Για ένα εξάμηνο μετάβασης προς την αλλαγή διοικητικής σκυτάλης, με τον Κώστα Νεμπή να αντικαθιστά από 1ης Ιουλίου 2024 τον Μιχάλη Τσαμάζ, προετοιμάζονται στον όμιλο ΟΤΕ.
Έπειτα από συνολικά 22 χρόνια στον Όμιλο ΟΤΕ – Cosmote και 13 στο τιμόνι του Οργανισμού, ο Μιχάλης Τσαμάζ, όπως εν πολλοίς αναμενόταν, θα παραδώσει μέσα στους επόμενους μήνες και επισήμως τη σκυτάλη της διοίκησης στον Κώστα Νεμπή. Οι γνωστοποιήσεις έγιναν χθες, αρχικά προς τους εργαζόμενους του Ομίλου και ακολούθησε η επίσημη ανακοίνωση προς το Χρηματιστήριο. Νωρίτερα είχε προηγηθεί συνεδρίαση του ΔΣ του ΟΤΕ όπου και αποφασίστηκε ομόφωνα (σύμφωνα και με τη σχετική πρόταση της Επιτροπής Αποδοχών και Υποψηφιοτήτων), να προταθεί στην Ετήσια Γενική Συνέλευση Μετόχων η εκλογή του Κώστα Νεμπή ως Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος από την 1η Ιουλίου 2024, εγκρίνοντας συγχρόνως τους όρους του συμβολαίου του.
Η ανακοίνωση Νεμπή από… ΗΠΑ
Η καθιερωμένη ψηφιακή συνάντηση της διοίκησης με τους εργαζόμενους έμελλε χθες να γίνει θέατρο ανακοινώσεων για τον ΟΤΕ. Από την αίθουσα γενικών συνελεύσεων που μετατράπηκε σε ένα μίνι στούντιο, πάνω από 5.000 εργαζόμενοι που συνδέθηκαν διαδικτυακά άκουσαν τον κ. Τσαμάζ να ανακοινώνει την αποχώρηση του από το τιμόνι του Ομίλου τον Ιούνιο του 2024.
Τόνισε πως, έπειτα από 22 χρόνια, ήρθε η ώρα να κλείσει ο κύκλος του στον ΟΤΕ, χρησιμοποιώντας τη περίφημη φράση του Ηράκλειτου «τα πάντα ρεί και ουδεν μένει». Σημείωσε πως κάθε αλλαγή ειναι για καλό και στην αλλαγή πιστεύει επίσης και η DT, δίνοντας «πάσα» στην Ντομινίκ Λερουά, μέλος του ΔΣ της DT, υπεύθυνης για την Ευρώπη, που συνδέθηκε από τις ΗΠΑ και ανακοίνωσε το όνομα του Κώστα Νεμπή ως αντικαταστάτη του κ. Τσαμάζ.
Όπως σημειώθηκε, ο Κώστας Νεμπής είναι Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος Δ.Σ. της Hrvatski Telekom, θυγατρικής της Deutsche Telekom στην Κροατία, από τον Απρίλιο του 2019. Από τη θέση αυτή κατάφερε την ανάκαμψη της εταιρείας, εστιάζοντας στην ικανοποίηση πελατών κι εργαζομένων. Πέτυχε ισχυρά εταιρικά αποτελέσματα, επιταχύνοντας την ανάπτυξη της εταιρείας, ενώ υπερασπίστηκε την ηγετική της θέση στην αγορά με τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε Gigabit υποδομές και ψηφιακές λύσεις. Σημειώνεται πως πριν την Hrvatski Telekom, κατείχε τη θέση του Chief Commercial Officer Consumer Segment στον Όμιλο ΟΤΕ και τη θέση του Marketing Director στην COSMOTE.
Ο απολογισμός
Η κα Λερουά μίλησε παράλληλα για τον κομβικό ρόλο του απερχόμενου προέδρου στην επιτυχία του ΟΤΕ τα τελευταία χρόνια. Συνεργάτες του Μ. Τσαμάζ έλεγαν στο Newmoney πως ήταν ο πρώτος στην αγορά των τηλεπικοινωνιών που αναγνώρισε την τάση και δρομολόγησε τη σύγκλιση των υπηρεσιών σταθερής και κινητής, και εν συνεχεία και τηλεόρασης. Έγκαιρα μίλησε για την εμπειρία του πελάτη (customer experience) και όχι του συνδρομητή, αλλάζοντας τα δεδομένα τόσο στον σχεδιασμό των προϊόντων και υπηρεσιών, όσο και στην εξυπηρέτηση, ενώ έθεσε τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε αναγκαιότητα για τον ΟΤΕ.
