Την Τετάρτη 29/11 η αεροπορική εταιρεία Ryanair εξέδωσε δελτίο τύπου, στο οποίο κατηγορεί μία σειρά από διαδικτυακούς ταξιδιωτικούς πράκτορες (online travel agent, OTA) ότι επιβαρύνουν τους επιβάτες με «αδικαιολόγητες αμοιβές», πουλώντας «ανύπαρκτες υπηρεσίες».
Η ανακοίνωση συνοδευόταν από σειρά παραδειγμάτων για εισιτήρια που στους διαδικτυακούς πράκτορες στοίχιζαν πολλαπλάσια (έως και 344% περισσότερο) από ότι αν τα αγόραζε κανείς απευθείας από την ιστοσελίδα της Ryanair.
Η ανακοίνωση προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Kiwi.com, μίας από τις εταιρείες που περιλαμβάνονται στα παραδείγματα της Ryanair, η οποία έκανε λόγο για προσπάθεια «αποπροσανατολισμού» και νόθευσης του ανταγωνισμού.
Είναι το τελευταίο επεισόδιο σε ένα μακροχρόνιο σήριαλ, που έχει φέρει τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης σε σύγκρουση με τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές πλατφόρμες. Σύγκρουση που εξελίσσεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα μέσα ενημέρωσης αλλά και στις δικαστικές αίθουσες πολλών ευρωπαϊκών κρατών.
Θύματα οι ταξιδιώτες: Οι χαμένες διακοπές στη Ρόδο
«Όταν συνειδητοποίησα ότι δεν επρόκειτο να λάβω βοήθεια ούτε από τη Ryanair ούτε από το On The Beach, ένιωσα θυμό που έπρεπε να πληρώσω για πτήσεις στις οποίες δεν είχα πρόσβαση. Δεν θα μπορέσω να πάω αυτές τις διακοπές (σημ. στη Ρόδο), παρόλο που δεν έφταιγα εγώ. Αυτό ήταν κάτι που δημιούργησαν μεταξύ τους, οι On the Beach και Ryanair. Και το μεσαίο άτομο, ο πελάτης, είναι αυτός που υποφέρει».
Η Diane Agro περιγράφει στο πρόγραμμα “Rip Off Britain” του BBC πώς έχασε 440 στερλίνες, όταν δεν κατάφερε να επαληθεύσει τις κρατήσεις που έκανε μέσω της πλατφόρμας On the Beach για πτήση της Ryanair στη Ρόδο.
Και δεν είναι η μόνη. Στην ίδια εκπομπή, η Patricia McDonagh περιγράφει την ταλαιπωρία που υπέστη όταν η Ryanair της ζήτησε να επαληθεύσει κράτηση που είχε κάνει μέσω του Lastminute.com. Αφού πέρασε μία καθόλου ευχάριστη διαδικασία στην οποία έπρεπε να κουνάει το κεφάλι της δεξιά και αριστερά για να ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση προσώπου, τελικά η κράτησή της ακυρώθηκε επειδή στο εισιτήριό της δεν αναγραφόταν και το μεσαίο της όνομα. Έχασε 150 στερλίνες.
Οι παραπάνω είναι δύο περιπτώσεις ταξιδιωτών που έπεσαν θύματα του πολέμου που μαίνεται μεταξύ της Ryanair και των ΟΤΑ. Η Ryanair δεν έχει εμπορικές συμφωνίες με τους ΟΤΑ και δεν θέλει αυτές οι εταιρείες να πουλάνε θέσεις στα δρομολόγιά της.
Το τελευταίο διάστημα έχει εισάγει μία διαδικασία «επαλήθευσης κράτησης» για όσους αγοράζουν εισιτήρια μέσω ΟΤΑ (για παράδειγμα Kiwi,Expedia, Lastminute,Opodo, eDreams, On The Beach, Skyscanner ). Η διαδικασία προβλέπει μία σειρά βημάτων που δεν είναι ούτε εύκολο, ούτε γρήγορο να ολοκληρώσει κανείς: έλεγχος ταυτότητας, ομοιότητα προσώπου, έλεγχος ζωντάνιας (liveness check) και έλεγχος δεδομένων προφίλ.
Δικαστικές μάχες ανά την Ευρώπη
Την ίδια ώρα, Ryanair και ΟΤΑ προσπαθούν να λύσουν τις διαφορές τους στα δικαστήρια.
Η πιο παλιά δικαστική μάχη καταγράφεται στην Ελβετία, όπου η Ryanair στράφηκε κατά της Lastminute.com ζητώντας να σταματήσει να πουλάει εισιτήρια της Ryanair.
Μετά από 15ετή δικαστικό αγώνα, τον Απρίλιο του 2023, το δικαστήριο της Ελβετίας δικαίωσε τον διαδικτυακό ταξιδιωτικό πράκτορα και επέβαλε στη Ryanair πρόστιμο 49.000 ελβετικών φράγκων για δυσφήμιση. Η Lastminute.com χαρακτήρισε τη δικαστική απόφαση «ορόσημο» και «νίκη για τους καταναλωτές».
