Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Όταν το 2013 ο κ. Παύλος Κιόρτσης αναλάμβανε τη Nestle Ελλάς αντικαθιστώντας τον Γάλλο Λοράν Ντερέ, η θέση του μπορούσε να χαρακτηριστεί τουλάχιστον ζογκλερική. Ως μάνατζερ έπρεπε να ασκηθεί εντατικά στην ισορροπία και να φέρει αποτελέσματα σε μια πολυεθνική που ακροβατούσε μεταξύ του ελληνικού οικονομικού και κοινωνικού δράματος και της ανάγκης επίτευξης θετικών ρυθμών που οφείλει να έχει μια ελβετική πολυεθνική.

Ως αμερικανοτραφής ο κ. Κιόρτσης, προφανώς, γνώριζε το απόφθεγμα του Αμερικανού συγγραφέα Μάξουελ Μαλτζ «ο άνθρωπος διατηρεί την ισορροπία του, την αυτοκυριαρχία του και τη σιγουριά του μόνο όσο κινείται προς τα εμπρός». Αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, τήρησε και ο ίδιος, ωθώντας τη Nestle εκεί όπου έπρεπε να πάει: μπροστά. Τα αποτελέσματα βέβαια δεν ήταν εύκολο να έρθουν. Αν και οικονομικά η εταιρεία είχε απώλειες, αυτό που κατόρθωσε όλο το συγκεκριμένο διάστημα ήταν να μείνει όρθια και -το σημαντικότερο- να στείλει ένα θετικό μήνυμα στην ελληνική κοινωνία με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα απασχόλησης που ξεκίνησε από τη χώρα μας. Βέβαια η τελευταία χρονιά, από πλευράς οικονομικών αποτελεσμάτων, ήταν δύσκολη. Η Nestle το 2015 απώλεσε 20 εκατ. ευρώ σε τζίρο, φτάνοντας στα 365,4 εκατ. από 385 εκατ. ευρώ το 2014, και αντίστοιχα περί τα 3 εκατ. σε κέρδη μετά φόρων, έχοντας 7,5 εκατ. από 10,3 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Προτεραιότητα της διοίκησης της εταιρείας ήταν μία και μοναδική: η μείωση του κόστους λειτουργίας χωρίς να θιγούν οι εργαζόμενοι. Για το 2016 η εταιρεία παρουσίασε μια πολιτική ανάπτυξης και επενδύσεων ύψους 10 εκατ. ευρώ. Και αυτό διότι συμπλήρωσε 150 χρόνια παρουσίας και ήθελε να παρουσιάσει θετική πορεία. Στα σημαντικά γεγονότα της χρονιάς καταγράφεται η μετάβαση της δραστηριότητας του παγωτού στην εταιρεία Froneri Ελλάς Παγωτό A.E. Επιπλέον, ανακοίνωσε τη συνέχιση της πρωτοβουλίας Nestle needs YOUth με ακόμη 450 ευκαιρίες απασχόλησης μέχρι το 2020. Ακόμη, μέσα στο 2017 η εταιρεία θα ολοκληρώσει τη μεγάλη επένδυση ύψους 8,5 εκατ. ευρώ που ξεκίνησε στο εργοστάσιο καφέ στα Οινόφυτα.

Κοινωνικό πρόσημο και απώλειες

Τα εργοστάσια της Nestle στην Ελλάδα εξάγουν πάνω από 1.500 τόνους καφέ (Λουμίδης Παπαγάλος και Nescafe) σε εννέα χώρες, ενώ το εργοστάσιο παγωτού στον Ταύρο εξήγαγε περί τα 2 εκατομμύρια λίτρα σε Καναδά, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Βαλκάνια. Οσον αφορά τον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας, η Nestle Ελλάς το 2015 δώρισε 400.000 γεύματα προϊόντων βρεφικής διατροφής σε 15.000 παιδιά οικογενειών χαμηλού εισοδήματος σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, στο πλαίσιο του παγκόσμιου προγράμματος «Παιδιά Ολο Υγεία», ολοκληρώθηκε η συνεργασία της με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, γεγονός που δείχνει την επίδραση της κρίσης στις διατροφικές συνήθειες των Ελληνόπουλων. Ακόμη η Nestle Ελλάς δραστηριοποιείται στο ζήτημα της νεανικής απασχολησιμότητας, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα Nestle needs Youth / Alliance for YOUth, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία 20.000 ευκαιριών απασχόλησης σε όλη την Ευρώπη έως το 2016.

