search icon

Επιχειρήσεις

Τα «πειρατικά» κουτιά και τα πανάκριβα τηλεοπτικά δικαιώματα ενώνουν τις συνδρομητικές πλατφόρμες

Ως προοίμιο εξελίξεων σε επιχειρηματικό και αθλητικό πεδίο ερμηνεύει η αγορά τη συμφωνία ανάμεσα στην BC Partners και την Deutsche Telekom για να μεταδίδει η μία το αθλητικό πρόγραμμα της άλλης - Οι λόγοι που οδήγησαν σε συμμαχία τους δύο ανταγωνιστές και τα σπουδαία οφέλη που προκύπτουν για τους τηλεθεατές

Ως προοίμιο εξελίξεων και ανατροπών στο τηλεοπτικό, επιχειρηματικό και αθλητικό τοπίο ερμηνεύει η αγορά τη συμφωνία μεταξύ της Deutsche Telekom, στον έλεγχο της οποίας βρίσκεται ο ΟΤΕ, και της BC Partners, ιδιοκτήτριας της United Group, μητρικής της Nova, για την κοινή χρήση του αθλητικού περιεχομένου που μεταδίδεται από τις συνδρομητικές τους πλατφόρμες, COSMOTE TV και EON TV αντίστοιχα.

Με βάση τη συμφωνία που θα τεθεί σε ισχύ στις 23 Αυγούστου, με επιπλέον κόστος (από 1 έως 4 ευρώ, ανάλογα με το πακέτο και τον πάροχο), οι συνδρομητές της COSMOTE TV στο Full Pack και στο Sport Pack θα έχουν πρόσβαση και στα κανάλια NOVASPORTS και αντίστοιχα οι συνδρομητές της EON TV θα μπορούν να παρακολουθούν όλα τα αθλητικά γεγονότα που μεταδίδονται από τα κανάλια COSMOTE SPORT.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η συμφωνία βρισκόταν στα σκαριά τους τελευταίους μήνες, προ της αποχώρησης Τσαμάζ από τον ΟΤΕ και της ανάληψης καθηκόντων προέδρου και CEO από τον Κώστα Νεμπή, και είναι χαρακτηριστική του νέου δόγματος συνδιαχείρισης υποδομών και περιεχομένου. Η αμοιβαία ανταλλαγή των αθλητικών καναλιών των δύο συνδρομητικών τηλεοπτικών παρόχων, για τα οποία αμφότεροι ξοδεύουν εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε δικαιώματα μετάδοσης, πέραν της εμπορικής διάστασης, είναι ταυτόχρονα και ένα statement, μια ηχηρή δήλωση αλλαγής της επιχειρηματικής στρατηγικής για τον ΟΤΕ και τη United Group.

Για να περιορίσουν τις οικονομικές απώλειες σε μια αγορά που έχει πιάσει ταβάνι, ΒC Partners/United Group και Deutsche Telekom θάβουν το τσεκούρι του πολέμου στη συνδρομητική τηλεόραση και από ανταγωνιστές που συγκρούστηκαν σφοδρά στο παρελθόν γίνονται συνεργάτες με την αμοιβαία ανταλλαγή -αρχικά- του αθλητικού τους περιεχομένου.

Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί τις συνθήκες για να μεταβληθεί μέσα στην επόμενη διετία το επιχειρηματικό μοντέλο της τηλεοπτικής αγοράς ακόμη και για τα free-to-air κανάλια

Το μήνυμα και οι αποδέκτες

Το μήνυμα από τη συμφωνία Deutsche Telekom και BC Partners/United Group έχει πολλαπλούς αποδέκτες: τους κατόχους των τηλεοπτικών δικαιωμάτων (UEFA, ΠΑΕ κ.ά.) προκειμένου να αντιληφθούν ότι η εποχή των ανοιχτών πορτοφολιών λόγω του έντονου ανταγωνισμού των τηλεοπτικών παρόχων στην Ελλάδα έχει περάσει. Περαιτέρω, οι δύο πόλοι αθλητικού περιεχομένου γίνονται ένας (τουλάχιστον εμπορικά και διαχειριστικά στην αρχή). Ητοι, στην περίπτωση των δικαιωμάτων της Super League οι ομάδες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μια νέα πραγματικότητα και να μετρήσουν ξανά τη διαπραγματευτική τους ισχύ εν όψει και των νέων συζητήσεων το 2025 για τα τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων τους.

