search icon

Επιχειρήσεις

Οκτώ επιχειρήσεις που κέρδισαν τον πόλεμο ενάντια στην κρίση

Οι επικεφαλής οκτώ εταιρειών που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο της Endeavor, του οργανισμού στήριξης της επιχειρηματικότητας, μιλούν για το πώς κατάφεραν να αξιοποιήσουν τις δύσκολες συνθήκες των τελευταίων ετών προς όφελός τους και τα σχέδιά τους για το μέλλον

Της Στεφανίας Σούκη

Έμπρακτη βούληση για ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων και μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων. Οδεύοντας προς το τέλος του 2017 και με το βλέμμα πλέον στο 2018, οκτώ ηγετικά στελέχη από ισάριθμες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους κλάδους των τροφίμων, της τεχνολογίας, του τουρισμού, του real estate και των ασφαλειών μπορεί να βλέπουν κάποια σημάδια βελτίωσης της αγοράς σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, ωστόσο κάποιοι δεν είναι και τόσο αισιόδοξοι, δηλώνοντας χαρακτηριστικά ότι «συνηθίζουμε στην αδράνεια», και φυσικά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει θεαματικές αλλαγές «όσο δεν υπάρχει πραγματική βούληση για να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας».

Οι επικεφαλής των πιο παλαιών, όπως είναι οι Tripsta, Green Cola, CHB Group και ΚΟΝΒΑ, αλλά και των νεότερων, οι οποίες ουσιαστικά ήταν παιδιά της κρίσης, όπως οι Hellas Direct, Insurance Market, blueground και Yodiwo, μιλούν στο «business stories» για το πώς κατάφεραν να αξιοποιήσουν τις δύσκολες συνθήκες των τελευταίων ετών, επιτυγχάνοντας υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης για τις εταιρείες τους, επενδύοντας περισσότερο στην εξωστρέφεια, στην τεχνολογία και την καινοτομία, τομείς στους οποίους σκοπεύουν να επενδύσουν και το νέο έτος. Ποιος είναι ο συνδετικός τους κρίκος; Και οι οκτώ επιχειρήσεις έχουν ενταχθεί στο δίκτυο της Endeavor, του γνωστού, διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού στήριξης της επιχειρηματικότητας με παρουσία σε 30 χώρες, ο οποίος συμπλήρωσε φέτος πέντε χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, επιλέγοντας να έχει κάτω από την ομπρέλα του συνολικά 24 εταιρείες στη χώρα μας.

Ο CEO της Tripsta, Φίλιππος Μπρίνκμαν, o ιδρυτής της Green Cola, Περικλής Βενιέρης, η CEO της KONBA, Γιάννα Τζίκα, ο CEO του CHB Group, Νίκος Χριστοδούλου, ο συνιδρυτής και CEO της Yodiwo, Αλέκος Μανιατόπουλος, ο συνιδρυτής και CEO της blueground, Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου, οι συνιδρυτές της Hellas Direct, Αιμίλιος Μάρκου και Αλέξης Πανταζής, και ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Insurance Μarket, Σωτήρης Παπαντωνόπουλος, απάντησαν στις εξής τρεις ερωτήσεις που τους έθεσε το «business stories»:

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Φίλιππος Μπρίνκμαν – CEO της Tripsta

Η εξωστρέφεια, το μέσο που οδηγεί σε ανάπτυξη

Ανοιγμα σε αγορές της Ασίας, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία, θέτει ως στόχο για το επόμενο έτος η Τripsta, o γνωστός ταξιδιωτικός οργανισμός που μεγάλωσε μέσα στην κρίση με τη συνταγή της εξωστρέφειας.

