Νέες υψηλές “πτήσεις” για τον Όμιλο Μπάρμπα Στάθη που επεκτείνεται τόσο οργανικά όσο και μέσω εξαγορών ενισχύοντας την εκτίμηση της αγοράς ότι θα αποτελέσει το πρώτο asset της Vivartia το οποίο το CVC θα επιχειρήσει να κεφαλαιοποιήσει. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2023 που ανήρτησε χθες ο Όμιλος οι πωλήσεις εμφανίζονται αυξημένες κατά 8,7%, φθάνοντας τα 223,3 εκατ. ευρώ, έναντι 205,4 εκατ. ευρώ με την κερδοφορία επίσης βελτιωμένη. Μάλιστα όλοι οι λειτουργικοί τομείς του Ομίλου υπό τη διοίκηση του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου κ. Νικήτα Ποθουλάκη κατέγραψαν αύξηση στις πωλήσεις με ανάπτυξη που ήταν για τα Καταψυγμένα Λαχανικά +3,7%, για τις Καταψυγμένες Ζύμες +12,0% και για τις Φρέσκες Σαλάτες +2,3%.

Σε επίπεδο Ομίλου το EBITDA παρουσίασε αύξηση της τάξης του 16,4% και διαμορφώθηκε σε 33,4 εκατ. ευρώ έναντι 28,7 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, οδηγούμενο από την αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο των καταψυγμένων ζυμών και αντίστοιχα το περιθώριο EBITDA για τον Όμιλο διαμορφώθηκε σε 14,9% (από 13,9% το 2022) αντικατοπτρίζοντας τις αυξημένες πωλήσεις. Το EBITDA σε επίπεδο μητρικής παρουσίασε μείωση της τάξης του 6,8% και διαμορφώθηκε στα 12,2 εκατ. ευρώ έναντι 13 εκατ. ευρώ το 2022, αποτυπώνοντας την επιλογή της Μπαρμπα Στάθης να στηρίξει τους καταναλωτές, απορροφώντας σημαντικό τμήμα των κοστολογικών αυξήσεων που επιβάρυναν όλα τα στάδια παραγωγικής λειτουργίας και διάθεσης των προϊόντων.

Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου αυξήθηκαν στα 14,14 εκατ. ευρώ, από 12,45 εκατ. ευρώ το 2022 κυρίως ως αποτέλεσμα της αύξησης των καταψυγμένων ζυμών, κυρίως λόγω των εξαγωγών. Σε επίπεδο μητρικής τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν στα 8,85 εκατ. ευρώ, από 7,61 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις τα χρηματικά διαθέσιμα στη χρήση 2023 ανήλθαν, στον Όμιλο σε 21,3 εκατ. ευρώ και στην μητρική σε 7,1 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου και της Εταιρείας ανήλθαν για τη χρήση 2023 σε 124,8 εκατ. ευρώ (έναντι 128,1 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης) και 89,1 εκατ. ευρώ (έναντι 95 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης) αντίστοιχα ως αποτέλεσμα της αποπληρωμής τμήματος του τραπεζικού δανεισμού. Το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του Ομίλου στο τέλος της χρήσης ήταν αυξημένα στα 101,55 εκατ. ευρώ περίπου, έναντι 93,04 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Η ανοδική πορεία, σύμφωνα με τη διοίκηση, συνεχίζεται και φέτος με τις εκτιμήσεις να συντείνουν σε αύξηση τόσο πωλήσεων όσο και λειτουργικής κερδοφορίας παρά τις σημαντικές προκλήσεις στο γενικότερο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Ομίλου κ. Αλεξ Φωτακίδη και τον κ. Ποθουλάκη, που υπογράφουν τις οικονομικές καταστάσεις, ο Όμιλος κατά το α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς είχε «μία συνολική αύξηση τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, παραμένοντας σε τροχιά επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί για το 2024». Η μητρική είχε «μία οριακή αύξηση των πωλήσεων με μικρή υποχώρηση της λειτουργικής κερδοφορίας σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 λόγω της μείωσης της κατανάλωσης»

Οι εξαγορές

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η Μπάρμπα Στάθης ολοκλήρωσε στις 30/11/2023 την εξαγορά της εταιρείας Χαλβατζής Μακεδονική ΑΒΕΕ, μίας σημαντικής ελληνικής εταιρείας με ουσιαστική παρουσία στον χώρο της αγροδιατροφής, τα αποτελέσματα της οποίας έχουν ενσωματωθεί στις οικονομικές καταστάσεις του Ομίλου για ένα μήνα. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η συγκεκριμένη εξαγορά θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάπτυξη και την περαιτέρω ισχυροποίηση των δύο εταιρειών μέσω της επέκτασης σε συμπληρωματικές κατηγορίες προϊόντων φυτικής προέλευσης και της αξιοποίησης συνεργειών, μεταξύ άλλων, στο δίκτυο διανομής, logistics, προμηθειών, έρευνας και ανάπτυξης.