Επίσης, και ίσως το κυριότερο, η εξέλιξη αυτή δημιουργεί τις συνθήκες για να μεταβληθεί μέσα στην επόμενη διετία το επιχειρηματικό μοντέλο της τηλεοπτικής αγοράς, ακόμη και για τα free-to-air κανάλια.

Ταβάνι και πειρατεία

Σε κάθε περίπτωση και σε αυτή την πρώτη φάση, η συμφωνία που ανακοινώθηκε έχει χαρακτηριστικά win-win για τις Cosmote – Nova, όμιλοι που κυριαρχούν στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα, με αιχμή το αθλητικό περιεχόμενο, τα τελευταία χρόνια είχαν συγκρουστεί για την απόκτηση τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης τόσο εγχώριων όσο και διεθνών διοργανώσεων. Οσο κι αν σε έναν βαθμό υπήρξε προδιάθεση να μη φτάσει στα άκρα ο ανταγωνισμός και να μη ματώσουν οικονομικά προκειμένου να αποσπάσει η μία πλευρά τηλεοπτικά τρόπαια από την άλλη, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις αυτό συνέβη. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Μάρτιος 2024), η COSMOTE TV έχει 688.000 συνδρομητές, ενώ η Nova υπολογίζεται πλέον σε πάνω από 450.000 (και η Vodafone πλησιάζει στα επίπεδα των 200.000). Την ίδια στιγμή, το να προχωρήσουν σε αυξήσεις τιμών ήταν δίκοπο μαχαίρι, αφού τα έξοδα μεγάλωναν είτε για τηλεοπτικές παραγωγές, είτε για απόκτηση περιεχομένου, είτε για νέες επενδύσεις κυρίως σε τεχνολογικές υποδομές, λ.χ. για τη μετάβαση στο streaming, την κατάργηση των δορυφορικών πιάτων, τον εκσυγχρονισμό κάθε πλατφόρμας, για εμπορικές ενέργειες, ενώ και τα λειτουργικά κόστη κάθε είδους έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.

Το βασικό, ωστόσο, ανάχωμα ήταν η ευρύτατα διαδεδομένη στην ελληνική αγορά πειρατεία. Κυκλώματα εγχώρια και ξένα που λειτουργούν με δομή ανεξάρτητων ομάδων ώστε να μη συνδέονται και πρακτικά να θυμίζουν Λερναία Υδρα που στρεβλώνει την αγορά και απειλεί την οικονομική επιβίωση των παρόχων συνδρομητικής τηλεόρασης. Διόλου τυχαία, η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα πανευρωπαϊκά στη θέαση παράνομου αθλητικού περιεχομένου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ε.Ε. (EUIPO).

Σήμερα εκτιμάται ότι οι πειρατικές πλατφόρμες στη χώρα (παράνομα κανάλια, υπηρεσίες streaming μέσω παράνομων συσκευών ή/και μέσω Διαδικτύου) έναντι συνδρομής αριθμούν από 600.000 έως 800.000 συνδρομητές, οι οποίοι με μια συνδρομή που κυμαίνεται μεταξύ 15-20 ευρώ έχουν όλο το περιεχόμενο των COSMOTE TV και EON TV, ξένους αγώνες, ταινίες μεταγλωττισμένες και όποιο άλλο περιεχόμενο μπορεί κανείς να φανταστεί. Υπολογίζεται ότι από την πειρατεία η συνολική απώλεια εσόδων των νόμιμων παρόχων υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης ανέρχεται τουλάχιστον σε 125 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ το ελληνικό κράτος ετησίως χάνει έσοδα της τάξεως των 75 εκατ. ευρώ.

Στόχος, λοιπόν, είναι με τη συνεργασία των δύο εταιρειών να καταστεί λιγότερο ελκυστική μια συνδρομή σε παράνομο δίκτυο συνυπολογίζοντας και τους νομικούς κινδύνους, καθώς πλέον η Δικαιοσύνη δεν στρέφεται μόνο εναντίον των κυκλωμάτων, αλλά και των απλών χρηστών πειρατικών υπηρεσιών. Με μια νόμιμη συνδρομή στα επίπεδα των τιμών που θα ανακοινωθούν, πρακτικά θα εξαλειφθεί το οικονομικό κίνητρο όσων επιλέγουν τις παράνομες συνδέσεις. «Ακόμη και ένα μέρος όσων έχουν πειρατικές συνδέσεις εάν αποκτήσει νόμιμη συνδρομή, θα είναι κέρδος για τους stakeholders της αγοράς», εξηγούν στελέχη του χώρου.

