© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Προχθές με ενημέρωσαν δύο προμηθευτές μου ότι αναστέλλουν τις δραστηριότητές τους για περίπου δέκα ημέρες, ελπίζοντας ότι κάπως θα έχουν ηρεμήσει τα πράγματα, και σήμερα η μεταφορική εταιρεία με την οποία στέλνω εμπορεύματα στη Βόρεια Ελλάδα με ειδοποίησε ότι από την ερχόμενη εβδομάδα θα καθηλώσει τα οχήματά της για τουλάχιστον μία εβδομάδα λόγω του τεράστιου κόστους στα καύσιμα, αφού κάθε δρομολόγιο τη ζημιώνει παρά τις αυξήσεις που έχει περάσει». Για τον επιχειρηματία στον χώρο της εμφιάλωσης που μιλά στο «business stories» υπό το καθεστώς ανωνυμίας η «τέλεια καταιγίδα» είναι ήδη εδώ. «Αποθέματα έχουμε για να συνεχίσουμε την παραγωγή, προσπαθούμε να βρούμε λύσεις και για τα μεταφορικά, όμως το κόστος είναι ήδη τεράστιο», εξηγεί.
Το φρένο στην οικονομική δραστηριότητα πλέον από το ντόμινο που έχει πυροδοτήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αρχίσει να γίνεται εμφανές. Οι επιχειρήσεις που είτε περιορίζουν είτε σταματούν προσωρινά τη δραστηριότητά τους σε μια προσπάθεια να μειώσουν τις ζημιές που «γράφουν» από το αυξημένο ενεργειακό κόστος, που πλέον φαντάζει σαν θηλιά, αυξάνονται.
Εξάλλου οι διαρκείς κύκλοι ανατιμήσεων αλλά και τα υπέρογκα τιμολόγια με τα οποία είναι αντιμέτωποι και οι καταναλωτές είχαν αρχίσει ήδη να φρενάρουν την κατανάλωση. Επομένως μεγάλα περιθώρια αναπροσαρμογών δεν υπάρχουν πια.
Κύκλοι της βιομηχανίας εκτιμούν ότι η μείωση της παραγωγής και τα προσωρινά λουκέτα θα είναι μονόδρομος για τις ελληνικές επιχειρήσεις το επόμενο διάστημα, λόγω της δραματικής αύξησης του ενεργειακού κόστους από το νέο ράλι των τιμών φυσικού αερίου και ρεύματος.
«Το φώναζα από το φθινόπωρο ότι έρχονται λουκέτα, όμως δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε ως ενεργοβόρες βιομηχανίες. Δυστυχώς είμαστε πλέον στο σημείο που ο καθένας προσπαθεί να μειώσει με κάθε τρόπο το κόστος, περιορίζοντας ακόμη και την ίδια τη δραστηριότητά του και την παραγωγή», λέει στο «business stories» ο αντιπρόεδρος της «Ελληνικής Παραγωγής» και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κλωστοϋφαντουργίας «Επίλεκτος» κ. Ευριπίδης Δοντάς.
«Η κατάσταση είναι τραγική στο κομμάτι των επιβαρύνσεων. Ολοι πλέον κατεβάζουν ρυθμούς. Ποιος μπορεί να παράξει με τέτοια κοστολόγια και με την αγορά πανευρωπαϊκά πλέον παγωμένη αφού όλοι φοβούνται το τι θα ξημερώσει! Η καταναλωτική δαπάνη ήδη έχει περιοριστεί. Ολα αυτά είναι αλυσίδα. Περάσαμε διά πυρός και σιδήρου μία δεκαετή κρίση, ήρθε μετά η υγειονομική, έπειτα η ενεργειακή… έτσι όπως πάμε σύντομα δεν θα μείνει τίποτα όρθιο», λέει ο κ. Δοντάς.
«Η παραγωγή στη χώρα μας πρέπει να προστατευτεί με νύχια και με δόντια. Μόνο έτσι μπορούμε να σωθούμε ως χώρα. Και η βιομηχανία δεν μπορεί να δουλέψει με πρόσκαιρες λύσεις. Πρέπει να υπάρχει ένας προγραμματισμός. Να ξέρεις τους όρους παραγωγής και να υπολογίζεις τα συμβόλαιά σου μήνες πριν, όχι μέρα τη μέρα όπως έχει γίνει σήμερα. Αυτό που γίνεται από το περασμένο καλοκαίρι στη βιομηχανία είναι τραγικό και θα μείνει ανεξίτηλο το σημάδι», προειδοποιεί.
Ο ίδιος ζητεί να δοθεί άμεσα η δυνατότητα στις εταιρείες να χρησιμοποιούν ΑΠΕ αποκλειστικά για ιδιοκατανάλωση χωρίς να συνδέονται στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ καθώς ο τελευταίος αδυνατεί να σηκώσει την προσφερόμενη ενέργεια, με αποτέλεσμα να απορρίπτονται σωρηδόν αιτήσεις.
