Οι ομιλητές επικεντρώθηκαν τόσο στην ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης σε Ελλάδα και Ευρώπη όσο και στις προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου. Την ίδια ώρα, εταιρείες και επαγγελματίες παρουσίασαν προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να βοηθήσουν όσους διαχειρίζονται short-term rentals & villas να βελτιώσουν τις διαδικασίες λειτουργίας τους, μεγιστοποιώντας τα κέρδη τους.
Τα βασικά συμπεράσματα
Οσον αφορά την καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης, το 2020 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για όλο τον κόσμο. Ειδικότερα στην Ευρώπη, η Νότια Ευρώπη σημείωσε σημαντικές απώλειες, η Βόρεια Ευρώπη κινήθηκε κάπως καλύτερα ενώ στις μεγάλες πόλεις (Παρίσι, Λονδίνο, Βερολίνο) η κίνηση ήταν μηδενική. Αντίθετα, στις παραθαλάσσιες περιοχές η κίνηση των κρατήσεων ήταν πολύ καλύτερη.
Στην Ελλάδα, δεν είδαμε πολλές καταχωρίσεις να αποχωρούν από τις πλατφόρμες της Airbnb και της Vrbo. Από τις 82.138 καταχωρίσεις το 2019, έπεσαν στις 72.591 το 2020 (-11,6%), όπως προκύπτει από τα στοιχεία της AirDNA. Οι κρατήσεις μειώθηκαν από 52.235 το 2019, σε 37.355 το 2020 (-28,5%). Η μέση ημερήσια τιμή σημείωσε ελάχιστη μείωση της τάξης του 6,7%, από 119,24 ευρώ το 2019, σε 111,29 ευρώ το 2020. Ωστόσο το RevPAR μειώθηκε κατά 32,5% καθώς τόσο η πληρότητα όσο και οι διανυκτερεύσεις σημείωσαν σημαντική μείωση. Στην Αθήνα, για πρώτη φορά κυριάρχησαν οι επισκέπτες από την ελληνική αγορά καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση. Στη δεύτερη θέση ήταν η Μεγάλη Βρετανία, στην 3η η Γαλλία, 4η η Γερμανία, 5η η Αμερική και 6η η Ισπανία.
Το 2021 και οι προοπτικές ανάκαμψης
Τώρα, οι ταξιδιώτες φαίνεται ότι είναι «διψασμένοι» για ταξίδια. Σύμφωνα με τα στοιχεία από την booking.com, το 42% των καταναλωτών επιθυμεί να ταξιδέψει περισσότερο στο μέλλον, αναπληρώνοντας τον χαμένο χρόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ το 53% επιθυμεί να επισκεφτεί περισσότερα μέρη ανά τον κόσμο. Το 50% των ταξιδιωτών θέλουν να επιστρέψουν σε έναν προορισμό που έχουν ήδη επισκεφθεί, καθώς επιθυμούν την οικειότητα με τον τόπο. Το 43% επιθυμεί να εξερευνήσει νέους προορισμούς εντός της περιφέρειας της χώρας τους και το 75% των ταξιδιωτών αναζητά υγειονομική ασφάλεια και τήρηση των πρωτοκόλλων υγιεινής.
Ήδη από το 2020, πολλοί ταξιδιώτες στράφηκαν για πρώτη φορά στα short-term rentals καθώς τους προσφέρουν περισσότερη ασφάλεια και υγιεινή, ιδιωτικότητα και προσιτές τιμές. Τα δοκίμασαν πέρυσι στις χώρες τους κάνοντας εσωτερικό τουρισμό και γνώρισαν τα πλεονεκτήματά τους. Τώρα θέλουν να ταξιδέψουν το καλοκαίρι σε παραθεριστικούς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, και να ανακαλύψουν τέτοιους είδους καταλύματα. Το 2021, η βραχυχρόνια μίσθωση θα ξεπεράσει σε πληρότητες το 50%, σε σχέση με το 2019.
Ως προς τις τάσεις της νέας εποχής, με βάση τα όσα ειπώθηκαν από τους ομιλητές στο συνέδριο:
- Οι Ευρωπαίοι δεν θα φύγουν εκτός Ευρώπης. Θα προτιμήσουν κοντινούς αεροπορικούς προορισμούς.
- Οι ταξιδιώτες στρέφονται περισσότερο στη βραχυχρόνια μίσθωση. Πέρυσι πολλοί ταξιδιώτες που ποτέ πριν δεν είχαν νοικιάσει short-term rental, επέλεξαν αυτού του είδους το κατάλυμα για τις διακοπές τους. Το 2019, το 70% των Ευρωπαίων δεν είχαν μείνει ποτέ σε short-term rental.
