H δεύτερη στη σειρά έρευνα της PwC «Global Crisis Survey», διερευνά την ανταπόκριση της παγκόσμιας επιχειρηματικής κοινότητας στην πανδημία του Covid-19. Περισσότεροι από 2.800 επιχειρηματικοί ηγέτες μοιράστηκαν στοιχεία και συμπεράσματα, εκπροσωπώντας οργανισμούς όλων των μεγεθών, από 29 κλάδους και 73 χώρες.
Η πρώτη έρευνα, που δημοσιεύθηκε το 2019, αποκάλυψε ότι 95% των ερωτηθέντων ανέμεναν μια κρίση μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Σίγουρα, η πανδημία δεν αποτέλεσε μέρος των προβλέψεων τους και για αυτό δεν είχε συμπεριληφθεί στις απειλές που έβλεπαν τότε, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων. Η χρονιά που πέρασε κατέδειξε ότι η δυσκολία στην διαχείριση κρίσεων δεν αφορά στην πρόβλεψη του μέλλοντος, αλλά στην αντιμετώπιση του απρόβλεπτου. Οι επιχειρήσεις χρειάζεται να εστιάσουν στη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου για τη διαμόρφωση ισχυρής ανθεκτικότητας ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν οποιασδήποτε μελλοντικής απειλής.
Φέτος, περισσότεροι από 70% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι η επιχείρησή τους επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία ενώ μόλις 20% ότι η κρίση είχε θετικό αντίκτυπο στον οργανισμό τους. Οι οργανισμοί που ανήκουν στους κλάδους της τεχνολογίας και της υγείας φαίνεται να έχουν επηρεαστεί θετικά ενώ η αγορά των ταξιδιών και της φιλοξενίας υπέστησαν τις περισσότερες αρνητικές επιπτώσεις. Οι επιχειρήσεις που ανταποκρίθηκαν αποτελεσματικά στην κρίση φαίνεται να βασίστηκαν στην αντιμετώπιση της από εξειδικευμένη ομάδα διαχείρισης κινδύνου.
«Καθώς οι επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο αξιολογούν την ανταπόκρισή τους στην πανδημία, τα στοιχεία της έρευνας παρέχουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα που οδηγούν στην επανεξέταση και ενίσχυση των δυνατοτήτων ανθεκτικότητας της κάθε επιχείρησης» σχολιάζει η Kristin Rivera, Global Crisis Leader, PwC ΗΠΑ) . «Όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στο μέλλον. Η απόκτηση γνώσης από τον τρόπο ανταπόκρισης των επιχειρήσεων αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα για τη δημιουργία του κατάλληλου υπόβαθρου σχετικά με την διαχείριση του μέλλοντος. Ο σχεδιασμός αναφορικά με την αντιμετώπιση κρίσεων, τα προγράμματα ανθεκτικότητας, η ασφάλεια και αξιολόγηση των φυσικών και συναισθηματικών αναγκών του ανθρώπινου δυναμικού μιας επιχείρησης αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της προετοιμασίας για το αναπόφευκτο».
Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι επιπλέον μιας άρτιας δομημένης ομάδας διαχείρισης κρίσεων, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ένα ευέλικτο πρόγραμμα που δίνει τη δυνατότητα προσαρμογής και αντιμετώπισης διαφορετικών τύπων κρίσης . Σύμφωνα με τα στοιχεία, μόλις το 35% των επιχειρήσεων διέθεταν σχέδιο αντιμετώπισης κρίσης Αυτό καταδεικνύει πως η πλειοψηφία των οργανισμών δεν έχουν σχεδιάσει τα προγράμματά διαχείρισης κρίσεων με τρόπο που διασφαλίζει την αποτελεσματικότητα ανεξαρτήτως του είδους της κρίσης, σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις που επιδεικνύουν ανθεκτικότητα.
Βάσει των ευρημάτων της έρευνας,προκύπτουν τρεις τρόποι με τους οποίους οι εταιρείες μπορούν να προετοιμαστούν καλύτερα για την αντιμετώπιση κρίσεων:
- Κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου αντιμετώπισης κρίσης. Για τη γρήγορη κινητοποίηση και σταθεροποίηση των επιχειρηματικών λειτουργιών καθώς και την αποτελεσματική ανταπόκριση στις αλυσιδωτές αντιδράσεις που μπορεί να δημιουργήσει οποιαδήποτε ανατροπή.
- Κατάργηση των στεγανών. Είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος που λαμβάνει υπόψη όλα τα επίπεδα του οργανισμού με στόχο τόσο την επιτυχή ανταπόκριση σε ενδεχόμενη κρίση όσο και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε περιόδους ομαλότητας.
- Οργανωτική ανθεκτικότητα. Προτεραιοποίηση της ενίσχυση της οργανωτικής ανθεκτικότητας όχι μονάχα με στόχο την επιτυχία αλλά και την επιβίωση των οργανισμών.
Σε μεγάλο βαθμό οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε καλύτερη θέση σήμερα φαίνεται ότι είχαν εστιάσει από νωρίς στην οργανωτική ανθεκτικότητα και σχεδιάζοντας την ανταπόκριση τους σε οποιασδήποτε μορφής διατάραξη της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. 7 στις 10 επιχειρήσεις προγραμματίζουν την αύξηση των επενδύσεων τους για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας ενώ σε επίπεδο risk leader, ο αριθμός αυτός αγγίζει τις 9 στις 10.
«Η ενσωμάτωση της ανθεκτικότητας στο DNA της επιχείρησής απαιτεί την αντιμετώπισή της ως προτεραιότητα», τονίζει ο David Stainback, Crisis Leader, PwC ΗΠΑ. «Η ανθεκτικότητα είναι θεμελιώδης για τον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία ανταπεξέρχεται στην ανατροπή και δημιουργεί νέες ευκαιρίες».
Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα, οι προοπτικές είναι θετικές για το 2021: Στην 24η έρευνα της PwC «Annual Global CEO Survey», που δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο σημειώνεται ρεκόρ αισιοδοξίας (76%) των CEO που πιστεύουν ότι η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη θα βελτιωθεί το 2021. Αντίστοιχα ποσοστά αισιοδοξίας αποτυπώνονται και από πλευράς των Ελλήνων CEO στην ειδική έκδοση της έρευνας (75%).
Η αισιοδοξία αυτή συνάδει με τα στοιχεία της μελέτης Global Crisis Survey 2021, σύμφωνα με τα οποία 3 στις 4 εταιρείες εκφράζουν βεβαιότητα ότι θα υιοθετήσουν με επιτυχία όσα έμαθαν στη διάρκεια της κρίσης ενισχύοντας την ανθεκτικότητα της επιχείρησής τους.
Διαβάστε ακόμη:
Πώς θα ανοίξει η «κάνουλα» της χρηματοδότησης στις ΜμΕ – Έκτακτο τετ α τετ Σταϊκούρα με τραπεζίτες
Ρόμπυ Μπουρλάς: Η νέα στρατηγική της Public Media Markt και οι επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