Παράλληλα, προέβλεψε την αξία του ICT και ετοίμασε από νωρίς τον ΟΤΕ για να γίνει συνεργάτης επιλογής για τον Δημόσιο και Ιδιωτικό τομέα. Στο εσωτερικό του Οργανισμού, εφάρμοσε πολυεπίπεδα στρατηγικά πλάνα συνεχούς μετασχηματισμού, ενώ εν μέσω οικονομικής κρίσης, κατάφερε να έρθει σε συμφωνία με τα σωματεία για την υπογραφή ΣΣΕ που προέβλεπαν μείωση μισθών με διασφάλιση θέσεων εργασίας.
Ακόμη, εισήγαγε diverse portfolio υπηρεσιών εκτός telecoms και βέβαια εμπνεύστηκε τη δημιουργία του COSMOTE HISTORY, του πρώτου καναλιού ντοκιμαντέρ αφιερωμένο αποκλειστικά στην ελληνική ιστορία και πολιτισμό, το οποίο από το 2016 που δημιουργήθηκε μετρά περισσότερες από 150 παραγωγές.
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο ΟΤΕ έγινε ο μεγαλύτερος επενδυτής σε δίκτυα νέας γενιάς και τεχνολογικές υποδομές στην Ελλάδα, Ως αποτέλεσμα, ο ΟΤΕ είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας της χώρας και ο μεγαλύτερος επενδυτής σε δίκτυα και τεχνολογικές υποδομές, συνεισφέροντας το 2,7% του ΑΕΠ, δημιουργώντας περίπου 75.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Έργο Τσαμάζ ο μετασχηματισμός
Όλα αυτά, όμως, δεν θα γίνονταν εάν ο ΟΤΕ, πίσω στο 2010, δεν άλλαζε ριζικά. Ο μετασχηματισμός του είχε ξεκινήσει ήδη επί Παναγή Βουρλούμη, στη θητεία του οποίου συντελέστηκε σημαντική πρόοδος σε όλα τα επίπεδα και έκανε άλματα επί Μ. Τσαμάζ. Ο ΟΤΕ, ως πρώην κρατικό μονοπώλιο, κουβαλούσε ακόμη βαριές δομές και διαδικασίες, πολύ υψηλό κόστος και έλλειψη ανταγωνιστικότητας. Ενδεικτικά, το 2010 ο Όμιλος ΟΤΕ είχε μείωση εσόδων 8%, εκείνη τη χρονιά έχασε 500.000 πελάτες, εμφάνιζε καθαρό δανεισμό 4,3 δισ. ευρώ, ενώ το ετήσιο κόστος προσωπικού στην Ελλάδα ήταν 1 δισ. ευρώ.
Η ανάληψη των καθηκόντων του Μιχάλη Τσαμάζ συνέπεσε με την οικονομική κρίση, η οποία επέτεινε τα προβλήματα του ΟΤΕ και ιδιαίτερα εκείνο του υψηλού δανεισμού. Ο Τσαμάζ έπεισε τους μετόχους της εταιρείας να πιστέψουν στο όραμά του να αλλάξει πλήρως την εταιρεία και να «βγει» με γενναιότητα στην επίθεση. Έτσι, για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του, ο Όμιλος ΟΤΕ υλοποίησε μια σειρά ενεργειών μείωσης και ανανέωσης των δανειακών του υποχρεώσεων, προκειμένου να διασφαλίσει την υγιή οικονομική του θέση και να επενδύσει στην ανάπτυξη.
Έτσι, εν μέσω κρίσης, ο Όμιλος επένδυσε σχεδόν 5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, κυρίως για δίκτυα νέας γενιάς. Υλοποίησε με επιτυχία τη στρατηγική μετασχηματισμού του σε μια σύγχρονη, αποδοτική και ανταγωνιστική εταιρεία τεχνολογίας. Εκσυγχρόνισε τα συστήματα και τις διαδικασίες του, απλοποίησε τις εσωτερικές δομές, άλλαξε την κουλτούρα του, έβαλε τον πελάτη στο επίκεντρο. Τα καταστήματα εκσυγχρονίστηκαν και βελτιώθηκε η εξυπηρέτηση σε όλα τα σημεία επαφής με τους πελάτες. Μείωσε το εργασιακό κόστος μέσω σχημάτων εθελούσιας εξόδου, με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, αλλά και με πρωτοποριακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, έπειτα από συνεννόηση με τα σωματεία εργαζομένων.
