Αρνητικό πληθωρισμό στα τρόφιμα τους τελευταίους δύο μήνες καταγράφουν τα εσωτερικά στοιχεία της ΜΕΤΡΟ ΑΒΕΕ (ΜΕΤΡΟ Cash & Carry, My market), σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο επικεφαλής της εταιρείας κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη. Κάτι που όπως εκτίμησε ο ίδιος ανοίγει το δρόμο προκειμένου η κυβέρνηση να προβεί σε σταδιακή κατάργηση των περιοριστικών μέτρων που έχει επιβάλει, αρχής γενομένης απ’ τον τερματισμό ισχύος σήμερα του μέτρου της σταθερής μείωσης 5% σε προϊόντα.
«Το περιμέναμε καιρό αλλά το θαύμα έγινε!», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελιάδης σπεύδοντας ωστόσο να διευκρινίσει ότι το “θαύμα” αφορά το τέλος των ανατιμήσεων. «Δεν θέλω να παρεξηγηθώ, οι τιμές συνεχίζουν να είναι ακριβές. Απλά μπήκε επιτέλους φρένο στις ανατιμήσεις», είπε χαρακτηριστικά προχωρώντας και σε μία μάλλον δυσοίωνη πρόβλεψη ότι οι τιμές σε ευρεία κλίμακα προϊόντων δεν πρόκειται ποτέ να υποχωρήσουν απ’ τα σημερινά επίπεδα. «Η πληθωριστική αύξηση του τζίρου δεν είναι υγιής. θέλουμε καταναλωτή που έχει τη δυνατότητα να ψωνίσει και δεν “βογκάει” όταν έρχεται στο ΣΜ. Δεν είμαι όμως αισιόδοξος ότι θα το δούμε σε ευρεία κλίμακα.
Εχουν αυξηθεί πολλά κόστη πέραν των πρώτων υλών, όπως είναι το μισθολογικό κόστος, το οποίο θα συνεχίσει – και σωστά – να αυξάνεται, το κόστος ανακαίνισης ή κατασκευής νέων καταστημάτων, τα ενοίκια κοκ. Γενικά όλα έχουν ανέβει, οπότε δεν νομίζω ότι θα δούμε στο τέλος μία ευρεία αποκλιμάκωση των τιμών»!
Πάντως ο ίδιος εξέφρασε την άποψη ότι τα μέτρα της κυβέρνησης πρέπει να αρθούν το συντομότερο δυνατόν. «Κάποια απ’ αυτά όπως το ‘κλείδωμα’ του περιθωρίου κέρδους κάνουν κακό γιατί εμποδίζουν τον ανταγωνισμό. Πηγαίνουμε όλοι ‘τυφλά’ στο περιθώριο που είχαμε προ 4ετίας για να τιμολογήσουμε και επειδή δεν μπορούμε να το πειράξουμε αναγκαστικά το κρατάμε στα ίδια επίπεδα ακόμη και σε προϊόντα που θα μπορούσαμε να το μειώσουμε διότι απλά δεν μπορούμε να τα αυξήσουμε αλλού. Γενικώς είναι ένα μέτρο που περιορίζει δραστικά την ελεύθερη λειτουργία της αγοράς. Επίσης καταλαβαίνω τη φιλοσοφία του μέτρου της απαγόρευσης οποιασδήποτε προωθητικής ενέργειας για προϊόν στο οποίο γίνεται ανατίμηση, να μην υπάρξει κοροϊδία του καταναλωτή. Όμως κοιτάξτε τώρα τι γίνεται με την περίπτωση του κακάο και της σοκολάτας. Οι τιμές τους στο Χρηματιστήριο έχουν δεκαπλασιαστεί και οι εταιρείες δεν μπορούσαν να αποφύγουν τελικά τις ανατιμήσεις. Μόνο που τώρα λόγω του μέτρου δεν μπορούν να κάνουν κάποια προσφορά. Οπότε πάλι ο καταναλωτής είναι αυτός που χάνει», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.
Ο κ. Παντελιάδης απάντησε και στο ερώτημα σχετικά με την κριτική πως στην Ελλάδα οι τιμές είναι ακριβότερες απ’ ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη, λέγοντας πως δεν συμμερίζεται αυτή την άποψη. «Κάποια προϊόντα μπορεί να είναι φθηνότερα στην Ευρώπη, όχι όμως όλα», σημείωσε και πρόσθεσε επίσης πως δεν ισχύει πως οι πολυεθνικές τιμολογούν υψηλότερα εδώ απ’ ότι σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές εάν συνυπολογιστούν και οι προσφορές.
