Μεγάλες δουλειές και συμφωνίες μεταξύ ισχυρών ενεργειακών ομίλων της χώρας στον τομέα των ΑΠΕ ανοίγει η κατασκευή του μεγάλου καλωδίου ηλεκτρικής ενέργειας Κρήτης-Αττικής, για το οποίο χθες ολοκληρώθηκε η υπογραφή των συμβάσεων με τους αναδόχους, ανοίγοντας το δρόμο για την υλοποίηση του μεγάλου πρότζεκτ που θα κοστίσει 1 δισ. ευρώ.
Ο υφυπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Γεράσιμος Θωμάς επιβεβαίωσε ότι διεξάγονται διαπραγματεύσεις από τους κατόχους των δύο υφιστάμενων αδειών ΑΠΕ συνολικής ισχύος 950 MW (Κοπελούζο και ΤΕΡΝΑ) για κοινή ή για ξεχωριστή επένδυση διασύνδεσης και συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ. Υπενθυμίζεται ότι για τα έργα των δύο ομίλων οι άδειες παραγωγής προβλέπουν την υποχρέωση της δημιουργίας νέου καλωδίου μεταφοράς ενέργειας.
Τους τελευταίους μήνες οι τρεις πλευρές, στις οποίες πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει προστεθεί και η ΔΕΗ έχουν έρθει πιο κοντά ώστε να εξασφαλίσουν χωρητικότητα στο καλώδιο της Κρήτης και να μην προχωρήσουν στην δική τους επένδυση. Μάλιστα ΤΕΡΝΑ και Κοπελούζος φέρονται να ενδιαφέρονται και για την εξαγορά μειοψηφικού πακέτου της Αριάδνης που είναι η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και ο φορέας υλοποίησης της Μεγάλης Διασύνδεσης.
“Εξετάζουμε με τον ΑΔΜΗΕ και τη ΡΑΕ τη νομική εξορθολόγιση του θέματος και τον καλύτερο τρόπο να προχωρήσουν τα έργα ΑΠΕ στην Κρήτη και να εκμεταλλευτούμε τις υποδομές” δήλωσε σε σχετική ερώτηση χθες ο κ. Θωμάς.
Όπως αναφέρθηκε, τα δύο καλώδια του νησιού (Μεγάλη και Μικρή διασύνδεση), ανοίγουν το δρόμο για την εγκατάσταση 2.500 μεγαβάτ ισχύς σε ΑΠΕ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννη Μάργαρη, ενδιάμεσα, με τη μικρή διασύνδεση, θα μπορεί να φιλοξενήσει το νησί 200 μεγαβάτ περισσότερα (σήμερα υπάρχουν περί τα 300 Μεγαβάτ, 200 αιολικά και 100 φωτοβολταϊκά).
Όπως εξήγησε ο κ. Θωμάς, αυτό δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα από πλευράς υποδομών, ενώ υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για ΑΠΕ (αιολικά και φωτοβολταϊκά), αλλά και για υβριδικά στην Κρήτη. “Όλες αυτές οι προτάσεις μένουν ανοικτές και όλοι θα έχουν την ευκαιρία τους”.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκη τόνισε την μεγάλη σημασία του έργου στην εξοικονόμηση από τις ΥΚΩ που σε ετήσια βάση θα είναι 400 εκατ. ευρώ μέσω των τιμολογίων ρεύματος που πληρώνουν οι καταναλωτές όλης της χώρας. Έτσι, η επένδυση του ενός δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα αποσβεστεί σε περίπου 2,5 χρόνια.
Για να καμφθούν οι τοπικές αντιδράσεις του δήμου Μαλεβιζίου, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην λήψη επιπλέον μέτρων με έργα υπογειοποίησης που θα αυξήσουν το κόστος κατά 35 εκατ. ευρώ. Μόνο τα αντισταθμιστικά οφέλη για τον Δήμο, θα ανέλθουν σε 9 εκατ. Ευρώ και περιλαμβάνουν αναπλάσεις κεντρικών δρόμων, επέκταση δημοτικού φωτισμού, ανακαίνιση σχολικών μονάδων, κατασκευή φωτοβολταϊκού ενός μεγαβάτ, βελτίωση αθλητικών υποδομών στη Δαμάστα, συντήρηση αγροτικής οδοποιίας, προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων για τις δημοτικές ανάγκες, εξοπλισμό τοπικών ιατρείων, υπογειοποίηση στον Πλατανιά μέρους του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας κλπ.
Σύμφωνα με μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης, με την ηλέκτριση της μικρής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου έως το τέλος του τρέχοντος έτους και τη λειτουργία της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στα μέσα του 2023, οι ρύποι CO2 της Κρήτης θα περιοριστούν κατά 60% σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.