Αλυσιδωτές αντιδράσεις σε όλους τους τομείς οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας προκαλεί η συνεχιζόμενη έξαρση του νέου κορωνοϊού που ξεκίνησε στην Κίνα, επιφέροντας αναταράξεις σε κάθε είδους βιομηχανία: από τα τρόφιμα, τη μόδα και τη διασκέδαση μέχρι τη ναυτιλία, την αυτοκινητοβιομηχανία και την τεχνολογία.

Έχουν περάσει αρκετές εβδομάδες από την αρχή αυτής της κρίσης, ωστόσο τίποτα δεν δείχνει, τουλάχιστον ακόμα, ότι ο οικονομικός αντίκτυπος θα αρχίσει να μειώνεται σύντομα.

Εταιρείες – κολοσσοί, η μια μετά την άλλη άρχισαν να ανακοινώνουν από τον προηγούμενο μήνα ότι σταματούν προσωρινά τουλάχιστον τη λειτουργία εργοστασίων τους και δραστηριοτήτων τους στην Κίνα, λόγω του ιού και, όπως εκτιμούν τώρα, το πρόβλημα μάλλον θα ενταθεί παρά θα αποκλιμακωθεί το επόμενο διάστημα.
Αυτοκινητοβιομηχανίες

Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν δειλά – δειλά να ξεκινούν εκ νέου κάποιες από τις δραστηριότητές τους στην Κίνα, όπως η General Motors, η Toyota που από χθες ξεκίνησε ξανά τη μια από τις δύο βάρδιες σε δύο από τα εργοστάσιά της, η Ford που ανακοίνωσε ότι επιστρέφει σύντομα ενώ και η Nissan επανεκκινεί τη δραστηριότητά της εντός της εβδομάδας.

Στη συγκεκριμένη βιομηχανία το μεγάλο πρόβλημα, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, δεν εντοπίζεται τόσο στην παραγωγή αυτοκινήτων, όσο στην παραγωγή ανταλλακτικών.

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένα μόνο από τα «θύματα» του κορωνοϊού. Κι αυτό, γιατί, επί σειρά ετών εταιρείες – κολοσσοί όπως η Disney, η Nike, η McDonald’s και χιλιάδες άλλες, βασίζονται στα εργοστάσια της Κίνας και στο τεράστιο καταναλωτικό κοινό της αχανούς αυτής χώρας.

Τώρα που ο ιός αναγκάζει τις εταιρείες να μειώσουν ή να αναστείλουν τα ταξίδια στην Κίνα ή να κλείσουν προσωρινά καταστήματα, γραφεία, ρεστοράν, θεματικά πάρκα κλπ, όλα αυτά επηρεάζουν τις παγκόσμιες εφοδιάστηκες αλυσίδες καθιστώντας πρακτικά αδύνατο για τις εταιρείες να έχουν πρόσβαση σε οτιδήποτε, από κονσόλες για βιντεοπαιχνίδια μέχρι ανταλλακτικά.

Τεχνολογία

Η Apple είναι η πρώτη μεγάλη αμερικανική εταιρεία που ανακοινώνει ότι ο νέος ιός θα την πλήξει. Εξέδωσε μάλιστα προειδοποίηση ότι τα έσοδα θα είναι κατώτερα του αναμενόμενου το επόμενο διάστημα, ενώ παράλληλα θα υπάρξουν προσωρινές δυσκολίες στην παγκόσμια τροφοδοσία των συσκευών iPhones. Αποτέλεσμα να σημειώσουν μεγάλη πτώση σήμερα όλες οι μετοχές των προμηθευτών της στην Ασία και κατά συνέπεια και οι χρηματιστηριακοί δείκτες.

Παράλληλα, οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο κορωνοϊός θα ρίξει σημαντικά τις πωλήσεις κινητών τηλεφώνων και άλλων τεχνολογικών συσκευών στην Κίνα, που είναι η μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως, ίσως και κατά 50% στο πρώτο τρίμηνο του 2020.

Μια χρεοκοπία στον κλάδο κρουαζιέρας

Σε μια άλλη εξέλιξη, η αμερικανική εταιρεία κρουαζιέρων Pacific Delight Tours  ανακοίνωσε την χρεοκοπία της, λόγω της μειωμένης ζήτησης που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός για προορισμούς στην Κίνα. Η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε τον τερματισμό της λειτουργίας της και την αποχώρηση από την Ένωση των Αμερικανικών tour operators. Η Pacific Delight Tours ήταν ενεργή για 50 χρόνια στον τομέα των κρουαζιέρων με ειδικά δρομολόγια προς την Κίνα και γενικότερα την Ασία. Πάντως, παρά την χρεωκοπία της εταιρείας, δεν έχει σημειωθεί πανικός στις ΗΠΑ, καθώς η Pacific Delight, αν και διαδεδομένη, δεν κατείχε μεγάλο μέρος της αγοράς.

Για την αγορά κρουαζιέρας, αναλυτές προβλέπουν ότι η μείωση της ζήτησης για κρουαζιέρες στην Κίνα μπορεί να διαρκέσει για τουλάχιστον 5 χρόνια! Σύμφωνα με τους ειδικούς ο αντίκτυπος του κορωνοϊού πάντως θα είναι εμφανής μόνο σε μικρές εταιρείες, ενώ οι μεγάλοι παίκτες θα «επιβιώσουν».

