Προχωρά, παρά τις όποιες καθυστερήσεις που προκλήθηκαν λόγω της πανδημίας του COVID-19, ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη μοντέλου last minute delivery στην τροφοδοτική αλυσίδα του Ομίλου Jumbo.
Στόχος της διοίκησης είναι να αναδιοργανώσει το σύστημα εφοδιασμού των καταστημάτων της και συγκεκριμένα να καταργήσει σταδιακά το μοντέλο εσωτερικής διαχείρισης της αποθήκης κάθε καταστήματος ξεχωριστά. Για να το πετύχει αυτό, δρομολογεί την ένταξη νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής στην τροφοδοτική αλυσίδα των καταστημάτων της, επιτρέποντας πιο ενεργή διαχείριση των αποθεμάτων και τροφοδοσία των καταστημάτων σε σημαντικά ταχύτερους χρόνους. .
Ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης, είχε αναφερθεί για πρώτη φορά στο μοντέλο last minute delivery κατά την προ διετίας παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε για τις προοπτικές της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών. Τότε είχε προαναγγείλει, μεταξύ άλλων, πως η Jumbo θα υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για την ανάπτυξη ενδιάμεσων κέντρων διανομής με στόχο να αναδιοργανώσει το σύστημα εφοδιασμού των καταστημάτων. Η αύξηση της παραγωγικότητας, η προσαρμογή στις νέες συνθήκες της αγοράς και η περαιτέρω επέκταση του δικτύου καταστημάτων, παράλληλα με την ένταξη στην τροφοδοτική αλυσίδα νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής την επόμενη τριετία, με στόχο την εφαρμογή του μοντέλου last minute delivery, αναφέρθηκαν τότε ως οι μελλοντικοί στόχοι της Jumbo.
Αγορά εκτάσεων σε Θεσσαλονίκη και Βουκουρέστι
Η Jumbo, πάντως, προχωρά το σχεδιασμό της και ήδη έχουν αγοραστεί δύο εκτάσεις, σε Θεσσαλονίκη και Βουκουρέστι, για τη δημιουργία κέντρων διανομής. Συγκεκριμένα, η εταιρεία προχώρησε ήδη σε αγορά έκτασης στο δήμο Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη με σκοπό την ανέγερση κέντρου διανομής. Επιπλέον, η θυγατρική στη Ρουμανία προχώρησε στην αγορά οικοπέδων στην περιοχή Popesti Leordeni, στο Βουκουρέστι, για την ανέγερση αποθηκευτικών χώρων και κέντρου διανομής.
Η υλοποίηση του πλάνου για το μοντέλο last minute delivery θεωρείται μια από τις βασικές προτεραιότητες στο στρατηγική σχεδιασμό της διοίκησης, καθώς μετασχηματίζει λειτουργικά την Jumbo. Για ορισμένους, δε, αναλυτές, η απόφαση αυτή συγκρίνεται με τη στρατηγική απόφαση του Βακάκη να μετεξελιχθεί η Jumbo από μια αλυσίδα με κεντρικό σημείο αναφοράς το παιχνίδι, σε ένα hypermarket χωρίς φαγητό, μόδα και ηλεκτρονικά.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της εταιρείας, το πλάνο για το last minute delivery θα είχε προχωρήσει σε σημαντικά μεγαλύτερο βαθμό, εάν δεν υπήρχαν γραφειοκρατικές και αδειοδοτικές καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Είναι πιθανό η διοίκηση να αναφερθεί στο συγκεκριμένο πλάνο κατά τη σημερινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2020 που δημοσιοποιήθηκαν χθες.
Νέα καταστήματα και e-shop
Σε ότι αφορά στη στρατηγική επέκτασης του δικτύου της, όπως αναφέρεται στην ετήσια χρηματοοικονομική έκθεση για το 2020, η Jumbo συνεχίζει με την υλοποίηση του επενδυτικού της σχεδιασμού.
Στην Ελλάδα όπου διαθέτει 52 καταστήματα, στόχος είναι η αποτελεσματικότερη διαχείριση του υπάρχοντος δικτύου και υποδομών της εταιρείας μέσω της επαναξιολόγησης αλλά και αναβάθμισης των παλαιών καταστημάτων, όπως είχε προαναγγελθεί, καθώς και η επέκταση του δικτύου σε σημεία που δεν έχει ακόμα παρουσία. Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου 2021, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (περίπου 9.000 τ.μ.).
Στη Βουλγαρία η αλυσίδα διέθετε στο τέλος του 2020 εννιά καταστήματα και πρόθεση είναι η προσθήκη ενός ακόμη μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Στην Κύπρο, η θυγατρική JUMBO TRADING LTD διαθέτει πέντε καταστήματα και πρόθεση είναι η προσθήκη στο δίκτυο ενός υπερ-καταστήματος στη Λευκωσία στον επόμενο χρόνο.
Τέλος, στη Ρουμανία που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του Ομίλου μετά την Ελλάδα, η Jumbo διαθέτει μέχρι σήμερα δεκατέσσερα υπέρ-καταστήματα. Η διοίκσηξ σχεδιάζει την προσθήκη ενός υπερ-καταστήματος στη Craiova (12.500τ.μ. περίπου) μέσα στο 2021. Επίσης, έχει προχωρήσει στην αγορά οικοπέδων που βρίσκονται σε Iasi και Sibiu στη Ρουμανία, με σκοπό την δημιουργία υπερ-καταστημάτων Jumbo, 14.000τμ περίπου το καθένα.
Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο ο Όμιλος έχει παρουσία στην Ελλάδα και στην Κύπρο και εντός του 2021 αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος στη Ρουμανία.
Σημειώνεται, ότι η εταιρεία, μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο). Μέσα στο 2020 προχώρησε σε σύμβαση εμπορικής συνεργασίας με την Fox Group, η οποία είναι ηγέτιδα στο χώρο του λιανεμπορίου στο Ισραήλ, εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Tel Aviv, με 9 σήματα δικά της και 11 συνεργασίες franchise με εταιρείες με διεθνή παρουσία στο λιανεμπόριο. Με τη συμφωνία παρέχεται σε αυτή το αποκλειστικό δικαίωμα για το άνοιγμα στο Ισραήλ νέων καταστημάτων, που θα φέρουν το σήμα «Jumbo» και θα εμπορεύονται προϊόντα του Ομίλου Jumbo.
Μέρισμα
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο μέρισμα, στην ετήσια χρηματοοικονομική έκθεση για το 2020, αναφέρεται πως το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας δεν θα προτείνει προς την Τακτική Γενική Συνέλευση, που θα πραγματοποιηθεί αρχές Ιουνίου, την διανομή επιπλέον μερίσματος πέραν αυτού που έχει ήδη καταβληθεί στους μετόχους. Κατά το 2020 λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες της χρονιάς, η διοίκηση της εταιρείας προκατάβαλε το μέρισμα για τη χρήση του 2020 – συνολικό ποσό 0,615 ευρώ ανά μετοχή – με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής.
Για το 2021 πρόθεση της διοίκησης είναι να καταβάλει με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής ίσης διανομή ίση με το μέρισμα της 12μηνης χρήσης 2018/2019, δηλαδή μικτού ποσού 0,47 ευρώ ανά μετοχή. Πρόθεση είναι η χρηματική διανομή να καταβληθεί αμέσως μετά την περίοδο τριών μηνών αδιάλειπτης και ομαλής λειτουργίας των καταστημάτων.