Μάλιστα ερωτηθείς για το ζήτημα των γεωγραφικών περιορισμών και των όρων που θέτουν οι πολυεθνικές με αφορμή την πρωτοβουλία οκτώ χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας να ζητήσουν να γίνει κοινοτική παρέμβαση για να μπει φρένο στη διαφορετική τιμολόγηση ανά χώρα και στους περιορισμούς πωλήσεων, ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι σε ό,τι αφορά τη ΜΕΤΡΟ ΑΒΕΕ δεν υπάρχει όρος σε οποιαδήποτε συμφωνία που έχει συναφθεί με πολυεθνική που να εμποδίζει την εταιρεία να κάνει παράλληλες εισαγωγές. «Βέβαια νομίζω το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στους χονδρεμπόρους και όχι τόσο στις αλυσίδες. Εγώ πχ εάν θέλω να αγοράσω από την Ιταλία ένα ίδιο ή αντίστοιχο προϊόν που τιμολογείται πιο ακριβά στην Ελλάδα δεν έχω να αντιμετωπίσω κάποια ρήτρα. Απλά δεν θα βρω αυτό το προϊόν διότι δεν θα το έχει ο χονδρέμπορας. Και αυτές οι δουλειές γίνονται μέσω χονδρεμπόρων», τόνισε ο ίδιος. «Νομίζω η παρέμβαση των κυβερνήσεων στην Κομισιόν έχει να κάνει και με το ζήτημα της σήμανσης ή του μεγέθους που από μόνο του δεν μπορεί να εισαχθεί στην Ελλάδα. Εκτός κι αν κολλήσουμε από πάνω ετικέτες στην ελληνική γλώσσα. Αλλά ξέρετε, αυτή η ετικέτα αυτομάτως κατατάσσει το συγκεκριμένο προϊόν στα μάτια του Έλληνα καταναλωτή ως υποδεέστερο, κατώτερης κατηγορίας και έτσι δεν το αγοράζει!»
Μείωση του ΦΠΑ
Ο επικεφαλής της ΜΕΤΡΟ ABEE τοποθετήθηκε και για την άρνηση της κυβέρνησης να συζητήσει την μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα ως αντίδοτο στην ακρίβεια, λέγοντας με απόλυτα ρητό και κατηγορηματικό τρόπο πως μια αποκλιμάκωση του ΦΠΑ θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών, απορρίπτοντας παράλληλα τους ισχυρισμούς του υπ. Οικονομικών ότι τη διαφορά αυτή θα την καρπωθούν οι εταιρείες. «Δεν επιμένω στο μέτρο, απλά προτρέπω. Η κυβέρνηση είναι αυτή που θα αποφασίσει. Καταλαβαίνω πως μία τέτοια κίνηση θα έχει δημοσιονομικό κόστος, μην λένε όμως ότι δεν θα περάσουμε τη μείωση του ΦΠΑ στο ράφι. Αυτό θα γίνει. Είμαι απόλυτος σε αυτό το θέμα», σημείωσε μεταξύ άλλων.
Οι πληρωμές των προμηθευτών
Ο κ. Παντελιάδης, έπειτα από ερώτηση του newmoney, τοποθετήθηκε αναφορικά και στην πρόθεση απ’ την ΕΕ να μπει οριζόντια σε όλα τα προϊόντα και τις κατηγορίες τους όριο 30 ημερών για την εξόφληση των προμηθευτών. «Εμείς σήμερα πληρώνουμε τους προμηθευτές μας κατά μ.ο. σε 82 ημέρες και είμαστε αυτοί που πληρώνουμε στο μικρότερο χρόνο! Υπάρχουν και κάποιοι που πληρώνουν στις 150 ημέρες», ξεκαθάρισε για να εισέλθει στην επικείμενη εξέλιξη που αναμένεται να προκαλέσει αρκετές αναταράξεις στο σύστημα όπως έχει παγιωθεί σήμερα. «Νομίζω ότι είναι παράλογο να υπάρχει μία τεράστια παρέμβαση και τελικά να καταργηθεί η ελευθερία των συμβάσεων που συνάπτουν δύο εμπορικοί εταίροι. Και αυτή τη φορά μιλάμε για όλα τα προϊόντα, όχι μόνο τα τρόφιμα. Νομίζω ότι είναι άλλο η προστασία των μικρών παραγωγών και άλλο η ισοπεδωτική εφαρμογή ενός κανόνα 30 ημερών. Πιστεύω ότι τελικά δεν θα περάσει έτσι. Ναι, έχει νόημα να μπουν κανόνες να προστατευθούν οι μικροί παραγωγοί και συμφωνώ με αυτό. Δεν μπορεί όμως να αφορά τους πάντες και τα πάντα. Δηλαδή θέλετε να πείτε ότι η μικρή ΜΕΤΡΟ μπορεί να επιβάλει όρους και κανόνες στις μεγάλες πολυεθνικές; Οπότε πρέπει να γίνει κάτι με τρόπο τέτοιο που θα προστατεύει αυτούς που το έχουν ανάγκη», τόνισε.
Διαβάστε ακόμη
Ξεκίνησε το 2ο TBM της Άκτωρ σε στρατηγικής σημασίας διευρωπαϊκό σιδηροδρομικό άξονα
Τα χρωματιστά πλαστικά παράγουν περισσότερα μικροπλαστικά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