Παράλληλα, έχει υποστηρίξει πάνω από 3.000 νέους με συμβουλευτική καριέρας και έχει πραγματοποιήσει συνεργασίες με τις εταιρείες Adecco, Publicis και το British Council. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει κατακτήσει πολλές διακρίσεις για τις δράσεις της σε θεσμούς όπως Corporate Affairs Excellence Awards, Active Greece 2015, HR Awards 2015, Facilities Management Awards 2015 και Αριστεία 2015, ενώ συμπεριελήφθη στις 20 Πιο Αξιοθαύμαστες Εταιρείες της Ελλάδας για το 2015 και κατατάχθηκε 10η στη σχετική λίστα του περιοδικού «Fortune».

nestle

 

Ανθρωπος με αγάπη για την πατρίδα του, αν και έζησε επί μακρόν στο εξωτερικό, ο κ. Κιόρτσης είναι επίσης υπεύθυνος για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αρχισε την καριέρα του στη Ralston Purina, αναλαμβάνοντας υψηλόβαθμες θέσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική. Το 1999 εντάχθηκε στο δυναμικό του ομίλου Nestle εργαζόμενος σε καίρια πόστα στη Λατινική Αμερική και την Ευρώπη με τη CPW, την παγκόσμια κοινοπραξία της Nestle με την General Mills στον χώρο των δημητριακών. Από τον Ιανουάριο του 2008 διετέλεσε αντιπρόεδρος της Nestle για τη ζώνη της Ευρώπης, επιβλέποντας τις δραστηριότητες της εταιρείας στην Ισπανία, στην Πορτογαλία, στην Ιταλία, στην Ελλάδα, στη Ρουμανία, στη Βουλγαρία και την περιοχή της Αδριατικής. Παράλληλα, είχε στην ευθύνη του τον συντονισμό της στρατηγικής για τα προϊόντα διατροφής για κατοικίδια και τα παγωτά σε όλη την Ευρώπη. Αυτή η επαφή με δύσκολες βαλκανικές αγορές τού έδωσε επιπλέον εφόδια για να αντεπεξέλθει σε μια επίσης πολύ δύσκολη Ελλάδα. Βέβαια αναγνωρίζει ότι επιχειρηματικά η εταιρεία πάσχει, καθώς οι πωλήσεις της έχουν πέσει κάτω από τα 400 εκατ. ευρώ. Ωστόσο όσο η εταιρεία είναι όρθια ελπίζει.

Η ιστορία της Nestle

Η πορεία της Nestle στην Ελλάδα είναι συνυφασμένη με την ανάπτυξη της χώρας. Οσο ανέβαινε το βιοτικό επίπεδο τόσο η πολυεθνική αύξανε τις πωλήσεις και την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων της, κάνοντας αρχή από τη γνωστή Φαρίν Λακτέ στις αρχές του 20ού αιώνα. Βέβαια η εταιρεία στη χώρα μας σπάει όλα τα ρεκόρ στον καφέ, ειδικά στον φραπέ.
Ο ελβετικός πολυεθνικός κολοσσός παράγει την πρώτη ύλη για την παρασκευή του γνωστού ελληνικού ροφήματος τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πολλές άλλες περιοχές του πλανήτη. Ο Nescafe ήρθε στην Ελλάδα το 1950 μέσω της Κύπρου. Ομολογουμένως η αρχική του υποδοχή δεν ήταν και πολύ θερμή. Η σημαντικότερη όμως καινοτομία του Nescafe ήταν η ταχύτητα με την οποία παρασκευάζεται. Για τον λόγο αυτό λεγόταν «στιγμιαίος». Αντιπρόσωπος για την Ελλάδα ήταν ο επιχειρηματίας Ανδρέας Δρίτσας, ο οποίος όμως αρχικά δεν κατόρθωσε να επιβάλει στη χώρα το νέο προϊόν. Ενα τυχαίο γεγονός ωστόσο αποτέλεσε την αρχή για την πλήρη αποδοχή και τη λατρεία του: το 1957 οι εκθέτες στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, χωρίς τις σημερινές ανέσεις του κλιματισμού, έλιωναν από τον ήλιο ενώ ο πωλητής στο περίπτερο του Ανδρέα Δρίτσα, Δημήτρης Βακόνδιος, για να κρατηθεί ξύπνιος χρειαζόταν ένα καφεδάκι. Πού να πιει όμως ζεστό καφέ με τόση ζέστη… Τότε ο Δημήτρης Βακόνδιος πήρε ένα σέικερ, το γέμισε με στιγμιαίο Nescafe και σπάζοντας κάθε ταμπού έκανε τη μεγάλη κίνηση: έβαλε κρύο νερό. Και έτσι ξεκίνησε η περιπέτεια του φραπέ.

