιρία για να βγάλουν χρήματα από μερίσματα. Αλλά, για να μπορέσουν ίσως αργότερα να πουλήσουν το ποσοστό τους αποκομίζοντας μια υπεραξία, είτε μπαίνοντας σε ένα χρηματιστήριο να πουληθούν οι μετοχές.
Εμείς, βλέπουμε κάθε βήμα ξεχωριστά. Η λογική μας είναι κάθε έσοδο να το επενδύουμε στην ανάπτυξη της ΤΕΚΜΟΝ. Δεν αντιμετωπίζουμε ευκαιριακά αυτό που κάνουμε. Το fund μας είναι της ίδιας φιλοσοφίας. Άλλα funds είναι πιο aggressive και άλλα πιο παραδοσιακά.
Εμείς, διαθέτουμε ένα balance. Δεν θέλουμε να βρεθούμε –γιατί υπάρχει και τέτοιος κίνδυνος- στην θέση να πουλήσουμε την εταιρία μας διότι δεν μπορεί να σταθεί μόνη της ή να εξαγορασθεί σε ένα πολύ χαμηλό τίμημα, επειδή βάλαμε πολύ ρίσκο.
Προσπαθούμε να έχουμε πάντα ανοικτές 3 επιλογές: η μια είναι να συνεχίσουμε όπως είμαστε, η δεύτερη να μπορούμε αν έχουμε κάποια προσφορά που θα θεωρήσουμε ότι έχει νόημα να την αποδεχθούμε και τρίτη, γιατί όχι, κάποια στιγμή να μπει η εταιρία στο χρηματιστήριο. Εγώ θα προτιμούσα να συμβεί το τρίτο, με σταθερά βήματα…».
«Η ελληνική Silicon Valley»
Η ΤΕΚΜΟΝ ιδρύθηκε το 2013 ως μια εταιρία πληροφορικής που ανέπτυσσε λογισμικό για «τρίτους» και από το 2018 λειτουργεί ως start up, με «ορμητήριο» της τα Γιάννενα και γραφεία και στην Αθήνα.
Θα μπορούσε η πόλη της Ηπείρου να μετατραπεί σε μια «Silicon Valley της Ελλάδας», όπως έχει ειπωθεί από ανθρώπους του χώρου, με μια δόση υπερβολής;
Ο Πάνος Μήτσιος δίνει την απάντηση του:
«Τα Γιάννενα έχουν Πανεπιστήμιο το οποίο διαθέτει τμήμα πληροφορικής και για αρκετό καιρό, πιστεύω, σε σχέση με την Αθήνα είχαν αναλογικά μεγαλύτερη προσφορά ταλέντου στον κλάδο.
Τα τελευταία χρόνια ήρθαν και άλλες εταιρίες από το εξωτερικό και δημιούργησαν γραφεία στα Γιάννενα, με πιο γνωστή την TeamViewer. Είδαν κι αυτοί το κενό και την ευκαιρία.
Είναι καλό για όλους να ανεβαίνει το επίπεδο. Να ενισχύεται, δηλαδή, η τεχνογνωσία στην περιοχή και να ανεβαίνει το επίπεδο του έμψυχου δυναμικού στο «κομμάτι» της ανάπτυξης λογισμικού».
Πρώτη συζήτηση στο Eurogroup για τη «φούσκα» του «κορωνο-χρέους»