Με πρώτο χρονικό «παράθυρο» το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου 2023 δρομολογείται το εγχείρημα εισαγωγής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο.
Όπως εξηγούν αρμόδιες με το ζήτημα πηγές, για τη διενέργεια ενός ΙΡΟ με στόχο την εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χ.Α ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει να έχει αποτυπωθεί στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2023 η σημαντική ανάκαμψη που έχει καταγραφεί φέτος στην κίνηση του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας λόγω της τουριστική έκρηξης μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία.
Κατά συνέπεια, τονίζουν οι ίδιες πηγές, το βασικό σενάριο με το οποίο προχωρά αυτή τη στιγμή η διαδικασία προβλέπει τη δημοσιοποίηση των ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων όσο το δυνατόν ταχύτερα μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους για να ακολουθήσει, αναλόγως των συνθηκών που θα επικρατούν την περίοδο εκείνη στις αγορές, το ΙΡΟ. Έτσι, οι επενδυτές θα έχουν γνώση των πρόσφατων οικονομικών στοιχείων για το 2022, τα οποία θα συμπεριληφθούν στο ενημερωτικό δελτίο της δημόσιας προσφοράς για την εισαγωγή των μετοχών του «Ελ . Βενιζέλος» στο Χ.Α.
Τα οικονομικά στοιχεία θα αποτυπώσουν το ισχυρό rebound που θα καταγραφεί φέτος στην επιβατική κίνηση του «Ελ. Βενιζέλος», που ήδη στο 8μηνο του 2022 διαμορφώθηκε στα 14,667 εκατομμύρια απέχοντας μόλις κατά 15,1% από τα επίπεδα της χρονιάς-ρεκόρ του 2019. Όπως πάντως εξηγούν στελέχη της αγοράς, φέτος η επιβατική κίνηση στο ΔΑΑ δύσκολα θα φθάσει τα επίπεδα του 2019 καθώς οι αγορές δεν έχουν ακόμη ισορροπήσει, άλλες έχουν διακοπεί (Ρωσία, Κίνα), ενώ το οικονομικό περιβάλλον ολοένα δυσχεραίνει. Παρόλα αυτά οι επιδόσεις είναι ιδιαίτερα ισχυρές και η τάση αναμένεται να διατηρηθεί συγκριτικά και το επόμενο διάστημα.
Προχωρά ο σχεδιασμός
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο σχεδιασμός για την είσοδο του ΔΑΑ στο ελληνικό Χρηματιστήριο που γνωστοποιήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το καλοκαίρι προχωρά και επί θύραις βρίσκεται η διαδικασία για την επιλογή των συμβούλων που θα προετοιμάζουν την εισαγωγή.
Παρά την εκκίνηση των διαδικασιών, για την υλοποίηση του εγχειρήματος υπάρχει σειρά σύνθετων χειρισμών και προαπαιτούμενων. Μεταξύ άλλων, απαιτείται σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων και παρεμβάσεων που θα επιτρέψουν την εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά, ενδεχομένως και με την αναζήτηση cornerstone investor όπως συνέβη λ.χ. στην ΔΕΗ. Περαιτέρω, απαιτείται ο εναρμονισμός των βασικών μετόχων, η σύγκληση ΓΣ κ.α., ενώ τυπικά θα πρέπει να ανακοινωθεί επισήμως η ακύρωση του δημόσιου διαγωνισμού για την πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ (ήδη έχει ακυρωθεί η διαδικασία για την αναζήτηση ανεξάρτητου αποτιμητή).
Υπενθυμίζεται πως μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Υπερταμείο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26,7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές). Σημειώνεται πως τον Φεβρουάριο του 2019 τέθηκε σε ισχύ η χρονική επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης κατά 20 επιπλέον έτη, ήτοι έως το 2046. Το σχετικό δικαίωμα της επέκτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης είχε μεταβιβαστεί από το Ελληνικό Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ.
Ήδη την περασμένη Τρίτη είχε προγραμματιστεί η πραγματοποίησης της γενικής συνέλευσης των μετόχων για να υποβληθούν και εγκριθούν οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις της χρήσης 2021. Περαιτέρω, όπως έγραψε το newmoney, στις 25 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε το οικονομικό κλείσιμο για την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού της «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών Α.Ε.» στο πλαίσιο της σχετικής απόφασης που είχε ληφθεί νωρίτερα μέσα στο καλοκαίρι. Η αναχρηματοδότηση από την κοινοπραξία των συστημικών τραπεζών (Αlpha, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική) πραγματοποιείται με την έκδοση εξασφαλισμένου ομολογιακού δανείου ποσού έως 1,007 δισ. ευρώ και δανεισμού επιπλέον ποσού 28,7 εκατ. ευρώ στον ΔΑΑ για την κάλυψη πέντε κατασκευαστικών έργων.
Τα νέα έργα
Ειδικότερα, ο σχεδιασμός επέκτασης των δραστηριοτήτων του ΔΑΑ περιλαμβάνει τη διερεύνηση του ενδιαφέροντος για την κατασκευή και δεύτερου ξενοδοχείου στον χώρο του αεροδρομίου, πέραν του 5άστερου Sofitel Athens Airport που λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Μήτση. Όπως έχει αναφέρει το newmoney ο ΔΑΑ έχει απευθύνει σχετική πρόσκληση σε ενδιαφερομένους για την ανάπτυξη και λειτουργία ξενοδοχείου τουλάχιστον 250 δωματίων κατηγορίας 3 αστέρων ή εναλλακτικά συνδυασμό 3 και 4 αστέρων, ενώ ζητούμενο είναι να υπάρξει και συνεργασία με διεθνή αλυσίδα κι ενδεχομένως brand το οποίο ήδη έχει εμπειρία και παρουσία κοντά σε αεροδρόμια στο εξωτερικό.
Σε εξέλιξη βρίσκεται πάντως η διαδικασία για την ανατολική επέκταση κατά 1.400 τ.μ. του δορυφορικού τερματικού σταθμού, έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 6,1 εκατ. ευρώ, αλλά και για την κατασκευή νέου χώρου στάσης ταξί, έργο προϋπολογισμού 2,8 εκατ. ευρώ με προβλεπόμενη ολοκλήρωση στο τέλος Απριλίου του 2023.
Διαβάστε ακόμη
Οι προτάσεις της Κομισιόν απειλούν και την Ελλάδα με διακοπή της ροής φυσικού αερίου από την Gazprom
Ρεύμα: Έως και τέσσερις φορές πάνω οι μετακινήσεις μεταξύ των παρόχων ενέργειας