«Την πενταετία της κρίσης, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, βρεθήκαμε σε ένα νέο αρνητικό περιβάλλον, όπως και οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Εκ των πραγμάτων δεχθήκαμε έντονες πιέσεις προσαρμογής, υψηλής αβεβαιότητας και επανεξέτασης της στρατηγικής μας. Η εξωστρέφεια για εμάς ήταν το κυριότερο μέσο που μας οδήγησε σε ανάπτυξη. Σημαντική απόφαση στη στρατηγική μας ήταν η επέκτασή μας σε αγορές του εξωτερικού, όπως η Ρωσία, η Μ. Βρετανία, η Γερμανία, οι σκανδιναβικές χώρες κ.ά., με ένα πλάνο διεύρυνσης των δραστηριοτήτων μας σε περισσότερες από 45 ξένες αγορές», αναφέρει ο CEO της Tripsta, Φίλιππος Μπρίνκμαν. «Από το 2011 στο 2012 η ανάπτυξή μας ήταν της τάξης του 300% και από το 2012 στο 2013 της τάξης του 100%, με την Ελλάδα να καταλαμβάνει μόνο το 8% του ετήσιου τζίρου μας. Το 2015 πήραμε τη στρατηγική απόφαση να ενώσουμε τις δυνάμεις μας με την airtickets, συγχώνευση που τοποθέτησε την Tripsta, με τα τρία εμπορικά σήματα (travelplanet24, tripsta & airtickets®), στην πρώτη θέση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και μέσα στα πέντε μεγαλύτερα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία στην Ευρώπη.

Θεωρώ ότι η αγορά έχει ακόμα δρόμο να διανύσει, αλλά αρχίζω σιγά-σιγά να βλέπω κάποια θετικά ανοίγματα. Συχνά ξεχνάμε να αναφερθούμε στα θετικά της κρίσης, όπως τη φυγή επιστημόνων στο εξωτερικό η οποία θεωρώ ότι έχει δημιουργήσει μια νέα γενιά καταρτισμένων στελεχών σε ειδικότητες που μέχρι πριν από λίγο καιρό πολύ δύσκολα μπορούσαμε να βρούμε στην Ελλάδα. Αρκετοί από όσους έφυγαν επιστρέφουν με περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες.

Για το 2018 στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα με σαφώς βελτιωμένο περιεχόμενο και ακόμα πιο ανταγωνιστικές τιμές. Για τη νέα χρονιά θα εστιάσουμε σε αγορές της Ασίας, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία.

Επιπρόσθετα, θα επενδύσουμε σε ένα μοντέλο με περισσότερες επιλογές, όπου ο πελάτης μας θα μπορεί να συνδυάσει διαφορετικά μέσα μεταφοράς, όπως πτήση, τρένο και πλοίο. Συνεχίζουμε να επενδύουμε στην τεχνολογία, το mobile, το machine learning και την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά κυρίως στους ανθρώπους της Tripsta, με σημαντικό γνώμονα την υψηλή απόδοση».

ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΠΟΤΑ

Περικλής Βενιέρης – Ιδρυτής της Green Cola

Διείσδυση στις αγορές της Μέσης Ανατολής

«Η ελληνική οικονομία φαίνεται να παραμένει καθηλωμένη σε μια περίοδο παρατεταμένης ύφεσης και είναι δύσκολο να αποτυπώσουμε σε λίγες γραμμές τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ελληνική επιχειρηματικότητα, η οποία δείχνει να αντιστέκεται μέσα στις εγχώριες συνθήκες», αναφέρει ο ιδρυτής της Green Cola, Περικλής Βενιέρης, μιας από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων στην Ελλάδα, η οποία, ανεξάρτητα από όλα αυτά, πέτυχε βήματα ανάπτυξης μέσα σε ένα σταθερό και καλά σχεδιασμένο επιχειρηματικό πλάνο. «Ηδη για το διάστημα 2012-2015 καταγράψαμε 200% μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης, γεγονός που μας επέτρεψε να ενισχύσουμε το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο, να ολοκληρώσουμε το δίκτυο διανομής μας και να συνάψουμε στρατηγικές συνεργασίες που ενθάρρυναν περαιτέρω τη δυναμική της εταιρείας στην εγχώρια αγορά και προώθησαν σταθερά την εξωστρέφειά μας. Πλέον, διατηρούμε σταθερά τη δεύτερη θέση στην κατηγορία cola στην Ελλάδα, κατέχοντας μερίδιο αγοράς της τάξης του 8%, ενώ είμαστε νούμερο 1 σε πωλήσεις cola με στέβια, με μερίδιο 80%.