Από εκεί και μετά ο φραπές γίνεται ένα διεθνές δροσερό ποτό. Το 1973 η Nestle έρχεται στη χώρα με τις δικές της δυνάμεις και ξεκινά καμπάνιες για το προϊόν του Nescafe Frappe.
Η Nestle Hellas διαθέτει μονάδα στα Οινόφυτα, η οποία επεξεργάζεται τον εν λόγω καφέ. Πρόκειται για τις παλαιότερες εγκαταστάσεις της εταιρείας Λουμίδης που εξαγοράστηκαν το 1987 από την ελβετική πολυεθνική. Το εργοστάσιο απασχολεί 110 άτομα και παράγει όλες τις συσκευασίες για το λιανεμπόριο και τη μαζική εστίαση (επαγγελματική χρήση, π.χ. ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφετέριες). Τα προϊόντα του εξάγονται στην Ευρώπη, στη Βόρεια Αμερική, στην Αυστραλία και τη Μέση Ανατολή.

Η Nestle Hellas αποτελεί θυγατρική του μεγαλύτερου διατροφικού ομίλου του πλανήτη. Κεντρικό πρόσωπο της πολυεθνικής στη χώρα μας για χρόνια ήταν ο κ. Ευάγγελος Καλούσης, που διατηρούσε προσωπική σχέση με τον ιστορικό πρόεδρο του πολυεθνικού κολοσσού Πέτερ Μπράμπεκ-Λέτματε. Από το 2010 τα πράγματα αλλάζουν και μια νέα γενιά μάνατζερ κάνει την εμφάνισή της καθώς η χώρα μας εξελίσσεται σε κόμβο για άλλες αγορές στην Ασία και τα Βαλκάνια. Εχοντας η εταιρεία ξεκινήσει βιομηχανική παραγωγή στη χώρα μας από το ’70, γνωρίζει από πρώτο χέρι τι εστί πρωτοπορία. Το 1973 ξεκινά την οικοδόμηση του εργοστασίου της στο Πλατύ Ημαθίας, το οποίο θα λειτουργήσει το 1975.

Το 1979 αρχίζει η παραγωγή των μαγειρικών προϊόντων Maggi, ενώ αργότερα εξαγοράζει την Carnation και κατόπιν τη Λουμίδης. Το 1989 μπαίνει στην παραγωγή σοκολάτας στο εργοστάσιό της στο Περιστέρι και συσκευάζει τον Nescafe στα Οινόφυτα. Το 1993 αγοράζει από την Αγροτική Τράπεζα το 70% της Προβιγάλ και το 1998 μετονομάζει τη Λουμίδης σε Nestle Hellas. Κάποιες κατηγορίες προϊόντων της όπως ο καφές εσπρέσο Dolce Gusto αναπτύσσονται με διψήφιους ρυθμούς και άλλες όπως οι παιδικές τροφές είναι σε κάμψη, κυρίως λόγω της υπογεννητικότητας.

Στην Ελλάδα η Nestle έχει παρουσία πάνω από 100 χρόνια. Σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία της είναι η λειτουργία εργοστασίου γάλακτος στο Πλατύ Ημαθίας το 1975, η ενσωμάτωση στον όμιλο Nestle της Λουμίδης το 1987, της Κορπή το 1993, καθώς και η εξαγορά της Δέλτα Παγωτού το 2006. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα δέκα σημεία δραστηριότητας στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων τρία εργοστάσια, κεντρικά γραφεία στο Μαρούσι και άλλα στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα. Η Nestlé Ελλάς απασχολεί περίπου 1.000 μόνιμους εργαζομένους. Εκτός από τις δραστηριότητές της στην ελληνική αγορά, η Nestle Ελλάς εξάγει ελληνικό καφέ Λουμίδης Παπαγάλος και Φυσικό Μεταλλικό Νερό Κορπή στη Γερμανία, στην Αυστραλία και τις ΗΠΑ, αλλά και τις πασίγνωστες διεθνείς μάρκες της στην Κύπρο, στην Αλβανία, στη Βουλγαρία, στην ΠΓΔΜ κ.α.

*Όπως δημοσιεύτηκε στο Business Stories της 26ης Φεβρουαρίου