Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης και επιβολής νέων κανόνων στην λειτουργία της αγοράς στον κατασκευαστικό κλάδο εντάσσεται η σημερινή διενέργεια αιφνιδιαστικών ελέγχων σε επιχειρήσεις του κλάδου κατασκευής δημοσίων έργων από κλιμάκια της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Όπως έλεγαν στο newmoney αρμόδιες πηγές, οι έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν στο σύνολο των εργοληπτικών εταιρειών 7ης τάξης που δραστηριοποιούνται στη χώρα, περιλαμβάνοντας όλα τα «ηχηρά» ονόματα του κλάδου όπως η ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ, Αβαξ, Ιντρακατ, Μυτιληναίος κοκ
Η έρευνα που ήταν αυτεπάγγελτη έγινε με σκοπό να εξεταστούν τυχόν επιπτώσεις από την ύπαρξη κοινών συμμετοχών (commonownership / commonshareholding) σε επιχειρήσεις του κλάδου, αλλά και στις συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού.
«Ελήφθησαν κρίσιμα στοιχεία για την συνέχεια της ‘κανονιστικής έρευνας’ που ξεκινήσαμε απ’ τις αρχές του 2021. Απ’ την ανάλυση τους θα καταλήξουμε σε ένα δεύτερο γύρο συμπερασμάτων αναφορικά με τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας στην αγορά καθώς και προτάσεις για την επίλυση τους. Θα ακολουθήσει μία περίοδος δημόσιας διαβούλευσης με τις εταιρείες και κάθε εμπλεκόμενο και έπειτα θα φθάσουμε στα τελικά συμπεράσματα με την διαμόρφωση συγκεκριμένων κανόνων για την λειτουργία της αγοράς», σημείωναν στο newmoney οι συγκεκριμένες πηγές από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στόχος της επιτροπής είναι να υπάρξει ένα ξεκάθαρο τοπίο στον κατασκευαστικό κλάδο και στον τρόπο που λειτουργεί η αγορά πριν την ανάθεση του μεγαλύτερου τμήματος των μεγάλων έργων που προκηρύσσονται και είναι ενταγμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Υπενθυμίζεται πως τον τελευταίο χρόνο έχουν δημοπρατηθεί συνολικά έργα άνω των 7 δισ. ευρώ και έχουν υπογραφεί συμβάσεις 3,5 δισ. τα τελευταία 2,5 χρόνια. Σε όλα τα έργα υπάρχουν συμπράξεις μεταξύ των 5 τεχνικών ομίλων στο πλαίσιο της συγκρότησης κοινοπρακτικών σχημάτων.
«Ως τις αρχές Μαϊου θα έχουμε καταλήξει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα και ως εκ τούτου στο νέο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς», σημειώνουν οι πηγές, οι οποίες βέβαια δεν αποκλείουν και την εκκίνηση διαδικασιών κυρώσεων στην περίπτωση που από τις έρευνες που έγιναν και σήμερα αποδειχθεί καταστρατήγηση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.
«Σε κάθε περίπτωση βασικός στόχος των σημερινών επιτόπιων ελέγχων ήταν μία επικαιροποίηση στοιχείων, έπειτα από σημαντικές αλλαγές που επήλθαν στην αγορά τους τελευταίους μήνες. Αλλαγές που οδήγησαν βέβαια και στο να αναβάλουμε την διαδικασία έως ότου έχουμε μία ξεκάθαρη εικόνα για τις παρεμβάσεις που πρέπει να κάνουμε», εξηγούσαν οι πηγές, διευκρινίζοντας πως η επιλογή περαιτέρω διερεύνησης των εργοληπτικών 7ης τάξης, και όχι του συνόλου των 30 και πλέον εταιρειών που είχαν ελεγχθεί πέρυσι, «ήταν στοχευμένη».
Τα πρώτα συμπεράσματα
Υπενθυμίζεται πως στον πρώτο γύρο συμπερασμάτων της έρευνας που είχε δημοσιοποιήσει πέρυσι η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε διαπιστώσει την απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού στην αγορά και η μη επάρκεια των ισχυουσών διατάξεων περί του ανταγωνισμού (άρθρα 1, 2 και 5 μέχρι 10 Ν. 3959/2011) για τη δημιουργία τους.
«Υπήρξε σημαντική συγκέντρωση του κλάδου των κατασκευών τη τελευταία δεκαετία με αύξηση των φραγμών εισόδου σε ορισμένες από τις επί μέρους αγορές», σημειώνεται μεταξύ άλλων.
Είχε εστιάσει δε στις συμμετοχές που είχε τότε η REGGEBORGH τόσο στον όμιλο Ελλάκτωρ όσο και στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Οι διαγωνισμοί
Αναφορικά με τους διαγωνισμούς των έργων, βασική διαπίστωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ήταν πως «ο αποτελεσματικός ανταγωνισμός μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω εφόσον ανταποκριθεί επαρκής αριθμός αξιόπιστων προσφερόντων στην πρόσκληση υποβολής προσφορών, με κίνητρο να ανταγωνιστούν για τη σύμβαση». Εκτιμούσε μάλιστα πως εάν ο ίδιος αριθμός εταιρειών που σήμερα κατεβαίνουν στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων της 6ης τάξης κατέβαινε και για τους αντίστοιχους της 7ης τότε «θα αυξάνονταν δυνητικά και αποτελεσματικά ο αριθμός των οικονομικών προσφερόντων κατά περίπου 56%. Επιπλέον θα μπορούσε να συνεπάγεται μια θετική μεταβολή στην έκπτωση προς όφελος της διαγωνιστικής διαδικασίας και εξοικονόμηση πόρων».
5 «καυτά ζητήματα»
Επίσης στην γενικότερη ανάλυση της είχε σταθεί σε πέντε βασικά σημεία στα οποία φάνηκε ότι επεξεργάζεται παρεμβάσεις:
*Το θέμα της ρύθμισης των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών.
*Το ζήτημα της επαναφοράς του θεσμού της κατασκευαστικής κοινοπραξίας μετά την επιλογή αναδόχου του έργου.
*Τις αλλαγές του άρθρου 86 του ν. 4412/2016 στα κριτήρια ανάθεσης των συμβάσεων
*Τον τρόπο οργάνωσης και ιδίως τα κριτήρια κατάταξης του ΜΗ.ΕΕ.Δ.Ε
*Την περαιτέρω διερεύνηση των συνθηκών για πιθανές αντί-ανταγωνιστικές επιπτώσεις στις συμβάσεις των ΣΔΙΤ.
Διαβάστε ακόμα:
Ποια εταιρεία θέλει (και μπορεί) να πάρει τη θέση της Apple
Goldman Sachs: «Φωτιά» λόγω Ρωσίας – Ουκρανίας στα σιτηρά – Πού θα πάνε οι τιμές