Το αίτημα τους για άρση των περιοριστικών μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης στην αγορά επανέλαβαν χθες οι διοικήσεις των Σούπερ Μάρκετ της χώρας επιχειρώντας να αντικρούσουν την επιχειρηματολογία περί κερδοσκοπίας παρουσιάζοντας μία σειρά στοιχείων που δείχνουν την οριακή κερδοφορία τους και τη διάρθρωση των τιμών.

Την ίδια ώρα φρόντισαν να «υποδείξουν» τις τράπεζες και τις εταιρείες ενέργειας, με τα μεγάλα κέρδη τους, ως τους κλάδους που θα έπρεπε να είναι στο στόχαστρο της κριτικής και όχι στα σούπερ μάρκετ «που μετράμε τα σεντς στο ευρώ».

Πάντως ο Πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, παρουσία εκπροσώπων των μεγαλύτερων αλυσίδων της χώρας, εκτίμησε ότι οι τιμές πλέον έχουν σταθεροποιηθεί χωρίς ωστόσο να υπάρχει περίπτωση να επιστρέψουν στα επίπεδα προ του πληθωριστικού “τσουνάμι”.

«Πόσο ανταγωνιστική, πόσο ανοιχτή είναι αυτή η αγορά όταν δουλεύει με καθορισμένο περιθώριο κέρδους, με καθορισμένο πακέτο προσφορών – το καλάθι του νοικοκυριού – με εθελοντική μείωση τιμών, με την τιμή αναφοράς των 30 ημερών, με απαγόρευση προσφορών 90 ημέρες μετά την ανατίμηση; Δεν εμπιστευόμαστε την αγορά και δεν την αφήνουμε να λειτουργήσει σωστά με αυτό τον τρόπο», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕ, και επικεφαλής της METRO ΑΒΕΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο οι τιμές στα τρόφιμα έχουν σταματήσει να ανεβαίνουν και έχουν σταθεροποιηθεί στα υψηλά επίπεδα που διαμορφώθηκαν την τελευταία λόγω της πληθωριστικής κρίσης. Εξέφρασε δε την άποψη ότι δεν πρόκειται να δούμε συνολικά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ να επιστρέφουν στα προ κρίσης επίπεδα ενώ στην «εξίσωση» έβαλε και τον αστάθμητο παράγοντα της κλιματικής κρίσης, που πυροδοτεί ελλείψεις και κατ’ επέκταση αύξηση τιμών σε μια σειρά αγαθών.

Ως «αντίδοτο» για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη είναι η αύξηση των εισοδημάτων των καταναλωτών κάτι που ήδη υλοποιείται μέσα από μια σειρά αυξήσεων στους μισθούς τα τελευταία χρόνια.

Βέβαια έσπευσε να συμπληρώσει ότι για να μπορεί να γίνει αυτό με υγιή τρόπο για τις επιχειρήσεις, πρέπει να συνοδεύεται από αύξηση της παραγωγής. «Είναι κάτι το οποίο προσπαθούμε. Αυτό απαιτεί και επενδύσεις από την πλευρά μας. Αλλά είναι απαραίτητο έτσι ώστε να συνεχίσουν οι επιχειρήσεις να μπορούν με υγιή τρόπο να δίνουν σημαντικές αυξήσεις μισθών», ανέφερε.

Αιχμές κατά τραπεζών

Απ’ την πλευρά του ο Αντιπρόεδρος της ΕΣΕ και επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας Σούπερ Μάρκετ κ. Γιάννης Μασούτης τόνισε πως τα σούπερ μάρκετ έχουν αναλάβει το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί «βάζοντας το χέρι στην τσέπη» και στηρίζοντας με συγκράτηση τιμών. Συγκρίνοντας δε τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ που πέρυσι έφτασαν στο 1,8%, έκανε λόγο για άλλους κλάδους που έχουν κέρδη όπως οι τράπεζες ή ο χώρος της ενέργειας.