Επίσης, στην «εκπνοή» του 2023 (28/12/23) ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των δύο εταιρειών ζυμών, με απορρόφηση της Αλεσις ΑΒΕΕ από την Μιχ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ. «Με τη συγχώνευση δημιουργείται ένα ισχυρό σχήμα, ενισχυμένο τόσο σε επίπεδο οικονομικών στοιχείων, όσο και σε επίπεδο ανθρωπίνων πόρων και θα αξιοποιηθούν με βέλτιστο τρόπο τα περιουσιακά στοιχεία των συγχωνευόμενων εταιρειών, θα επιτευχθεί μείωση των λειτουργικών δαπανών, καθώς και αρτιότερη οργάνωση και ορθολογικότερη κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των στελεχών και του προσωπικού, δεδομένου ότι και οι δύο εταιρείες δραστηριοποιούνται σε συναφείς τομείς, με αποτέλεσμα τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και κατ’ επέκταση βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και των οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιρειών», σημειώνει η διοίκηση.

Επενδύσεις

Παράλληλα συνεχίστηκε και το επενδυτικό πλάνο του Ομίλου για την επέκταση των παραγωγικών του υποδομών και τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής του διαδικασίας, πραγματοποιώντας επενδύσεις 10,3 εκατ. ευρώ μέσα στο 2023 και συνεχίζοντας την υλοποίηση του τετραετούς επενδυτικού πλάνου (2020-2024) ύψους 58 εκατ. ευρώ περίπου, εκ των οποίων επενδύσεις ύψους 23 εκατ. ευρώ έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου, των οποίων η επιδότηση είναι είτε σε μορφή φορολογικών κινήτρων είτε σε μετρητά.

Οι επενδύσεις αφορούν, μεταξύ άλλων, νέες γραμμές παραγωγής καταψυγμένων λαχανικών, φυτικών γευμάτων και ζυμών, συσκευαστικές μηχανές, πλήρως αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους, καθώς και ηλιακούς συλλέκτες και έχουν στόχο τη βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου που οδηγεί σε μείωση του κόστους παραγωγής. Οι ανωτέρω επενδύσεις συμβάλλουν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της εταιρείας και της επίδρασης των μεταβολών των τιμών ενέργειας, μείωση του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος του Ομίλου με βάση τους στόχους της στρατηγικής ESG, καθώς και αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας και των δυνατοτήτων σε νέες κατηγορίες καινοτόμων προϊόντων, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα συνεχούς βελτίωσης και περαιτέρω ανάπτυξης του Ομίλου.

Επιδόσεις ανά κλάδο

Αναλυτικότερα, για την Εταιρεία Μπάρμπα Στάθης, οι πωλήσεις το 2023 ανήλθαν σε 108,8 εκατ. ευρώ καταγράφοντας για μία ακόμη χρονιά αύξηση (+2,4% σε σχέση με το 2022), ενώ το EBITDA ανήλθε σε 12,2 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά 6,8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, επηρεασμένο από την επιλογή της Εταιρείας να στηρίξει τους παραγωγούς και τους καταναλωτές απορροφώντας σημαντικό τμήμα των κοστολογικών αυξήσεων.

Όπως καταγράφουν οι οικονομικές καταστάσεις η Μπάρμπα Στάθης διατήρησε την ηγετική της θέση στο σύνολο της αγοράς, με μερίδιο σε αξία στο 54,4%, (-0,2 μεριδιακές μονάδες σε σχέση με το 2022,) και σε όγκο στο 41,3%, (+0,6 μεριδιακές μονάδες). Μάλιστα μέσα στο 2023, τα μερίδια σε όγκο της εταιρείας ξεπέρασαν τα μερίδια του συνόλου των PL (αθροιστικά) στην αγορά, (συμπεριλαμβανομένης της Lidl), κατά 2,5 μ.μ, ενώ τα μερίδια σε αξία, παρέμειναν υπερδιπλάσια από το άθροισμα των μεριδίων όλων των προϊόντων PL της αγοράς.

Ζύμες

Για την Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ οι πωλήσεις κατέγραψαν περαιτέρω σημαντική αύξηση και ανήλθαν σε 134,7 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 12,2% σε σχέση με το 2022, αντικατοπτρίζοντας μία σημαντική ανάπτυξη των εξαγωγών. Σε επίπεδο EBITDA τα αποτελέσματα ανήλθαν σε 20,8 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 41,3% σε σχέση με το 2022, απόρροια των σημαντικά αυξημένων εξαγωγών.

