Αντίστροφη μέτρηση, εν μέσω πανδημίας, για τα τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης στην Ελλάδα των ποδοσφαιρικών αγώνων των Champions & Europa League της περιόδου 2021-2024. Τα πονταρίσματα εκατομμυρίων ευρώ και τα δεδομένα για COSMOTE TV και Forthnet που μετά την εξαγορά της από τη United Group (BC Partners) κινείται δυναμικά στην τηλεοπτική αγορά.
Πρόκειται για τις δύο πιο δημοφιλείς και εμπορικές διασυλλογικές ποδοσφαιρικές διοργανώσεις στον πλανήτη. Για την απόκτηση των δικαιωμάτων τηλεοπτικής μετάδοσης των αγώνων του Champions League και του Europa League, οι μεγάλοι τηλεοπτικοί πάροχοι κάθε χώρας ερίζουν προσφέροντας… χρυσάφι στην TEAM Marketing AG, την ελβετική εταιρεία που διενεργεί τη διαγωνιστική διαδικασία παραχώρησης των συγκεκριμένων δικαιωμάτων για λογαριασμό της UEFA. Αυτό το σκηνικό θα επαναληφθεί για άλλη μια φορά μέσα στις επόμενες εβδομάδες καθώς COSMOTE TV (Όμιλος OTE) και NOVA (Forthnet) θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους εν όψει της πλειοδοσίας για την αποκλειστικότητα μετάδοσης στην Ελλάδα των ποδοσφαιρικών αγώνων του Champions League και του Europa League για την περίοδο 2021-2024.
Το «ντέρμπι» αναμένεται με ενδιαφέρον καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έχει μεταβάλλει άρδην το σκηνικό, με άμεση επίπτωση και στις διοργανώσεις που θα βρίσκονται ανά διαστήματα αντιμέτωπες με το ενδεχόμενο lockdown έως ότου αντιμετωπιστεί ο COVID-19, αλλά και την ίδια την αγορά αφού η ζήτηση για pay tv και οτιδήποτε αφορά στο home entertainment είναι αλματώδης. Ταυτόχρονα, οι δύο κύριοι διεκδικητές βρίσκονται αντιμέτωποι με προκλήσεις: η COSMOTE TV θέλει διατηρήσει τα κεκτημένα στο αθλητικό περιεχόμενο καθώς επικράτησε στους τελευταίους δύο διαγωνισμούς, καταφέρνοντας στον τελευταίο (για την περίοδο 2018-2021) να μεταδίδει αποκλειστικά τους αγώνες των Champions League και του Europa League στη συνδρομητική της πλατφόρμα. Από την άλλη πλευρά, η NOVA θα επιδιώξει να αμφισβητήσει την κυριαρχία του βασικού της ανταγωνιστή, σε μια περίοδο που ο νέος της ιδιοκτήτης, η BC Partners (United Group) επιδιώκει να δαπανήσει κεφάλαια για να ενισχύσει, μεταξύ άλλων, και το τηλεοπτικό της περιεχόμενο της εταιρείας.
Το διακύβευμα είναι μεγάλο καθώς το αθλητικό περιεχόμενο παραμένει ένας από τους βασικούς λόγους επιλογής συνδρομητικής πλατφόρμας για τα ελληνικά νοικοκυριά.
Προσφορές εκατομμυρίων
Πώς διαμορφώνονται τα δεδομένα; Ο ΟΤΕ είχε καταφέρει να αποσπάσει τα δικαιώματα από τη NOVA για την περίοδο 2015 – 2018 ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη. Αν και κατά την πάγια τακτική της ΤΕΑΜ τα ακριβή ποσά δεν δημοσιοποιούνται και παραμένουν εμπιστευτικά, η προσφορά της COSMOTE TV αναφέρθηκε πως ανήλθε στα επίπεδα των 100 εκατ.ευρώ για το σύνολο της τριετίας (σ.σ. τα συμβόλαια αφορούν τρεις αγωνιστικές περιόδους).
Για την επόμενη τριετία, 2018-2021 ξανά η COSMOTE TV πλειοδότησε στη διαγωνιστική διαδικασία με μια προσφορά που εκτιμάται πως ανήλθε στα επίπεδα των 80 εκατ.ευρώ. Πέτυχε, μάλιστα να ενισχύσει την αρχική συμφωνία εξασφαλίζοντας τη μετάδοση όλων των αγώνων, και των δύο διοργανώσεων, σε αποκλειστικότητα.
Το ενδιαφέρον είναι πως, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η NOVA κατέθεσε μια ανταγωνιστική προσφορά, όμως τελικά τα δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων παρέμειναν στο Μαρούσι και στη Ν. Κηφισιά όπου πλέον βρίσκονται οι υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της COSMOTE TV.
Για την ερχόμενη τριετία (2021-2024), ο διαγωνισμός θα βρεθεί στην εκκίνηση στο αμέσως επόμενο διάστημα. Το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού που πλήττει την Ευρώπη έχει επιδράσει, βέβαια, κάθε δραστηριότητα και μπορεί, σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις, να μεταβάλλει το προγραμματισμό, όμως οι πρώτες διερευνητικές συζητήσεις μεταξύ της ΤΕΑΜ και των ενδιαφερόμενων έχουν ξεκινήσει.