Μέχρι και το κλείσιμο της φετινής χρονιάς οι ενδείξεις χαρτογραφούν μια μάλλον συντηρητική καταναλωτική ισχύ. Η εικόνα που παρουσιάζει μέχρι και σήμερα η βιομηχανία των αναψυκτικών είναι, δυστυχώς, υποχωρητική. Παρά την κάμψη της αγοράς, όμως, οι εταιρείες επενδύουν σημαντικά στην ελληνική αγορά, εκτιμώντας ότι η Ελλάδα αποτελεί μια υπολογίσιμη δύναμη που θα βελτιώσει σταδιακά τις επιδόσεις της. Σχετικά με τη “διαφυγή εγκεφάλων” στο εξωτερικό και το ανθρώπινο δυναμικό, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα εξαγώγιμα κεφάλαια της Ελλάδας, επικρατούν, ευτυχώς, πρωτοβουλίες τα τελευταία χρόνια, τόσο κρατικές όσο και ιδιωτικές, για την ανάσχεση του φαινομένου. Αυτό μόνο αισιόδοξο μπορεί να είναι».

Για το 2018 η εταιρεία υλοποιεί μεθοδικά το πλάνο επέκτασής της, εξ ου και η ανακοίνωση της συνεργασίας στη Σαουδική Αραβία, ανοίγοντας προοδευτικά τον δρόμο για την είσοδο της Green Cola στις χώρες της Μέσης Ανατολής. «Ενας ακόμα στόχος είναι η διείσδυσή μας και η ενίσχυση του μεριδίου αγοράς στη μικρή λιανική. Σε κάθε περίπτωση, συνεχίζουμε να επενδύουμε σε συνεργασίες που μας βοηθούν να αναπτύσσουμε την πράσινη πλευρά των αναψυκτικών», αναφέρει ο κ. Βενιέρης.

ΤΡΟΦΙΜΑ

Γιάννα Τζίκα – CEO της KONBA

Πρεσβευτές του ελληνικού ψαριού στο εξωτερικό

«Φιλοδοξούμε να τοποθετήσουμε το ελληνικό ψάρι στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη». Αυτός είναι ο βασικός στόχος για την KONBA, μια από τις πιο σύγχρονες και προηγμένες βιομηχανίες επεξεργασίας ψαρικών στην Ε.Ε., με 90 χρόνια οικογενειακής επιχειρηματικής δράσης, η οποία έχει ήδη στραμμένο το βλέμμα στο 2018.

«Η τελευταία πενταετία για εμάς, όπως και για όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις, ήταν και παραμένει ένα καθημερινό στοίχημα, μια συνεχής πρόκληση», αναφέρει η CEO της ΚΟΝΒΑ, Γιάννα Τζίκα, τρίτη γενιά της επιχείρησης. «Η δυσκολία χρηματοδότησης από τις τράπεζες, το υψηλό κόστος ενέργειας έναντι ανταγωνισμού, η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% και κατ’ επέκταση η αύξηση των τιμών στο ράφι, η φορολογία και η μεγάλη πίεση του καταναλωτή είναι κάποιες από τις αντίξοες συνθήκες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.

Παρ’ όλα αυτά, η κρίση μάς βρήκε στη φάση ολοκλήρωσης μιας σημαντικής επένδυσης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη συγκράτηση του κόστους στρατηγικών προϊόντων: σχεδιάσαμε και ολοκληρώσαμε την πρώτη γραμμή ρομποτικής παραγωγής σαρδέλας παγκοσμίως, ενώ ταυτόχρονα η απόφασή μας να επεκταθούμε πέραν της ώριμης αγοράς της κονσέρβας που συνεχώς ανανεώνουμε με νέα προϊόντα και σε νέες αγορές, όπως αυτή της κατάψυξης και του ψυγείου, δημιούργησε νέες αγορές-στόχους, με σημαντικές προοπτικές αύξησης τζίρου. Για το 2017 αναμένεται αύξηση του τζίρου της τάξης του 4% με 6% έναντι της μείωσης του 2016. Πιθανόν η ελληνική αγορά για εμάς να σταθεροποιηθεί το 2018, εάν δεν υπάρξουν έκτακτα γεγονότα και απρόοπτα, αλλά και πάλι η εικόνα θα παραμένει ενδεχομένως πλασματική λόγω του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων καταναλωτών».