- Ειδικά για τους Γερμανούς τουρίστες, αρχίζουν να αναζητούν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, έναντι των κλασικών ξενοδοχείων, που προτιμούσαν ως τώρα. Επιθυμούν περισσότερη ευελιξία σε θέματα κρατήσεων, αναζητούν ευρύχωρους χώρους (ταράτσες, κήπους), να υπάρχει καθαριότητα και απολυμάνσεις στον χώρο και καλό ίντερνετ.
- Αυξάνεται ο χρόνος παραμονής σε ένα κατάλυμα ενώ ο επισκέπτης συνδυάζει δουλειά και διακοπές. Η τάση των digital nomads και των remote workers θα κάνει αισθητή την παρουσία της στην αγορά των short-term rentals το επόμενο διάστημα.
- Η ανάγκη για αειφορία στον τουρισμό γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ με αφορμή την παγκόσμια κρίση της πανδημίας.
- Οι κινήσεις που πρέπει να κάνουν οι επαγγελματίες της αγοράς short-term rentals & villas
Η ευελιξία είναι ο νούμερο ένα παράγοντας επιβίωσης. Όσοι δραστηριοποιούνται στην αγορά, θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τις διαμορφούμενες εξελίξεις και τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Θα πρέπει να επιλέξουν όσο το δυνατόν περισσότερα κανάλια διανομής προκειμένου να μπορούν να αποκτήσουν γρήγορα μερίδιο αγοράς από τις ομάδες ταξιδιωτών που θα μπορέσουν να ταξιδέψουν πρώτοι.
Επίσης, θα χρειαστεί να διατηρούν μια ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική, προσέχοντας να μην οδηγήσουν την αγορά σε αποδυνάμωση ρίχνοντας πολύ χαμηλά τις τιμές. Αντίστοιχα, η πολιτική ακυρώσεων θα πρέπει να αναθεωρείται συνεχώς: μπορεί τώρα η δωρεάν ακύρωση να προσφέρει περισσότερες κρατήσεις, αργότερα όμως αυτό μπορεί να μετατραπεί σε μεγάλο πρόβλημα, κυρίως για μεγάλα καταλύματα με μεγαλύτερης διάρκειας κρατήσεις.
Τέλος, οι επαγγελματίες θα πρέπει να συσπειρωθούν μέσα σε συλλόγους και οι σύλλογοι να συμμετάσχουν σε διεθνείς οργανώσεις προκειμένου να ακουστεί η φωνή τους. Επιπλέον, οι σύλλογοι προσφέρουν πρόσβαση σε εκπαίδευση αλλά και επικοινωνία με τους προμηθευτές και τους ίδιους τους συμμετέχοντες στην αγορά.
Η τεχνολογία παίζει διαρκώς αυξανόμενο ρόλο στη διαδικασία του ταξιδιού. Και όσο προχωρούμε σε μια νέα κανονικότητα, η τεχνολογία θα αποτελεί κρίσιμης σημασίας εργαλείο. Όπως τόνισαν οι ομιλητές, η διάχυση σε πολλά κανάλια διανομής, η χρήση channel manager, το ανέπαφο check-in/check-out, εργαλεία για dynamic pricing, εργαλεία για analytics που δείχνουν τις τάσεις τόσο της ίδιας της ιδιοκτησίας, όσο και του προορισμού, αλλά και αποτελεσματική χρήση των social media αποτελούν εργαλεία απαραίτητα για να μπορέσουν οι διαχειριστές ακινήτων να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό.
Φέτος το συνέδριο πραγματοποιήθηκε online, στις 25 και 26 Ιανουαρίου, και η συμμετοχή ήταν άκρως εντυπωσιακή. Περισσότεροι από 1.400 σύνεδροι παρακολούθησαν τις εργασίες της πρώτης ημέρας και πάνω από 1.160 σύνεδροι παρακολούθησαν τις εργασίες της δεύτερης ημέρας. Το συνέδριο μπορούσαν να παρακολουθήσουν μόνο όσοι είχαν κάνει προεγγραφή και δεν ήταν διαθέσιμο για παρακολούθηση από το ευρύ κοινό. Αυτό διασφάλισε ότι στις εργασίες του συμμετείχαν μόνο άνθρωποι από τον συγκεκριμένο κλάδο. Με βάση την ανάλυση των εγγραφών, οι συμμετέχοντες είναι ιδιώτες και επαγγελματίες οι οποίοι διαχειρίζονται συνολικά περισσότερα από 10.500 ακίνητα.
Διαβάστε ακόμη:
Ο κορωνοϊός φέρνει νέα λουκέτα και αλλάζει τις εμπορικές πιάτσες
ΛΑΡΚΟ: Γιατί οι επενδυτές κάνουν ουρά για τη μεγάλη βιομηχανία νικελίου
Χρήστος Ιωάννου: Ο “Mr. Avax” συνενώνει τις ξενοδοχειακές business του – Όλο το σχέδιο