Επίσης προτείνει την επανενεργοποίηση των λιγνιτικών μονάδων που μπορούν, όπως λέει, να προσφέρουν ενεργειακή ασφάλεια και φθηνότερο κόστος, καθώς και τη στήριξη των βιομηχανιών με πάγωμα των υποχρεώσεων.
Φρένο στην παραγωγή πάντως φαίνεται ότι έχει αρχίσει να πατάει το σύνολο της μεταποίησης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΒΕΑ) κ. Παύλο Ραβάνη, πολλές βιοτεχνίες της πρωτεύουσας έχουν ήδη ξεκινήσει να εισέρχονται σε μια διαδικασία περιορισμού του κόστους που έχουν μέσα από την ίδια τη λειτουργία τους. «Οι περισσότερες πλέον προσπαθούν να αντέξουν αυτή τη λαίλαπα που χτυπάει. Οπότε παίρνουν κάθε είδους μέτρο που βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση, από μείωση παγίων εξόδων, εργατικών, ακόμα και της ίδιας της δραστηριότητας.
Με δεδομένο μάλιστα πως η αγορά τις τελευταίες εβδομάδες έχει παγώσει, φροντίζουν να πατήσουν φρένο για να μην αποθεματοποιήσουν υπερβολικά. Κοινώς προσπαθούν να κρατούν όσο το δυνατόν λιγότερο απόθεμα για να παράγουν όσο χρειάζεται, ώστε να μην μπαίνουν μέσα», λέει ο κ. Ραβάνης. «Εξάλλου στο υπέρογκο ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει τετραπλασιαστεί από το περασμένο καλοκαίρι, πλέον έρχονται να κουμπώσουν οι τιμές-ρεκόρ μιας σειράς πρώτων υλών αλλά και το μεγάλο κόστος των καυσίμων. Επομένως τα βάρη είναι τεράστια. Η λογική που επικρατεί πλέον στην αγορά είναι “φύλαγε τα ρούχα σου, να έχεις τα μισά”», λέει στο «business stories» ο κ. Ραβάνης.
Το ΒΕΑ, όπως λέει ο ίδιος, πέραν του αιτήματος για αύξηση των δόσεων για την αποπληρωμή των επιστρεπτέων προκαταβολών, θα καταθέσει και συγκεκριμένη πρόταση στην κυβέρνηση για τη μείωση των τιμών των καυσίμων. «Είναι μία πρόταση που βασίζεται στη μείωση για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση, τόσο του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων και του ΦΠΑ όσο και των επιμέρους χρεώσεων. Θεωρούμε ότι είναι βιώσιμη και αποτελεσματική πρόταση, που θα προσγειώσει την τιμή από τα 2 ευρώ σήμερα στο 1,40 ευρώ», σημειώνει.
Εξαγωγές
Για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις οι προκλήσεις σήμερα είναι ακόμα μεγαλύτερες με δεδομένο ότι έχουν να αντιμετωπίσουν και τα αυξημένα μεταφορικά κόστη, είτε αυτά είναι ναύλα είτε τα καύσιμα για τις χερσαίες μεταφορές. Εάν ειδικά τα συμβόλαια που υπάρχουν προβλέπουν φιξ τιμές, που δεν μπορούν να τροποποιηθούν λόγω των τελευταίων εξελίξεων, τότε οι επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με σημαντικές ζημιές.
«Τι εξαγωγές να κάνω, με ποιο κόστος; Με τις τρέχουσες συνθήκες και τα αυξημένα κόστη ήδη η επιχείρηση κινείται οριακά. Με το κόστος της μεταφοράς και παράδοσης πλέον μπαίνουμε μέσα», εξηγεί στο «b.s.» επικεφαλής γνωστής θεσσαλικής εξαγωγικής εταιρείας στον χώρο των τροφίμων. «Από την άλλη, εάν σταματήσουμε, φοβάμαι ότι θα χάσουμε το πλεονέκτημα που με τόσο κόπο κερδίσαμε όλα αυτά τα χρόνια στην προτίμηση καλών πελατών μας», σπεύδει να πει.
Πάντως, όπως λέει, υπάρχουν πλέον και εξαγωγικές επιχειρήσεις που διακόπτουν συνεργασίες διότι δεν βγαίνει πλέον οικονομικά το εγχείρημα. Αναφέρει δε το παράδειγμα μικρής βιομηχανίας τροφίμων από τη Βόρεια Ελλάδα που αποφάσισε να αναστείλει προσωρινά τη δραστηριότητά της επικαλούμενη λόγους ανωτέρας βίας έπειτα από έναν γύρο άκαρπων διαπραγματεύσεων με τον βασικότερο πελάτη της στο εξωτερικό για την αναπροσαρμογή των συμβολαίων ώστε να καλυφθεί μέρος του επιπρόσθετου κόστους!