Για το θέμα της ανεργίας και του brain drain η κυρία Τζίκα θεωρεί ότι «σε μια χώρα όπου καταγράφονται τα υψηλότερα επίπεδα ανεργίας της Ε.Ε. δεν είναι εύκολο να δεις σημάδια βελτίωσης, ενώ η μη σταθεροποιημένη εικόνα της οικονομίας και η αρνητική ανάπτυξη σίγουρα δεν μπορούν να ανατρέψουν τη φυγή των νέων επιστημόνων. Το θέμα είναι σύνθετο και απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό αντιμετώπισης. Μέχρι τότε, δυστυχώς, θα βλέπουμε να υποβαθμίζεται το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας.

Στην ΚΟΝΒΑ, με αιχμή του δόρατος το μοναδικό φυσικό ποιοτικό πλεονέκτημα που μας χαρίζει το Αιγαίο και την υψηλή τεχνογνωσία των 90 χρόνων ενασχόλησής μας, φιλοδοξούμε να τοποθετήσουμε το ελληνικό ψάρι στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη. Οι νέες σειρές των εξαγωγών μας παρουσιάζονται με μεγάλη επιτυχία σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, ενώ κέρδισαν ήδη διεθνή βραβεία κορυφαίας γεύσης και ποιότητας. Στόχος μας είναι να γίνουμε πρεσβευτές του ελληνικού ψαριού στο εξωτερικό».

ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ

Σωτήρης Παπαντωνόπουλος – Ίδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Insurance Market

Επένδυση στην τεχνολογία, επέκταση σε νέους τομείς

«Σε καμία περίπτωση δεν νιώθω ότι η αγορά αρχίζει να γυρίζει. Απλώς, συνηθίζουμε στο άσχημο. Αντίθετα, πιστεύω ότι είμαστε σε χειρότερη θέση από την αρχή της κρίσης, παρά τις τεράστιες θυσίες. Το εισόδημα του μέσου Ελληνα πιέζεται ακόμα πιο πολύ, το περιβάλλον είναι εχθρικό στο επιχειρείν, το κόστος επένδυσης σε εργαζομένους στην Ελλάδα είναι απαγορευτικό, το εκπαιδευτικό σύστημα οπισθοδρομεί και ο ταλαντούχος νέος δεν θα παραμείνει στη χώρα επειδή θα του δοθεί κάποιο επίδομα».

Αυτά δηλώνει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Insurance Market, Σωτήρης Παπαντωνόπουλος, μιας εταιρείας που αναπτύχθηκε το 2011 με όραμα να γίνει ο μεγαλύτερος σύμμαχος του καταναλωτή στη σύγκριση και την επιλογή ασφαλιστικών προϊόντων και υπηρεσιών.

«Εμείς είμαστε παιδί και προϊόν της κρίσης, μια που ξεκινήσαμε μέσα στην κρίση. Επενδύσαμε πάνω από 4 εκατ. ευρώ κυρίως σε νέους ταλαντούχους ανθρώπους (πλέον η ομάδα μας απαρτίζεται από 85 στελέχη) και τεχνολογίες αιχμής. Εστιάσαμε στην ανάγκη του καταναλωτή να μειώσει τα κόστη του, αλλά και στην τάση που θέλει πλέον η έρευνα αγοράς να ξεκινάει online – οπότε προσφέρουμε τον ευκολότερο τρόπο να βρει γι’ αυτόν το καλύτερο ασφαλιστικό προϊόν. Εξ ου και πετύχαμε μέσο ρυθμό ανάπτυξης για την περίοδο 2011-2014 άνω του 130%. Για το 2018 θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε τεχνολογίες αιχμής, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να προσφέρουμε έξυπνες, εξατομικευμένες και με μεγαλύτερη αξία λύσεις στον καταναλωτή. Επιπλέον επεκτείνουμε τις υπηρεσίες μας σε νέους τομείς, όπως η ασφάλεια υγείας και η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ ταυτόχρονα εξετάζουμε και την είσοδό μας στην αγορά της Ρουμανίας», τονίζει.

REAL ESTATE

Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου – CEO και συνιδρυτής της blueground

Τόλμησε, πέτυχε και ανοίγεται στην Αμερική

Πάνω από 1.200 διαμερίσματα σε Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, Ντουμπάι και Νέα Υόρκη θέλει να εντάξει συνολικά στο χαρτοφυλάκιό της το 2018 η blueground, η εταιρεία φιλοξενίας που προσφέρει σε στελέχη που χρειάζονται διαμονή για διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα επιπλωμένα και πλήρως εξυπηρετούμενα διαμερίσματα σε δημοφιλείς περιοχές.