Συγκεκριμένα, το 2011 συμφωνήθηκε ετήσια μείωση του κόστους μισθοδοσίας κατά 10% μέσα από μια τριετή ΣΣΕ. Αυτό ήταν πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα, διότι στην ιστορία της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, δεν είχε γίνει τέτοιου είδους συμφωνία με συνδικαλιστική οργάνωση μιας ΔΕΚΟ. Ως αντάλλαγμα η εταιρεία μείωσε κατά μια ώρα το ωράριο εργασίας, ενώ διασφάλισε τις θέσεις εργασίας. Η συμφωνία αυτή επαναλήφθηκε για μια ακόμη τριετία, βοηθώντας τους εργαζόμενους να αισθάνονται ασφαλείς στην εταιρεία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Μέσα από τη μείωση του εργασιακού κόστους, δόθηκε η δυνατότητα να ανανεωθεί το προσωπικό του ΟΤΕ με προσλήψεις νέων ταλέντων από την αγορά, με γνώσεις πάνω στις νέες τεχνολογίες.
Τέλος, προχώρησε η λειτουργική ενοποίηση της οργάνωσης Σταθερής και Κινητής και καθιερώθηκε το ενιαίο brand COSMOTE για όλες τις υπηρεσίες του Ομίλου. Αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής της διοίκησης Τσαμάζ ήταν η είσοδος σε νέες αγορές, για τη δημιουργία νέων πηγών εσόδων. Η αρχή έγινε το 2011 με τη συνδρομητική τηλεόραση, ενώ αργότερα ο Όμιλος ΟΤΕ εισήλθε δυναμικά στα έργα ICT, συμβάλλοντας στον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το digital transformation
Επόμενη μεγάλη πρόκληση για τον Όμιλο ΟΤΕ ήταν ο ψηφιακός του μετασχηματισμός. Ήδη από το 2016, ο Μιχάλης Τσαμάζ έθεσε ως όραμα για τον Όμιλο ΟΤΕ να γίνει παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη. Ο Όμιλος προχώρησε ταχύτατα το δικό του digital transformation μέσα από ένα στρατηγικό πρόγραμμα 360°, που κινήθηκε σε τρεις κατευθύνσεις: την εμπειρία του πελάτη, τα δίκτυα και την εσωτερική λειτουργία του.
Τα αποτελέσματα του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΤΕ έγιναν πλήρως ορατά κατά την κρίση του Covid-19. Μέσα σε μόλις 72 ώρες, η εταιρεία κατάφερε 13.000 εργαζόμενοι για τον ΟΤΕ ή το 80% του συνόλου, να εργάζονται από την ασφάλεια του σπιτιού τους, έχοντας πλήρη πρόσβαση στα συστήματα της εταιρείας. Τα δίκτυα σταθερής και κινητής σήκωσαν με απόλυτη επιτυχία την τεράστια αύξηση της κίνησης.
Παράλληλα, ο Όμιλος στάθηκε δίπλα στην Πολιτεία στη μάχη που έδωσε για ταχύτερη και πιο αποτελεσματική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού, υλοποιώντας σε χρόνο-ρεκόρ μεγάλα έργα τεχνολογίας με σημαντικό αντίκτυπο στην κοινωνία, όπως η τηλεργασία για 10.000 Δημόσιους υπαλλήλους μέσω ΣΥΖΕΥΞΙΣ, η άυλη συνταγογράφηση κ.ά.
Τέλος, το 2021 ο Μιχάλης Τσαμάζ έθεσε ένα νέο, ξεκάθαρο όραμα για την επόμενη δεκαετία, το οποίο λάμβανε υπόψη τα βήματα που έκανε ο Όμιλος ΟΤΕ για τον ψηφιακό του μετασχηματισμό, το πόσο είχε αλλάξει η εταιρεία από το 2016 και πώς είχε αλλάξει η χώρα, η αγορά και οι πελάτες.
Το νέο όραμα για το 2030 είναι να μετασχηματιστεί ο ΟΤΕ στον κορυφαίο πάροχο ψηφιακών υπηρεσιών, με επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη. Τα τελευταία χρόνια ο Όμιλος ΟΤΕ έχει λανσάρει νέες ψηφιακές υπηρεσίες που διευκολύνουν την καθημερινότητα των πελατών του, όπως το BΟΧ, την πλατφόρμα online παραγγελίας φαγητού, το COSMOTE Insurance, την ψηφιακή πλατφόρμα σύγκρισης και αγοράς ασφαλειών και το payzy by COSMOTE, την εφαρμογή πληρωμών μέσω κινητού για καθημερινές συναλλαγές.
Διαβάστε ακόμη
ΛΑΜΨΑ: Ισχυρές επιδόσεις το 2023 – Πώς προχωρά η επένδυση της Regency για το VORIA
Διατροφή και τεστοστερόνη – Τι ανεβάζει και τι ρίχνει την ορμόνη του σεξ και της ενέργειας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