Να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες επιχειρεί το λιανεμπόριο, το οποίο πέραν του αυξημένου κόστους λειτουργίας έχει να αντιμετωπίσει πλέον και το «φρένο» που πατούν οι καταναλωτές στις αγορές ακόμα και βασικών αγαθών.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που παρουσίασε χθες η κα Νικολέτα Σπερελάκη της Client Business Partner στο τμήμα Retail Intelligence της NielsenIQ, φέτος αναμένεται να καταγραφεί πτώση στις πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου, που θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό απ’ το ύψος του πληθωρισμού.
Έτσι με βάση τα δύο σενάρια τα οποία κατήρτισε η εταιρεία ερευνών η πτώση μπορεί να κυμαίνεται από 0,3% ως 2,6% στους ταχυκίνητους κωδικούς προϊόντων.
Στην πρώτη περίπτωση η εταιρεία παίρνει ως παραδοχή την επανάληψη των οικονομικών επιδόσεων του 2021. Κοινώς μία διατήρηση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ σε σχετικά υψηλά επίπεδα και παράλληλα περιορισμο και εν τέλει διατήρηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κοντά στο 1,5%. Σε αυτή την περίπτωση, που χαρακτηρίζεται ως το «ήπιο σενάριο» τα «τρόφιμα – ποτά» καταφέρνουν να παραμείνουν σε θετικό έδαφος με μία επίδοση +0,3%. Αντίθετα, πτώση 1,8% εκτιμά ότι θα καταγράψουν οι πωλήσεις των ειδών προσωπικής υγείας, περιποίησης και ευεξίας (-1,8) ενώ τις μεγαλύτερες πιέσεις θα δεχθούν τα προϊόντα φροντίδας νοικοκυριού (-4,6%).
Στο χειρότερο σενάριο που καταλήγει η NielsenIQ, στο οποίο υπολογίζει ότι ο πληθωρισμός θα είναι περίπου διπλάσιος σε σχέση με πέρυσι (στο 3%), οι πωλήσεις των ταχυκίνητων προϊόντων εκτιμάται ότι θα υποχωρήσουν 2,6%. Συγκεκριμένα προβλέπεται μείωση 2% των τροφίμων και ποτών, 4% για τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, και 5,3% των προϊόντων οικιακής φροντίδας.
Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κα Σπερελάκη, κατά το α’ τρίμηνο του 22 καταγράφεται αύξηση τιμών, η οποία ωστόσο είναι μικρότερη σε σχέση με άλλες κατηγορίες προϊόντων. Η ίδια, ωστόσο, παραδέχτηκε πως είναι σε εξέλιξη νέος κύκλος ανατιμήσεων που έχει ανοίξει.
Υπενθυμίζεται ότι το 2021 οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο παρέμειναν σε ανοδική τροχιά, έστω και οριακά.
Τα προϊόντα bazaar ήταν αυτά που πρωτοστάτησαν σε ανάκαμψη με μία επίδοση +14,9% Επίσης τα «τρόφιμα – ποτά» και τα φρέσκα επί ζυγίω προϊόντα παρέμειναν σε θετική τροχιά.
Η έρευνα καταγράφει ξεκάθαρα τον αντίκτυπο στην κατανάλωση που έχει η ανοδική πορεία του πληθωρισμού απ’ τον περασμένο Φεβρουάριο.
Σε άλλα ευρήματα, η NielsenIQ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι καταναλωτές συνεχίζουν να προτιμούν τα υπερμάρκετ για τις αγορές τους εκτιμώντας ότι αυτό συνδέεται πλέον και με την πληθώρα προϊόντων και προσφορών που μπορεί να παρέχουν. Επίσης οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl Ελλάς) είχαν περίπου το 65% του συνολικού τζίρου της αγοράς, “αποσπώντας” μάλιστα ένα 0,3% απ’ το μερίδιο των τριών που έπονται (My Market, Μασούτης, Γαλαξίας).
Διαβάστε ακόμη
Το «μεγάλο κανόνι»: Ξανά στο σφυρί και με σκόντο τα ακίνητα της οικογένειας Πατρώνη στη Σύρο