Αεροπορικές

Σε ό,τι αφορά τις αεροπορικές εταιρείες, μια σειρά εξ αυτών ακύρωσε τις τελευταίες εβδομάδες πτήσεις στην Κίνα.
Oι αμερικανικές United Airlines και Delta Airlines είναι οι κύριοι αερομεταφορείς με τις περισσότερες πτήσεις προς τους προορισμούς που έχουν πληγεί από το θανατηφόρο ιό με την εφαρμογή ταξιδιωτικών περιορισμών και ακυρώσεων πτήσεων. Εν τούτοις, το μερίδιο της κινέζικης αγοράς για τις εν λόγω αεροπορικές ανέρχεται στο 5% της χωρητικότητας τους και δεν υπολογίζεται η ζημιά να είναι μεγάλη.

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές έχουν διάφορα επίπεδα εξάρτησης με τους κινέζικους προορισμούς. Η Lufthansa, η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα την ακύρωση των πτήσεων της μέχρι και τα τέλη Μαρτίου μαζί με τις Swiss και Austrian Airlines, διαθέτει 73 εβδομαδιαίες συνδέσεις με την ηπειρωτική Κίνα. Μπορεί ο αριθμός να ακούγεται μεγάλος, αλλά ανέρχεται μόνο στο 3% της συνολικής χωρητικότητας της γερμανικής αεροπορικής.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται να το αντιμετωπίζει η Finnair, η οποία διαθέτει 21 πτήσεις προς την Ασία και οι 6 εξ αυτών έχουν ως προορισμό την Κίνα. Σύμφωνα με οικονομικά δεδομένα του 2019 και μελλοντικές προβλέψεις, υπολογίζεται ότι έχει ακυρώσει πάνω από 200 πτήσεις στο διάστημα μεταξύ 5 Φεβρουαρίου και 29 Μαρτίου 2020.

Ωστόσο, η εταιρεία αναφέρει ότι ο άμεσος οικονομικός αντίκτυπος είναι περιορισμένος για το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Τομέας τροφίμων

Ο τομέας τροφίμων δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος. Ενα παράδειγμα αποτελούν τα McDonald’s καθώς αρκετά από τα 3.300 καταστήματα στην Κίνα έχουν κλείσει. Ο CEO της έσπευσε όμως να καθησυχάσει ότι το συνολικό αντίκτυπο θα είναι [αρκετά μικρό» αν ο ιός παραμείνει περιορισμένος.

Τα Starbucks έκλεισαν πάνω από το 50% των 4.300 καταστημάτων τους στην Κίνα και καθυστέρησαν την προγραμματισμένη οικονομική αναθεώρηση του 2020, λέγοντας ότι αναμένουν ένα σοβαρό πλην όμως προσωρινό πλήγμα.

Νέα έρευνα: Ο κορωνοϊός μπορεί να πλήξει πάνω από 5 εκατ. επιχειρήσεις

Η έξαρση του ιού, σύμφωνα με μελέτη που συνέταξε η εταιρεία ανάλυσης Dun & Bradstreet, μπορεί να επηρεάσει πάνω από 5 εκατ. επιχειρήσεις παγκοσμίως. Όπως αναφέρει, οι κινεζικές επαρχίες που επηρεάζονται περισσότερο από τον ιό, συνδέονται με το παγκόσμιο επιχειρηματικό δίκτυο.

Οι περιοχές όπου έχουν επιβεβαιωθεί πάνω από 100 κρούσματα τυγχάνει να φιλοξενούν και το 90% των ενεργών επιχειρήσεων στην Κίνα και περίπου 49.000 επιχειρήσεις σε αυτές τις περιοχές είναι υποκαταστήματα και θυγατρικές ξένων επιχειρήσεων.

Σχεδόν το 50% των εταιρειών που έχουν θυγατρικές στις πληγείσες περιοχές έχουν έδρα το Χονγκ Κονγκ, ενώ το 19% έχουν τις ΗΠΑ, το 12% έχουν την Ιαπωνία και το 5% τη Γερμανία.

Επίσης, η μελέτη βρήκε ότι τουλάχιστον 51.000 επιχειρήσεις διεθνώς (οι 163 εκ των οποίων είναι στη λίστα του Fortune με τις 1000 μεγαλύτερες) έχουν έναν ή περισσότερους άμεσους προμηθευτές στις πληγείσες περιοχές, ενώ τουλάχιστον 5 εκατ. έχουν έναν ή δύο έμμεσους προμηθευτές.

Οι επαρχίες αυτές όπως είναι η Γκουανγκντόνγκ, Η Σεζιάνγκ, το Πεκίνο και η Σαντόγκ αντιστοιχούν στο 50% της συνολικής απασχόλησης και το 48% του συνολικού όγκου πωλήσεων για την κινεζική οικονομία.

Κι ας μην ξεχνάμε ότι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο αντιστοιχεί στο 20% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι, αν ο κορωνοϊός συνεχίσει να εξαπλώνεται ασταμάτητος μέχρι το καλοκαίρι, μπορεί να προκαλέσει απώλεια μιας ποσοστιαίας μονάδας για την παγκόσμια ανάπτυξη.