«Αισθάνομαι απογοητευμένος με αυτά που ακούμε για τα σούπερ μάρκετ, τα περί αισχροκέρδειας. Και όταν όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά και φαίνεται και από τα στοιχεία ότι τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων μας είναι στο 1-1,5%. Ενώ αντίστοιχα υπάρχουν άλλοι κλάδοι, όπως ο τραπεζικός που έχει μεγάλα κέρδη. Και σκέφτομαι το εξής: Όταν οι τράπεζες χρειαζόταν στήριξη οι κυβερνήσεις τις στήριξαν βρίσκοντας τρόπο να τις ενισχύσουν. Και τραπεζικές εργασίες, όπως μεταφορές και διάφορα άλλα ήταν δωρεάν και κάποια στιγμή χρεώθηκαν όλες οι κινήσεις. Καλά έκαναν τότε, χρειαζόταν, αλλά σήμερα αυτά έχουν γίνει κέρδη σε έναν κλάδο» σημείωσε χαρακτηριστικά κάνοντας λόγο για την ανάγκη να αρθούν οι παρεμβάσεις που περιορίζουν τον ανταγωνισμό στην αγορά των σούπερ μάρκετ».

Οριακά κέρδη και συγκέντρωση

Σύμφωνα με την ΕΣΕ οι προκλήσεις παραμένουν έντονες για την οργανωμένη λιανική, καθώς η καθαρή κερδοφορία του κλάδου στην Ελλάδα παραμένει χαμηλή συγκριτικά με όλες τις δυτικές χώρες. Μάλιστα στοιχεία που παρουσίασε χθες το ΙΕΚΑ απ’ την ανάλυση των ισολογισμών των σούπερ μάρκετ κατέδειξαν πως το 2023 το καθαρό περιθώριο κέρδους βελτιώθηκε στο 1,8% από 1,47% το 2022 και 2.22% το 2021.

Παράλληλα, τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται σταθερά λόγω της ανόδου στους παράγοντες κόστους, όπως το εργατικό κόστος, τα ενοίκια, η ενέργεια, οι μεταφορές και τα logistics, ενώ η ρευστότητα είναι οριακή και ο δανεισμός βαίνει αυξανόμενος.

Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με χαμηλή δαπάνη ανά κάτοικο «γιατί η αγοραστική δύναμη στη χώρα μας είναι σχετικά χαμηλή» αλλάζουν τις ισορροπίες στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

«Υπάρχει μεγάλη πυκνότητα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα και ανοίγουμε κι άλλα, βέβαια κλείνουμε και κάποια, καθώς αυτό σταμάτησε να είναι ταμπού και έτσι εξορθολογίζεται λίγο ο τρόπος λειτουργίας της αγοράς», ανέφερε ο κύριος Παντελιάδης, ο οποίος εκτίμησε ότι θα επιταχυνθεί η συγκέντρωση του κλάδου.

Διευκρίνισε ωστόσο πως η περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου, δεν σημαίνει ότι θα εξαλειφτούν όλες οι μικρές και μεσαίες αλυσίδες αρκεί να ξέρουν σε ποιο πεδίο ανταγωνίζονται και με ποιο τρόπο ανταγωνίζονται. «Απαιτείται μεγαλύτερη οικονομική υγεία στις επιχειρήσεις γιατί αυτή τη στιγμή τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ οριακά και για κάποιους αρνητικά» τόνισε. Διαβεβαίωσε πάντως πως «δεν υπάρχουν κρυμμένες βόμβες» τύπου Μαρινόπουλου ή Βερόπουλου στην αγορά.

Διαβάστε ακόμη 

Τράπεζες: Έτσι θα γίνουν τα stress tests του 2025

Καθ’ οδόν για χρονιά ρεκόρ ο ΟΠΑΠ – Ο Aρειος Πάγος «έφερε» bonus 7 εκατ. ευρώ

Ρεύμα: Ποιοι παράγοντες θα «κλειδώσουν» τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας τον Δεκέμβριο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα