Σε μια αγορά που συγκεντρώνεται, καθώς όλες οι δυνάμεις επιχειρούν να λάβουν καλύτερη θέση στην εποχή της «άνοιξης του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας», οι πρόσφατες μετοχικές αλλαγές στη SoftOne ρίχνουν νερό στον μύλο των ευρύτερων ανακατατάξεων. Μια σειρά εκπροσώπων μιας άλλης εποχής στον χώρο της ελληνικής πληροφορικής σκηνής που έγραψαν τη δική τους ιστορία, οι Νίνος Αρενίκης, Δημήτρης Βαλαχής, Σταύρος Βογλίτσης και Γιάννης Καρατζίκος, συνιδρυτές της εταιρείας αλλά και προ δεκαετιών της εταιρείας λογισμικού Unisoft, αποχώρησαν δίνοντας τις μετοχές και τη θέση τους σε δύο εκπροσώπους του νέου επιχειρείν με μεγάλη πείρα.
Τον Μάρκο Βερέμη, εκ των γκουρού του ψηφιακού οικοσυστήματος της χώρας με σημαντική επιχειρηματική και επενδυτική διαδρομή τα τελευταία χρόνια, και τον Φρανκ Κοέν, διεθνούς φήμης επενδυτή του οικοσυστήματος με σημαντική καριέρα στον χώρο του business software ως στέλεχος της SAP.
Οι δυο τους, που πλέον αναλαμβάνουν το 45% των αποχωρησάντων, θα πλαισιώσουν μετοχικά τον Αντώνη Κυριαζή, έναν εκ των «πατέρων» της ελληνικής πληροφορικής σκηνής την τελευταία 30ετία (εκ των συνιδρυτών της πάλαι ποτέ Singular), ο οποίος, πέραν της μετοχικής του θέσης, ασκεί τη διοίκηση από τη θέση του προέδρου, αλλά και τα στελέχη του ομίλου Olympia, συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού, που το 2016 είχε εισέλθει ως μέτοχος αποκτώντας ένα ποσοστό περίπου 34% και την καταστατική μειοψηφία.
Μία μετοχική-επενδυτική «dream team», όπως λέγεται στην αγορά. Στην τελευταία, δε, περιμένουν όλοι να δουν τις κινήσεις που θα ξεδιπλώσει η νέα μετοχική ομάδα δίνοντας περαιτέρω ώθηση σε μια εταιρεία που δεν έχει κρύψει τα σχέδιά της να γίνει μία ευρωπαϊκή εταιρεία-μπουτίκ στο κομμάτι του business software, με αιχμή το cloud based ERP που έχει εδώ και χρόνια αναπτύξει.
Κάτι που υπογραμμίζουν εξάλλου και στο «business stories» τόσο ο Αντώνης Κυριαζής όσο και ο Μάρκος Βερέμης σε δύο ξεχωριστές συζητήσεις που έγιναν στον απόηχο των επίσημων ανακοινώσεων.
«Πρώτα και κύρια είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι για πρώτη φορά εταιρεία που ασχολείται με το ERP εισέρχεται στη λίστα των εταιρειών που κάνουν ξένες επενδύσεις. Κι αυτό μας δίνει μια καλή βάση να σχεδιάσουμε πλέον την επόμενη μέρα με την επέκταση των προϊόντων μας με άξονα πάντα το cloud based ERP και χωρίς να ξεφύγουμε από τον προσανατολισμό του business software και παράλληλα να επιδιώξουμε διείσδυση σε ξένες αγορές», λέει ο κ. Κυριαζής.
«Πραγματικά θεωρώ ότι η SoftOne έχει μεγάλες προοπτικές και γι’՚αυτό εξάλλου αποφάσισα να εισέλθω και μετοχικά», λέει από την πλευρά του ο κ. Βερέμης, ο οποίος την τελευταία διετία συμμετέχει στο Δ.Σ. ως ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος. «Ενα από τα μεγάλα στοιχήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη είναι η ψηφιακή μεταμόρφωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στις μεγάλες εταιρείες είναι κάτι το οποίο έχει εν πολλοίς γίνει κυρίως μέσω μεγάλων παικτών στον συγκεκριμένο χώρο, όπως κάποιες πολυεθνικές. Η άποψή μου όμως είναι ότι θα πρέπει να έχουμε, και θα το έχουμε, ψηφιακό μετασχηματισμό στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά όχι μόνο της ελληνικής, αλλά και της ευρωπαϊκής οικονομίας συνολικά. Και στο κομμάτι αυτό δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που μπορούν να επιτελέσουν τον ρόλο ενός εταίρου στον μετασχηματισμό των ΜμΕ. Επομένως θεώρησα ότι η SoftOne είναι μία καλή εταιρεία με ενδιαφέροντα προϊόντα.
Είναι μία εταιρεία που έχει το 360 της ελληνικής αγοράς, επίσης τοποθετήθηκε στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου ο καλός μου συνεργάτης Πάνος Μαρτίνης, με τον οποίο συνεργαστήκαμε στην Upstream, και επίσης βρέθηκε και ένας καλός διεθνής επενδυτής (σ.σ.: Φρανκ Κοέν) που ξέρει καλά το θέμα του ERP, αφού ήταν από τα βασικά στελέχη της SAP, ο οποίος λέει ότι έχει φτάσει η ώρα των “SAP” των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Φυσικά είναι και ο όμιλος Olympia που επιθυμεί ένα πιο επιθετικό πλάνο για την εταιρεία, καθώς και ο Αντώνης Κυριαζής, τον οποίο γνωρίζω πολλά χρόνια και τον θεωρώ “πατέρα της πληροφορικής” στην Ελλάδα, που έχει φιλοδοξίες».
Ραχοκοκαλιά
Σημειωτέον ότι το ERP σήμερα θεωρείται η ραχοκοκκαλιά του business software. Προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Enterprise Resource Planning, που σημαίνει «σύστημα επιχειρησιακού σχεδιασμού». Υπάρχουν πολλές ερμηνείες και ορισμοί για τα συστήματα πληροφορικής ERP. O πλέον προσφιλής και διαδεδομένος είναι ότι πρόκειται για ένα σύστημα λογισμικού, το οποίο διαχειρίζεται όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης, με απώτερο σκοπό την αύξηση της επιχειρηματικής επίδοσης μιας επιχείρησης. Με απλά λόγια είναι ένα επιχειρησιακό εργαλείο ελέγχου, παρακολούθησης και συντονισμού των εργασιών.
Για παράδειγμα, ένα ολοκληρωμένο σύστημα ΕRP μπορεί να ενοποιήσει το σύνολο των τμημάτων μιας επιχείρησης σε μία βάση δεδομένων: την παραγωγή, την αποθήκη, τις πωλήσεις, τους προμηθευτές, τους πελάτες, τους ανθρώπινους πόρους εν γένει, την οικονομική διεύθυνση. Επομένως ένα τέτοιο σύστημα μπορεί να επιτύχει τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών λειτουργίας, την αύξηση της παραγωγικότητας και την επίτευξη των στόχων μιας επιχείρησης μέσα από τη χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιών πληροφορικής.
Σε αυτό το κομμάτι η SoftOne, αν και δεν είναι η μεγαλύτερη του κλάδου, έχει από νωρίς διαφοροποιηθεί, διότι όλο αυτό το σύστημα έχει καταφέρει να το αναπτύξει στο cloud προσφέροντάς το ως «software as a service», όπως λέγεται, αποτελώντας μία αξιόπιστη αλλά και οικονομική λύση.
«Αυτό είναι και το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, το cloud», λέει ο κ. Κυριαζής. «Αν υπάρχει ένα μυστικό της επιτυχίας αυτής της εταιρείας είναι ότι είμαστε η μοναδική που προσφέρει software as a service στο ERP. Επενδύσαμε σε αυτό εδώ και χρόνια και το έχουμε αναπτύξει δημιουργώντας ένα καλό οικοσύστημα γύρω απ’ αυτό. Οι συνεργάτες μας βρήκαν τον βηματισμό τους σε αυτή την τεχνολογία και πλέον θεωρώ ότι αυτό είναι το πλεονέκτημά μας. Γι’ αυτό εξάλλου και εκεί θα συνεχίσουμε να εμβαθύνουμε.
Πιστεύω ότι είναι το κλειδί που θα μας επιτρέψει να ανοίξουμε πόρτες στο εξωτερικό, αφού δεν προσφέρουμε απλά “ένα ακόμη ERP” και σίγουρα δεν κοστίζει και τόσο όσο των μεγάλων πολυεθνικών», προσθέτει.
Βέβαια, πέραν του ERP, η εταιρεία προσφέρει ένα «μπουκέτο» εφαρμογών και λογισμικού για επιχειρήσεις κάθε είδους, λογιστικά γραφεία κ.ο.κ. Κάτι στο οποίο βοήθησαν τα τελευταία χρόνια οι εξαγορές των εταιρειών Prosvasis και Unisoft.
Το στρατηγικό σχέδιο
Ποιο είναι λοιπόν το στρατηγικό σχέδιο της SoftOne σε αυτή τη νέα εποχή που ξεκινά; «Οι λεπτομέρειές του θα καθοριστούν το επόμενο χρονικό διάστημα μαζί με τους νέους μετόχους, ωστόσο μπορώ να πω ότι τα σχέδια που κάνουμε αφορούν τόσο την ελληνική αγορά όσο και το εξωτερικό», λέει ο κ. Κυριαζής. «Στη μεν ελληνική αγορά η ψηφιακή μετάβαση έχει δώσει μια σημαντική ώθηση στις εργασίες μας και παράλληλα υπάρχει σημαντικός χώρος επέκτασης είτε με τα υφιστάμενα προϊόντα και λύσεις είτε με νέα. Στο εξωτερικό πάλι θεωρούμε ότι υπάρχει το έδαφος για να διεισδύσουμε και να επεκταθούμε ακόμα περισσότερο», προσθέτει.
«Νέα προϊόντα και εξωστρέφεια. Αυτός είναι ο κυρίαρχος άξονας», λέει από την πλευρά του ο κ. Βερέμης. «Το ERP είναι ακρογωνιαίος λίθος για να προσφέρεις πράγματα. Και το γεγονός ότι έχεις μία εταιρεία υγιέστατη, που μεγαλώνει, έχει καλό μερίδιο και λειτουργεί αποκλειστικά στο cloud είναι μια καλή αρχή ώστε να κινηθεί όπως οι διεθνείς εταιρείες», σημειώνει.
Ο ίδιος, όπως λέει, δεν θα αναλάβει κάποια διοικητική θέση, αλλά θα συμμετέχει στη στρατηγική και στο πλαίσιό της ως μέλος του Δ.Σ. «Υπάρχει απόλυτη σύμπνοια με τους υπόλοιπους μετόχους και ο καθένας θα συμβάλει τα μέγιστα ώστε να πετύχουμε αυτή την κοινή πρόκληση», αναφέρει. «Θέλουμε λοιπόν να καταστήσουμε τη SoftOne σύμμαχο των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων πανευρωπαϊκά στον ψηφιακό μετασχηματισμό προωθώντας λύσεις ERP, πληρωμών, διαχείρισης ανθρώπινων πόρων, ηλεκτρονικού εμπορίου κ.ο.κ. Ενα πλέγμα πραγμάτων που θα επιτρέψει στην εταιρεία να γίνει εξαγωγική και να έχει αυτοματοποιημένες λύσεις», προσθέτει.
