H Ελληνική Εταιρεία Logistics ανακοινώνει τα αποτελέσματα της 5ης Πανελλήνιας Έρευνας για τον τομέα της Εφοδιαστικής αλυσίδας με τίτλο: «Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και των μελλοντικών τάσεων στον τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα». Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Σχεδιασμού, Παραγωγής & Λειτουργιών (ΣυΣΠαΛ) του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Στην έρευνα συμμετείχαν στελέχη του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας, έτσι ώστε να συμβάλουν στην αποτύπωση της αγοράς και να αναδείξουν τα σημαντικά και κρίσιμα στοιχεία που προέκυψαν μέσα από αυτή. Συγκεκριμένα συμμετείχαν πάνω από 200 εταιρείες του κλάδου με το μεγαλύτερο μέρος τους (60%) να ανήκει στον τομέα της εμπορίας, το 29% στην παροχή υπηρεσιών logistics και το 11% στη μεταποίηση.
Ταυτόχρονα, το 68% των εταιρειών logistics που συμμετείχαν και το 44% των εμπορικών/μεταποιητικών εταιρειών, απασχολεί πάνω από 50 εργαζόμενους. Ο μέσος κύκλος εργασιών των εταιρειών παροχής υπηρεσιών logistics που συμμετείχαν στην έρευνα φτάνει τα 12 εκατ. ευρώ ανά εταιρεία, ενώ αντίστοιχα για τις εμπορικές και μεταποιητικές εταιρείες ο μέσος κύκλος εργασιών φτάνει τα 27 εκατ. ευρώ ανά εταιρεία.
Η σημερινή εικόνα των logistics
Η Ελλάδα παρουσιάζει πτώση στην παγκόσμια αγορά logistics (42η θέση LPI) με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2018, ωστόσο το τελευταίο χρονικό διάστημα παρουσιάζει βελτίωση η οποία διαφαίνεται πως θα αποτυπωθεί τα επόμενα έτη.
Αρκετές είναι οι εταιρείες που έχοντας προσυπολογίσει το κόστος Logistics στο συνολικό λειτουργικό τους κόστος, έχουν επιλέξει το ενδοεπιχειρησιακό μοντέλο λειτουργιών και έχουν επιτύχει έως ένα βαθμό, να έχουν τα σχετικά μεγέθη τους πολύ κοντά σε αυτά των εταιρειών 3PL.
Ταυτόχρονα όμως, το ποσοστό ανάθεσης υπηρεσιών σε εξωτερικούς συνεργάτες (outsourcing) κυμαίνεται σε χαμηλή κλίμακα σε σχέση με το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ οι δραστηριότητες της μεταφοράς/διανομής και της αποθήκευσης αποτελούν τις δυο βασικές δραστηριότητες που αναθέτουν οι εταιρίες σε τρίτους παρόχους υπηρεσιών logistics.
Από τα ευρήματα της έρευνας, παρατηρήθηκε επίσης ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας και η ανάπτυξη νέων συστημάτων έχει συμβάλει στην αύξηση των παρεχόμενων online υπηρεσιών, ενώ τέλος, προκαλεί ενδιαφέρον το αυξημένο ενδιαφέρον των εταιρειών logistics για τη χρήση μικρών και μεσαίων οχημάτων με σκοπό να αυξηθεί τόσο η ταχύτητα όσο και η ευελιξία των διανομών εντός της πόλης.
Cοvid19: Επιπτώσεις και η επόμενη μέρα
Η πλειοψηφία των εταιριών, θεωρεί ότι η πανδημία αποτέλεσε έναυσμα για την καλύτερη οργάνωση του κυκλώματος των logistics. Επιπλέον, πιστεύει στην ανάγκη στροφής των επενδύσεων προς τομείς που εστιάζουν σε νέες τεχνολογίες και συστήματα, δίνοντας μεγάλη έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Μέσα στα άμεσα επενδυτικά σχέδια των εταιρειών, βρίσκονται οι επενδύσεις σε πληροφοριακά συστήματα, η αναδιοργάνωση των διαδικασιών στα logistics και η εκπαίδευση των εργαζομένων. Αξίζει να σημειωθεί, η στροφή των εταιρειών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με το 40% των εταιρειών να δραστηριοποιείται ήδη στο e-commerce και άλλο ένα 40% να βρίσκεται στο μεταβατικό στάδιο προς την ίδια κατεύθυνση.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να συμπαρασύρει και τις μεταφορικές εταιρείες οι οποίες, με τα κατάλληλα κίνητρα, θα μπορέσουν να εκσυγχρονίσουν τον παλαιωμένο στόλο που διαθέτουν και να υποστηρίξουν με τον βέλτιστο τρόπο τις ανάγκες διανομής που διαμορφώνονται.
Μελλοντικές τάσεις στα logistics
Σε γενικό πλαίσιο τα μηνύματα της έρευνας είναι αισιόδοξα αφού σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες, βλέπουν ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης στην Ελληνική αγορά των logistics.
Σίγουρα η πανδημία COVID-19 αποτέλεσε επιταχυντή για την έναρξη δράσεων αναδιοργάνωσης και εκσυγχρονισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών, η διαμόρφωση σαφούς νομοθεσίας αναφορικά με την αδειοδότηση ΚΑΔ, η εξεύρεση επενδυτικών κεφαλαίων, η εναρμόνιση των στρατηγικών πλάνων με πρακτικές που βασίζονται στην αειφόρα ανάπτυξη αλλά και η εξεύρεση εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, αποτελούν τους βασικούς πυλώνες αναπροσαρμογής του κλάδου.
Άλλωστε με περίπου 200 χιλιάδες εργαζόμενους, η συμβολή του κλάδου στο εθνικό ΑΕΠ αναμένεται να ανέλθει στο 12% μέσα στα επόμενα χρόνια.
Διαβάστε ακόμη
Αντόνιο Περκάσι: Η Αταλάντα, ο Ολυμπιακός και οι μεγάλες business στην Ελλάδα (pics)
Σταϊκούρας: «Δώρο Πάσχα» στους ευάλωτους αν το επιτρέψει ο προϋπολογισμός
Πετρέλαιο: Παραμένει στα ύψη η τιμή του – Επιμένουν οι αναλυτές για 100 δολ/βαρέλι