Για την αμερικανική εταιρεία αεροναυπηγικής Boeing, τα 737 Max ξεκίνησαν ως το ελπιδοφόρο project επόμενης γενιάς επιβατικών αεροσκαφών που θα την εκτόξευαν σε άλλα ύψη. Τελικά, εξελίχθηκαν σε εφιάλτη.
Αφού στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους, προκάλεσαν χάος στις αερομεταφορές και τρόμο σε εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες, έφεραν την «ανώμαλη προσγείωση» και για τη Boeing. Κι αυτό γιατί προκάλεσαν μια κολοσσιαία οικονομική ζημιά στον αμερικανικό κολοσσό και την εκπαραθύρωση του -μέχρι τότε- πανίσχυρου CEO της, Dennis Muilenberg εν μέσω χιλιάδων ακυρώσεων παραγγελιών. Και, αφού το 2022 τα 747 Max απογειώθηκαν ξανά, οι πρώτες μέρες του 2024 φέρνουν την επιστροφή του εφιάλτη για τη Boeing.
Ένα περιστατικό της περασμένης Παρασκευής το οποίο λίγο έλειψε να προκαλέσει αεροπορική τραγωδία, οδήγησε την αεροπορική Alaska Airlines να καθηλώσει προσωρινά τον στόλο των αεροσκαφών Boeing 737-9 Max. Ήταν ένα αεροσκάφος αυτού του τύπου που πραγματοποίησε την αναγκαστική προσγείωση στο Όρεγκον των ΗΠΑ, καθώς ένα τμήμα του έφυγε κατά τη διάρκεια της πτήσης. Συμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), η πτήση 1282 της Alaska Airlines με 171 επιβάτες και 6 μέλη του πληρώματος, η οποία κατευθυνόταν από το Πόρτλαντ προς το Οντάριο της Καλιφόρνια, επέστρεψε με ασφάλεια στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Πόρτλαντ, αφού «το πλήρωμα ανέφερε ένα πρόβλημα συμπίεσης».
Όπως ανέφεραν επιβάτες –κάτι το οποίο αποτυπώνεται και σε βίντεο που κυκλοφόρησαν από την παραλίγο τραγωδία– ένα πλευρικό πάνελ της ατράκτου, συμπεριλαμβανομένου του παραθύρου, έφυγε από τη θέση του λίγο μετά την απογείωση, αφήνοντας πίσω του ένα κενό. Ουσιαστικά, άνοιξε μια τρύπα στο πλάγιο μέρος του αεροσκάφους και αυτόματα έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη οξυγόνου που προκαλείται σε μεγάλα ύψη και τα προβλήματα αποσυμπίεσης. Ευτυχώς, όμως, το πλήρωμα πρόλαβε και κατέβασε γρήγορα το αεροσκάφος στα 10.000 πόδια, γλιτώνοντας τις ζωές των επιβατών που μετέφερε. Δεν αναφέρθηκαν σοβαροί τραυματισμοί μετά την αναγκαστική προσγείωση.
Το βίντεο ενός επιβάτη που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνει ένα πλευρικό τμήμα της ατράκτου, όπου θα υπήρχε παράθυρο, να λείπει – εκθέτοντας τους επιβάτες στον εξωτερικό αέρα. Το βίντεο, το οποίο φαίνεται να έχει τραβηχτεί από αρκετές σειρές πίσω από το περιστατικό, δείχνει μάσκες οξυγόνου να έχουν αναπτυχθεί σε όλο το αεροπλάνο και τουλάχιστον δύο άτομα να κάθονται κοντά και ακριβώς πίσω από το τμήμα που λείπει.
Το αεροσκάφος στο οποίο συνέβη το περιστατικό ήταν ένα Boeing 737-9 Max, το οποίο είχε λάβει πιστοποιητικό πτητικής ικανότητας στις 25 Οκτωβρίου του 2023 από την FAA. Συνεπεία αυτού, η αεροπορική καθήλωσε στο έδαφος ολόκληρο το στόλο των 65 Boeing 737-9 Max που διαθέτει, μέχρι να ολοκληρωθεί πλήρης συντήρηση και έλεγχοι ασφαλείας. Παρά το γεγονός ότι η Alaska Airlines αναφέρει ότι συνεργάζεται με τη Boeing και ότι όλα τα 737 Max της -ακόμα και αυτό που του έφυγε το πλαϊνό πάνελ- θα επιστρέψουν τις επόμενες μέρες στις πτήσεις, υπάρχουν και άλλα ζητήματα τα οποία εγείρουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον ποιοτικό έλεγχο της Boeing στα συγκεκριμένα αεροσκάφη.