Εφόσον αυξηθεί ο αριθμός των συνδρομητών και μειωθεί το κόστος απόκτησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης, το ισοζύγιο μπορεί να πλησιάσει σε θετικό πρόσημο. Φυσικά, υπάρχουν και άλλες παράμετροι αφού, πέραν της πειρατείας, Cosmote, Nova και άλλοι πάροχοι συνδρομητικής τηλεόρασης έχουν ένα επιπλέον κόστος να αντιμετωπίσουν, που είναι ο φόρος συνδρομητικής τηλεόρασης, ο οποίος στρεβλώνει την αγορά και φέρνει σε μειονεκτική θέση τις ελληνικές πλατφόρμες έναντι των διεθνών streamers, οι οποίοι φυσικά δεν επιβαρύνονται με τέτοια χαράτσια.

Σε ό,τι αφορά τους συνδρομητές, η συμφωνία είναι τριετής και ξεκινά με την έναρξη της αθλητικής περιόδου 2024-2025. H νέα εμπορική πολιτική των δύο εταιρειών θα παρουσιαστεί πιο αναλυτικά τον Αύγουστο, λογικά στο διάστημα κοντά στις 20 του μήνα.

Τα οφέλη για τους συνδρομητές

Με τα νέα δεδομένα από τον επόμενο μήνα οι συνδρομητές των Cosmote και Νοva θα μπορούν με ένα επιπλέον πρόσθετο κόστος να έχουν πρόσβαση σε όλα τα αθλητικά κανάλια που διαθέτουν οι δύο πλατφόρμες. Για παράδειγμα, από τη νέα αθλητική σεζόν οι συνδρομητές της COSMOTE TV με την προσθήκη όλων των καναλιών NOVASPORTS θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο αθλητικό περιεχόμενο της Nova με 3 ευρώ επιπλέον της τιμής του σημερινού τιμοκαταλόγου των Full και Sports πακέτων COSMOTE TV και σε μία μόνο συνδρομή. Η πρόσβαση αφορά τα πακέτα COSMOTE TV Sports & COSMOTE TV Full μέσω δορυφόρου και μέσω streaming, τα πακέτα Monthly Sports Pack & Monthly Full Pack καθώς και στα 3ple Play πακέτα DP Plus TV με Sports ή Full.

Ετσι, στο πλαίσιο της αμοιβαίας συμφωνίας με τη Nova, όλο αυτό το περιεχόμενο για τα πακέτα COSMOTE TV Sports Pack & COSMOTE TV Full Pack θα ενισχυθεί με τα κανάλια NOVASPORTS που μεταδίδουν τους αγώνες των ΠΑΟΚ, Αρη, Αστέρα Τρίπολης, Ατρόμητου και Πανσερραϊκού για τη Stoiximan Super League, τα πρωταθλήματα ποδοσφαίρου Αγγλίας, Ισπανίας και Γερμανίας (Premier League, LaLiga, Bundesliga αντίστοιχα), τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις μπάσκετ Euroleague και EuroCup, τους αγώνες μπάσκετ της Εθνικής Ελλάδος (Παγκόσμιο Κύπελλο, προκριματικά Ευρωμπάσκετ 2025), τους αγώνες των εθνικών ομάδων ποδοσφαίρου της UEFA στο Nations League, στα προκριματικά του Euro 2028 και του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2026, το τουρνουά τένις Grand Slam κ.ά. Να σημειωθεί ότι το περιεχόμενο του Eurosport θα είναι διαθέσιμο μόνο μέσω ΕΟΝ.

