Η προτροπή προς το οργανωμένο λιανεμπόριο χθες από την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης μπορεί να ήταν «κάντε ό,τι μπορείτε για να συγκρατήσετε τις τιμές», εν τούτοις η πραγματικότητα δείχνει πως οι επιχειρήσεις, και κυρίως οι μικρότερες, δεν έχουν πλέον τα περιθώρια να απορροφήσουν το υψηλότερο κόστος, που κλιμακώνεται σταθερά απ’ την περασμένη άνοιξη.
Τα στοιχεία της νέας εξαμηνιαία έρευνας του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ είναι αποκαλυπτικά, αφού το 25% των επιχειρήσεων, ή 1 στις 4, έχουν ήδη προβεί σε αναδιαμόρφωση των τιμοκαταλόγων τους ενώ ένα 22,2% δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών το προσεχές εξάμηνο.
Μάλιστα αυτή είναι η πρώτη φορά σε έρευνα οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ που καταγράφεται τέτοια δυναμική ανατιμήσεων, τριπλάσια σε σχέση με το μ.ο. της τελευταίας πενταετίας. Κάτι που υπογραμμίζει την οπτική της ίδιας της αγοράς, προβλέποντας συνέχιση των ανατιμήσεων προϊόντων και υπηρεσιών σε βάθος εξαμήνου, διαμορφώνοντας τελικά ένα υψηλότερο επίπεδο τιμών.
Στα επιμέρους στοιχεία, μεγάλες συγκεντρώσεις επιχειρήσεων που αύξησαν τις τιμές καταγράφονται στο εμπόριο (35,1%) και τη μεταποίηση (29,5%), έναντι των υπηρεσιών όπου μόλις το 8,5% προχώρησαν σε αύξηση τιμών.
Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα το 40,7% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών πάνω από 300.000 ευρώ αύξησε τις τιμές του το προηγούμενο εξάμηνο.
Σε ο,τι αφορά τις επικείμενες ανατιμήσεις, η προσοχή στρέφεται στα βασικά καταναλωτικά ήδη αφού πηγές απ’ την αγορά αναφέρουν πως ετοιμάζεται να ανοίξει ένας νέος κύκλος αναπροσαρμογών στις τιμές μίας ευρείας γκάμας προϊόντων, που ξεπερνούν τους 500 κωδικούς, με τους προμηθευτές να έχουν ειδοποιήσει ήδη μεγάλες και μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ για αλλαγή του τιμοκαταλόγου.
Μεταξύ αυτών, αναμένονται αυξήσεις από 2% ως 15% αναμένονται το επόμενο διάστημα στα γάλατα, τη φέτα, τον καφέ, το αλεύρι, τα δημητριακά, το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα κατεψυγμένα λαχανικά, τα τοματοειδή.
Χθες στην τηλεδιάσκεψη που συγκάλεσε ο υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης με τους επικεφαλής των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, υπογραμμίστηκε η ανάγκη να περιοριστούν νέες ανατιμήσεις, στο μέτρο του δυνατού. Σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης ο υπουργός υπογράμμισε στους επικεφαλής των σημαντικότερων επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου την κοινωνική τους ευθύνη και τα σημαντικά κέρδη που απεκόμισαν την περασμένη χρονιά. Τους υπενθύμισε δε το νέο πλέγμα των αυστηρών μέτρων που έχει υιοθετηθεί εν μέσω της πανδημίας έναντι φαινομένων αισχροκέρδειας σε βασικά προϊόντα καθώς επίσης και τη νομοθεσία περί καρτέλ και αθέμιτου κέρδους.
«Η κυβέρνηση δεν μπορεί να επιβάλει συμπεριφορές σε μία ελεύθερη αγορά, μπορεί όμως να επιστήσει την προσοχή για την αποφυγή παράνομων πρακτικών υπογραμμίζοντας με κάθε τρόπο την παρουσία των ενισχυμένων ελεγκτικών μηχανισμών», υπογράμμιζαν στο newmoney.gr μετά τη συνάντηση πηγές από το υπ. Ανάπτυξης.
Λίγο νωρίτερα η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε ανοίξει ένα νέο κύκλο αιφνιδιαστικών ελέγχων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις αγορές προμήθειας, εμπορίας και λιανικής πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα στο «στρόχαστρο» βρέθηκαν επιχειρήσεις στις αγορές δημητριακών, γάλακτος, καφέ, μαρμελάδων, ροφημάτων και τυριών επιχειρήσεων στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας.
Πάντως απ’ την πλευρά τους οι επικεφαλής των αλυσίδων Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl Ελλάς, My Market, Μασούτης, Γαλαξίας, Κρητικός, και Market Inn, που συμμετείχαν στη σύσκεψη διαβεβαίωσαν ότι το τελευταίο που θέλουν είναι να βλάψουν τους πελάτες τους και υπογράμμισαν πως θα κάνουν κάθε τι προκειμένου να μην μετακυλήσουν τα αυξημένα κόστη στους καταναλωτές.
Διαβάστε ακόμη:
Κριστίν Λαγκάρντ: «The lady isn’t tapering» – Τι σημαίνουν οι αποφάσεις της ΕΚΤ
Ο 6+1 «χρυσοί κανόνες» του Έλον Μασκ για αύξηση της παραγωγικότητας