Μόλις έναν μήνα πριν, η Boeing ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να επιθεωρήσουν όλα τα 737 Max που διαθέτουν για να διαπιστώσουν εάν μια βίδα στο σύστημα πηδαλίου έχει χαλαρώσει. Είχε προηγηθεί σχετική αναφορά για το συγκεκριμένο -βασικό για την ασφάλεια της πτήσης- εξάρτημα από μια αεροπορική εταιρεία (δεν κατονομάστηκε από την FAA) σε δύο αεροσκάφη της. Όλα αυτά, ενώ το “φάντασμα” των δύο πολύνεκρων δυστυχημάτων με 737 Max, συνεχίζει να στοιχειώνει τον κολοσσό της αεροναυπηγικής. Για περίπου δύο χρόνια είχε αποσυρθεί το 737 Max από την κυκλοφορία σε όλο τον πλανήτη, ώσπου να βρεθεί το λάθος στο λογισμικό που προκάλεσε τις θανατηφόρες πτώσεις του.
Όταν έγινε σαφές ότι για τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα που προκάλεσαν 346 νεκρούς δεν έφταιγε ο ανθρώπινος παράγοντας, αλλά τα ολοκαίνουρια αεροσκάφη αυτά καθεαυτά, τα 737 Max καθηλώθηκαν σε όλο τον κόσμο για 20 μήνες ώστε να εντοπιστεί το ζήτημα που τα προκάλεσε. Διαπιστώθηκε τελικά ότι το πρόβλημα βρισκόταν σε αισθητήρες που χρησιμοποιούσε το λογισμικό πτήσης, πιο συγκεκριμένα το καινοτόμο σύστημα MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), για το οποίο οι χειριστές δεν είχαν εκπαιδευτεί. Τα λάθος δεδομένα που έδιναν οι αισθητήρες στα πληρώματα, οδήγησαν τα 737 Max της Lion Air τον Οκτώβριο του 2018 και της Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019 να κάνουν σχεδόν κάθετη εφόρμηση προς το έδαφος, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των πιλότων να τα σώσουν. Η Boeing παραδέχθηκε το 2021 ότι δύο υπάλληλοί της οδήγησαν να διαπράξει σφάλμα ομάδα της αμερικανικής υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την προετοιμασία της εκπαίδευσης των πιλότων όσον αφορά το MCAS.
Όμως, όπως μπορεί να φανταστεί κανείς, αυτή δεν ήταν η μοναδική ζημιά για τη Boeing, που αντιμετωπίζει νέα προβλήματα με τα 737 Max, τα πιο δημοφιλή μοντέλα της.
Δισεκατομμύρια σε ζημιές
Η Boeing, μετά τα δύο δυστυχήματα και την καθήλωση του παγκοσμίου στόλου των 737 Max, κατέβαλε το ποσό των 2,5 και πλέον δισεκατομμυρίων δολαρίων σε πρόστιμα και αποζημιώσεις για το πρώτο σκέλος (για να κλείσουν διάφοροι φάκελοι που εκκρεμούσαν – 243,6 εκατ. για να μπει στο αρχείο ποινική δίωξη, 500 εκατομμύρια δολάρια για να χρηματοδοτηθεί το ταμείο το οποίο θα έδινε αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων), καθώς και περισσότερα από 1,77 δισεκατ. δολάρια ως αποζημιώσεις σε αερομεταφορείς που είχαν παραγγείλει τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους αλλά το παρέλαβαν πολύ αργότερα- όταν ολοκληρώθηκαν οι τεχνικοί έλεγχοι και οι αναβαθμίσεις ασφαλείας.
Και ακολούθησε και πρόστιμο της SEC, της αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, καθώς η Boeing αναγκάστηκε να έρθει σε συμβιβασμό ύψους 200 εκατ. δολαρίων (συν 1 εκατομμύριο δολάρια που κατέβαλε από την πλευρά του ο πρώην CEO της εταιρείας) για να μην προχωρήσει η δικαστική διαδικασία για τις κατηγορίες που της “χρεώνε”. Ότι δηλαδή εξαπάτησε επενδυτές, μέσα από ανακοινώσεις με τις οποίες διαβεβαίωνε έπειτα από τα δυο πολύνεκρα δυστυχήματα ότι τα αεροσκάφη 737 Max ήταν απόλυτα ασφαλή.
Διαβάστε ακόμη
Τα μεγάλα deals που έρχονται στα τρόφιμα το 2024
Ανια Εμπειρίκου: Ένα όνομα σαν ιστορία – Ποιο είναι το νεότερο μέλος της θρυλικής οικογένειας (pics)
Το χρονοδιάγραμμα διασύνδεσης ταμειακών και POS με το Taxisnet – Σε τρεις άξονες το σχέδιο της ΑΑΔΕ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