Στην αποκρυπτογράφηση των επόμενων κινήσεων των μετόχων της Ελλάκτωρ, της Reggeborgh Invest και της Motor Oil στρέφεται πλέον το ενδιαφέρον της αγοράς, μετά την απόφαση πώλησης του κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου που επισημοποιήθηκε με την υπογραφή μνημονίου αποκλειστικών διαπραγματεύσεων μεταξύ της κυπριακής Wade Adams, με επικεφαλής τον Κύπριο επιχειρηματία Κύπρο Τσάντε, και της Adamas του κ. Δημήτρη Κούτρα.
Επιβεβαιώνεται με τον τρόπο αυτό η φημολογία των τελευταίων μηνών που ήθελε τους βασικούς μετόχους να αποεπενδύουν από τις κατασκευές, κεφαλαιοποιώντας μια άκρως θετική συγκυρία για τον κλάδο. Τη μεγάλη πίτα του ανεκτέλεστου, που προσεγγίζει τα 15 δισ. ευρώ, αλλά και ένα πλήθος νέων έργων που θα μπορούσαν να μοιραστούν οι διπλάσιες εταιρείες απ’ όσες τα διεκδικούν.
Ο αντίλογος, όμως, για όσους βλέπουν πιο ψύχραιμα το μέλλον των κατασκευών είναι ότι πέρα από το γυαλιστερό περιτύλιγμα των έργων η εικόνα αυτή εγκυμονεί και ρίσκα. Όπως επισημαίνουν, η υλοποίηση των κατασκευαστικών έργων εμφανίζει περιορισμένα περιθώρια κέρδους, ειδικά σε μια περίοδο εκτίναξης του κατασκευαστικού και ενεργειακού κόστους και μετατρέπεται σε πονοκέφαλο εξαιτίας της δυσκολίας στην αναζήτηση του αναγκαίου προσωπικού που είναι απαραίτητο για να στηθούν και να λειτουργήσουν τα εργοτάξια και κατ’ επέκταση για να εκτελεστούν τα έργα.
Η άσκηση φαίνεται αρκετά περίπλοκη ακόμη και για τους εδραιωμένους διαχρονικά κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, πόσο μάλλον για εκείνους που είδαν αμιγώς επενδυτικά τη δραστηριότητα της κατασκευής, ως μέρος ενός συνόλου περιουσιακών στοιχείων με μεγαλύτερες υπεραξίες.
Τα τελευταία χρόνια, ο Ακτωρ φλέρταρε με τη χρεοκοπία καταγράφοντας ζημίες άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ και σήμερα βρίσκεται σε ένα ικανοποιητικό στάδιο εξυγίανσης. Ωστόσο, παρά τις ενέσεις ρευστότητας και το μεγάλο ανεκτέλεστο των 2,7 δισ. η τεχνική εταιρεία θα χρειαστεί πρόσθετα κεφάλαια για να ανακάμψει, με τις πληροφορίες να μιλούν ήδη για σοβαρές πιέσεις από προμηθευτές και υπεργολάβους, για καθυστερήσεις σε έργα και για υποχρεώσεις εκατομμυρίων.
Εικόνα που δεν συνηγορεί για ένα εύκολο επενδυτικό εγχείρημα ακόμη και για εργολήπτες σαν τον κ. Κούτρα, με τη γνώση και την εμπειρία δεκαετιών αλλά και για έναν όμιλο τεχνικών εταιρειών που μπαίνει για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά.
Η τύχη του 25% στις ΑΠΕ
Ο Ακτωρ αποτελεί τον κύριο πρωταγωνιστή των αλλαγών στην Ελλάκτωρ, δεν θα είναι όμως η τελευταία ρευστοποίηση περιουσιακού στοιχείου του ομίλου με βάση τα σχέδια των μετόχων. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η μεταβίβαση του 25% των μετοχών της νέας εταιρείας που προέκυψε μετά την πώληση της πρώην ΕΛΤΕΧ Ανεμος στον όμιλο Βαρδινογιάννη.
Μένει να φανεί η στάση που θα κρατήσει η Reggeborgh Invest του Χένρι Χόλτερμαν, στον τομέα των παραχωρήσεων (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και στη διαχείριση των απορριμμάτων (Ηλέκτωρ). Αν και δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, πληροφορίες δεν αποκλείουν οι μέτοχοι να ακολουθήσουν μια ανοικτή διαδικασία προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος και υποβολής προσφορών για το 25% των ΑΠΕ, με τη Motor Oil να έχει τον πλήρη έλεγχο των κινήσεων για το πού θα καταλήξει το πακέτο μετοχών αν τελικά δεν το διεκδικήσει η ίδια.
Αρμόδιες πηγές συνδυάζουν τον χρόνο εκδήλωσης αυτών των αποφάσεων και με την οριστικοποίηση των δύο επικείμενων μεγάλων deals στην αγορά που αφορούν την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και την αντίστοιχη διαδικασία που ακολουθεί η Enel Green Power Hellas για πώληση μέρους ή του συνόλου του χαρτοφυλακίου της σε ιδιώτες επενδυτές.