«H blueground γεννήθηκε μέσα στην κρίση. Νοικιάσαμε το πρώτο μας διαμέρισμα τον Απρίλιο του 2013, οπότε ήρθαν και οι πρώτοι μας πελάτες, η Coca-Cola και τα ΕΛ.ΠΕ. Για εμάς το προϊόν που προσφέρουμε λύνει δύο προβλήματα που υπάρχουν ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Τη μεγάλη έλλειψη υψηλής ποιότητας επιπλωμένων διαμερισμάτων, κατάλληλων για στελέχη πολυεθνικών οργανισμών, και την ανάγκη των ιδιοκτητών να διαθέσουν τα διαμερίσματά τους σε αξιόπιστους ενοικιαστές που θα πληρώνουν στην ώρα τους και θα τα διατηρούν σε άψογη κατάσταση. Ως προς τη χρηματοδότηση, καθοριστικό για εμάς ρόλο έπαιξε η εμπιστοσύνη που μας έδειξαν επενδυτές τόσο από το εξωτερικό όσο κυρίως από την Ελλάδα. Επενδυτές που από την πρώτη στιγμή πίστεψαν στο όραμά μας και βρέθηκαν στο πλευρό μας», αναφέρει ο CEO και συνιδρυτής της blueground Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου.

Ως προς την ανεργία και το brain drain, είναι κοινός τόπος, όπως αναφέρει ο ίδιος, ότι χρειάζεται άνοιγμα νέων παραγωγικών και καινοτόμων επιχειρήσεων που θα δημιουργήσουν υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας οι οποίες θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των νέων ανθρώπων: «Στην blueground σήμερα εργάζονται 80 άνθρωποι, από τους οποίους οι 50 βρίσκονται στην Ελλάδα, και συνεχίζουμε να προσλαμβάνουμε σε εξειδικευμένες θέσεις. Εχουμε περιπτώσεις ανθρώπων που γύρισαν από το εξωτερικό για να δουλέψουν σε εμάς, αλλά και ανθρώπων που θα έφευγαν στο εξωτερικό εάν δεν τους προσφέραμε μια ενδιαφέρουσα για αυτούς θέση εργασίας. Πολύ πρόσφατα ανακοινώσαμε την είσοδό μας στην αγορά της Αμερικής, με πρώτο σταθμό μας τη Νέα Υόρκη. Επομένως, για το 2018 θα εστιάσουμε την προσοχή μας στις τέσσερις πόλεις όπου ήδη δραστηριοποιούμαστε, δηλαδή την Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη, το Ντουμπάι και τη Νέα Υόρκη, με στόχο να ξεπεράσουμε τα 1.200 διαμερίσματα. Παράλληλα, προτεραιότητά μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας που έχουμε αναπτύξει εσωτερικά, βελτιστοποιώντας την οργάνωση των λειτουργιών μας και τις προσφερόμενες υπηρεσίες μας. Πολύ σύντομα θέτουμε σε λειτουργία ένα καινούριο online εργαλείο, αποκλειστικά σχεδιασμένο για τους εταιρικούς μας πελάτες, το οποίο θα τους δίνει τη δυνατότητα να διαχειρίζονται εύκολα τις κρατήσεις των υπαλλήλων τους και να απολαμβάνουν ειδικά προνόμια».

ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ

Αιμίλιος Μάρκου & Αλέξης Πανταζής – Συνιδρυτές της Hellas Direct

«Οσοι επιβίωσαν στην κρίση έγιναν πιο ανθεκτικοί»