Ο διευθύνων σύμβουλος του Lastminute.com, Λούκα Κονκόνε έκανε λόγο για ενδυνάμωση των καταναλωτών.
«Πάντα πιστεύαμε ότι η ενδυνάμωση των καταναλωτών να κάνουν κράτηση οποιουδήποτε αεροπορικού εισιτηρίου διατίθεται στην αγορά δεν βλάπτει τις επιχειρήσεις οποιασδήποτε αεροπορικής εταιρείας» είπε.
Στα δικαστήρια βρίσκεται η Ryanair και με την Kiwi.com. Η τελευταία αμφισβητεί τις έρευνες της Ryanair από τις οποίες προκύπτουν τα παραδείγματα υπερχρεώσεων που δημοσιεύει η αεροπορική εταιρεία.
Εκπρόσωπος της Kiwi.com, απαντώντας στην τελευταία ανακοίνωση της Ryanair είπε: «Προσπαθούν να αποσπάσουν και να αποπροσανατολίσουν την προσοχή απο πάνω τους, μειώνοντας τους ανταγωνιστές και χρησιμοποιώντας διαλεγμένες πληροφορίες που δεν αντικατοπτρίζουν την κατα πολύ μεγαλύτερη κλίμακα συνδυασμών και επιλογών που οι OTA προσφέρουν στους πελάτες τους, κάτι το οποίο οι ίδιο αδυνατούν να κάνουν.»
Στις αρχές Νοεμβρίου, η Kiwi.com κέρδισε δικαστική διαμάχη στην Τσεχία γύρω από τη διαδικασία διεκπεραίωσης του online check-in που πραγματοποιεί για λογαριασμό των πελατών σε δρομολόγια της Ryanair.
Παράλληλα, εκκρεμεί η αγωγή που έχει καταθέσει η Ryanair σε βάρος της eDreams στην Ιρλανδία, ενώ ένα περιφερειακό δικαστήριο στη Γερμανία δικαίωσε την Ryanair αποφασίζοντας ότι η eDreams υπερχρεώνει τους επιβάτες.
Εποπτικοί φορείς και καταναλωτικές οργανώσεις
Με την κόντρα Ryanair- ΟΤΑ να έχει φτάσει στα άκρα, πολλοί – μεταξύ των οποίων και οι εμπλεκόμενες πλευρές- ζητούν την παρέμβαση των αρμόδιων εποπτικών αρχών και των καταναλωτικών οργανώσεων.
Αρκετοί OTA ζητούν από τις βρετανικές ρυθμιστικές αρχές να θέσουν τέλος στις απαιτήσεις της Ryanair για πρόσθετη επαλήθευση των εισιτηρίων και ορισμένοι έχουν ξεκινήσει νομικές ενέργειες κατά της Ryanair.
Η βρετανική καταναλωτική οργάνωση Which? πραγματοποίησε 28 ελέγχους τιμών εισιτηρίων για τις ίδιες πτήσεις μεταξύ 11-18 Μαρτίου 2023 με τις εταιρείες BA, EasyJet, Jet2 και Ryanair. Διαπίστωσε ότι -αν και εκ πρώτης τα εισιτήρια φαίνονται πιο φθηνά μέσω των ΟΤΑ-, η εικόνα αλλάζει αν προστεθούν άλλες υπηρεσίες, όπως επιλογή θέσης και αποσκευές.
Η πρώτη ομάδα ελέγχων που πραγματοποίησε αφορούσε σε πτήση της Ryanair από Λονδίνο σε Αθήνα (London Stansted to Athens).
«Έρευνα της Which? τον Οκτώβριο του 2022 διαπίστωσε ότι το 60% όσων είχαν χρησιμοποιήσει OTA για να κλείσουν πτήση τα τελευταία δύο χρόνια δεν συνειδητοποίησαν ότι μπορεί να πληρώνουν αυξημένες τιμές για τις αποσκευές» αναφέρει η ανακοίνωση της καταναλωτικής οργάνωσης.
«Είναι απολύτως φυσιολογικό οι τιμές να είναι διαφορετικές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και OTA όπως είναι διαφορετικές μεταξύ των λιανοπωλητών σε όλους τους κλάδους – τα σούπερ μάρκετ έχουν διαφορετικές τιμές από τους χονδρεμπόρους, για παράδειγμα. Δεν υπάρχει τίποτα δυσάρεστο σε αυτό, οι OTA προσφέρουν απλώς διαφορετικές επιλογές για να εξετάσουν οι ταξιδιώτες» απάντησε στην βρετανική εφημερίδα Mirror εκπρόσωπος της Opodo σχολιάζοντας την έρευνα της Which? «Η σύγκριση της προσφοράς μιας αεροπορικής εταιρείας με έναν OTA με έναν τόσο μονοδιάστατο τρόπο είναι παραπλανητική, δεν δίνει στους πελάτες μια ακριβή εικόνα για τα πλεονεκτήματα των διαφορετικών μεθόδων κράτησης ταξιδιού και αυτό περιορίζει την ικανότητα των ταξιδιωτών να κάνουν ενημερωμένες επιλογές» κατέληξε.
Διαβάστε ακόμη
Τουρισμός: Μεγάλη αύξηση στις προκρατήσεις για το 2024
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