Οχι βέβαια ότι δεν δέχονται ισχυρές πιέσεις από την ενεργειακή κρίση και οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ειδικά στον κλάδο της μεταποίησης. Είναι ενδεικτικό πως στον κλάδο του αλουμινίου, για παράδειγμα, από το φθινόπωρο περισσότεροι από 700.000 τόνοι παραγωγής (περίπου το 35% της ευρωπαϊκής παραγωγής) έχουν χαθεί, μετά το ολοκληρωτικό κλείσιμο δύο εργοστασίων και τον περιορισμό της παραγωγής σε πολλά άλλα. Σε μείωση παραγωγής έχουν προχωρήσει, μεταξύ άλλων, επίσης τσιμεντοβιομηχανίες και κλωστοϋφαντουργίες.
Χειρόφρενο στις μεταφορές
Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης και του diesel κίνησης στα ύψη, ένα νευραλγικό κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κλάδος των μεταφορών χτυπάει ηχηρό καμπανάκι κινδύνου. Πηγές από την αγορά επιβεβαιώνουν στο «b.s.» ότι σχεδόν το σύνολο των εταιρειών και των επαγγελματιών έχουν αρχίσει να περιορίζουν και να συμπτύσσουν δρομολόγια. Κάποιες εταιρείες πάλι προτίμησαν την ολιγοήμερη αναστολή δραστηριότητας. Κι αυτό διότι ακόμα και μετά τις αυξήσεις που ο κλάδος έχει επιβάλει τους τελευταίους μήνες, εξακολουθούν να γράφουν ζημιές.
«Καθημερινά η ζημιά είναι μεγάλη. Με τον ρυθμό που πάμε σε μία εβδομάδα από τώρα δεν θα μεταφέρεται τίποτα!», λέει ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών κ. Παναγιώτης Τεγρέλλης σκιαγραφώντας μία εικόνα τεράστιας πίεσης που ασκείται στον κλάδο. «Ολοι προσπαθούμε με κάθε τρόπο να περιορίσουμε τα κόστη. Δυστυχώς, όμως, φθάνουμε σε ένα σημείο που ό,τι κι αν κάνουμε δεν μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Το μεγαλύτερο κόστος για τις μεταφορές είναι τα καύσιμα και τα σημερινά επίπεδά τους δεν αφήνουν περιθώρια ακόμα και στα καλύτερα συμβόλαια. Οπότε δεν είναι παράλογο που κάποιοι συνάδελφοι ήδη έχουν σηκώσει χειρόφρενο», λέει ο ίδιος.
«Για παράδειγμα, μια μεταφορά στη Θεσσαλονίκη με επιστροφή ας πούμε ότι χρεώνεται με 1.000 ευρώ, που σήμερα είναι ίσως η υψηλότερη στην αγορά. Το φορτηγό θα χρειαστεί 300 λίτρα diesel. Αυτό σημαίνει ένα κόστος χοντρικά 570-580 ευρώ. Αλλα 220 ευρώ είναι τα διόδια. Βάλε μετά πάγια, πιθανές ζημιές… Στο τέλος, μία δουλειά δύο ημερών δεν έβγαλε τίποτα! Αφήστε και το άλλο. Πληρώνουμε τοις μετρητοίς κάθε λίτρο diesel σχεδόν 2 ευρώ για να πληρωθούμε τελικά με επιταγές διμήνου και άνω… Αυτά δεν μπορούν να συνεχιστούν».
Σήμερα στον κλάδο των χερσαίων μεταφορών εμπορευμάτων απασχολούνται περί τα 100.000 άτομα και ο στόλος των φορτηγών φθάνει τις 40.000. «Πρέπει να βρεθεί άμεσα μία λύση. Πρέπει να καταλάβουν όλοι πως εάν σταματήσει το φορτηγό, τότε θα σταματήσουν όλα!», τονίζει.
Προειδοποίηση για απεργία διαρκείας
Ήδη οι συνδικαλιστικοί φορείς των οδικών μεταφορέων έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε απεργία διαρκείας από τις 13 του Απρίλη και μετά στην περίπτωση που δεν υπάρξουν ως τότε μέτρα στήριξης για τις οδικές μεταφορές. Οι ιδιοκτήτες Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης και οι διαμεταφορείς ζητούν, κυρίως, «γενναία» επιδότηση του κόστους καυσίμων το οποίο έχει φθάσει να αντιστοιχεί στο 75% του λειτουργικού κόστους ενός οδικού μεταφορέα, από 45% που ήταν το περασμένο Σεπτέμβριο. Απεργιακές κινητοποιήσεις έχουν αποφασίσει και οι ιδιοκτήτες βυτιοφόρων στην περίπτωση που δεν υπάρξουν επιπρόσθετα μέτρα στήριξης.
Διαβάστε ακόμη
Δημήτρης Σαράντης (Ελληνικά Γαλακτοκομεία): Πώς θα γίνει το comeback της ΑΓΝΟ
Σε πλειστηριασμό οι μεζονέτες του Βωβού στη Νέα Ερυθραία – Ποιο είναι το τίμημα (pic)