«Είμαστε αποτέλεσμα της κρίσης, οπότε για εμάς δεν ήταν τόσο δύσκολο να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, όσο πιθανώς να ήταν για εταιρείες που αναγκάστηκαν να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας τους. Σε κάθε περίπτωση, όμως, κάθε κρίση σού μαθαίνει ότι πρέπει συνέχεια να προσαρμόζεσαι προκειμένου να επιβιώσεις. Οι εταιρείες που επιβίωσαν τα τελευταία χρόνια είναι οι πλέον ανθεκτικές και θα μπορέσουν να αναπτυχθούν στο μέλλον», δηλώνουν οι συνιδρυτές της Hellas Direct, Αιμίλιος Μάρκου και Αλέξης Πανταζής, της πρώτης ελληνικής online ασφαλιστικής εταιρείας αυτοκινήτων με απευθείας πρόσβαση στον καταναλωτή, η οποία ιδρύθηκε το 2011 και σκοπεύει πολύ σύντομα να επεκτείνει τις υπηρεσίες της τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Οδεύοντας προς το τέλος του 2017, οι ίδιοι δεν βλέπουν την αγορά να γυρίζει: «Η αγορά φαίνεται να έχει προσαρμοστεί σε μια αδράνεια, αλλά αυτό είναι το αντίθετο του “γυρίζει”. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι ακόμα τσακωνόμαστε για το ποιος φταίει και ποιος όχι. Η αγορά θα γυρίσει μόλις αποφασίσουμε ως κοινωνία να αποδεχτούμε το γεγονός πως ό,τι έγινε έγινε και να σηκώσουμε τα μανίκια για να διορθώσουμε τα λάθη, να αλλάξουμε κάποια πράγματα και να προχωρήσουμε μπροστά.

Σε ό,τι αφορά την ανεργία και το brain drain, συμφωνούμε ότι είναι και τα δύο μεγάλα προβλήματα, αλλά ενδεχομένως να μπορούσαν και τα δύο να μειωθούν αν υπήρχε μεγαλύτερη συνεργασία ανάμεσα στα πανεπιστήμια και την αγορά εργασίας. Για παράδειγμα, ένα από τα βασικότερα προβλήματα που έχουμε εντοπίσει είναι η έλλειψη βασικών δεξιοτήτων των νέων. Οι νέοι που βγαίνουν τώρα στην αγορά, δυστυχώς, δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι. Από τη μία πλευρά είναι αλήθεια ότι δεν υπάρχει ζήτηση, αλλά ακόμα και όταν υπάρχει, είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς τους κατάλληλους συνεργάτες».

ΤΡΟΦΙΜΑ

Νίκος Χριστοδούλου – CEO του CHB Group

«Είδαμε την κρίση ως ευκαιρία ανάπτυξης»

Μέσα στο 2018 θα επιδιώξει να φτάσει από τις 89 στις 95 χώρες εξαγωγικής δραστηριότητας και να εδραιώσει τη θέση του διεθνώς, ενδυναμώνοντας ταυτόχρονα το πελατολόγιό του στις ήδη υπάρχουσες αγορές.

Ο λόγος για το CHB Group, το οποίο ξεκίνησε την πρώτη επιχειρηματική του δραστηριότητα το 1955 με την εξαγωγή φρούτων στην Ευρώπη, ενώ σήμερα, έχοντας ως κύρια δραστηριότητα την επεξεργασία περισσότερων από 14 φρούτων από την ελληνική γη, διαθέτει δύο ιδιόκτητα εργοστάσια στη Βόρεια και Νότια Ελλάδα, με ευρεία γκάμα παραγόμενων προϊόντων.

«Την τελευταία πενταετία, πέρα από τις όποιες δυσκολίες παρουσιάστηκαν, η εταιρεία μας την είδε ως ευκαιρία ανάπτυξης», αναφέρει ο CEO του CHB Group Νίκος Χριστοδούλου. «Στον μεν τραπεζικό τομέα επικοινωνήσαμε το business plan του ομίλου στα τραπεζικά ιδρύματα, τα οποία μας στήριξαν καθ’ όλη τη διάρκεια της δύσκολης αυτής περιόδου. Από την άλλη, είχαμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε με τις εταιρείες ασφάλισης πιστώσεων Atradius και Euler Hermes και να εντοπίσουμε από κοινού τους φερέγγυους πελάτες, περιορίζοντας το ρίσκο μας και ταυτοχρόνως να επενδύσουμε μαζί τους στην ανάπτυξη της εταιρείας μας. Επιπλέον, θέσαμε από την αρχή αυστηρά κριτήρια συνεργασίας με τους πελάτες μας προκειμένου να ελαχιστοποιήσουμε το ρίσκο μας στην αγορά, ενώ παράλληλα εστιάσαμε στη δημιουργία πιο ελκυστικών προϊόντων για τον καταναλωτή. Ετσι, με αυστηρή προσήλωση στην υψηλή διατροφική αξία και τη σχέση ποιότητας – τιμής, καταφέραμε όχι μόνο να διατηρήσουμε, αλλά και να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας».

