της Μαριάννας Τζάννε
Τον ανάδοχο των ηλεκτρονικών διοδίων ύψους 400 εκ. ευρώ, με τον οποίο θα εφαρμόσει την αναλογική χρέωση σε όλο το εθνικό δίκτυο επιδιώκει να αναδείξει μέσα στο καλοκαίρι το υπουργείο Υποδομών.
Στην αγορά μιλούν για ισχυρό προβάδισμα της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ- Intrakat- Intrasoft και της ιταλικής Autostrade Tech, για τα ηλεκτρονικά διόδια εξαιτίας της υψηλής τεχνικής βαθμολογίας (117 βαθμούς) που έλαβε το σχήμα και η οποία επηρεάζει κατά 80% την αξιολόγηση των υποψηφίων. Το έργο διεκδικεί και η Μυτιληναίος (βαθμολογήθηκε με 106 βαθμούς) σε κοινοπραξία με τον Ουγγρικό όμιλο Nusz με τις δύο κοινοπραξίες να έχουν ήδη ξεκινήσει τον πόλεμο των ενστάσεων.
Τα οδικά έργα και κυρίως τα διόδια, όπως φάνηκε και από τις εξαγγελίες των τελευταίων ημερών, αποτελούν ένα από μεγάλα χαρτιά της προεκλογικής περιόδου για το κυβερνητικό στρατόπεδο, με μεγάλο όμως κόστος για τους έλληνες φορολογούμενους και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ήδη, οι προεκλογικές εξαγγελίες για την αναστολή των διοδίων σε Ωρωπό και Βαρνάβα αποτιμώνται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ αν αναλογιστούμε ότι θα είναι τετραετούς διάρκειας ενώ το επικείμενο άνοιγμα στις μπάρες την προσεχή Κυριακή σε όλους τους αυτοκινητόδρομους συν την Αττική οδό, υπολογίζεται από τον τεχνικό κόσμο να κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό από 1,5 έως 2 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη στάση είχε κρατήσει η κυβέρνηση και στο δημοψήφισμα του 2015 μόνο που τότε στον χορό είχαν μπει και οι αστικές συγκοινωνίες.
Το υπουργείο δείχνει πάντως με τις ανακοινώσεις του, ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν θα είναι έτοιμο πριν το 2023, όπως επιβεβαιώνουν οι εξαγγελίες αναστολή διοδίων στην βορειοανατολική Αττική.
Καθώς πλησιάζουμε και στις βουλευτικές εκλογές, η «διοδολογία» θα συνεχιστεί και με την Αττική Οδό στο πλαίσιο της μεγάλης συζήτησης που έχει ανοίξει για την διετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Στην αγορά κρατούν μικρό καλάθι για την κατάληξη των διαπραγματεύσεων αφού όπως υποστηρίζουν διακαής πόθος της κυβέρνησης είναι η μείωση διοδίου, για το οποίο όμως πρέπει να υπάρξει συμφωνία των δύο πλευρών με πολλές παραμέτρους για να προχωρήσει.
Το αφήγημα για τα ηλεκτρονικά διόδια και τον έλεγχο των παραχωρήσεων, θα συμπληρώσει το υπουργείο Υποδομών με την Υπηρεσία Οδικών Τελών, η οποία εξαγγέλλεται αλλά ουδείς γνωρίζει σε ποιο βαθμό έχει προχωρήσει η λειτουργία της. Οι εταιρείες παραχώρησης δεν έχουν κρύψει τις επιφυλάξεις τους για αυτό το σχεδιασμό καθώς θεωρούν ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να αναστήσει το παλιό ΤΕΟ που έκλεισε αιφνιδιαστικά ο πρώην υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης το 2013. Ο προβληματισμός επεκτείνεται και στις τράπεζες αφού πληροφορίες αναφέρουν ότι επιφυλάξεις έχουν εγερθεί τόσο για την Ολυμπία Οδό όσο και για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.