Ξένες αγορές
Η εξωστρέφεια πάντως φαίνεται πως θα ξεκινήσει από τη Ρουμανία, εκεί όπου η εταιρεία έχει ήδη παρουσία. «Εχουμε μια καλή παρουσία και θεωρώ ότι είναι μια αξιόλογη χώρα για επενδύσεις», λέει ο κ. Κυριαζής. «Είναι διπλάσια σε πληθυσμό από την Ελλάδα. Το status στον χώρο της πληροφορικής γενικά είναι λίγο πίσω από την Ελλάδα. Ωστόσο έχει πολύ μεγάλη ανάπτυξη. Επομένως η προσοχή μας στρέφεται πρώτα εκεί. Από εκεί κι έπειτα, όμως, επειδή διαθέτουμε ένα μεγάλο εύρος προϊόντων και λύσεων, ηλεκτρονική τιμολόγηση κ.ά., μπορούμε να διεκδικήσουμε και την επέκτασή μας σε πολύ ανεπτυγμένες αγορές. Σε χώρες που είναι μεγαλύτερες πληθυσμιακά και συνιστούν μεγαλύτερες οικονομίες», λέει.
Κάτι το οποίο πιστεύει και ο κ. Βερέμης. «Το θέμα είναι να έχεις τη σωστή “συνταγή” του προϊόντος. Και τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς προσφέρονται για να βρεις αυτή τη συνταγή», λέει και εξηγεί: «Πολλά άλλα μέρη της Ευρώπης και των Βαλκανίων έχουν μεγάλο μερίδιο εταιρειών με τα χαρακτηριστικά των ελληνικών.
Δηλαδή εταιρείες μικρότερου μεγέθους, που έχουν μείνει πίσω στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά έχουν τη φιλοδοξία να κάνουν το άλμα. Πολλές εξ αυτών είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, στις οποίες έχει εισέλθει νέα γενιά με ψηφιακή μόρφωση και μπακγκράουντ, που θέλουν να προχωρήσουν σε αλλαγές. Κι αυτό να ξέρετε είναι το κλειδί της αλλαγής όλης της ευρωπαϊκής οικονομίας. Εάν η Ελλάδα φτάσει σε ένα μοντέλο ποιότητας των μικρών επιχειρήσεων αντίστοιχο με αυτό που έχουν σήμερα οι μικρές επιχειρήσεις στις ΗΠΑ, τότε να είστε βέβαιοι ότι θα έχουμε ένα μεγάλο αποτέλεσμα. Εκεί λοιπόν θα παιχτεί το μεγάλο στοίχημα. Και για να γίνει αυτό, πρέπει να ακολουθήσουμε το “ισχύς εν τη ενώσει”. Με πολλά και μικρά δεν γίνεται δουλειά. Χρειάζεται η συνεργασία για να έχεις επίδραση στην οικονομία», λέει ο κ. Βερέμης.
Εξαγορές
Αυτού του είδους οι επεκτάσεις προβλέπουν και νέες εξαγορές; «Αυτά θα τα δούμε στην πορεία», λέει ο κ. Κυριαζής. «Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι όλες οι αντίστοιχες επενδύσεις που κάναμε και θα κάνουμε πρέπει να ικανοποιούν δύο συνθήκες: η πρώτη και κύρια είναι αυτή η εταιρεία να είναι web και cloud based. Από εκεί και έπειτα είμαστε μία Β2Β επιχείρηση. Και στο κομμάτι αυτό πάντα αναζητούμε ευκαιρίες», προσθέτει. Πάντως, όπως εκτιμά ο ίδιος, ο μεγάλος κύκλος της συγκέντρωσης στον χώρο του business software στην ελληνική αγορά κάπου εδώ κλείνει.
«Μετά τις εξαγορές των Unisoft και Singular Logic πλέον δεν έχουν απομείνει σοβαροί στόχοι εξαγοράς στην Ελλάδα που θα μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά», λέει.
Το push της πανδημίας
Ηδη, πάντως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός που επιταχύνθηκε στα περίπου δύο χρόνια της πανδημίας έχει δώσει σημαντική ώθηση στην εταιρεία, που προσμένει ακόμα μεγαλύτερη επιτάχυνση του ρυθμού μετασχηματισμού του ιδιωτικού τομέα μέσω των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ.