Ο ΟΤΕ βρίσκεται σε διαδικασία μετασχηματισμού και βιώνει την επίδραση της πανδημίας που, σύμφωνα με τον Μιχάλη Τσαμάζ, Πρόεδρο και CEO του Ομίλου, υπολογίζεται στα 100 εκατ. ευρώ για το 2020 λόγω lockdown, αναστολής δραστηριότητας επιχειρήσεων, απώλειας εσόδων από roaming – τουρισμό κλπ. Θεωρείται απίθανο, όμως, ο μεγαλύτερος όμιλος τηλεπικοινωνιακός-τεχνολογικός όμιλος της χώρας να μην κινηθεί ανταγωνιστικά για να διατηρήσει στο χαρτοφυλάκιό του τη “ναυαρχίδα” του αθλητικού περιεχομένου στην Ελλάδα, ιδιαίτερα από τη στιγμή που η αύξηση της συνδρομητικής της βάσης τα τελευταία χρόνια από όταν απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων Champions & UEFA League. Στο τέλος του περασμένου Ιουνίου (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία), ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών τηλεόρασης της COSMOTE TV ήταν 563 χιλιάδες.
Από την πλευρά της NOVA/Forthnet στελέχη του Ομίλου επιβεβαιώνουν πως ο Όμιλος θα διεκδικήσει, όπως έχει κάνει και τις προηγούμενες φορές, τα δικαιώματα τηλεοπτικής μετάδοσης των αγώνων. Ήδη η NOVA/Forthnet κινείται με τον “αέρα” που της δίνει η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος από τη United Group (ελέγχεται από την BC Partners του Ν. Σταθόπουλου) που ενισχύει με ενδιάμεση χρηματοδότηση 27 εκατ.ευρώ την εταιρεία στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς. Η NOVA πέτυχε πλέον όλο το ελληνικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου για τη σεζόν 2020-2021 να μεταδίδεται αποκλειστικά στα κανάλια Novasports, όταν πριν την εξαγορά της διέθετε δικαιώματα για επτά ΠΑΕ. Στο τέλος του περασμένου Ιουνίου η συνδρομητική βάση pay tv της Nova έκλεισε στους 456 χιλιάδες, συμπεριλαμβανομένων των συνδρομητών λιανικής και χονδρικής σε Ελλάδα και Κύπρο.
Η διαδικασία
Το ερώτημα και για τους δύο ανταγωνιστές, αναφέρουν έμπειρα στελέχη της τηλεπικοινωνιακής αγοράς, είναι πόσο ψηλά είναι διατεθειμένοι να ανεβάσουν τον πήχη της προσφοράς. Αυτό θα φανεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, όταν και αναμένεται να ξεκινήσει και αισίως να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία. Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί επίσης πως στο “πακέτο” που προσφέρει η TEAM Marketing πέρα του Champions και UEFA League, όπως εξηγούν τα ίδια στελέχη, αναμένεται να προσφερθούν και διοργανώσεις όπως το Europa Conference League (σ.σ. η σεζόν 2021-2022 θα είναι η πρώτη) και το UEFA Youth League, κάτι που είναι πιθανό να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και άλλων εγχώριων τηλεοπτικών “παικτών”.
Επί του παρόντος δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για την προθεσμία κατάθεσης των προσφορών για την Ελλάδα, για την οποία οι ενδιαφερόμενοι θα προσκληθούν αρμοδίως (Invitation to Submit Offer – ISO). H UEFA προ ημερών (27/10) επικαιροποίησε τη λίστα των ημερομηνιών βάσει των οποίων πρέπει να κατατεθούν οι προσφορές των ενδιαφερόμενων παρόχων ανά χώρα. (λ.χ. εντός Νοεμβρίου εκπνέουν οι προθεσμίες για Πορτογαλία, Σλοβενία κ.α.). Από αυτή τη λίστα απουσιάζει, ακόμη, η Ελλάδα. Ο ορισμός των προθεσμιών βρίσκεται στην ευχέρεια της TEAM/UEFA, ωστόσο, με βάση την προγενέστερη πρακτική, μέσα στο Νοέμβριο αναμένονταν να πραγματοποιηθούν οι πρώτες διερευνητικές επαφές, site visits και παρουσιάσεις και ακολούθως οι ενδιαφερόμενοι εντός Δεκεμβρίου ακολουθούσαν οι προσφορές, σε συγκεκριμένο format, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που διαχειρίζεται η UEFA. Τα lockdowns, όμως, στην Ελλάδα και αλλού, πιθανότατα θα μεταβάλλουν τον προγραμματισμό, ωστόσο -αργά ή γρήγορα- θα φανεί ποιος θα κερδίσει την αναμέτρηση που, εκτός από γόητρο, συνοδεύεται και από αύξηση συνδρομητών και ροή νέων εσόδων…