Η PeopleCert δεν έχει ανάγκη από συστάσεις. Έγινε γνωστή όταν προχώρησε στην εξαγορά της βρετανικής AXELOS, κίνηση για την ολοκλήρωση της οποίας τα κεφάλαια που έλαβε από το αμερικανικό fund FTV Capital της έδωσαν αποτίμηση που την ανέδειξε στην θέση του πρώτου ελληνικού «μονόκερου».
Η PeopleCert έχει πάνω από 2.000 καταστήματα σε 230 χώρες. Μεταξύ αυτών, η Ρωσία και η Λευκορωσία. Χώρες τις οποίες εγκατέλειψε χωρίς δεύτερη σκέψη, αν και αυτό δεν έγινε χωρίς κόστος για την εταιρεία.
«Είναι απόφαση που μας στοιχίζει επιχειρηματικά» σημειώνει ο Βύρων Νικολαΐδης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της PeopleCert. «Είχαμε περίπου 40 κέντρα στη Ρωσία, που έκαναν εξετάσεις πιστοποίησης αγγλικών, business, γνώσης υπολογιστών κλπ. Αν είχαμε παραμείνει στη Ρωσία, θα είχαμε μία μεγάλη ευκαιρία. Δεν είναι μόνο ότι κρατάς το μερίδιο αγοράς που έχεις διασφαλίσει, είναι και αυτό που “ανοίγει”, επειδή φεύγουν οι ανταγωνιστές. Όποιος μπαίνει τώρα στη Ρωσία, θα πάρει θέση και όταν τελειώσει η κρίση, μετά από 2 -3 χρόνια, θα εκτοξευτεί. Εμένα, όμως, αυτό δεν με προβλημάτισε καθόλου. Είμαι ένας άνθρωπος που -όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν- μου αρέσει να βλέπω τα πράγματα άσπρα ή μαύρα. Για εμένα η απόφαση ήταν πάρα πολύ απλή. Εδώ υπάρχει μία βαρβαρότητα, ένας μεγάλος που χτυπάει έναν μικρό. Άλλες επιχειρήσεις στον κλάδο μας κάνουν τους έξυπνους. Δηλώνουν ότι δεν αναλαμβάνουν νέα έργα στη Ρωσία. Αλλά τα έργα που έχουν τα συνεχίζουν. Και εγώ απαντώ ότι έτσι και αλλιώς αυτή την περίοδο δεν θα μπορούσε κάποιος να πάρει νέα έργα.».
Η γεωπολιτική κρίση δε σταματάει την αναπτυξιακή πορεία της PeopleCert. Η επόμενη εξαγορά είναι «στα σκαριά» και θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη Ιουνίου.
«Κοιτάζουμε διάφορα» δηλώνει ο Β. Νικολαΐδης, αν και δε θέλει να ανοίξει τα χαρτιά του. «Την τελευταία δεκαετία έχουμε πετύχει να μεγαλώνουμε 40% ετησίως. Άρα ο στόχος τα επόμενα 10 χρόνια θα ήταν να έχουμε μία αντίστοιχη αναπτυξιακή πορεία. Αυτή μπορεί να επιτευχθεί είτε μέσω οργανικής ανάπτυξης είτε με εξαγορές. Και στο πλαίσιο αυτό, πάντα, η στρατηγική μας τα τελευταία χρόνια είναι κάθε χρόνο να προσθέτουμε μία με δύο νέες εταιρείες. Προς το παρόν, δεν έχουμε εντοπίσει κάποια ελληνική start up που θα είχε ενδιαφέρον να αποκτήσουμε.».
«Από πολύ φτωχός, ξαφνικά έγινα πολύ πλούσιος»
Η πολιτική συνεχούς ανάπτυξης αποτελεί τρόπο ζωής για τον Βύρων Νικολαΐδη. Είναι αυτή που τον οδήγησε από τα φτωχά παιδικά χρόνια της Κωνσταντινούπολης σε μία από τις υψηλότερες θέσεις του κόσμου υπό τη σκέπη της Merrill Lynch και στην δημιουργία του πρώτο ελληνικού μονόκερου (δηλ. εταιρείας start up που ξεπερνά σε αξία το ένα δισεκατομμύριο δολάρια).
«Το 1981, τελειώνοντας τη σχολή, ήρθα στην Ελλάδα ως οικονομικός μετανάστης» περιγράφει. «Με μηδέν χρήματα. Ξεκίνησα από το απόλυτο μηδέν, χωρίς βοήθεια. Έκανα διάφορες δουλειές, μετά έγινα μικροεπιχειρηματίας, ξεκινώντας από ένα πλυντήριο ρούχων. Και στην συνέχεια έκανα επέκταση της επιχείρησης σε καθαριστήριο! Τα μαγαζιά αυξήθηκαν και έφτασαν να απασχολούν 27 άτομα προσωπικό. Φέραμε στο ΜΙΝΙΟΝ για πρώτη φορά το “One dry clean”.».
Μετά ήρθε η συνεργασία με τη Merrill Lynch για την κάλυψη της αγοράς της Τουρκίας.
«Από πολύ φτωχός ξαφνικά έγινα πολύ πλούσιος» θυμάται ο Β. Νικολαΐδης. «Είχα πιο πολλά λεφτά από όσα δικαιούμουν τότε, πιο πολλά από όσα μπορούσα να διαχειριστώ» αναφέρει.
Η επόμενη περιπέτεια αφορούσε στον χώρο της ναυτιλίας, κράτησε όμως ελάχιστα. Και μετά, εμφανίστηκε μία καταχώριση στην εφημερίδα Wall Street Journal.
«Είδα μια καταχώρηση στη Wall Street Journal για μία αμερικανική εταιρεία με το όνομα FutureKids που ξεκινούσε franchise στην Ελλάδα. Τότε δεν ήξερα καν τι είναι το master franchise, ούτε η FutureKids, πήγα όμως και τους συνάντησα και ξεκινήσαμε στην Ελλάδα. Η εταιρεία πήγε εξαιρετικά καλά, γιατί ήταν η πρώτη που έφερε εκπαίδευση παιδιών σε υπολογιστές.».
Η είσοδος στον τομέα της πιστοποίησης, με το ECDL, ήταν αυτή που ανέβασε την εταιρεία σε άλλο επίπεδο. Ξεκίνησε μία ξέφρενη πορεία ανάπτυξης, που δεν την σταμάτησε ούτε η ελληνική κρίση χρέους.
Το αποκορύφωμά της ήταν η εξαγορά της βρετανικής AXELOS, κίνηση όμως που η εταιρεία προτίμησε να κρατήσει «χαμηλά.».
«Είμαστε ένας οργανισμός επιδιώκουμε περιορισμένη δημοσιότητα, γιατί πιστεύουμε ότι η πολλή δημοσιότητα δεν ωφελεί, αντίθετα κάνει κακό» εξηγεί ο Β. Νικολαΐδης. «Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Κωνσταντινούπολη και εκεί είμαστε γαλουχημένοι με έναν τρόπο ζωής, που θεωρεί ότι είναι καλύτερα να κινείσαι “κάτω από το ραντάρ”. Το unicorn είναι απλά η επισφράγιση, δε θα έλεγα το τελικό στάδιο, είναι ένα ορόσημο σε μία επιτυχημένη επιχειρηματική πορεία.».
Διαβάστε ακόμη:
COSMOTE: «Χρυσό» μέρισμα €180 εκατ. στον ΟΤΕ – Τι αναμένει για το 2022