Σύμφωνα με τη διοίκηση η Χρυσή Ζύμη, κατά την διάρκεια του 2023, παρά το έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον και την εντεινόμενη πληθωριστική επιβάρυνση, κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της σε αξία στο 18,1%, (+0,4 μ.μ. σε σχέση με το 2022) και σε όγκο στο 14,5%, (+0,5 μ.μ.), αυξάνοντας σημαντικά το μερίδιο της σε αξία, (+2,4 μ.μ.) και σε όγκο στην υποκατηγορία της πίτσας, λόγω του επιτυχημένου λανσαρίσματος της νέας Pizza Χρυσή Ζύμη σε 4 μοναδικές γεύσεις. Και όλα αυτά ενώ η αγορά της καταψυγμένης ζύμης το 2023 πιέστηκε για μία ακόμη χρονιά λόγω του πληθωριστικού περιβάλλοντος, σημειώνοντας πτώση 3,1% σε όγκο, με μεγαλύτερη υποχώρηση στις υποκατηγορίες των ετοίμων προϊόντων ζύμης και της πίτσας. Βέβαια σε αξία, παρουσίασε άνοδο 6,5% λόγω των ανατιμήσεων που έγιναν στην αγορά στις αρχές της χρονιάς.

Φρέσκες σαλάτες

Το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον επηρέασε και την κατανάλωση στις κομμένες & πλυμένες σαλάτες, (single & mixed), παρουσιάζοντας πτώση 1% σε όγκο, ενώ σε αξία, η κατανάλωση σημείωσε αύξηση 4,4% κατά το 2023, απόρροια των ανατιμήσεων στην αγορά. Οι επώνυμες, (branded), φρέσκες σαλάτες Μπάρμπα Στάθης, παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων τόσο σε όγκο, (+4,6%), όσο και σε αξία, (+4,4%), κερδίζοντας μερίδιο σε όγκο κατά +0,6 μ.μ, (στο 11,6%) και διατηρώντας το μερίδιο σε αξία στο 12,6%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρέσκες σαλάτες Μπαρμπα Στάθης παρουσιάζουν μία σημαντικά ανοδική πορεία από το επαναλανσάρισμά τους και μετά, χαρακτηριστικά το Δεκέμβριο, πέτυχαν μερίδιο σε όγκο 13,1%, (+2,4 μ.μ σε σχέση με τον Δεκ’22) και σε αξία 13,4%, (+1,2 μ.μ).

Διεθνείς δραστηριότητες

Οι καθαρές πωλήσεις από εξαγωγές κατά το 2023, σε επίπεδο Ομίλου, σημείωσαν σημαντική αύξηση κατά 18,2% σε σχέση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του Ομίλου (από περίπου 30,2% στο 2022)! Αναλυτικά η αύξηση στα καταψυγμένα λαχανικά ήταν +10,6% και στις καταψυγμένες ζύμες +19,0%. Η συνεχιζόμενη αύξηση των εξαγωγών οφείλεται στη συνέχιση της ανάπτυξης των υφιστάμενων πελατών, τη συνεργασία με νέους πελάτες και την είσοδο σε νέες αγορές, αναδεικνύοντας τον εξαγωγικό προσανατολισμό του Ομίλου και ενδυναμώνοντας την παρουσία του σε περισσότερες από 46 χώρες.

Μερίσματα

Όπως καταγράφεται στις οικονομικές καταστάσεις, εντός του 2023, η Γενική Συνέλευση των μετόχων της Εταιρείας ενέκρινε τη διανομή μερίσματος ύψους 1,7 εκατ. ευρώ προς την εταιρία Frozen Holdings Μονοπρόσωπη ΑΕ. Επιπρόσθετα, η θυγατρική εταιρία του Ομίλου, Μιχ. Αραμπατζής Α.Β.Ε.Ε., προέβη σε διανομή μερισμάτων, σύμφωνα με τη Γενική Συνέλευση των Μετόχων της. Το σύνολο των διανεμηθέντων μερισμάτων της προς τις μη ελέγχουσες συμμετοχές, ανήλθε σε 1,875 εκατ. ευρώ. Πάντως για τη χρήση του 2023 το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας δεν θα προτείνει διανομή μερίσματος.

Διαβάστε ακόμη

ΑΠΕ: Στα αζήτητα τεράστιες ποσότητες πράσινης ενέργειας – Από 5 έως 6 γιγαβάτ θα περικοπούν το φθινόπωρο

Αυτά είναι τα δύο πιο φθηνά νησιά στις Κυκλάδες για αγορά κατοικίας (πίνακας)

Σύννεφα στη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων λόγω Κίνας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