Ο ίδιος πιστεύει ότι υπάρχουν φαινομενικά σημάδια βελτίωσης στην εγχώρια οικονομία, εάν όμως δεν μειωθεί η φορολογία των επιχειρήσεων δεν θα μπορέσει να υπάρξει μακροχρόνια ανάπτυξη, μια που η ανεργία στην Ελλάδα είναι άμεσα εξαρτώμενη από τον εκάστοτε τομέα της οικονομίας: «Παρατηρούμε ότι σε τομείς όπως ο τουρισμός, η αγροτική παραγωγή ή οι αεροπορικές εταιρείες υπάρχει ακόμα πρόσφορο έδαφος για μείωση της ανεργίας. Συνεπώς έχουμε υποχρέωση μέσα από σωστές κινήσεις να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας και να ενδυναμώσουμε τους πυλώνες αυτούς. Με αυτό τον τρόπο θεωρούμε ότι θα μπορέσει να περιοριστεί και το brain drain, προκειμένου να παραμείνουν στη χώρα μας τα φωτισμένα μυαλά που τόσο πολύ χρειαζόμαστε».

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Αλέκος Μανιατόπουλος – Συνιδρυτής και CEO της Yodiwo

«Η κατάσταση στην Ελλάδα μας οδήγησε στην εξωστρέφεια»

«Ιδρύσαμε την εταιρεία στην κορύφωση της κρίσης, τον Απρίλιο του 2015, επιλέγοντας η εξάρτησή μας από την ελληνική αγορά να είναι μικρή. Στρατηγικά θα θέλαμε να δραστηριοποιηθούμε περισσότερο στην περιοχή μας, εφόσον όμως υπάρξει αλλαγή του κλίματος που θα επιτρέψει την ανάληψη μεγαλύτερου επιχειρηματικού ρίσκου από τις εταιρείες για επενδύσεις στην τεχνολογία. Το θέμα επίσης της χρηματοδότησης συνεχίζει να είναι μείζον πρόβλημα, που μέχρις ενός βαθμού το αντιμετωπίζουμε με οργανική ανάπτυξη και εξωστρέφεια», δηλώνει ο συνιδρυτής και CEO της Yodiwo, Αλέκος Μανιατόπουλος, της εταιρείας που έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα Internet of Things (Διαδίκτυο των Πραγμάτων) και ενοποιεί όλα τα ανομοιογενή συστήματα και δίκτυα IoT, προσφέροντας άμεσο και εύκολο έλεγχο όλων των συσκευών, αλλά και απεριόριστες νέες εφαρμογές, καλύπτοντας βιομηχανικές, εταιρικές και εμπορικές ανάγκες.

«Το σύνολο σχεδόν των εσόδων της εταιρείας μας προέρχεται από πελάτες του εξωτερικού, και συγκεκριμένα της Βόρειας Ευρώπης, της Αμερικής, της Τουρκίας και της Νοτίου Αφρικής.

Επιδίωξή μας για το 2018 είναι αρχικά να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας στις αγορές αυτές, ενώ διερευνούμε μέσω του δικτύου συνεργατών μας τις ευκαιρίες σε νέες, όπως αυτές της Ινδίας και της Ιαπωνίας», λέει.

Ο ίδιος βλέπει να διαφαίνονται κάποια σημάδια βελτίωσης στην αγορά σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, σημειώνοντας ότι «δεν θα δούμε θεαματικές αλλαγές όσο δεν υπάρχει έμπρακτη βούληση για ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων που θα βελτίωναν το ποσοστό της ανεργίας με αλυσιδωτές, θετικές αντιδράσεις. Οι εταιρείες επιβιώνουν χάρη στην ικανότητά τους να προσαρμόζονται και να ελίσσονται, όμως η έλλειψη έμπειρων στελεχών είναι ένας ακόμα επιβαρυντικός παράγοντας. Στο brain drain θα πρόσθετα και την έλλειψη αποφασιστικότητας για τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα, κυρίως στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Exit mobile version