© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες και συνολικά πάνω από 722 εκατ. ευρώ από το 2013, όταν ξεκίνησε η διανομή μερίσματος εισέπραξαν από την Αττική Οδό με τη μορφή μερισμάτων και εσωτερικού δανεισμού η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX.
Πρόκειται για σημαντικότατη ένεση ρευστότητας που παρείχε η πιο επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης της χώρας στους δύο κύριους μετόχους της Αττικής Οδού, η οποία επιβεβαιώνει και την οικονομική εξάρτηση που υπάρχει από το έργο για τους δύο ομίλους, αλλά και τη μάχη που θα δοθεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Η ρευστότητα αυτή κράτησε όρθιες τις δύο εταιρείες σε πολύ δύσκολους καιρούς. Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάκτωρ δεν κατάφερε να «θεραπεύσει» τις βαθιές πληγές στον τομέα των κατασκευών καθώς η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Ηλέκτωρ και τα έργα ΑΠΕ περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν δοθεί ως εγγυήσεις του διεθνούς ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ.
Η Αττική Οδός μοίρασε τον τελευταίο χρόνο τρεις φορές ζεστό χρήμα στους μετόχους της. Από πέρυσι έχουν καταβληθεί διαδοχικά 52,6 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης του 2019 και 30 εκατ. ευρώ ως προμέρισμα από τα κέρδη του 2020 (σε σύνολο 70,2 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα, με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονη ισόποση μετατροπή του σε δευτερογενές δάνειο όπως προβλέπει η σύμβαση. Με βάση τα ποσοστά συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), από τον εσωτερικό δανεισμό οι δύο μέτοχοι εισέπραξαν 54,4 εκατ. ευρώ η Ακτωρ και 28,3 εκατ. ευρώ η ΑVAX.
Συνολικά 165,4 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλα 40 εκατ. ευρώ από τη διανομή κερδών του 2020 (ήτοι 205,4 εκατ.). Πρόκειται για έσοδα που ήρθαν σε μια δύσκολη συγκυρία για το οδικό έργο, καθώς η κυκλοφορία της Αττικής Οδού επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία. Η κίνηση μειώθηκε κατά 24% το 2020 και αντίστοιχα κατά 28% από αρχές του έτους έως τα τέλη Μαρτίου, εικόνα όμως που έχει ανατραπεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει επανέλθει σε αυξητικούς ρυθμούς.
Σε περίπτωση που η Αττική Οδός δεν παραμείνει στην υφιστάμενη κοινοπραξία, με τη λήξη της σύμβασης (Οκτώβριος του 2024) τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών. Με βάση τον ισολογισμό του 2020 και αφού συνυπολογιστεί η πρόσφατη δανειοδότηση (83 εκατ. ευρώ), το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ., από τα οποία 60 εκατ. αντιστοιχούν στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ και τα υπόλοιπα 31 εκατ. ευρώ στην ΑVAX.
Νευραλγική παραχώρηση
Τη σημασία της Αττικής Οδού για τον όμιλο περιγράφουν πολύ γλαφυρά στην Ελλάκτωρ και στο ενημερωτικό για την πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Οπως αναφέρουν, εάν ο όμιλος δεν εξασφαλίσει εκ νέου την παραχώρηση της Αττικής Οδού ή εάν η παραχώρηση δοθεί με δυσμενέστερους όρους, ενδέχεται να μειωθούν τόσο τα έσοδα από το 2025 όσο και η λειτουργική κερδοφορία.
Πέρυσι, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου και 105,6 εκατ. στα λειτουργικά κέρδη. Αντίστοιχα, το 2019 ενίσχυσε με 192,7 εκατ. τα συνολικά έσοδα του ομίλου και με 134 εκατ. ευρώ τα EBITDA.
Οπως περιγράφεται στο ενημερωτικό, η παραχώρηση της Αττικής Οδού παραμένει το πιο ώριμο έργο της Ακτωρ Παραχωρήσεις, το οποίο μάλιστα συνεισφέρει το σημαντικότερο τμήμα στη λειτουργική κερδοφορία. Γι’ αυτό και τυχόν μείωση των εσόδων από την Αττική Οδό ενδέχεται να περιορίσει την ικανότητα του ομίλου να διατηρεί επαρκείς λειτουργικές ταμειακές ροές για τα λοιπά έργα και τις δραστηριότητές του. Αντίστοιχα σημαντική είναι η συνδρομή του αυτοκινητόδρομου και για την ΑVAX.
Οι μέτοχοι της παραχώρησης, που φέτος συμπληρώνει μια 20ετία σε λειτουργία, υπολογίζεται ότι έχουν δαπανήσει για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου δανειακά και ίδια κεφάλαια ύψους 822 εκατ. ευρώ συνεισφέροντας το 65% της χρηματοδότησης του έργου, ενώ το υπόλοιπο 35% προήλθε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
Επομένως μέχρι σήμερα έχουν αποσβεστεί από το αρχικό κεφάλαιο περί τα 640 εκατ. ευρώ μέσω μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου, άρα πλησιάζουν το σύνολο των κεφαλαίων που διατέθηκαν.
Η Αττική Οδός έθεσε εξαρχής πολύ ψηλά τον πήχη των παραχωρήσεων. Παρότι για το έργο έχουν χυθεί τόνοι μελάνης, δεν παύει να αποτελεί ένα έργο-σύμβολο, για το οποίο έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν θέσεις μάχης ισχυροί ελληνικοί αλλά και διεθνείς όμιλοι, για τη στιγμή που η κυβέρνηση θα ορίσει τον χρόνο όπου θα προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός.
Η νέα παραχώρηση χαρακτηρίζεται σήμερα το πολυτιμότερο asset και για το ΤΑΙΠΕΔ, που θα τρέξει τον σχετικό διαγωνισμό το 2022. Ηδη έχει προβεί στην πρόσληψη της Τράπεζας Πειραιώς – Lazard ως χρηματοοικονομικού συμβούλου, της Labadarios Law Firm ως νομικού συμβούλου και της κοινοπραξίας Avaris – Toll Plan South Africa – Infrata UK ως τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση του έργου.
Επί του παρόντος, το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει τους διαγωνισμούς για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης, Λαύριο και Ραφήνα. Τα έργα αυτά θα συνδυαστούν με υποδομές στον τομέα του σιδηροδρόμου, καθώς αναμένεται τόσο οδική όσο και σιδηροδρομική επέκταση της Αττικής Οδού.
Από τα έργα αυτά θα προηγηθεί η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με αστική σήραγγα που θα φτάσει μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας.
Πρόκειται για ένα έργο που έχει ανάγκη η Αττική εδώ και χρόνια προκειμένου να συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του τμήματος Κηφισίας – Μεταμόρφωσης και ιδιαίτερα στον κόμβο Μεταμόρφωσης, που σήμερα είναι μόνιμα μπλοκαρισμένος τις ώρες αιχμής.
Διαβάστε ακόμη
Oι μεγάλοι παίκτες του real estate στρέφονται στα οικιστικά projects
Ο επιχειρηματίας Γιάννης Αντετοκούνμπο και οι νέες χρυσές συμφωνίες (pics)