Πρόκειται για δύο από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στον τομέα των ΑΠΕ στην ελληνική αγορά που θα τρέξουν πολύ γρήγορα και θα αποτελέσουν ένα είδος crash test στις υψηλές αποτιμήσεις που πληρώνουν οι επενδυτές του κλάδου.
Το μέτωπο των παραχωρήσεων και οι εισπράξεις από την Αττική οδό
Η Ελλάκτωρ υπολογίζει να εισπράξει έσοδα περίπου 300 εκατ. από την πώληση της κατασκευής και του 25% της συμμετοχής της στις ΑΠΕ και περίπου 180 εκατ. ευρώ από μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου από την Αττική οδό έως το 2027.
Παρότι η διοίκηση της εταιρείας δηλώνει το στρατηγικό της ενδιαφέρον για τις παραχωρήσεις, πολλοί συναρτούν τις εξελίξεις στον όμιλο με την τύχη του διαγωνισμού για την Αττική οδό, η οποία εκτιμάται ότι δεν θα προχωρήσει άμεσα.
Η Ελλάκτωρ και η ΑVAX, που είναι οι βασικοί μέτοχοι της χρυσοφόρας παραχώρησης, έχουν αρχίσει να μετρούν αντίστροφα για τη σύμβαση που λήγει τον Οκτώβριο του 2024, ένα έργο που στήριξε τους δύο ομίλους σε πολύ δύσκολες εποχές, ισχνής έως ανύπαρκτης κατασκευαστικής δραστηριότητας, με τα πλούσια μερίσματά του και το οποίο δεν θα είναι το ίδιο με τη νέα παραχώρηση που «τρέχει» αυτή την περίοδο το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο λόγος είναι η απόφαση της κυβέρνησης να ρίξει την τιμή του διοδίου από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ, το ποσοστό επί των εσόδων που καλείται να πληρώσει ο παραχωρησιούχος στο Δημόσιο και το μονοψήφιο IRR που προβλέπεται να έχει η νέα Αττική οδός. Οπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη της υφιστάμενης κοινοπραξίας, σήμερα η Αττική οδός δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα ομόλογο που έρχεται να προσφέρει μια καλή απόδοση. Ο,τι και αν γίνει πάντως με τη νέα παραχώρηση, οι δύο μέτοχοι θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν αυξημένες ταμειακές ροές από την Αττική οδό, οι οποίες υπολογίζονται στα 270 εκατ. ευρώ έως το 2027 και θα προέλθουν από μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου.
Σε αυτά δεν υπολογίζονται μια σειρά από ανοικτά δικαστικά μέτωπα που έχει η εταιρεία με το Δημόσιο (αποζημιώσεις COVID, διεκδικήσεις ύψους 28 εκατ. για παράλληλα έργα που ήταν εκτός σύμβασης κ.ά.) και τα οποία εκτιμάται ότι θα φέρουν και πρόσθετα έσοδα.
Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις προχώρησε πέρυσι στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 275 εκατ. ευρώ, διάρκειας 15 ετών, προκειμένου να συμμετάσχει στη διαδικασία αποπληρωμής του διεθνούς ομολόγου της μητρικής εταιρείας που ολοκληρώθηκε στα μέσα Δεκεμβρίου του 2022. Από τα συνολικά έσοδα, τα 175 εκατ. πήγαν για το ομόλογο και τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ προορίζονται για την ανάπτυξη νέων έργων, καθώς το pipeline της εταιρείας περιλαμβάνει ένα πλήθος διαγωνισμών και έργων ΣΔΙΤ που είτε είναι προσωρινός μειοδότης είτε πρόκειται να καταθέσει δεσμευτικές προσφορές (Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, Χερσόνησος – Νεάπολη, Χανιά – Ηράκλειο, φράγμα Τσικνιά κ.ά).
Σε ό,τι αφορά την Ηλέκτωρ, η διοίκηση της Ελλάκτωρ κρατά κλειστά τα χαρτιά της. Στελέχη της αγοράς, συνεκτιμώντας το ενδιαφέρον της Motor Oil για τον τομέα των αποβλήτων αλλά και τη στρατηγική της Reggeborgh στην Ελλάδα όπως αυτή εκδηλώνεται το τελευταίο διάστημα, εκτιμούν ότι δύσκολα θα μείνει εντός του στενού πλέον πυρήνα δραστηριοτήτων του Ολλανδού μετόχου. Η Ελλάκτωρ δεν έχει κρύψει το μεγάλο ενδιαφέρον για την «προίκα» της REDS που προωθεί σημαντικές επενδύσεις (Cambas Project, Γούρνες Ηρακλείου και Μαρίνα Αλίμου) στον τομέα των ακινήτων, του real estate και του τουρισμού και που δείχνει να αποτελεί πεδίον δόξης λαμπρό για τους μετόχους της.
Διαβάστε ακόμη
Οικονόμου: Καμία αλλαγή σε πλειστηριασμούς και προστασία πρώτης κατοικίας (vid)
Έρχεται φθηνό ρεύμα και ζεστό νερό με κατανάλωση ενέργειας από τον ήλιο
7 εμπνευσμένες Ελληνίδες αρχιτέκτονες – Εντυπωσιακές κατοικίες που αλλάζουν το τοπίο