Aνεβάζουν ρολά από σήμερα τα καταστήματα με τα μεγάλα malls ανά την Ελλάδα, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Κόρινθο να ρίχνονται και αυτά στη «μάχη» με αυξημένα μέτρα ασφαλείας και ωράριο που ξεκινά από νωρίς το πρωί.
The Mall Athens, Golden Hall στο Μαρούσι Smart Park και McArthurGlen Designer Outlet στα Σπάτα, River West στον Κηφισό, Athens Metro Mall στον Αγιο Δημήτριο, Mediteranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, Fashion City Outlet στη Λάρισα, Mare West στην Κόρινθο επιστρέφουν από σήμερα 18 Ιανουαρίου, με «όχημα» τις εκπτώσεις και θα είναι ανοικτά και την Κυριακή, στις 24 Ιανουαρίου. Το ωράριο έναρξης λειτουργίας διαφέρει ανάλογα με το κέντρο, ωστόσο δεδομένων των περιορισμών της κυκλοφορίας κλείνουν στις 20.00.
Με βάση τα κυβερνητικά μέτρα, ο αριθμός των επισκεπτών περιορίζεται στα κέντρα και στα καταστήματα με μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό στα τέσσερα (4) άτομα για καταστήματα έως 100 τ.μ., ενώ για καταστήματα άνω των 100 τ.μ. ένα 1 άτομο για κάθε 25 τ.μ. επιπλέον (από 1 άτομο/ ανά 15 τ.μ που ίσχυε προηγουμένως).
Κλειστοί παραμένουν και οι χώροι που λειτουργούν στα πέριξ των εμπορικών κέντρων– όσα από αυτά για παράδειγμα διαθέτουν παιδικές χαρές- λόγω των κυβερνητικών μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας, ενώ οι επισκέπτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν κυρίως σκάλες και κυλιόμενες, με τη χρήση των ανελκυστήρων να επιτρέπεται κατά κύριο λόγο σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, με ειδικές ανάγκες κ.τ.λ.. Σε όσα από τα malls είναι εφικτό και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, οι οροφές διατηρούνται ανοικτές εξασφαλίζοντας φυσικό αερισμό, ενώ ο αερισμός γίνεται με εισαγωγή 100% φυσικού αέρα.
Τα εμπορικά κέντρα είναι και αυτά από τους μεγάλους χαμένους της πανδημίας με απώλειες εκατομμυρίων για διαχειριστές αλλά και καταστηματάρχες, αν και η πληρότητα σε όλα τα malls της χώρας παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα- ενδεικτικά στα τρία malls της Lamda σε Μαρούσι και Θεσσαλονίκη είναι στο 98%- ενώ συνεχίζουν οι δρομολογημένες προ πανδημίας επενδύσεις για την επέκτασή τους, όπως π.χ. στην περίπτωση του River West στον Κηφισό από τον όμιλο της Viohalco.
H Eλλάδα, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, βρίσκεται ακόμη πολύ χαμηλά στην κατάταξη όσον αφορά την αναλογία τετραγωνικών μέτρων ανά κάτοικο στα εμπορικά κέντρα και με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία (2019) το απόθεμα της ελληνικής αγοράς αντιστοιχεί σε 665.000 τ.μ. εμπορικών κέντρων. Η χώρα μας, όπως προαναφέρθηκε, έχει τη χαμηλότερη κάλυψη σε σχέση με τον πληθυσμό πανευρωπαϊκά με μόλις 61 τ.μ. για κάθε 1.000 κατοίκους και σημαντική αύξηση στην Αττική από το 2015 στα 99 τ.μ./ 1.000 κατοίκους.