Αντίστοιχα, με επιπλέον χρέωση που ξεκινά από 1 ευρώ και συνδυαστικά με τα πακέτα που έχει ή θα επιλέξει κάθε συνδρομητής της πλατφόρμας ΕΟΝ της Νοva θα μπορεί να παρακολουθεί το αθλητικό περιεχόμενο της COSMOTE TV. Συγκεκριμένα, τα εντός έδρας παιχνίδια των ΑΕΚ, Ολυμπιακού, Παναθηναϊκού, Λαμίας, Παναιτωλικού, ΟΦΗ, Βόλου ΝΠΣ, Καλλιθέας για τη Stoiximan Super League, τα παιχνίδια για Champions League, Europa League, Conference League, τους αγώνες μπάσκετ ΝBA, FIBA Basketball Champions League, ACB Liga Endesa, Lega Basket Serie A και Turkish Basketball Super League, το Κύπελλο Ελλάδος στο ποδόσφαιρο και πολλά άλλα πρωταθλήματα και διοργανώσεις σε Ευρώπη και αλλού, καθώς και μεγάλα τουρνουά τένις, βόλεϊ, μηχανοκίνητου αθλητισμού κ.λπ. Η Nova ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει αυτό το αθλητικό περιεχόμενο σε τιμές που ξεκινούν από μόλις 1 ευρώ τον μήνα επιπλέον προσφέροντας νέα συνδυαστικά προγράμματα Fiber EON+ με ταχύτητες Internet από 50 Mbps έως 1 Gbps από 47 ευρώ τον μήνα, νέο πρόγραμμα τηλεόρασης EON+ με 28 ευρώ τον μήνα, ενώ οι συνδρομητές της στα προγράμματα σταθερής Fiber μπορούν να απολαύσουν την πλήρη τηλεοπτική εμπειρία μόνο με 21 ευρώ τον μήνα επιπλέον.

Βελτιωμένα πακέτα

Στελέχη των δύο εταιρειών αναφέρουν ότι η συμφωνία θα τους επιτρέψει να προσφέρουν νέα βελτιωμένα πακέτα συνδρομητικής τηλεόρασης στους πελάτες τους, που θα περιλαμβάνουν περισσότερο αθλητικό περιεχόμενο με μία μόνο συνδρομή και σε πολύ ελκυστική τιμή. Το τι θα πληρώσει τελικά κάθε συνδρομητής θα είναι συνδυασμός του πακέτου που θα επιλέξει, του είδους σύνδεσης στο Ιντερνετ, της τηλεφωνίας κ.λπ. Για παράδειγμα, στο πακέτο Daily ή στο Team Pass της Cosmote δεν θα προστεθεί περιεχόμενο των NOVASPORTS και τα πακέτα αυτά θα εξακολουθούν να διατίθενται με το αθλητικό περιεχόμενο που έχουν και σήμερα.

Πάντως, άμεσα κερδισμένοι σε επίπεδο κόστους θα είναι όσοι πληρώνουν συνδρομές και για τις δύο πλατφόρμες, καθώς λογικά θα επιλέξουν μία συνδρομή. Μένει επίσης να φανεί αν και πότε σε αυτό το σχήμα θα μπουν και άλλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, όπως η VODAFONE TV κ.ά. Σημειώνεται επίσης ότι η εμπορική αυτή συμφωνία αφορά οικιακούς πελάτες των δύο εταιρειών και όχι τους εταιρικούς οι οποίοι έχουν διαφορετική τιμολογιακή χρέωση.

Τέλος, στο επόμενο διάστημα θα αποσαφηνιστούν επίσης και τα διάφορα τεχνικής φύσεως θέματα που ήδη έχουν ξεκινήσει να προκύπτουν. Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι συνδρομητής της Cosmote Streaming υπηρεσίας, από τα τέλη Αυγούστου θα μπορεί να δει ταυτόχρονα έως τρία προγράμματα, εκ των οποίων έως δύο αθλητικά. Αντίστοιχα, αν είναι συνδρομητής της δορυφορικής υπηρεσίας, θα συνεχίσει να μπορεί να παρακολουθεί ένα αθλητικό κανάλι (COSMOTE SPORTS ή NOVASPORTS) από τον αποκωδικοποιητή της δορυφορικής υπηρεσίας και ένα αθλητικό κανάλι από τη streaming υπηρεσία, εφόσον έχει ενεργοποιήσει το streaming add-on.

Διαβάστε ακόμη

Ηλεκτρικό ρεύμα: Κλειδώνει στα €0,15/Kwh η τιμή για τον Αύγουστο (πίνακες + χάρτης)

12% πάνω οι αεροπορικές αφίξεις, αλλά οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα στην Ελλάδα (πίνακας)

Ιάκωβος Γιαννακλής (Eurobank): «Μειωμένες προμήθειες για όλους» (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version