Σημειωτέον ότι το 2020 ο όμιλος SoftOne, σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις, αύξησε τις πωλήσεις του κατά 26%, φτάνοντας στα 21,36 εκατ. ευρώ, με τα λειτουργικά κέρδη να κάνουν άλμα στα 3,29 εκατ. ευρώ (έναντι 0,98 εκατ. έναν χρόνο πριν) και τα κέρδη μετά τους φόρους στα 2,3 εκατ. ευρώ (από 1,67 εκατ. ευρώ). Στις 31 Δεκεμβρίου 2020 οι δανειακές υποχρεώσεις ήταν περίπου 10 εκατ. ευρώ και τα ίδια κεφάλαια ήταν 8,51 εκατ. ευρώ .
Αντίστοιχα αυξήθηκαν και οι εργαζόμενοι, οι οποίοι έφτασαν στους 335 σε επίπεδο ομίλου, από 300 ένα χρόνο πριν, και στους 208 σε επίπεδο εταιρείας, από 185 πριν.
«Φέτος η δυναμική είναι ακόμα μεγαλύτερη. Σκεφτείτε πως μόνο το σύστημα ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην Ελλάδα και η υποχρεωτικότητα που επιβάλλεται μέσω του My Data, είναι από μόνο του κάτι πολύ μεγάλο», λέει ο κ. Κυριαζής.
Συγκρίνονται οι προοπτικές που έχει ο κλάδος με αυτές που διαφαίνονταν στα τέλη του ’90 όταν έγινε το πρώτο «μπαμ» των τότε εταιρειών πληροφορικής; «Νομίζω ότι οι συνθήκες είναι περίπου ίδιες», λέει ο κ. Κυριαζής. Μία ερώτηση που δεν γίνεται τυχαία, αφού λίγες ημέρες νωρίτερα ο ίδιος με τον Αχιλλέα Χατζηνίκο, συνιδρυτή της Computer Logic, και άλλα στελέχη της πρώτης εποχής άνθησης του κλάδου επιχειρούσαν μια ανάλυση της αγοράς και των συνθηκών τότε και τώρα στο πλαίσιο της έκθεσης τεχνολογίας Beyond 4.0 στη Θεσσαλονίκη.
«Με την περίοδο ՚97-՚98 νομίζω ότι οι συνθήκες είναι περίπου ίδιες. Είχαμε μπροστά μας νέες τεχνολογικές προκλήσεις, χρήματα μέσω των αγορών -τότε του Χ.Α.- και του Ταμείου Ανάκαμψης, υπάρχουν και υπήρχαν τότε σημαντικές εταιρείες. Το θέμα είναι όμως να μη γίνουν τα λάθη του παρελθόντος. Να μάθουμε απ’ αυτά και να μην τα επαναλάβουμε», λέει ο ίδιος. Το δικό σας μεγαλύτερο λάθος;, τον ρωτάμε… «Οτι ενώ ως Singular τότε είχαμε μία πολύ καλή θέση ως leader στο Β2Β software παρασυρθήκαμε από την προσμονή μεγαλεπήβολων έργων από το Δημόσιο και μπήκαμε στο system intergration. Αντί, δηλαδή, να εμβαθύνουμε τις επενδύσεις μας σε αυτό που ήμασταν καλοί, απλωθήκαμε και δυστυχώς αυτό έφερε αλυσίδα συνεπειών. Επομένως, το μάθημα από τότε είναι ότι πρέπει να εμβαθύνεις στο κομμάτι που είσαι καλός και όχι απλά να επεκτείνεις δραστηριότητες. Και επειδή η ελληνική αγορά έχει όρια, πλέον έχουμε μάθει πως μπορείς να διευρύνεις τους ορίζοντες διεκδικώντας να μπεις σε άλλες αγορές του εξωτερικού με αυτό για το οποίο είσαι καλός και εξελίσσεσαι», καταλήγει.
Διαβάστε ακόμα:
ΚΙΝΑΛ: Ανακωχή για το μνημόσυνο της Γεννηματά – Οι υποψήφιοι για την αρχηγία σε ρυθμούς ντιμπέιτ
Η μετάλλαξη Όμικρον στο μικροσκόπιο των ειδικών – Προληπτικά μέτρα και από την Ελλάδα