Deloitte: Η επόμενη μέρα των malls
Από την άλλη πλευρά, η πανδημία, διεθνώς, έχει βάλει στο ‘’τραπέζι’’ τη συζήτηση για την επόμενη μέρα των εμπορικών κέντρων όπως αυτή θα διαμορφωθεί με βάση τις νέες τάσεις και την ενίσχυση του μεριδίου του ηλεκτρονικού εμπορίου που έχει αυξηθεί κατακόρυφα εν μέσω Covid 19. Η τελευταία, διεθνής έκθεση της Deloitte για το μέλλον των malls τη μετά Covid 19 περίοδο, η οποία βασίστηκε σε καταναλωτικές έρευνες εντοπίζει πέντε κρίσιμους άξονες- αλλαγές για την επόμενη μέρα των εμπορικών κέντρων.
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας της Deloitte ένα 78% των καταναλωτών εκτιμά ότι το on line shopping θα είναι πιο δημοφιλές τη μετά Covid 19 περίοδο, ενώ ένα 58% εκτιμά ότι η επίσκεψη αποκλειστικά και μόνο για ψώνια μέσα στα malls θα είναι από την άλλη λιγότερο δημοφιλής. Eπίσης, ένα 24% των καταναλωτών δηλώνει ότι ψώνιζε σε malls (προ κορωνοϊού) μία φορά την εβδομάδα ποσοστό που έχει πέσει στο 12% μετά την πανδημία. Ένα ακόμη στοιχείο που φέρνει ο κορωνοϊός είναι και το γεγονός ότι περισσότεροι είναι οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι θέλουν μόνο να μπούν και να βγούν από ένα κατάστημα φθάνοντας το 59%, απάντηση που παραπέμπει και στο γνωστό πλέον ‘’click away’’- ‘’παράδοση εκτός’’, μέθοδο που είχαν υιοθετήσει πολύ νωρίτερα αλυσίδες στο εξωτερικού ώστε να εξοικονομείται χρόνος.
Οσον αφορά τις πέντε βασικές αλλαγές μετά την πανδημία όπως εκτιμάται θα είναι οι εξής:
-Ασφάλεια και άνεση θα είναι στο επίκεντρο με παράλληλη εξισορρόπηση της επιθυμίας των καταναλωτών για κοινωνική αλληλεπίδραση και της ανάγκης για μια ασφαλή και εύκολη εμπειρία αγορών. «Η ασφάλεια έρχεται πρώτη αλλά να μην δυσκολεύει τους καταναλωτές».
-Επανεξετάζεται ο ίδιος ο ρόλος του καταστήματος μέσα στο mall, ώστε να είναι καλύτερη η εμπειρία του καταναλωτή, με καινοτόμα μοντέλα, showroom κ.α.
-Επανεξετάζεται και ο ρόλος της εστίασης που θεωρείται πλέον κρίσιμος παράγοντας για την προσέλκυση των καταναλωτών στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας. Mοντέρνα σύγχρονα food halls με ανερχόμενους σεφ και χώρους εντός των malls που θα συγκεντρώνουν, ομαδοποιημένα περισσότερα μοντέρνα εστιατόρια.
-Γίνεται πιο αναγκαία ακόμη η χρήση της τεχνολογίας, με την υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων που θα διευκολύνουν τον καταναλωτή ώστε να έρθει ξανά και ξανά στο εμπορικό κέντρο.
-Τα malls θα πρέπει να μετεξελιχθούν τελικά σε πιο ολοκληρωμένους προορισμούς, σε ένα περιβάλλον πολλαπλών χρήσεων και δραστηριοτήτων: Τα νέα malls θα πρέπει να μπορούν να συνδυάζουν εκτεταμένες δραστηριότητες αναψυχής ακόμη και άλλες χρήσεις (γραφείων, οικιστικές, πολιτιστικές κ.τ.λ.).
Διαβάστε ακόμη:
Στη «μάχη» από σήμερα οι έμποροι με στόχο τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ μέσω των εκπτώσεων
920 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη για 1.009 εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις πριν από τον κορωνοϊό
Θανάσης Μαρτίνος: «Οι Μαρτίνοι είμαστε οι εφοπλιστές της… Γλυφάδας»