Ουρές σχηματίζουν οι επιχειρήσεις προκειμένου να εισέλθουν στα ψηφιακά marketplaces που πλέον αναπτύσσονται ενεργά και στην ελληνική αγορά.
Μόνο τους τελευταίους δύο μήνες περί τις 2.000 επιχειρήσεις έχουν προστεθεί στα ηλεκτρονικά malls που έχουν δημιουργήσει η Public – Media Markt (PMM) και η Skroutz, με τον ρυθμό ανάπτυξής τους να κρίνεται άκρως εντυπωσιακός.
Η συγκεκριμένη τάση, άλλωστε, επιβεβαιώνει και το γεγονός ότι πλέον οι επιχειρηματίες, από τον ιδιοκτήτη του πιο μικρού καταστήματος έως τις μεγάλες αλυσίδες, έχουν αντιληφθεί ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο αφενός είναι το μοναδικό σωσίβιο εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, αφετέρου μπορεί να ανοίξει προοπτικές.
Γιατί όμως πολλοί κατευθύνονται στα marketplaces και δεν αναπτύσσουν τα δικά τους συστήματα; Για αρκετούς λόγους.
Αφενός για να αποκτήσουν τη «γωνιά» τους σε ένα ψηφιακό mall με τεράστια επισκεψιμότητα.
Αφετέρου μπορούν να εισέλθουν χωρίς να έχουν επενδύσει οι ίδιοι στις κατάλληλες υποδομές. Και τούτο καθώς οι πλατφόρμες μπορούν να υποστηρίξουν και να περαιώσουν κρίσιμες λειτουργίες: από το στήσιμο του ψηφιακού καταστήματος, την προώθησή του και τις συναλλαγές που θα γίνουν μέχρι ακόμα και τα κούριερ!
Ολα βέβαια με την αντίστοιχη προμήθεια, η οποία συνήθως συνδέεται με την πώληση που θα εκτελεστεί.
Public
Αυτή τη στιγμή το πιο δυναμικά αναπτυσσόμενο marketplace είναι αυτό που έχει χτίσει η Public – Media Markt (PMM), ο Νο1 e-commerce retailer της χώρας, μέσω του public.gr, το οποίο εξελίσσεται σε ένα τεράστιο online mall που φιλοξενεί μικρά και μεγάλα ελληνικά καταστήματα σε κάθε τομέα δραστηριότητας.
Τα καταστήματα που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της εταιρείας και ως εκ τούτου έχουν πρόσβαση στους περίπου 41 εκατομμύρια επισκέπτες του Public.gr έχουν φτάσει αισίως τα 1.200 και προσφέρουν περί τα 2,2 εκατομμύρια προϊόντα. Εκτίμηση της PMM, με βάση την τάση που έχει διαμορφωθεί, είναι ότι έως το τέλος της χρονιάς τα καταστήματα θα φτάσουν τα 2.000.
Σημαντικό κίνητρο αποτελεί η απόφαση της εταιρείας, από το προηγούμενο καλοκαίρι, να αναστείλει έως το τέλος της χρονιάς τις μηνιαίες συνδρομές για τη χρήση της πλατφόρμας διατηρώντας μόνο την προμήθεια επί της εκάστοτε πώλησης.
Η Public μάλιστα διαθέτει και εξειδικευμένη ομάδα που ενισχύεται με την πρόσληψη 50 ατόμων, η οποία θα βοηθά και θα κατευθύνει τις επιχειρήσεις να στήσουν το διαδικτυακό μαγαζί τους μέσα στην πλατφόρμα και να διαθέτουν τα προϊόντα τους.
Πέραν της υπηρεσίας συναλλαγών, προσφέρει και υπηρεσίες μάρκετινγκ. Στο πλαίσιο αυτό, προβάλλει κεντρικά τις προσφορές συνεργαζόμενων καταστημάτων, ακόμα κι αν είναι ανταγωνιστικές στα προϊόντα της ίδιας της PMM.
Κάτι που επίσης είναι στρατηγική της επιλογή, αφού η ανάπτυξη του marketplace αποτελεί και το μεγάλο στοίχημα για τον μετασχηματισμό της PMM σε αυτό που θα χαρακτήριζε κανείς «ελληνική Αmazon».
Ενα στοίχημα που έχει βάλει ο διευθύνων σύμβουλος Χρήστος Καλογεράκης και για το οποίο θα βοηθήσει και ο νέος πρόεδρος της εταιρείας, ο κ. Piet Koelewijn με θητεία στην Amazon και σε άλλες κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Skroutz
Σημαντική άνοδο καταγράφει τους τελευταίους μήνες και η υπηρεσία marketplace της γνωστής πλατφόρμας σύγκρισης τιμών Skroutz, που λανσαρίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο και αξιολογείται από τον διευθύνοντα σύμβουλο και συνιδρυτή της εταιρείας Γιώργο Χατζηγεωργίου ως το καθοριστικό βήμα για την εξέλιξη της εταιρείας.
Μέσω του Skroutz Marketplace προσφέρεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις που δεν έχουν e-shop ή ακόμα και κανονικό κατάστημα να πουλάνε τα προϊόντα τους.
Η Skroutz αναλαμβάνει κάθε τμήμα της οργάνωσης, από τη συναλλαγή έως το κούριερ για αποστολές και επιστροφές. Επίσης, διαθέτει και υπηρεσία προώθησης του καταστήματος ή των προϊόντων του εντός της πλατφόρμας.
Κάθε εβδομάδα γίνεται εκκαθάριση των αγορών, με τη Skroutz να μεταφέρει τα χρήματα στα συνεργαζόμενα καταστήματα, αφού πρώτα κάνει παρακράτηση των προμηθειών της. Οι τελευταίες, ανάλογα με την κατηγορία του προϊόντος, κυμαίνονται από 2,4% έως 9,7%.
Βέβαια, εκτός του marketplace, σημαντική άνοδος καταγράφεται και στο Core Business της Skroutz, καθώς ολοένα περισσότερα e-shops ζητούν να διασυνδεθούν με τη μηχανή σύγκρισης τιμών.
Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτή τη στιγμή τα ενεργά καταστήματα που είναι συνδεδεμένα φτάνουν τα 6.040, από τα 5.000 που ήταν τον περασμένο Ιούνιο και τα 4.100, στις αρχές Μαρτίου. Από αυτά, τα 4.188 έχουν τα δικά τους e-shop. Τα υπόλοιπα 1.852 είναι offline, φυσικά καταστήματα που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Πέραν των δύο ελληνικών πλατφορμών, ανάλογες υπηρεσίες προσφέρουν και μεγάλες πολυεθνικές, όπως το eBay, η Amazon και η Facebook. Πρόκειται για πλατφόρμες που με «τυράκι» το ότι απευθύνονται σε κοινό εκατοντάδων εκατομμυρίων χρηστών παγκοσμίως προσελκύουν αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες είναι έτοιμες να απευθυνθούν σε ξένους αγοραστές.